Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2006-10-04 07:56:55

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Inomhusflyg

Jag har just provflugit en ny dubbeldäckare för Inomhus F3A, Phaser. Det är en modell producerad av Do-Nutmodels och som säljs av full kontroll. (se annons i senaste Mfn) Den blev hyfsat lätt, 155g med en Modex mm15 motor och 2-cellsack. Den är dock lite mindre än normen varför flygfarten inte blir extremt långsam. Tyvärr blev jag lite besviken på egenskaperna. Kniveggstrimmen var något skum. diverse motsägelsefulla reaktioner. Däremot var den väldigt trevlig i loopingplanet. Den går tungt i luften varför det också går behagligt långsamt nedåt. Den är ett möjligt alternativ för programflygning inomhus.
Jag ska nästa löning prova en Majestic eller Aito v2 från samma tillverkare. De är något större och borde gå att få relativt sett lättare.


Anders J

Offline

 

#2 2006-10-09 07:44:34

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Inomhusflyg

Efter en del pillande har nu Phasern acceptabla kniveggsegenskaper. Jag tog bort motorns nedåtriktning och vinklade upp skevrodren några mm. För att förbättra hänget i hovring flyttade jag även ned motorn 10mm.
Anders j
Linköping

Offline

 

#3 2006-10-22 11:36:34

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Inomhusflyg

Jag har nu byggt en Mystic från donuts models (Anders också). Det känns som en lovande modell för F3P. Lite retfullt så drar den lite mot stället i knivegg. Jag har ännu inte hunnit bråka med att trimma in den perfekt. Det är dock så lite att det borde vara enkelt löst med en mix. I övrigt känns det som en riktigt bra modell. Den flyger löjligt långsamt. Flygvikten hamnade på 148g vilket känns helt sjukt med tanke på hur stor den är. Se bilderna nedan. Jag ställde den bredvid min vertigo som referens. Vertigon väger för övrigt 248g! (räknades som lätt då den var ny)
Slutsatsen man kan dra är att materialet Mysticen är byggd av (liknar vanligt depron, men kallas extropur) måste vara lättare än depron.
Bygget gick för övrigt problemfritt. Det gick fort och den var enkel att få rak. Byggbeskrivningen är usel om man inte kan franska, men alla delar kan bara passa på ett sätt så enklast är nästan att slänga manualen och bygga på känsla

En kul observation är att mysticen med dess låga vikt blir ovanligt vindkänslig inomhus (!). Normalt sett brukar modellerna hoppa till lite om man flyger nära bakom någon annan. Med mysticen kan man flyga genom hallen vända och när man åter kommer tillbaka till mitten och råkar korsa sin gamla flygbana så märker man att modellen hoppar till. Kommer dock knappast att vara något problem.

Kommer bli en kul modell att flyga med framöver.


Bifogade bilder

Offline

 

#4 2007-03-08 08:39:43

meijer
Gäst

Re: Inomhusflyg

hej
claes meijer här.
fick programmet för ETOC f3p
Aresti coming soon but in the meantime....

1- Take Off. 180 degree turn right or left. 180 degree turn right or left. K-1

2- 1/4 roll to KE, half reverse horizontal Cuban Eight. 2-1/2 roll first 45, 5/8 KE turn (Pushing) 4 of 8 second 45. 1/4 roll to inverted K4

3- Tail slide. Wheels down K3

4- 1-1/4 roll to KE. From KE to vertical. 1-1/4 torque roll followed by opposite direction 3/4 torque roll. Climb and pull to inverted. K7

5- From inverted pull to vertical. 3/4 roll push to inverted. K3

6- 270 degree rolling turn. 3 rolls to the outside. After each roll there will be a negative snap in opposite direction to the roll direction. exit inverted. K 7

7- 3/4 horizontal KE figure eight. 1/2 roll at intersection. 3 of 4 roll at exit to upright. (exit direction must follow direction of flight) K4

8- Top Hat. Pull to vertical 1/4 roll. Pull to inverted. Pull to vertical. 1/4 roll. Push to inverted exit. K2

9- 1-1/4 roll, opposite 1-1/4 negative snap. Exit inverted.

10- inverted flat square turn for 180 degrees of heading change. second leg has 2 rolls in opposite direction. K4

11- 8 point rolling circle. Roll to the inside. Exit inverted. K6

12- 180 degree flat turn. 1/2 roll to landing. K2

anders o jag försöker tyda detta, kom gärna med förslag hur det skall vara.

mvh/claes

 

#5 2007-03-12 20:19:06

Raimo Ruokonen
Medlem
Från: Finland
Registrerad: 2007-02-02
Inlägg: 9
Webbsida

Re: Inomhusflyg

Tjänare!

F3A team Finland arrangerar inomhus konstflyg (=F3P) tävling i Helsingfors Model Expo Hobby Mässan söndag den första April (1.4.2007). Jag har hört att Model Expo är Nordens största Hobby mässan: http://www.model-expo.com/svenska/index_sve.htm

Vi ska flyga i två klasser: F3P-Sport och F3P-AM (Aeromusicals).
Alla tävlare från Sverige, Norge och Denmark är hjärtligt välkomna till tävlingen!

Här finns mer info om F3P-AM (tyvärr en gammal "F3AI" program är på samma pdf...): http://www.f3a.fi/Downloads/2004CIAMAnt … ex%202.pdf
Kupongen för domare är: http://www.f3a.fi/Downloads/AeromusicalsScoreSheet.pdf

F3P-Sport programmet (inte turn around) är:
1. Start K=1
2. Stall turn K=2
3. Roll K=2
4. 1/2 reverse cuban 8 K=2
5. Inverse flying K=2
6. Looping K=2
7. Landing K=1

Om någon är intresserat att komma och tävla, var så vänlig och kontakta mig!

   MVH, Raimo

Offline

 

#6 2007-03-16 11:17:54

meijer
Gäst

Re: Inomhusflyg

hej
kul att ni är så aktiva innomhus. kommer jag ej i väg till Toledo/usa så försöker jag åka över till er,
det är ju betydligt billigare:-)

återkommer.
www.meijer-models.eu

 

#7 2008-12-07 15:04:45

Jonas Fjällström
Medlem
Från: Piteå MFK
Registrerad: 2008-07-13
Inlägg: 16
Webbsida

Re: Inomhusflyg

Hej!
har det kommit någon förklaring på ETOC programet? Som är lite lättare att tolka... smile


CA Models Epsilon 90

Offline

 

#8 2008-12-09 09:14:21

Jonas Fjällström
Medlem
Från: Piteå MFK
Registrerad: 2008-07-13
Inlägg: 16
Webbsida

Re: Inomhusflyg

Eller en svensk översättning? roll
Finns det så att man kan skriva ut en förklaring på F3P programmet?


CA Models Epsilon 90

Offline

 

Sidfot