Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2008-08-18 23:28:07

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

YS140L manifolder

Hej,

Jag körde av manifoldern till min YS140L idag.
Finns det någon optimal placering för den mjuka upphängningen en bit bak på manifoldern? Har satt dit den på måfå utan att egentligen veta var som är det bästa.
Jag antar att vibrationer har åstadkommit detta.
Se bifogad bild,

//Bernt A


Bifogade bilder

Offline

 

#2 2008-08-19 12:18:16

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: YS140L manifolder

Vet ej hur mycket du har flugit med manifoldern men det är
tyvärr en svaghet att de ej brukar hålla så länge, om man har
tur kan den hålla en säsong men det beror förståss på hur mycket
det blir flugit. Manifoldern brukar gå av på det stället och jag har ej
lyckats nå bättre resultat genom att flytta klamman.
Du kan evn prova att silverlöda om den men den blir då lite kortare.
För att slippa ifrån problemet helt rekomenderar jag Hattori header 823
med kortpipa Hattori 821, det funkar mycket bra men det kostar tyvärr
en del.
mvh Anders F

Offline

 

#3 2008-08-19 13:11:07

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Re: YS140L manifolder

Vet inte hur mycket den gått eftersom jag inte är den första ägaren av motorn.
Men jag har kört den högst en par timmar, men det säger ju inte så mycket. Att det var en svaghet förstod jag, men visste ínte hur lång tid man skall räkna med att det håller. Materialet mellan klämman och festet i kroppen är gjort av en siliconplatta som jag klippt ut i samma mått som originalet. Originalet är vill jag minnas av teflon. Kan det vara så att teflon är styvare och därmed motverkar vebrationer bättre? Skall absolut kolla headern och kortpipan du nämner.

Mvh Bernt A

Senast redigerat av Bernt A (2008-08-19 13:11:34)

Offline

 

#4 2008-08-19 18:25:19

Roger
Administratör
Från: Boliden
Registrerad: 2006-03-21
Inlägg: 107
Webbsida

Re: YS140L manifolder

Hejsan!
Innan jag bytte till korta pipan så testade jag några olika upphängningar på min 160Dz, den jag tyckte fungerade bäst (och var enklast) var att ta ett par bitar trädgårds slang av bra kvalisort, kapa en bit som är 1,5cm lång och ställa på högkant och sedan buntband runt manifold och skruv mot kroppssidan.

Jag bifogar en bild på ett tidigare fäste, jag bytte ut rapplet där mitt på manifoldern till en likadan slangstump som sitter i framkanten på pipan. Det fungerade kalasbra.
Lagon mjukt för att inte vibrera av. Manifoldern ska hängas upp ca 5-7cm bakom där din gick av.

mvh Roger


Bifogade bilder

Offline

 

#5 2008-08-21 08:49:09

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Re: YS140L manifolder

Hej,
Det verkar smart, jag skall testa det och se vad det ger.
Vill bara kolla ifall jag fattat rätt, vad menar du med att du bytt ut rapplet? går det?
Eller är det en slang som håller ihop manifoldern där den gått av? utan att du gjort något speciellt med manifoldern.

Mvh
Bernt A

Offline

 

#6 2008-08-24 00:18:42

Roger
Administratör
Från: Boliden
Registrerad: 2006-03-21
Inlägg: 107
Webbsida

Re: YS140L manifolder

Hej!
Rapplet är den där harangen på bilen i mitt förra inlägg, ett försök till gummiupphängt fäste på manifoldern, var för vekt så det gick sönder.
Bytte sedan till en likadan bit slang ståendes på högkant med buntband.
Som upphängning altså, inte tätning.
Min manifolder gick aldrig av som tur var.
Brukar vara svårt att få lagningen att hålla om dom väl gått av en gång.

mvh Roger

Offline

 

#7 2008-08-25 14:49:15

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Re: YS140L manifolder

Hej,
OK, tack för informationen! jag skall testa detta.

Mvh
Bernt A

Offline

 

Sidfot