Sveriges F3Aflygares forum
Du är inte inloggad.
#51 2008-06-18 20:22:00
- Kjell Olav
- Gäst
Re: Genesis 08 – Electro(!)
David,
Kan laderen oppdateres via nettet ? ... trengs kansje heller ikke ...
Trenger man evt kabler til den når man kjøper ? ( eller annet tilbehør )
Kjell Olav
#52 2008-06-18 23:26:22
- David
- Administratör
- Registrerad: 2006-03-05
- Inlägg: 470
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Hej Kjell Olav
Om du tittar i min första post angående laddarna (post #31) så kan du se en bild på exakt de tillbehör som medföljer. Jag har fått komplettera med kablar i efterhand. Högströmskablarna har jag lött själv. Kablarna för balanseringen (post#49) fixade Jason Wang (chargery) åt mig ”custom” enligt mitt önskemål. Om du skall beställa en laddare så säg till vid beställningen vilka kablar du behöver så fixar han det säkert åt dig.
Angående firmware uppgradering. Svaret är både ja och nej. Original så går de inte firmwareuppgradera, men tillverkaren har lämnat en bakdörr öppen som gör det möjligt. Det kräver dock att man löder in ett litet RS232->ttl interface. Alltså inte så smidigt, men det verkar vara ganska så enkelt så jag kommer nog att prova det så småningom. Det har gjorts en del firmware ändringar sedan jag gjorde mitt köp.
Som jag förstår det så kommer en framtida version/vidareutvekling på denna laddare även att inkludera ett usb interface för direkt möjlighet till firmwareuppgradering. Jag vet inte varför de utelämnat det på 1010B, men helt klart är att de har tänkt på möjligheten från början.
Firmware och mjukvara för att ladda upp firmwaren till laddaren går att ladda hem kostnadsfritt. Något som många andra laddartillverkare borde ta lärdom av tycker jag.
/David
Offline
#53 2008-06-19 09:35:40
- David
- Administratör
- Registrerad: 2006-03-05
- Inlägg: 470
Re: Genesis 08 – Electro(!)
edvard skrev:
Sen en fråga, om modellen med elmotor går långsammare så kanske det blir aktuellt med infällbara ställ igen (minskat luftmotstånd)?
Edvard
Edvard tyvärr tror jag att det är önsketänkande från din sida
Möjligen skulle det höja hastigheten något men knappast mycket. Begränsningen sitter huvudsakligen i motor och propeller. Vill man flyga fortare behöver man en motor som varvar mer (högre kv) samt en annan (mindre) propeller, men då tappar man effektivitet vid lägre hastigheter vilket kortar flygtid, ger sämre vertikaldrag etc.
Man skulle kunna dra en analogi med en bil. Om man ligger och varvar ur maximalt på 4ans växel kommer inte farten att höjas nämnvärt om luftmotståndet minskas. Det som behövs är en 5 växel.
Skillnaden är inte så markant så jag ser det inte som något problem faktiskt.
/David
Offline
#54 2008-06-21 00:50:56
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Hej David och trevlig midsommar!
Bygget med Yaken går framåt så jag har inte hunnit följa denna tråd så noga. När lägger du ut några filmer? Börjar ju kännas aktuellt nu när bygget har övergått till flygning.
Kan du inte sitta så där tjäckt och beskriva alla finneser och lösningar som man ser i reklamfilmer ala amatör...
Stefan
Senast redigerat av srlund (2008-06-21 00:52:19)
Stefan Andersson
Skellefteå
Offline
#55 2008-07-29 01:07:50
- Kjell Olav
- Gäst
Re: Genesis 08 – Electro(!)
David,
Vet du om balanse-brettet som følger med laderen din er koblet slik at man kan lade 2 stk 5S pakker i serie ved å plugge batterienes balanse-kontakter til hvert 5S uttak på brettet ? ( forstår laderen at den skal lade begge pakkene som en 10S ? )
Takker
Kjell Olav
#56 2008-07-30 21:01:05
- David
- Administratör
- Registrerad: 2006-03-05
- Inlägg: 470
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Kjell Olav, det stämmer. Kortet kopplar samman de två 5s paketen så att de balanseras som ett 10s paket.
Mvh
David
Offline
#57 2008-10-12 20:42:33
- Fredrik Lundberg
- Medlem
- Registrerad: 2007-11-15
- Inlägg: 183
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Hej David!
Har du någon aning om hur mycket mer ström Plettenbergmotorn drar gämfört med Hackern? Är det katastrofalt mycket eller fungerar den bra? Vad har du fått för uppfattning av vad du sett inom f3a med den motorn. Ska köpa en El-Synergy och den är förbered för Plettenberg så för enkelhetens skull blir det nog en plettenberg i den.
Mvh Fredrik Lundberg
Offline
#58 2008-10-13 10:04:31
- David
- Administratör
- Registrerad: 2006-03-05
- Inlägg: 470
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Hej Fredrik,
plettenberg 30-10 EVO drar ca 10-13% mer ström jämfört med hacker C50 14xl. Å andra sidan så verkar det gå bra att ta ut lite mera effekt ur EVO:n.
En plettenberg duger givetvis bra i F3A. På de internationella tävlingar jag varit har den motorn alltid legat som nr två i popularitet (efter hackermotorn). Du får i princip byta bort lite flygtid (per laddning) mot att slippa ljudet och underhåll av en växellåda (byta fett var 50-100 start).
/David
Offline
#59 2008-10-13 20:22:06
- Fredrik Lundberg
- Medlem
- Registrerad: 2007-11-15
- Inlägg: 183
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Tack för svaret!
Blir förmodligen en Plettenberg då.
Hade inte en aning om att man måsste byta fett på Hacker, har en c50 13 xl i min Hangar 9 Funtana 90. Villket fett använder man och vart får man tag på det.
/Fredrik
Senast redigerat av Fredrik Lundberg (2008-10-13 20:23:14)
Offline
#60 2008-10-14 09:23:41
- David
- Administratör
- Registrerad: 2006-03-05
- Inlägg: 470
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Med min Hacker ingick det en spruta med fett och en instruktion på hur det går till väga. Jag tror det skickas med som standard. Du kan säkert få tag i fettet direkt från hacker eller från vilken återförsäljare som helst. Jag vet inte exakt vad det är för fett. Det står bara att det är ett "specialfett".
Rekommendationen är att man byter fett var 100 flygning. En del piloter menar att det kan vara bra att göra det så ofta som var 50 flygning. Det går snabbt och enkelt att göra så jag har kört på var 50 flygning.
David
Offline
#61 2008-10-14 22:43:09
- Johan Broström
- Medlem
- Från: Norsjö
- Registrerad: 2006-04-01
- Inlägg: 76
- Webbsida
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Citat från David "Det går snabbt och enkelt att göra så jag har kört på var 50 flygning." .... med andra ord måste jag göra det vart annat eller vart tredje år....
Verkar ju vara en överkomlig serviceintervall... =O)
/ Johan
Offline
#62 2008-10-27 16:12:50
- monch
- Medlem
- Från: Skelleftehamn
- Registrerad: 2006-12-19
- Inlägg: 101
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Hej David!
har en fundering kring dina formar till ställen.
vad är det blåa som du har runt ställen i formen, inte den blå friggoliten utan det andra blå?ser ut som modelera....
Senast redigerat av monch (2008-10-27 19:32:56)
Jocke Sandström
Skelleftehamn
Offline
#63 2008-10-27 19:20:57
- Fredrik Lundberg
- Medlem
- Registrerad: 2007-11-15
- Inlägg: 183
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Hej David!
Har du någon aning om hur en Hacker c50 13xl skulle fungera i en f3a maskin, verkar som om det finns dom som kör med den med och även den rekomenderas till vissa f3a modeller, har du sett någon? Har en liggandes och Sitter o fnular på om jag skulle konvertera min caprice till el men går i val o kval, är ju så smidigt med el..
Mvh Fredrik
Offline
#64 2008-10-27 19:57:26
- David
- Administratör
- Registrerad: 2006-03-05
- Inlägg: 470
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Monch. Ställen görs i två moment. Först gjuts de i formen med enbart "enkelriktade fibrer". Sedan drar jag ett lager kolfiberstrumpa på utsidan. Det blå du ser är en plastfilm som är lindad på utsidan för att pressa fast kolfiberstrumpan. Detta moment göres bäst under vakuum men det går bra att enbart linda också.
Fredrik 13Xl, fungerar ypperligt. Jag har sett många som använder den på VM/EM (även om 14xl är mer populär). Den drar en lite mindre propeller än 14Xl men har högre kv. Resultatet blir att den drar lite mer ström (vet ej hur mycket) men ger samtidigt lite bättre fart. Den funkar säkert bra i blåsiga Sverige. Jag kommer nog att prova en 13XL själv till sommaren.
/David
Offline
#65 2008-10-27 20:09:42
- Fredrik Lundberg
- Medlem
- Registrerad: 2007-11-15
- Inlägg: 183
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Tackag för snabbt svar! Ska ta mig en funderare hur jag ska göra.Capricen är väll ganska lättdriven så det blir nog bra med 13 xl. Ska åka över till danmark på onsdag och hämta min El-Synergy men i den blir det Plettenberg för enkelhetens skull, passar rakt av. Villken propp brukar dom köra 13xl med?
/Fredrik
Offline
#66 2008-10-27 20:52:14
- monch
- Medlem
- Från: Skelleftehamn
- Registrerad: 2006-12-19
- Inlägg: 101
Re: Genesis 08 – Electro(!)
David skrev:
Monch. Ställen görs i två moment. Först gjuts de i formen med enbart "enkelriktade fibrer". Sedan drar jag ett lager kolfiberstrumpa på utsidan. Det blå du ser är en plastfilm som är lindad på utsidan för att pressa fast kolfiberstrumpan. Detta moment göres bäst under vakuum men det går bra att enbart linda också.
/David
tjena igen!
Nja inte riktigt det jag menade, det blå runt pluggen(stället,bild3) innan du gjorde formen. ser ut som lera eller något.
vilken typ av form epoxi använder du?
Senast redigerat av monch (2008-10-27 20:53:18)
Jocke Sandström
Skelleftehamn
Offline
#67 2008-10-27 22:02:59
- David
- Administratör
- Registrerad: 2006-03-05
- Inlägg: 470
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Sorry Jocke. Läste slarvigt. Tänkte att plastfilmen var det enda blåa förutom cellplasten. Du har rätt. Det blåa som är lagt runt ställen för att fixa ”delningslinjen” på rätt nivå är vanlig modellera. Det finns speciell lera för detta, men jag tog det som fanns att tillgå. Formarna är gjutna med ett ytskikt av svart ”form gelcote” från R&G i tyskland, samt sedan flera lager av vanlig laminat plast (samma L285 som jag använde till ställen).
Fredrik. 20x13 är nog den vanligaste storleken på 13xl. En del proppar upp den till i princip samma storlekar som man kör på 14xl. Tex 20x15, 21x14 mm, men då drar man ström så motorn riskerar brännas. Är det Mortens synergy du köpt?
Offline
#68 2008-10-30 19:35:48
- Fredrik Lundberg
- Medlem
- Registrerad: 2007-11-15
- Inlägg: 183
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Hej David! Ja det är mortens Synergi jag köpt, var över till Danmark & hämtade den igårkväll. Så nu finns det alltså ingen ursäkt för nässta sässong...
/Fredrik
Offline
#69 2008-11-08 15:10:14
Re: Genesis 08 – Electro(!)
David, vilka slutsatser kan du dra efter att ha flugit el en säsong nu? Har det fungerat bra eller är det nåt du ångrar att du inte gjorde på nåt annat sätt? Kommer dina framtida maskiner att bli el- eller metanol- drivna?
Offline