Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2009-01-22 21:02:45

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22

Fliton Element 170

Ja då var man lite på gång igen. Jag hade det lite deppigt med allergi mot epoxi förra året och har gått och grunnat på hur jag skall gå runt detta. Först så beställde jag en kärra från Davesmithmodels. Planet var av äldre typ men helt utan epoxi. När jag fick hem den så visade det säg att det var betydligt mer att göra på den än vad jag trodde. Dessutom det som de hade byggt var skevt och vint. Så det var enklare att bygga ett plan från början än att färdigställa detta plan. Det är dock inget som jag hinner till den här säsongen.

Så det fick bli en Fliton Element 170 som är helt ny på marknaden. Jag mailade för ett halvår sedan med Fliton angående detta plan när den ännu inte fans att köpa. De limmer som de använder fungerar bra för min del. Det är bara motorkåpan och underkåpan som jag måste byta. Det är en klasisk Kina ARF med dess fördelar och nackdelar. Fördelen är givetvis priset 425 £ + 55 £ i frakt, det blev tillslut 5600 Kr som de drog på mitt konto. Det får man ju anse som en relativt liten peng för en F3A ARF som är 2x2 meter.

Länk till där jag köpte den: http://alshobbies.com/shop/lookupstock. … &Desc=

De påstår på amerikanska forum att den skall flyga bra. Hur det är med det får vi se till sommaren. Men den ser i alla fall ut som alla de andra Japanska F3A planen. Så man hoppas ju på att de inte har misslyckats totalt, vilket Protech gjorde när de försökte efterapad Smaragden och kallade den för Tojeiro 140. Det är värsta F3A plan som jag nånsin har flugit.

Viktuppgifter Fliton Element 170:

Kropp 1013 g utan underkåpa. (Den skall jag byta på grund av min allergi.)
Vinge 1050 g
Stabbe vänster 120
Stabbe höger 120
Sidroder 58 g

Totalt så blir det 2360 g, så det blir ca 2500 g med underkåpa. Det är något mer än en 15 000 kr kärra. Vi får se om man klarar de magiska 5 kilos gränsen. Den väger alltså något mer än vad tillverkaren uppger. Jag har läst att det är fler som klagar på detta. Men man får vad man betalar för. Om man använder en hel del plywood i sin konstruktion så blir det 200 till 300 gram tyngre men billigt. Jag personligen har i först hand valt detta plan för att det just nu är det enda plan som är nästan fritt från epoxi. Det är också fullt möjligt att ersätta de få delarna som finns som är gjort av epoxi. Möjligtvis så går det också att specialbeställa att plan från Oxai som bygger nästan helt efter hur kunden vill ha det. Men då pratar vi helt andra pengar.

Bifogade bilder

Senast redigerat av Kristian (2009-01-22 22:26:44)

Med vänliga hälsningar
Kristian

#2 2009-01-23 07:54:46

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24

Re: Fliton Element 170

Hej!

När det gäller epoxy kanske du kan prata med någon allergiexpert. Jag har hört att om man äter A-vitamin eller något så minskar den alergiska reaktionen. Kanske något att kolla upp. Det jobbiga med epoxyallergi är ju att man inte kan vara i närheten av ens uthärdad epoxy utan att få reaktion. Det är jobbigt i allmänhet men i synerhet om man håller på med modellflyg.

//Edvard

#3 2009-01-23 15:40:36

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26

Hej. Måste säga att jag tycker du smutskasstar Protech lite onödigt mycke.
Jag har alldrig flugit en Tojero men desstå mer med min Onyx. Tycker att Onyxen var ett mycke bra plan att börja flyga f3a med. Prisvärt och lättmekat för en som var ny i f3a svängen. Nu ca 6 år effter inköpet och effter ca 200timmar i luften använder jag den fortfarande på vinterhalvåret och som reservmodell.
Förhoppningsvis blir den dock snart ersatt av min BensinPasson.
(Det kan ju vara så att de billiga modellerna inte alltid flyger så bra men det gör ju inte dom dyra heller. Säkert tillräckligt bra för en som är ny i f3a svängen)

Sänder med en härlig sommarbild och väntar på våren.

Johan

Bifogade bilder

#4 2009-01-23 17:46:04

Alf Engqvist
Medlem

Hej Kristian
Skoj att höra att du är på gång igen. Håll utkik så kommer nog ngn inbjudan till gemensamma träningstillfällen lite längre fram.
Hälsningar
Alf

#5 2009-01-23 20:28:20

Kristian
Medlem

Johan Brorsson skrev:

Hej. Måste säga att jag tycker du smutskasstar Protech lite onödigt mycke.
Jag har alldrig flugit en Tojero men desstå mer med min Onyx. Tycker att Onyxen var ett mycke bra plan att börja flyga f3a med. Prisvärt och lättmekat för en som var ny i f3a svängen. Nu ca 6 år effter inköpet och effter ca 200timmar i luften använder jag den fortfarande på vinterhalvåret och som reservmodell.
Förhoppningsvis blir den dock snart ersatt av min BensinPasson.
(Det kan ju vara så att de billiga modellerna inte alltid flyger så bra men det gör ju inte dom dyra heller. Säkert tillräckligt bra för en som är ny i f3a svängen)

Sänder med en härlig sommarbild och väntar på våren.

Johan

Jag har hört från flera håll att Onyxen flyger bra. Både från flygare i Sverige och forum i USA. Så vist kan Protech konstruera flygplan. Men jag står fast vid min åsikt angående Tojeiro 140. Den vrider upp sig mot vinden något helt extremt trots sin canopy som ser ut som Himalaya fram på. Vilket knappast var original. Ser man på reklambilderna så har den en lägre canopy som är betydligt snyggare. Sedan tunnelrollar den trots kraftig differentierade utslag på skevrodern. Jag lyckades aldrig bli av med detta helt. Det värst av allt var däremot att ena vingen gick av i luften efter ca 60 kvickrollar. Jag kunde dock landa normalt, men jag vågade aldrig mer flyga något program med kvickrollar med den efter den incidenten. Nordic som inte har några kvickrollar går däremot att flyga. Men en Onyx, Patriot eller något annat plan med lägre kropp som inte flöjlar passar nog en nybörjare bättre.

Men vist det finns säkert dyra plan som flyger dåligt också även om ägarna inte vill säga det. Man kan ingett annat att göra än att läsa på forum och fråga piloter som äger en specifik modell om de är nöjda. Om de är det så är det bara att köpa och se om det stämmer.

Det är möjligt att jag trampar några på tårna när jag skriver vad jag tycker om Tojeiro 140. Jag får ursäkta i sådana fall.

Senast redigerat av Kristian (2009-01-23 20:29:21)

Med vänliga hälsningar
Kristian

#6 2009-01-24 11:51:44

srlund
Medlem
Från: Skellefteå
Webbsida

Hej Kristian

Kommer du att lägga upp en byggtråd på denna liknande du gjorde med Tojeiron? Sedan ska du ju inte ursäkta dina åsikter, jag håller iof inte med dig ang Tojeiro och Protech, men tänk vad trist alla forum skulle vara om alla tyckte samma sak!

Glada snöhälsningar
Stefan

Stefan Andersson
Skellefteå

#7 2009-01-25 17:21:28

Kristian
Medlem

Jag har inte bestämt om jag skall skriva om bygget. Jag skall ju ändra på en del på grund av min allergi. Så jag vet inte om det skulle bli riktigt relevant. Sedan vet jag ju inte hur slutresultatet blir. Jag är ju ingen finsnickare direkt.

Jag kan däremot lova att det kommer att komma ett ärligt inlägg om hur den flyger. Om jag inte är riktigt nöjd så kommer jag att skriva det. Nu tycker jag att den ser ganska rätt ut i formerna så jag hoppas att den är hyfsat konkurrenskraftig.

Med vänliga hälsningar
Kristian

#8 2009-01-25 18:40:11

srlund
Medlem
Webbsida

Hej Kristian

Klart du måste lägga upp en byggtråd, behöver kanske inte vara lika avancerad som din förra men det är alltid kul att följa andras byggen. Speciellt kul är det om byggherren ska korrigera, modifiera eller personifiera modellen.

Finsnickare eller ej tycker jag är helt ointressant, vi gör alla vårt bästa! Jag vill och hoppas att du kommer att lägga ut bilder och personliga reflektion på bygget.

Stefan

Stefan Andersson
Skellefteå

#9 2009-01-27 13:16:18

monch
Medlem
Från: Skelleftehamn
Registrerad: 2006-12-19

Ser lysande ut kristian, kul att du är på g igen!

Jocke Sandström
Skelleftehamn

#10 2009-02-03 19:40:25

srlund
Medlem
Webbsida

Hej Kristian

Hur går bygget? Om du inte vill lägga ut lite bilder och byggberättelser så kan du väl maila mig lite info? SCHNÄLLLA! smile Jag är mycket nyfiken på denna modell och du som haft en Tojeiro kan ju enkelt jmf denna mot Tojeiron.

Lev o må!
Stefan

Stefan Andersson
Skellefteå

#11 2009-02-08 12:30:20

Kristian
Medlem

Jag kommer hålla dig informerad på ett eller annat sätt. Men än så länge har jag inte kommit så långt. Men från början så ser den ut som alla Kina ARF:er så jag förväntar mig inga större överraskningar under byggets gång. En sak som är värt att säga är att den här modellen är förbered för nosring vilket Tojeiron inte var.

Senast redigerat av Kristian (2009-02-08 12:30:42)

Med vänliga hälsningar
Kristian

#12 2009-02-09 19:54:20

srlund
Medlem
Webbsida

Perfekt! Ser med spänning fram emot infon!

Stefan Andersson
Skellefteå

#13 2009-03-30 18:07:51

Roland
Medlem
Från: MFK Bunten (Norsjö)
Registrerad: 2007-03-20
Webbsida

Hej

Hur går det med bygget Kristian?
Blir bygget som du tänkt det?