Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

• Index
  •  » F3A
  •  » Info om denna kärran "KMP Adrenaline68"

#1 2008-09-10 14:47:38

MickeB
Gäst

Info om denna kärran "KMP Adrenaline68"

Hej
Är det någon som vet vad detta är för kärra duger den till att börja med?

KMP "Adrenaline 68"

Är lite sugen på F3A världen. Varför just denna modellen under en del, jo för att jag gillar KMPs byggsatser... big_smile

Jag har inga mål uppsatta för att börja tävla seriöst utan mest för att känna på det lite och få en välflygande modell.

Länk till modellen

http://www.kmp.ca

Hälsningar Micke SMFK

#2 2008-09-11 08:08:53

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24

Re: Info om denna kärran "KMP Adrenaline68"

Om modellen flyger bra eller inte vet jag ej. Dock ser roderytorna ut att vara lite väl stora för F3A. Adr..68 ser snarare ut som en 3D maskin. Jämför gärna storleken på roderyter på t.ex. Genisis. 

Modellen går givetvis att använda i F3A men den blir inte optimal. I F3A flyger vi i dagsläget i fartområden som gynnar något mindre roderytor.

Men det viktigaste är att du har roligt.

Edvard

#3 2008-09-14 10:17:17

MickeB
Gäst

Okej, angående storleken på roderytor. Kan man inte kompensera detta genom att använda mindre utslag? eller påverkar de större ytorna något negativt som ett mindre roder utslag inte kan kompensera?

Tacksam för svar, gärna utförligt :-)

#4 2008-09-14 21:46:04

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22

Vist kan man minska utslagen och få planet att flyga mjukt. Det du missar är precisionen. Servon har en viss precision och linkage är inte helt stumma. Dessa små felen förstoras upp av de stora roderytor. Men vist går det att flyga F3A ändå men en renodlad F3A plan flyger normalt sätt bättre.

Jag ser att den dessutom har skevroder ända in till kroppen vilket man brukar ha på 3D-plan. På F3A-plan så börjar skevroder först en bit ut på vingen. Detta för att få planet att rolla så rent som möjligt.

Frågan är hur tjock vingprofilen är? 3D-plan har normalt sätt tjockare vingprofil för att kunna flyga långsammare.

Senast redigerat av Kristian (2008-09-14 21:48:41)

Med vänliga hälsningar
Kristian

#5 2008-09-16 14:32:14

MickeB
Gäst

Tack Kristian.

Det var vettigt förklarat. Då vet jag läget.

Jag får väl börja träna med min Groovy :-)

• Index
  •  » F3A
  •  » Info om denna kärran "KMP Adrenaline68"

Sidfot