Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » F3A Tinget 2008 Trollhättan Aero Cup Höst edition

#1 2008-09-11 20:53:39

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

F3A Tinget 2008 Trollhättan Aero Cup Höst edition

Jag har nu ordnat en mötesplats för tinget..

Enkelt uttryckt vi åker till mitt jobb, där har vi ett konferensrum i anslutning till entre och matsal.

Förslagsvis beställer vi Pizza som mat och spisar detta i matsalen, där även diskussioner mötet kan fortlöpa. Jag skall försöka ordna med kanon. Lämpligt är däremot om vi har med oss dator för visning av diverse dokument eller dylikt..

Preliminärt har jag tiden 18:00-21:00, är detta knappt med tid?

Välkomna Gunnar Aero Cup Karlsson..smilebig_smile

Offline

 

#2 2008-09-11 20:55:04

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: F3A Tinget 2008 Trollhättan Aero Cup Höst edition

En motion till F3A tinget i Trollhättan  2008 09 20

Ändring av reglerna för hur ett F3A plan skall vara beskaffat..

Vi har nu under åtskilliga år kört med fri motorstorlek, men en begränsning av spännvidd och vikt. Spännvidden har en funktion som kan uppfattas som positiv, man kan köra till fältet med en normal lite större bil. Alltså inga specialfordon krävs för att utöva sporten..

Viktgränsen däremot ser jag fler negativa funktioner med.
-Den reella valmöjligheten till motor är ganska begränsad.
-Redundanta system är svåra att uppnå särskilt för modeller som ligger nära 5kg
-Optimering vikt/flygyta riskerar att hamna för nära säkerhetsbrott av typ Vingbrott, eller andra ”underdimentioneringar”
-Modellerna blir lätt skörare, då ”hanterings förstärkningar, konstruktioner” får stryka på foten för att uppnå <5kg


F3A har genom åren genomgått ett antal stora förändringar sedan 1960 talet och framåt..
Vissa av de kommande förändringarna kommer vi kanske inte att gilla, men fortfarande gillar vi att flyga avancerade flygprogram. Jag hoppas att vi alla vill se den duktigaste piloten som vinnare av våra tävlingar. Det är inte alltid som sponsring står för den ”bästa” utvecklingen, men jag vill att möjligheterna till val av modell, utrustning mer skall styras av det personliga valet. Hur än vi tar bort viktgränsen eller ej, så kommer nog dessa antaganden vara sanna.
Piloterna kommer att vilja ha den lättaste modellen. Piloterna kommer att försöka välja för dem den mest driftsäkra utrustningen. Utvecklingen av nya modeller kommer att fortskrida, allt för att bäst passa de flygkriterier/bedömningsgrunder som föreligger. Det kommer alltid vara delade åsikter av vad som ger bäst resultat, men med <5kg gränsen borttagen är piloternas val större! Vilket måste ses som posetivt. Vill man flyga med en Curare från 70 talet kan man göra det, eller en Saphir från 80 talet..

Någon kanske påstår att nu blir det bara dubbeldäckare!? Man kan flyga med dubbeldäckare om man vill idag, men för mig så är det valet alldeles för dyrt, själv kan jag inte bygga så lätt som det krävs, och det blir extremt svårt att uppnå redundant system, och vettig driftskostnad/flygning. Visst kommer ett antal känna att man investerat för mycket i det ”nuvarande” systemet, att det inte är bra att bryta detta just nu! Med nuvarande regel, blir valet oftast åt det extremare hållet, oftast med regelbundna uppgraderingar, särskilt efter ett VM eller EM där nya influenser inspirerar mycket.

Jag föreslår därför att Sveriges förtroendevalda verkar aktivt via motioner, lobbying mot regelsättarna eller andra föredömliga alternativ. Uppnå målet att avskaffa <5kg gränsen.


Vem lägger i extra vikt för att modellen flyger bättre!?! ( frånsett TP justering)..

Med skrivbordsflygande hälsningar Gunnar Karlsson Trollhättans MFK 20080911

Offline

 

#3 2008-09-11 21:03:49

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: F3A Tinget 2008 Trollhättan Aero Cup Höst edition

En motion till F3A tinget i Trollhättan  2008 09 20


Jag föreslår att man skall med teknikens sätt monitorera servoutgångarna under flygning, samt under ljudmätning. För att eliminera fusk med trottelkurvor under just ljudmätningen..

Fair play skall råda för alla.

Hur rent tekniskt detta skall utformas vet jag inte, men det kan kanske våra excellenta radioleverantörer lösa för oss?!

Med vänlig hälsning Gunnar Karlsson Trollhättans MFK

Offline

 

#4 2008-09-11 22:38:57

Michael Strand
Gäst

Re: F3A Tinget 2008 Trollhättan Aero Cup Höst edition

Gunnar skrev:

En motion till F3A tinget i Trollhättan  2008 09 20


Jag föreslår att man skall med teknikens sätt monitorera servoutgångarna under flygning, samt under ljudmätning. För att eliminera fusk med trottelkurvor under just ljudmätningen..

Fair play skall råda för alla.

Hur rent tekniskt detta skall utformas vet jag inte, men det kan kanske våra excellenta radioleverantörer lösa för oss?!

Med vänlig hälsning Gunnar Karlsson Trollhättans MFK

Hej Gunnar var kan vi anmäla oss det kommer ingen info under Trollhätte tävlingen där mer info snart ska komma:cheers:cheers Mvh,Beachen

 

#5 2008-09-11 23:56:01

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: F3A Tinget 2008 Trollhättan Aero Cup Höst edition

Offline

 

#6 2008-09-12 12:09:08

Robert S
Gäst

Re: F3A Tinget 2008 Trollhättan Aero Cup Höst edition

Gunnar skrev:

Jag föreslår därför att Sveriges förtroendevalda verkar aktivt via motioner, lobbying mot regelsättarna eller andra föredömliga alternativ. Uppnå målet att avskaffa <5kg gränsen.

Jag är av den åsikten att alla storleksökningar, vare sig de sker på vikt eller storlek i förlängningen leder till ökade kostnader, vilket därmed gör F3A mer exklusivt och än mindre tillgängligt för den vanlige modellflygaren. Jag tror därför definitivt att avskaffande av femkilosgränsen vore ett stort misstag, i varje fall om det sker på internationell nivå, eftersom den internationella verksamheten är väldigt normgivande.

Att släppa på viktgränsen ger säkert inledningsvis de positiva effekter som du skriver om, men på sikt kommer flygplanen anpassa sig till och ligga nära någon annan gräns - vilken det nu än må vara - för att dra maximal nytta av det utrymme reglerna medger.

Problemet, om man nu vill se det som ett problem, i detta sammanhang är att F3A är en internationell företeelse. F3A har hyfsat hög status och antalet utövare är relativt stort. Globalt sett är F3A den tävlingsform inom modellflyg som är mest spridd över världen. Det kommer därmed alltid att finnas människor som kan och är beredda att satsa tid och pengar på att bli bäst, vilket indirekt driver upp kostnaderna och svårigheterna för andra som vill hänga med "lite grann". Detta oavsett vilka regler man har.

Somliga hänvisar till Aresti- och Imac-liknande klasser och hävdar att det kostar lika mycket eller mindre för dom att tävla i det som i F3A, trots att deras flygplan är flera gånger tyngre. Skillnaden är just att F3A är en VM-klass.

Vad som inte tycker är like orimligt är att vi har lite mer avslappnade regler i Sverige för att göra F3A mer lättillgängligt här hemma. I praktiken är det redan så idag eftersom kontrollvägningar är ovanliga på en svenska tävlingar. Dom som har ambitionen och viljan att nå topp fem måste ändå anpassa sina modeller till vad som gäller internationellt.

 

#7 2008-09-14 17:55:52

Bengt-Erik
Medlem
Registrerad: 2006-05-15
Inlägg: 19

Re: F3A Tinget 2008 Trollhättan Aero Cup Höst edition

Motion till F3A-tinget  2008-09-20

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg om EM F3A i Italien börjar det bli dags att våra förtroendevalda till CIAM skall rösta fram Bob Skinners efterträdare.

Jag förordar att den hitills ende kandidaten Peter Uhlig (Tyskland) kommer att få Sveriges röst när det blir så dags -förmodligen under våren 2009.

Andra tänkbara kandidater som ännu ej mig veterligt anmält sig officiellt är Henny van Loon (Nederländerna) samt möjligen också Michael Ramel (Tyskland).

Jag känner alla personligen och av dessa tre vill jag alltså förorda Peter Uhlig, som jag vet är kunnig, intresserad och är villig att lägga ned den tid som kommer att behövas för posten som
F3A-subkommittens ordförande.

Yrkas alltså: Att F3A-tinget röstar för Peter Uhlig och meddelar vår CIAM-delegat detta.


Bengt-Erik

Offline

 

#8 2008-09-22 22:29:15

Roger
Administratör
Från: Boliden
Registrerad: 2006-03-21
Inlägg: 107
Webbsida

Re: F3A Tinget 2008 Trollhättan Aero Cup Höst edition

Hejsan!
Jag skulle vilja tacka Gunnar för en mycket trevlig tävling samt alla ni andra för en trevlig säsong.
Väl mött till våren! cheers

mvh Rogge

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » F3A Tinget 2008 Trollhättan Aero Cup Höst edition

Sidfot