Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Domarkursen och lite allmänt gnäll.

#1 2006-04-27 12:46:59

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Det vore väldigt roligt om det kom några fler deltagare på domarkursen. De senaste gångerna har intresset varit väldigt svalt. Det är inte speciellt roligt att göra diverse förberedelser och sedan få ställa in eller flytta. Våren är en hektisk tid även för mig. Redan i nuläget är det så att förberedelserna blir väldigt eftersatta eftersom det förmodligen inte blir någon kurs i alla fall.

Det verkar som intesset för konstflyg är på väg ner i absoluta botten. Något måste göras. Vi sitter på tinget och gör domarutvärderingar, hittar på nya uttagningsregler hit och dit. Helt plötsligt dyker det upp ett nytt program i Nordic. Listan kan göras lång. Detta är inte vad som behövs för att öka antalet deltagare på våra tävlingar. Vad som behövs är kontinuitet och stabilitet i verksamheten. Då kan vi marknadsföra den på ett attraktivt sätt. Vi kommer då också att ha mer ork och energi att rikta utåt istället för att som nu ägna oss åt inbördes beundran.

Vad gäller täta byten av tävlingsprogram så fanns det ett behov i F3A för att öka svårighetsgraden så de bästa piloterna skulle kunna skiljas åt. I Nordic finns inte det behovet. Det är inte några piloter som flyger programmet så bra att det inte går att skilja dem åt. Vare sig i Sverige eller på Nordiska. Tycker de piloter som nu tävlar i Nordic att det är tråkigt med samma program i allt för många år så finns alltid F3A.

Synpunkter mottages med tacksamhet Anders Johansson

Offline

 

#2 2006-04-27 17:09:36

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Helt oavsett om vad som görs på tinget så har du rätt när det gäller konstflyg. Vi är på väg ner i absoluta bottten.

På senaste tinget hade jag upp frågan med antalat tävlande i F3A FAI. (Visade statistik) Jag har även framfört mina synpunkter i MFN. Flera av de som idag tävlar i Nordic kan och borde, enligt min uppfattning tävla i F3A FAI. MEN. Ett argument som andra (inte jag) framfört är att de då inte får åka på NM och att de aldrig får en chans att åka på EM / VM och att det därför är mer status att tävla i Nordic och därmed få åka på NM. Problemet enligt min uppfattning är att Nordic inte anses vara en instegsklass. I nordic tävlar man till exempelvis företrädelsevis med fullsice F3A-kärror. Många som kör Nordic använder bättre grejer än vad jag gör.

Även när det gäller dommarfrågan har jag tidigare framfört mina synpunkter. Vi har så få dommare att vi i princip inte kan ställa några som hälst krav på dem. Så är det vare sig vi vill eller inte. De som är i "toppen" får göra upp på VM EM om vem som är bäst. Där finns duktiga dommare. Dommarna måste tycka att det är så trevligt att dömma att de gärna gör det. Vi bör i dagsläget, enligt min uppfattning, vara mycket restriktiva med att redovisa statistik och annat som ens antyder kritik. Många dommare är mycket bra, men för att dömma bra krävs rutin och vad jag känner till så dömde ingen dommare 2005 mer än en UT - tävling. Sista meningen skall inte ses som kritik av dommarna utan som en bild av vilka krav vi som tävlande kan ställa på dommarnas kvaliteer. Vi får aldrig bättre dommare än vad vi förtjänar.

Sen till själva kärnfrågan. Hur blir vi fler? (förutom att några i Nordic bör börja flyga FAI) Enligt min uppfattning måste vi synas. Vi måste visa upp en positiv bild av F3A. Som läget är idag så skriver jag i MFN ingen annan. Det finns ingen annan bred marknadsföringsbild. Personligen saknade jag ett reportage från senaste VM i Frankrike. Sen måste vi få igång lokalt tävlande. Problemet är inte att några slutar flyga F3A utan att det i princip inte tillkommer några nya. Kan vi lära av andra modellflygklasser? Pylon? Segel? Jag tror det.

Fler synpunkter!?

Offline

 

#3 2006-04-28 06:11:31

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Hejsan alla.

Nu var vi där igen... Frågan om huruvida det är ok att stanna kvar i "instegsklassen" F3A-Nordic eller inte, frågan om det är viktigt att byta Nordicprogram eller inte med mera, etc, yada yada...

Mina snabba (lätt nyvakna) reflektioner i frågorna.

Jo, jag anser definitivt att det är ok att stanna kvar i Nordic! En av anledningarna är naturligtvis att jag är en av de som gjort så i ett antal år. I till exempel GP 250-klassen (motorcykel på bana) finns det förare som valt att stanna kvar hela sin karriär i samma klass - för att de trivs där, för att där är de konkurrenskraftiga och så vidare. Ingen i den circusen skulle försöka säga -" Nej, nu min gode vän är det dags för dig att ta ett steg du inte känner för - marsch upp och lek med de 'stora pojkarna' "

När det gäller ändrandet av Nordicprogrammet är jag mer kluven. På ett sätt är det roligt att få flyga lite nya manövrar, men på ett sätt är det de facto svårare än vad det gamla var, vilket innebär att det kanske blir svårare att rekrytera nya Nordicpiloter. Och _det_ skulle vara förödande - för hela F3A-sverige!

Samtidigt måste man hålla i huvudet att det blir _ännu_ svårare att göra klivet upp till F3A (tvingat, eller på eget initiativ) om det är allt för stort steg mellan programmen.

Sen har jag en liten invändning mot det Anders sa i början. Det finns i dagsläget ett behov av att försöka skilja de bästa Nordicflygarna åt, rent poängmässigt. De senaste åren har det oftast varit betydligt tuffare mellan de översta i Nordic än i F3A - i alla fall rent poängmässigt.

Edvard - jag vet att min matte inte är den bästa - låååångt därifrån faktiskt, men jag förstår _inte_ hur det blir fler konstflygare i Sverige för att man flyttar upp folk från Nordic till F3A... jag tror tvärtom att summan kommer att bli _lägre_ än vad den är idag! Jag skulle i alla fall lägga vingarna (kan man säga så) på hyllan, där de för övrigt fortfarande ligger på grund av all snö vi har här uppe... =/

Med vänliga hälsningar
/ Johan Broström, Norsjö

Offline

 

#4 2006-04-28 08:47:54

Bosse H
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 66

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

En liten kort kommentar bara.

Att göra, eller inte göra, ändringar i Nordic-programmet är inget vi i Sverige bestämmer.
Alla nordiska länderna måste vara med på detta (utom Island),
och komma överens om utseendet på programmet.

/Bosse H.

Offline

 

#5 2006-04-28 09:21:42

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

När det gäller att gå upp från Nordic till FAI kan jag bara prata av egen erfarenhet. Jag blev tvingad. Och orsaken var enkel. Jag hade under ett antal år traglat med Pop sen sport. Jag hade allteftersom köpt på mig grejer och till slut hade jag i princip samma utrustning som övriga tävlande i FAI. Efter att ha vunnit en Sporttävling så var budskapet, från Anders J, tydligt och enkelt. Nästa år tävlar du i FAI. 

När man går från Nordic till FAI så är det ett "steg". Det är krävande. Att stanna upp i utvecklingen, vara kvar i Nordic, hade inte utvecklat mig, inte stimulerat mig, inte varit en utmaning. Det är utmaningen som är stimulansen.

När jag blev tvingad var det lite med klumpen i magen som jag började tragla FAI programmet. Skulle jag klara det här. Jag tränade ensam, utan hjälp osv.

Men jag klarade det och tack vara utmaningen så flyger jag F3A idag. Nu är utmaningen ett nytt FAI programm vartannat år.

Personligen vill jag inte tvinga någon. Bestämmar man sig för att något inte går så går det inte. Vill man inte så går det inte. Johan Brorström, Jag vet att du skulle klara av att flyga FAI. Du skulle sanolikt göra det bättre än mig. Det kanske skulle ta 5 år innan du flög på samma nivå som Anders och Bernt. 

Om utvecklingen inom FAI fortsätter som den gjort 2000-2005 fortsätter så kommer FAI ha 2 kanske 3 utövare om 2008/2009 (om man drar ut tangenten). Hur många UT-tävlingar kommer vi ha då? De enda som kan gå upp i FAI är de som idag flyger Nordic. Att gå direkt från inget till FAI är svårt, nästan omöjligt. Av den orsaken måste några gå från Nordic till FAI. Under perioden 2000 till 2005 finns inga nya FAI flygare.

Edvard

Offline

 

#6 2006-04-28 11:34:22

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 48
Webbsida

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Hej på er!

Först och främst gäller det som Anders skriver att han lägger ner ett jättearbete med att arrangera en domarkurs som ingen kommer på! Jag förstår honom mycket väl och vill samtidigt passa på att tacka både honom och Bengt-Erik för de jobb de lagt ner på alla dessa kurser (dessa har varit kanon!!!). Men kanske måste informationen ut till Mfn mm. för att deltagare på kursen skall veta att den verkligen finns (annars blir det bara vi som redan är engagerade).

Vad gäller om piloter skall gå upp till FAI-klassen eller stanna kvar tycker jag att detta skall bestämmas av individen, inte av att de pressas upp i en klass. Risken är ju att de då tappar suget och försvinner från F3A helt!
Om att Nordic byts ut för ofta vill jag dementera. Nordic har inte ändrats sedan 1999 (någon manöver justerades 2001) och för att det inte skall bli för svårt att ta sig upp till F3A-FAI beslutades det i enlighet med de övriga Nordiska länderna (som Bosse mycket riktigt kommenterade) att programmet skall mer likna F3A-FAI. F3A-FAI byts ut vart annat år!!!

Jag blir upprörd över när jag hör kommentarer om att vi blir mindre och mindre som tävlar i F3A. Detta är ett resultat av att ni focuserar på er själva och runt er omgivning. Jag är i kontakt med massor av piloter runt om i sverige som tränar och flyger F3A hela tiden och det är bara en tidsfråga tills dessa vågar sig ut till någon av våra tävlingar. Ett bra exempel är Kungsbacka cupen som flyg på tre klubbar och med 10-15 startande varje gång.
Det stora problemet är att vi inte har tillräckligt antal tävlingar i Sverige. Här gäller det att ta i med hårdhanskarna!

Sist vill jag bara säga att vi skall sluta upp med hetsjakten på de som vill flyga Nordic!
När/om de är redo, så kommer de att byta klass!

Att flyga F3A är skitkul och det gäller bara att informera och hjälpa piloter som inte är med och tävlar idag till att börja med F3A. Ta med er piloter från era egna klubbar till tävlingarna till en början, då blir vi fler som flyger F3A!


Mvh!
Bernt Olsson
AU Konstflyg

Offline

 

#7 2006-04-28 13:50:13

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Vill inte göra ngn upprörd. Tyvärr visar statistiken (1999-2005) att allt färre flyger FAI. Under samma period har ingen gått från Nordic till FAI. Varför? Och vad gör vi åt det? Jag vill inte tvinga någon (se ovan).

När jag ser någon Nordic pilot som kan börja flyga FAI så säger jag det. De kan tolka det enbart som en komplemang eller som en komplemang som gör att vederbörande börjar flyga FAI. Man måste vilja för att lyckas och man måste även försöka för att lyckas.

För mig var det något positivt att gå upp till FAI. Det vill jag gärna förmedla.

Jag tror att det lokala tävlandet är nyckeln till fler tävlande på nationell nivå.

MVH
Edvard

Offline

 

#8 2006-04-28 18:48:57

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Hej alla - och särskilt Anders (jag vet inte om Bengt-Erik är här inne och läser - om han är det lyfter jag lite på hatten för honom oxå =O)

Jag skulle jättegärna vara med på en domarkurs. Dels för att jag har hört att de är jättebra (eloge till ovannämnda) och dels för att lära mig "lura" domarna lite. Uppenbarligen är jag inte nog duktig på det.... =/  Bekymret för mig är bara det att det är hundranågra mil till kursen! Jag har varken tiden, arbetstiderna eller ekonomin att göra en sådan snabbvisit till, vad jag kallar det, "södra Sverige". Det är tyvärr den bistra sanningen.. =/

Jag hoppas verkligen att det blir en domarkurs - och att den blir en braksuccé!

Nu åter till det lite tråkigare ämnet. Uppflyttning till F3A. Som ni säkert har märkt så ligger jag inte längre i sverigetoppen i Nordic. Anledningarna till det är många, men det handlar mest om att jag har hus, nytt jobb, fru, bonusdotter och sedan i Augusti en son. Egentligen är det inte de som är anledningarna, men de är i alla fall anledningen till att det inte finns så mycket tid att träna på. Jag prioriterar hellre en en helg med familjen än en helg på fältet - förutom när det är tävling förstås. Jag tycker att det är skitskoj att tävla! Jag tycker att det är skitskoj att träffa alla deltagare/arrangörer/domare/sambos/fruar och så vidare, med mera, etc, yada yada... Vad jag konstigt nog tycker är skojigast är nog kanske resorna med Thommy (och Inge när det begav sig)... I Nordic kan jag med en eller två helger (ibland en eller två starter =O) konkurrera om en plats bland topp 4 - om jag har en bra dag. I F3A skulle jag med starter varje dag i en hel sommar _kanske_ rå på en eller två i F3A-gänget. Att jag någonsin skulle rå på Anders, Bernt, David, Thommy eller Robert är inte sannolikt - såvida jag inte lyckas störa ner dem på något sätt.

Med vänliga hälsningar
/ Johan

Offline

 

#9 2006-04-28 21:35:52

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Hej alla
Några kommentarer från en som flög sin första Nordic-tävling ifjol.
1. Jag skulle gärna gå en domarkurs, inte i första hand för att bli domare utan för att utveckla mitt egna flygande. Men, vårens helger är redan alldeles för upptagna. det krävs full prioritering för att få tid att flyga. Däremot vore en kurs i oktober eller november helt ok. Visserligen får man då ersätta utomhusflygning med bedömning med videofilm, men det bör fungera. Kanske något att åtminstone pejla intresset för?
2. Jag tror inte på tvång, utan individen ska få välja vad man vill flyga. Problemet är att för få flyger/tävlar och att det finns för få tävlingar. Sedan tror jag att rekryteringen till F3A-flygande hämmats av att det uppfattats som att kärrorna är komplicerade och att man måste vara expert på bygge för att kunna sätta ihop en. Nya ARF (som Onyx) kan ändra på detta om vi marknadsför klassen på rätt sätt. Blir vi fler kommer problemet med F3A kontra Nordic att lösa sig själv, det kommer då att finnas individer som känner en utmaning i att gå vidare och flyga F3A.
mvh Alf

Offline

 

#10 2006-04-29 01:46:58

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Aha! En gnällartråd hmm Härligt! Här måste man ju bidra.

När det gäller framtiden så tror jag som edvard. Allt vi kan göra är att se till att visa att vi finns samt finnas till hands för de som ev behöver lite stöttning för att komma igång. Eg tycker jag det ser rätt ljust ut för F3A. Det har väl aldrig varit enklare än nu att skaffa sig bra utrustning till vettigt pris. Det blommar ju med vettiga ARF maskiner i dagsläget. Samtidigt dyker det upp många duktiga piloter som gått vägen via simulatorer och shockflyers till att bli riktigt duktiga spakryckare, och som kommer behöva nya utmaningar så snart de kommit till insikt att busflyg och 3d har sina brister. Precision är den största utmaningen. Så är det och kommer alltid att vara.

Så till gnället. Det nya Nordic programmet tycks gillas av en del men ogillas av andra. Hur lyckat var egentligen beslutet? Kommer det göra att Nordic mer attraktivt eller kommer vi helt enkelt att kapa bort de piloter som tränat det gamla programmet och haft funderingar på att åka på en tävling? Jag tänker inte motsätta mig att beslutet tagits, det kan mycket väl vara ett steg framåt för Nordic (men lika gärna bakåt). Det jag därmed vill motsätta mig är HUR beslutet tagits. Frågan kastades fram mer eller mindre som en punkt under ”övriga frågor” i mötesagendan på NM. Efter 10 min diskussion där de som har ”pondus” nog för att våga öppna munnen i skaran fått säga sitt så togs beslutet om att göra ett nytt nordic program. Jag tycker att detta känns förhastat. Ett beslut som detta är så pass viktigt att det inte skall tas efter en kort diskussion och absolut inte utan att först förankras i respektive hemland. Att de fåtal piloter som åker till NM skall ha rätt att besluta för alla övriga nordiska piloter känns rätt så…ja vad säger man.. RESPEKTLÖST är nog ordet.
Med andra ord tycker jag att det var FEL att ta detta beslut vid NM. Om det skickats ut någon form av motion innan NM som på så vis kunnat diskuteras och bearbetas bland samtliga piloter i norden så anser jag att det hade varit ok. Överlag så kändes mötet vid NM rätt löjligt. Det fanns flera andra frågor som borde kunnat ventileras på ett bättre sätt om mötet varit lite mer strukturerat. Viktiga frågor borde verkligen formuleras och skickas ut innan NM så att det enklare går att ta ställning till dem.

De e gott å få gnälla lite.. big_smile

Debatten om att tvinga in folk i F3A känns ju onödig. Ingen vill väl tvinga upp någon från nordic till F3A. Nordicpiloter får gärna flyga nordic hur länge de vill. Däremot tycker jag det behövs en liten attitydförändring. Att säga att steget från Nordic till F3A är för stort tycker jag inte riktigt håller. Steget är bara mentalt. Vem som helst som flyger nordic idag skulle kunna klara av att flyga F3A och därmed utvecklas fortare som pilot. F3A måste avdramatiseras. Det är inte så svårt att komma igång med programmet. Jag vill även påstå att man mycket väl att kan ta steget in i F3A utan att först flyga nordic. När man börjar så tycker jag man skall studera manövrarna i programmen och se vilka som känns mer utmanande. Lockas man av långsamrollar, momentrollar etc så tveka inte att satsa direkt på F3A.
Att F3A kräver mer träning för att ligga på topp är ju ingen hemlighet så jag tycker det är rätt naturligt att flyga i nordic om man inte tränar så mycket.

Nu blev det en sen kväll. Gonatt! I helgen skall det eldas coolpower så fåglarna trillar ner.
/David

Offline

 

#11 2006-05-02 11:51:50

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Hej igen!
Vad trevligt att så många reagerar på lite brandfacklor.
Några förtydliganden om mitt ursprungliga inlägg. Jag menade inte att man ska tvinga upp någon till F3A. Däremot ska man vid beslut rörande klassen prioritera mot nya piloter och inte dem som hållit på i många år. För dem finns nämligen valet att gå upp i F3A om programmet börjar bli tråkigt. Inte heller vänder jag mig emot att byta program ibland utan mot beslutet att byta vartannat år vilket innebär en enorm höjning av svårighetsgraden. Jag håller även med David om kritiken runt hur beslutet togs. Där kan jag dock bara förlita mig på andrahansinformation eftersom jag inte deltog på NM.
Vad gäller antalet deltagare i F3A talar statistiken sitt tydliga språk. Vi är ett utdöende släkte i Sverige. En massa snack från olika håll ändrar inte på det. När det dyker upp nya tävlande och antalet deltagare på tävlingarna ökar ger jag mig på den punkten.

Mvh Anders

Offline

 

#12 2006-05-02 19:05:44

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Lyckligtvis behöver vi inte besluta om regelbundet byte av Nordicprogrammet förrän vid NM I Sverige 2007, så vi har lite tid på oss att fundera över saken. Jag tycker vi skall se till att beslutet då inte får göras enbart av de tävlande på NM. Förslagsvis borde varje nation vid sitt respektive F3A ting 2006 gemensamt rösta om frågan, varpå de tävlande som åker till NM sedan får fungera som delegater för sitt lands åsikt i stället för att agera enbart för sitt eget intresse.

/David

Offline

 

#13 2006-05-03 09:36:33

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 48
Webbsida

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Hej igen!

Jag har under den tid jag varit AU F3A för statistik över antal tävlingsstarter (de som redovisas till SMFF). Där kan man se att verksamheten inte minskats som det skrivs om i denna tråd.

Tyvärr har Kungsbacka cupen valt att inte flyga under F3A detta år vilket kommer att innebära att vår verksamhet minskas markant. Det som däremot är possitivt är att vi fått IMAC till vår verksamhet.

Håller med om att F3A-klassen (den högsta) har fått minskad verksamhet, men inte F3A i stort vilket JAG hela tiden fokuserat på.
Det kan nämnas att de som flyger F3A i Sverige har under de två senaste Nordiska Mästerskap visat att de är det klart bästa laget, men vi skulle behöva flera tävlanden för att få ett bredare startfält.


Mvh!
Bernt Olsson
AU Konstflyg


Bifogade bilder

Senast redigerat av F3ABerra (2006-05-03 23:51:40)

Offline

 

#14 2006-05-04 07:29:36

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Hej igen igen osv!
Alla som varit på F3A-tingen senare år vet att den allt större verksamheten till stor del beror på att det vi var dåliga på att rapportera in tävlingsresultat tidigare. En annan stor ökning beror på Kungsbacka Cup som är en lokal tävlingsserie. Nationellt är det nästan lika illa i Nordic som i F3A.
Det fixar vi väl till under sommaren. Vi tävlar och har kul. Sprider vår glädje och lockar nya deltagare. Skriver bra artiklar till Mfn och har en kanonfin hemsida. Vi håller trots allt på med världens roligaste sport!
Jag är inte bara en gnällspik. Jag ser även möjligheter.
I helgen ska det tränas igen!
Anders.

Offline

 

#15 2006-05-04 19:15:54

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Kungsbacka Cup är ett bra exempel på hur man får den här sporten att växa. Igår var vi 15 startande och vi var flera stycken som var nya (inklusive mig själv som bara har varit med en gång tidigare).

http://www.rcflygskola.se/BildF3A2.jpg

Fler bilder hittar ni här: http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?pid=113#p113

Att kunna göra sin första tävling på hemmafältet det gör att steget att börja tävla inte blir så stort. Jag började själv med F3A sport vilket är betydligt enklare än vad Nordic är som jag flyger i år. Att börja direkt i Nordic hade jag inte klarat av. Vi har dessutom ett ännu enklare program som vi kallar för det enkla programmet. Det består av vanlig certifikatflygning, fast vi har tagit bort nödlandning och simulerad inflygning. Det har istället en roll och en loping.

Ni som har lokala tävlingar; det hade det hjälpt ifall era tävlingar fanns med här på den här sidans kalender. Som exempel så vet jag en som är intresserad av F3A som bor i Uppsala. Men vilka lokala tävlingar som finns där det har jag ingen aning om.

Länk till en som vill ha lite upplysning om vilka tävlingar som finns runt Uppsala: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. … ainTopic=2

Senast redigerat av Kristian (2006-05-04 19:17:36)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#16 2006-05-04 19:35:10

Bosse H
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 66

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Nu är inte Kungsbacka Cup någon marginaliserad lokal verksamhet som vissa vill göra gällande.

I går på deltävlingen i AKMGs regi var det deltagare ifrån följande klubbar:
AKMG, Stenungsunds MFK, Trollhättans MFK, Uddevalla RFK, Gråbo MFK, Allingsås MFKoch Kungsbacka MFK. Jag kan ha misst någon klubb.

Som sagt tidigare, var det 15 startande och då var inte Bernt och Conny med, vilket de brukar vara.

/Bosse H.smile

Offline

 

#17 2006-05-05 08:54:48

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Uppsala ligger ca 4 mil från Sigtuna! De som vill vara med på en lokal tävling får gärna kontakta mig. Vi kör en lokal tävling i Sport, Nordic och FAI (beroende på intresse) den 14:e maj på Sigtuna MFK:s fält. (Se gärna SMFF:s hemsida för länk till Sigtuna MFK:s hemsida. Där finns vägbeskrivning) OBS alla som deltar få räkna med att få hjälpa till att dömma och skriva!

Det kommer en artikel i MFN om den nya hemsidan i nästa nr.

Edvard Käll
08-590 73 590 hem
0736-289434 mobil (privat)

Offline

 

#18 2006-05-05 09:13:26

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 48
Webbsida

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Hej!

Bra Edvard!
Med hjälp av dessa lokala tävlingar kan vi få in nya piloter till F3A.

Mvh!
Bernt Olsson
AU Konstflyg

Offline

 

#19 2006-05-05 10:29:38

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Kristian skrev:

Ni som har lokala tävlingar; det hade det hjälpt ifall era tävlingar fanns med här på den här sidans kalender. Som exempel så vet jag en som är intresserad av F3A som bor i Uppsala. Men vilka lokala tävlingar som finns där det har jag ingen aning om.

När det gäller mindre lokala tävlingar så lägger jag gärna upp även sådana I tävlingskalendern. Det är bara att skicka in datum och kontaktinformation till mig så lägger jag upp det. Sigtunatävlingen tex ligger inlagd sedan länge. Blir nog perfekt för uppsalabor. Södra Sverige har det nog egentligen rätt ok med tävlingar. Intresserade kan nog alltid hitta någon tävling med rimliga avstånd till. Tyvärr ser det sämre ut i våra nordliga delar av landet. Intresset för konstflyg finns där, men det är väldigt dåligt med tävlingar. Sedan buntenduellen lags ned så går ingen riktig UT tävling i norrland. Mindre tävlingar har jag ingen koll på, men om det finns så skicka mig gärna informationen, eller posta det här på planket.

Offline

 

#20 2006-05-08 07:38:30

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Hej åter igen!
Det är inte någon som velat göra gällande att Kungsbacka cup skulle vara marginaliserad på något sätt. Det är heller så att den har samma status som de nationella tävlingarna som, återigen, är de jag syftar på med krisen i konstflyg. Att sticka huvudet i sanden och precis som en känd politiker göra gällande att "det går bra för Sverige" är det sämsta vi kan göra. Färre tävlingar och färre tävlande är INTE bra för svenskt konstflyg. Det är trösterikt att Kungsbacka cup är så pass stort och att det blir en tävling i Göteborg. Men det är inte lösningen på hela krisen.
Jag tror fortfarande på mindre tjafs om regeler, inte fullt så stora bröstoner mot de som är snälla nog att döma våra tävlingar och lite större ödmjukhet vad gäller arrangerande klubbar. Det sistnämnda syftar på t ex tävlingsdatum. Där kanske vi kunde behållt några arrangörer som försvunnit under åren. Som någon så klokt skrev är det väldigt tryggt att få göra första tävlingsstart på hemmafältet. Fler arrangörer fler tävlande m a o.
Mvh En viss.

Offline

 

#21 2006-05-29 20:31:15

Henrik Johansson
Gäst

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Hej.

Jag heter Henrik Johansson och flyger i Växjö. Det var meningen att jag skulle börjat tävla förra året, men det blev inte så pga sjukdom i familjen. Jag hoppas kunna debutera i år.

Hursomhelst.
Vad jag tror ni (jag säger ni, eftersom jag inte riktigt är tävlande än) skall sata på är att försöka ordna så det blir mer tävlingar på lokal nivå. Jag vet inte hur, men det kan ni ju grubbla på... smile

Förrförra sommaren (eller var det förra) var Anders och David nere hos oss i växjö och höll föredrag och visade upp F3A (Tack för det!!). I vår klubb har det inte funnits någon vidare historia av tävlingsflyg (om man bortser från våra två världsmästare, hehe).
Hursomhelst så visste majoriteten knappt vad F3A var för något. Ok, man hade läst om det i tidningar, men inte sett någon 2x2a spakas på riktigt.
Effekten av den demonstration David och Anders kan närmast liknas vid att kasta en sten i en myrstack. Folk vär väldigt taggade några månader framöver. Alla köpte sig givetvis inte F3A plan, men man kunde se det på sättet folk flög. Man ville inte längre bara göra en loop, man ville göra en snygg loop.  Det hela slutade med att 3st köpte sig en 2x2a. Ledsamt nog har en redan sålt sin, och en ligger på byggbordet fortfarande. Jag hann endast provflyga min innan det var fördigfluget för mig av ovannämnda orsak. Men det spelar mindre roll i sammanhanget.
Det vad jag försöker säga är att ni måste få ner det hela på en mer lättsam och lokal nivå.
Det är väldigt få som vaknar upp en morgon beställer en kärra för 30tusen, smäller ihop den, övar som fan (utan att veta om han gör rätt), åker till närmaste tävling 35 mil bort, bokar hotell, ställer sig bland 20 helt okända personer och startar med allas blickar riktade mot sig. Det går liksom inte att förvänta sig, eller hur?
Även de som är nyfikna på F3A drar sig för att åka och titta på en tävling 25 mil bort.

Många tycker säkert att detta är upp till klubbarna. Men det är inte så lätt om det inte finns någon i närheten som brinner fär F3A och konstflyg. Det måste komma någon utifrån som drar igång det hela. tror jag.

Kanske skulle ni ut turnè. Säg att ni blir 5-6 st piloter som besöker x antal klubbar och deltar i mindre lokala tävlingar. ni kanske lyckas locka dit 10 tävlande som länge funderat på att börja, men det inte blivit av. Ni kanske får dit 30 intresserade åskådare, varav några kanske blir bitna. Det kanske inte genererar någon aktiv pilot direkt, men kanaske arrangarar man en tävling på egenhand nästa år, nu när man vet hur det skall gå till.. Kanske blir det en tradition.. Vips så har man satt igång en apparat som generarar intresse på egen hand, under en lång tid framöver. Låter bra eller hur..
Det är viktigt att sälja in den föste tävlingen smidigt. När man väl fått någon att tävla en gång, så kommer dom mycket lättare en andra..

MVH
Henrik

 

#22 2006-05-30 10:53:58

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Hej, Henrik och välkommen till forumet!

Först vill jag tack dig för dina tips på hur vi kan bli fler som flyger F3A. Jag tror, precis som du på lokala tävlingar för att öka intresset för F3A.

Sen tycker jag att du överdramatiserar de nationella tävlingarna. Jag tävlar på ca 1 till 2 nationella tävlingar varje år. Alla som deltar hjälper varandra med att läsa osv osv. Om du kommer första gången på en nationell tävling så kommer alla att hjälpa dig till rätta. Det lovar jag! När det gäller tävlingsledning och arrangemang kan jag förutom Anders Johansson och Len:s MFK framhålla Gunnar Karlsson i Trollhättan som tävlingsledare. 2004 körde Gunnar en tävling med 22 deltagare i två klasser med 88 starter inom angivna tidsramar på ett nästan proffessionellt sätt. Där kan du lära dig hur en tävling kan arrangeras.

MVH
Edvard

Offline

 

#23 2006-05-30 17:58:24

Henrik Johansson
Gäst

Re: Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Hej, igen.

Det är inte omöjligt att det blir en tävling i trakten kring växjö i framtiden. Vi i Växjö har varit begränsade av kasst fält, men nu har vi löst detta genom att hyra ytterligare ett fält grannstaden Ljunby och startat upp ne liten "filial" där. Där har vi kanonfält och möjlighet att ställa upp husvagnar, samt framdragen el.

Jag vet att ni som flyger F3A är ett trevligt gäng och så vidare, jag är själv inte nervös för att åka på tävlingar. Jag kom förbi detta under tiden då jag tävlade i Aircombat.
Sen är det möjligt att jag överdramatiserar tävlingarna som du säger, men jag tror att det liggar en hel del i det. Det är känslan jag får när jag pratar med folk i mina trakter i alla fall.

MVH
Henrik

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Domarkursen och lite allmänt gnäll.

Sidfot