Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2008-03-25 19:23:25

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Mottagarbatteri

Jag har lödade ihop 4 stycken mottagarbatterier idag. 2 stycken Li-Ion 1600 mAh 7,4 V åt en kompis och 2 stycken GP 1300 mAh 4,8 V åt mig själv. Båda uppsättningarna kommer att sitta i F3A plan och kommer att andvändas som dubbla paket.

Många i F3A-brachen är ju som tokar på att jaga vikt. Men skillnaden blev bara 6 gram/packet, alltså 12 gram totalt i planet.

Strömuttagsmässigt så är båda systemen rejält överdimensionerade:
Li-Ion 1600 mAh är på 12 C och lämnar alltså 19,2 A vardera.
GP 1300 mAh klarar upp till 40 A vardera.

Laddninghastighet:
Li-Ion 1600 mAh kan laddas med 1,6 A.
GP 1300 mAh kan laddas med 2 A.



För och nackdelar:

Li-Ion 1600 mAh

+ Mer energi vilket gör att man inte behöver ladda så ofta. Förra säsongen hade jag detta system och det drog ca 80 mAh/flygning. Det ger en teoretisk möjlighet att göra 40 flygningar på en laddning. Men mer praktiskt sett så behöver man inte ladda på hela dagen.

+ För två ackar så är de 12 gram lättare jämfört med NiMh.

- Li-Ion kräver en regulator vilket väger och kostar en slant.

- Regulatorn som minskar spänningen  till 5,5 till 5,9 V drar ström även när den är avslagen. Man måste med andra ord komma ihåg att koppla ifrån batterierna från regulatorn efter dagens flygning.


- Li-Po batterier är känsliga mot kyla.


Pris: 220 st x 2 = 440 kronor


GP 1300 mAh

+ Behöver inte kopplas ifrån efter flygning.

+ NiMh kräver ingen regulator

Med 4,8 V system så brukar jag göra av med ca 100 mAh/flygning. Med 1300 mAh x 2 så får jag teoretiskt 26 flygningar. Jag kommer antagligen att ladda efter cirka 8 flygningar, (de få dagar som jag flyger så mycket).

- För två ackar så är de 12 g tyngre jämfört med Li-Ion.

- Även NiMh försämras vid kyla. Hur mycket vet jag ej.

Pris: 95 st x 2 = 190 kronor


Summa summarum så är min åsikt att det är en smaksak vad man väljer.

(Båda typerna av batterier har samma batterikabel och samma krympplast.)


Bifogade bilder

Senast redigerat av Kristian (2008-03-25 20:17:30)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#2 2008-11-21 10:18:49

Jonas Fjällström
Medlem
Från: Piteå MFK
Registrerad: 2008-07-13
Inlägg: 16
Webbsida

Re: Mottagarbatteri

Hur funkade dina ackar nu då?
Har du flygit med dem mycket, funkar de bra?


CA Models Epsilon 90

Offline

 

#3 2008-11-22 13:08:38

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Mottagarbatteri

Jag använde tidigare den äldre varianten som var på 1100 mAh tidigare, de var riktigtbra. Dessa nya 1300 mAh från GP var hopplösa att ladda. Laddaren klippte hela tiden. Jag provade med 4 olika laddare av 2 olika fabrikat och inget fungerade. Tillslut så gav jag upp och slängde batterierna i återvinningen.sad


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#4 2008-11-22 20:02:02

Jonas Fjällström
Medlem
Från: Piteå MFK
Registrerad: 2008-07-13
Inlägg: 16
Webbsida

Re: Mottagarbatteri

Vad trist. Kom du fram till varör de gjorde så? dåliga celler?


CA Models Epsilon 90

Offline

 

#5 2008-11-24 19:16:20

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Mottagarbatteri

Jag vet inte vad det var för fel. De var hopplösa att ladda så det kändes inte säkert. Där av så gick de till återvinningen. Jag köpte faktiskt 2 nya paket färdiglödade efter som det kunde varit min lödning som förstörde cellerna. Men de 2 nya paketen var lika hoplösa att ladda. Jag köpte de första från en butik i Tyskland och det andra från Sverige, så de kan inte ha kommit från samma batch. Så det måste vara ett generellt problem med dessa cellerna.

Senast redigerat av Kristian (2008-11-24 19:25:44)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

Sidfot