Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

• Index
  •  » F3A
  •  » Träningstips för nybörjare?

#1 2009-03-06 14:41:21

radek
Medlem
Från: Malmö
Registrerad: 2009-03-06
Webbsida

Träningstips för nybörjare?

Har ganska länge fascinerats utav f3a sporten och hade ett par år sen någon lös ambition om att någon gång börja tävla i det. Efter ett längre upphåll med modellflygandet har jag nu införskaffat mig ännu en liten f3a kopia (extreme flight, vanquish) och tänkte göra slag i saken i sommar.

Efter första premiären förra veckan med den här vanquishen är jag helt övertygad om att denna lilla maskin duger gott till att träna på ett program sålänge det inte blåser för mycket.

Självklart var jag tvungen att printa ut det dära p09 programmet, har hittat lite videos på nätet för att se hur de duktiga tar sig igenom det och försökt apa efter i simulator (ser ganska tragiskt ut när jag försöker).

Tyvärr så finns inga f3a flygare i klubben jag tillhör (malmö radioflygsällskap) så jag tänkte jag skulle be om lite träningstips här istället?

Manöver 3 är "Tre horisontala rollar i motsatta riktningar" Tycker detta är supersvårt både på riktigt och i simulator att utföra prydligt. Undrar hur ni gör för att få till det?
Det verkar som om dessa rollar ska göras ganska fort, använder ni alla roder i varje roll? d,v,s sidroder sen dyk, sidroder andra hållet hela vägen? Eller bör det räcka med lite dykroder stöd i inverterade läget? Jag vet inte riktigt vilket som ser snyggast ut, får inte riktigt till 3 raka på rad hur jag än gör.

Rollar i allmänhet, särskilt i 45graders linjer som triangel loopen och manöver 15 kubansk 8:a. Vad är det som gäller där egentligen? Förutam att de ska vara raka, blir det mindre poäng ifall man gör dem fort? Eller de ska göras så sakta så man är tvungen att stötta med roder hela vägen runt för att behålla en rak linje?

Manöver 2, halv kubansk med rollar. Är det fel att göra rollen på toppen och direkt gå in i dykningen efter, eller bör man göra rollen så man kommer ut rakt i någon sekund först och sen gå in i dykningen? Självklart är ju det första alternativet enklare.

Stort hjärtligt tack på förhand till den som orkar besvara mina konstiga frågor smile

Mvh
Radek J

#2 2009-03-06 18:39:53

RobSun
Medlem
Registrerad: 2008-10-30

Re: Träningstips för nybörjare?

Ja, hehe. Eftersom jag inte i dessa dagar är den mest aktive kanske jag inte är rätt man att svara på hur man _brukar_ göra. Här är i varje fall min utläggning i ärendet.

När det gäller tre rollar i olika riktning. Enligt min uppfattning är det så att man måste lära sig använda sidorodret i alla manövrar för att ha en chans att genomföra dom perfekt. Dock kan man komma väldigt långt med enbart höjd och dyk om man noggrant korrigerar med både dyk och höjd. Detta är särskilt sant i snabbare rollar. I F3A måste ju huvudmanövern rymmas mellan vändmanövrarna, och då har man bara en viss tid på sig.

Notera att jag skrev att man även bör stötta med höjd i planflyktsläget. Det är för att flygplanet alltid vill tappa attityd så fort det inte ligger i rättvänd planflykt, vilket det inte gör precis före och efter flygplanet ligger rättvänt. Det är också viktigt att smyga in höjd och dykkompenseringarna. Om man inte kompenserar med sidoroder bör man smyga in höjd resp. dyk direkt efter kniveggslägena. Det kommer förvisso att göra att flygplanet ormar sig lite framåt, men det syns inte alltför tydligt från pilot, domar, eller åskådarplats... :-)  Men som sagt, för en perfekt prestation krävs att man lär sig även sidorodret. Men jag håller med dig, rollar i olika riktning kräver en hel del träning att få till med sidoroderkompensation.

I F3A är rollhastigheten i sig inte något underlag för poänggivningen. Det finns dock några saker att tänka på. I somliga manövrar är det explicit angivet att en roll skall fylla ut en viss del av manövern. Så är det exempelvis i P09 manöver 13. Hur fort man behöver rolla då, ja det beror då på hur fort man flyger.

En av de mer subjektiva delarna av poänggivningen går under rubriken "jämnhet och elegans". Det är inte detaljerat angivet i reglerna vad det är, men jag tror jag har torrt under fötterna när jag påstår att allt för snabb rollning ger vissa avdrag för detta. Det går dock inte generalisera. Rollarna har oftast bara ett visst utrymme. Om man på ett givet utrymme skall utföra tre rollar behöver dessa av nöden utföras snabbare än om det endast gällde en roll.

I princip flyger alla i eliten rätt så långsamma rollar, så med det som intäkt för vad som är rätt så borde man således rolla sakta. Det finns flera aspekter på det. Jag skulle tro att de flesta nybörjare finner det tryggast att få rollen överstökad så fort som möjligt, eftersom man under rollen i någon mening befinner sig i ett mindre kontrollerat tillstånd. Varefter man lär sig behärska rollningarna finner man dock (ja förutom att dom inte längre är så okontrollerade) att det är lättare att stanna (eller byta riktning på) rollen exakt om man rollar saktare, dels är det lättare att smyga in mindre bemärkta kurskorrigeringar om man rollar lite behagligt sakta.

När det gäller den sista frågan är jag inte säker på att vi talar om samma manöver. Principen är dock att, om inget annat anges, skall rollar utföras centrerade på den rakflygning de hör till. Manöver 2 i P09, som är en halv omvänd kubansk åtta, skall påbörjas i planflykt, därefter stigning 45 grader, en ögonblicks rak flygning i 45 graders stigning, en halv roll åt vardera hållet, ett lika långt ögonblicks rak flygning i 45 graders stigning, varefter en 225 graders loop återtar flygplanet på horisontell kurs åt andra hållet. Om man struntar i rakflygningen efter rollarna påbjuder reglerna 3 poängs avdrag (5B.7.1). Om man dessutom börjar dykningen direkt efter rollarna, det vill säga man fullföljer inte hela 225-gradersloopen med konstant loopradie skall man torska ytterligare upp till 3 poäng (5B.7.2).

#3 2009-03-06 19:27:46

radek
Medlem
Webbsida

Tackar så mycket Robsun! Supernyttig info.
Misstänker jag får hårdträna rollar åt alla håll hela våren smile
Klarar rolla längst en rak linje med bara dyk och precis som du beskriver höjdroderstöd. Men det blir verkligen som du också nämner att planet ormar sig längst en rak linje.
Använder jag sidroder också så ormar det sig inte men herrejäklar vad svårt det är att göra 3st rollar längst en rak linje då!

Ang sista frågan så har du rätt, jag skrev fel. Det var manöver ett jag menade. Där verkar rollen angiven strax innan halvloopen, både uppåt och neråt. Och inte som i manöver 2 på mitten av linjen.
Är det så att man kan så att säga rolla sig in i halvloopen/dykningen, eller ska det vara änu en helt rak roll som avslutas rakt för att sen gå in i dykningenstrax strax efter? Misttänker iofs jag redan vet svaret smile

Senast redigerat av radek (2009-03-06 19:29:37)

#4 2009-03-07 12:09:36

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22

Liten rolig film som jag hittade när jag letade efter P-09. Om du flyger som den här killen så kommer vi alla att bli imponerade big_smile.

Extreme Flight RC Vanquish F3A P-09: http://www.youtube.com/watch?v=SuYUoGY- … re=related

Med vänliga hälsningar
Kristian

#5 2009-03-07 16:38:20

radek
Medlem
Webbsida

Det gör jag absolut inte! Bara nybörjare generad
Men som någon på ett amerikanskt forum sa, Donatas som flyger i den filmen skulle förmodligen flyga p-09 precis lika bra med en slowstick smile

#6 2009-03-07 20:44:48

RobSun
Medlem

radek skrev:

Tackar så mycket Robsun! Supernyttig info.
Misstänker jag får hårdträna rollar åt alla håll hela våren smile
Klarar rolla längst en rak linje med bara dyk och precis som du beskriver höjdroderstöd. Men det blir verkligen som du också nämner att planet ormar sig längst en rak linje.
Använder jag sidroder också så ormar det sig inte men herrejäklar vad svårt det är att göra 3st rollar längst en rak linje då!

Ang sista frågan så har du rätt, jag skrev fel. Det var manöver ett jag menade. Där verkar rollen angiven strax innan halvloopen, både uppåt och neråt. Och inte som i manöver 2 på mitten av linjen.
Är det så att man kan så att säga rolla sig in i halvloopen/dykningen, eller ska det vara änu en helt rak roll som avslutas rakt för att sen gå in i dykningenstrax strax efter? Misttänker iofs jag redan vet svaret smile

Hej igen.
För övrigt kan jag nämna att jag flög mina par-tre första säsonger i F3A (FAI) med högst moderata inslag av sidoroderkompensation. Den normala kompensationen jag gjorde gick till så att jag vid rollens start smög in höjd (eller dyk) som ökade ända fram till kniveggsläget då jag blixtsnabbt gick över till dyk (eller höjd) och minskade kompensationen varteftersom man närmade sig inverterat (rättvänt) läge.

Ja, jag skrev tidigare att det om inte annat anges är så att rollar skall vara i mitten av rakflygningar. När det gäller P09 manöver 1 är det en split-S-manöver, det vill säga en roll-loop-kombination där man skall genomföra roll-loop utan paus.  Det vill säga ett av de undantag jag pratade om.

Du frågade om det var tillåtet att rolla sig in i loopen. En perfekt prestation kräver att rollen genomförs först, och loopen påbörjas direkt därefter. Enligt reglerna skall det ge en poängs avdrag per 15 grader av loopen som rollen pågår. Vanligen genomför inte piloten en rollande loop i dessa fall så avdraget borde i de allra flesta fall inskränka sig till en poäng (5B.7.7). Det är således mer kostsamt att ha en paus mellan rollen och loopen, vilket skall kosta 2 poäng (även det 5B.7.7).

#7 2009-03-08 20:20:40

radek
Medlem
Webbsida

Tusen tack igen Robsun! Förstår betydligt mer om hur bedömningen går till nu.
Tror jag gör rätt med manöver ett då, drar höjd så fort vingarna är horisontella, eller lite tidigare ifall man bara måste sjabbla till det.

Var ute och tänkte öva på sidroder rollar igår men med nytt plan så gick självklart mesta utav tiden åt till att experimentera med tyngpunkt och ställa in rätt sid/skevroder mix. Sen klarade fingrarna inte av kylan längre wink

Ska försöka besöka första bästa f3a tävling så jag får se hur allt går till.

#8 2009-03-09 22:58:52

Kristian
Medlem

Vissa saker tycker jag funkar bäst att lära sig i simulator och vissa saker är meningslöst att försöka med i simulator.

Manövrar jag gör i simulator:

Rollar med sida och höjd

Tre horisontala rollar i motsatta riktningar.
Tips: ställ in utslagen på skevarna så att planet rollar lika fort åt båda hållen. Det underlättar i den här manövern.

Momentrollar
Tips: ställ in kniveggsmixning så att planet går rakt i kniven. Detta är inte bara viktigt i momentrollarna utan även viktigt att modellen inte börjar vrida sig när du vindkompenserar med sidrodret.

Vindkompensering med sidoroder i inverterat läge. Låter kanske konstigt att lära sig detta i simulator men tipset är att flyg inverterat i boxen och gör stalturn i ändarna. Flyg på en bana där du ser om du flyger på en linje (Om du har AeroFly Professional så funkar Scenery Desert fint för detta). Gör alla kompenseringar med sidrodret så att du ligger kvar på linjen (i simulator kommer man nästan alltid snett in i boxen efter stalturnen och du måste rätta upp planet för att följa linjen). Jag använder med andra ord inte någon vind i simulatorn för att träna detta. Du kommer ganska snabbt att lära dig att dra åt rätt håll. Hur mycket du skall dra får du öva i verkligheten. Här lär du dig bara höger och vänster.

Rollandecirkel: Har väll inte övat jätte intensivt men har hållit på i 3 år och kan den ej ännu. Den ser i alla fall inte så graciös ut som när toppiloterna gör den. Jag verkar vara lite trögfattad när det gäller den här manövern. Men en dag så kommer den att sitta.

Saker som jag tycker är svårt att lära sig i simulator:

Alla typer av manövrar där höjden ändras: looping, kubanska åttor, triangellooping osv. Jag ser inte maken och förlorar kursriktningen när jag bara ser himmel. G4 kanske är lösningen på detta.

Kvickrollar: jag kör AeroFly Professional och där är det meningslöst att öva Kvickrollar.

Ett annat tips kan vara om du uppfattar för många manövrar allt för svåra i P-09 så ta Nordic programmet istället första sommaren. Då lär du dig att vindkompensera och att flyga inne i boxen. Det är inte helt lätt i början om man är van att kunna flyga kors och tvärs på flygfältet. Kom ihåg att flyg inte alltid i längs vinden. Det är bara skalagubbar som flyger i vindögat. I F3A så har vi en box som vi flyger i och vi flyttar inte boxen bara för att vinden vrider sig. (Det brukar vara fältets utformning eller var solen är som bestämmer var boxen ligger). Man flyger givetvis så att man gör först manövern mot vinden, men det innebär inte att den görs precis i vindögat som i skalatävlingar. Det normala är att det är sidvind i varierande grad. Ofta på tävling så är det ren sidvind och det gäller att kunna hantera detta. Det är lite extra jobbigt i till exempel spinningångar då modellen vrider upp sig och driver av ganska kraftigt innan planet stallar.

Med vänliga hälsningar
Kristian

#9 2009-03-10 22:05:05

radek
Medlem
Webbsida

Kristian, tack

Bra tips ang ställa in rollhast åt båda hållen. Hade jag inte ens tänkt på.
Händer det att ni växlar mellan hi/low rates mellan manövrar?

Absolut, ställde in kniveggsmixning sist jag var ute och blev väldigt glatt överraskad över hur lite som behövdes.

Använder aerofly så ska testa desert scenery, tycker som du säger att träna orientering på sidroder och nya manövrar är simlutorn guld värd för. Men känns ändå som riktig flygning är ovärderlig för allt annat.

Rollande cirkel klarar jag bara med höjd/dykroder, Försöker jag hinna med att använda sidroder också blir rollarna väldigt långsamma och cirkeln enorm.
Fick tipset innan om att i simulatorn sätta skevutslaget så att modellen på max skev rollar väldigt sakta. På så sätt är det bara att hålla stumt på skeven och koncentrera sig på sid/höjdroder.

Nordic  är nog ett väldigt bra alternativ för mig men tänkte jag skulle öva på p09 eftersom manövrarna är så kul, att dessutom göra dem i en snygg box är lite för mycket för mig nu men det kommer smile
Får jag tillfälle till att senare i sommar ställa upp i någon tävlig blir det självklart nordic jag får öva in mig på.

Flygs fortfarande f3a sport?

#10 2009-03-11 17:39:27

Kristian
Medlem

Jag personligen ändrar bara HI/LO rate inför snapp och stallning in i spinnen, beroende på om modellen kräver detta.

Det är vanligt att man har ganska mycket expo för att få flygningen mjuk. Vissa kör med 30 % och andra inklusive mig själv har upp till 70 % expo.

Det var ett par år sedan vi hade deltagare i Sporten. Jag vet en som funderar på att ställa upp i Sporten på AKMG:s tävling i sommar.

Senast redigerat av Kristian (2009-03-11 17:41:31)

Med vänliga hälsningar
Kristian

#11 2009-04-05 22:50:12

radek
Medlem
Webbsida

Övar vidare för fullt här med pytteplanet. Va svårt det ska vara då, önskar planet kunde göra åtminståne en halv manöver rakt utan att jag måste hålla i sidrodret.

Undrar hur högt ni flyger? Supersvårt att bedöma höjden där övre och undre linjen ska flygas genom att titta på filmade f3a tävlingar.
Stod på denna sida att avståndet ska vara 100-150 meter från en själv, och jag kör då ungefär 70meter iomed det blir lite svårt att se hur planet ligger annars. Är det ett tvång på 100 meter minst?
Flyger en cirka 100 meter åt vart håll då längre avstånd än så blir väldigt svårt att se exakt vad som händer, men hur är reglerna där?
Har heller ingen aning vilken höjd jag ska ligga på, 30 meter nedre och cirkus 70 meter övre linje är det ok?

Så fort jag klarar flyga ett helt program obrutet ska jag be någon filma och lägga upp spektaklet här så ni får ge mig lite pointers smile

#12 2009-04-06 11:32:12

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05

Radek, avståndet 150m i reglerna är skrivet med tanke på fullstora 2m modeller. Flyger man med mindre modeller så kan man gott flyga närmare. Jag tror inte reglerna egentligen säger något om avståndet för mindre modeller, men sunt förnuft säger att du skall visa upp din flygning så bra som möjligt för domarna. Om inte domarna kan se manövern tydligt, pga avståndet, så får du naturligtvis sämre poäng. Hur nära du kan flyga begränsas av flygsektorn (2*60 grad) då du får väldigt lite utrymme att utföra manövrerna om du ligger för nära. Mitt råd skulle vara att prova dig fram tills du hittar en balans mellan manöverutrymme och avstånd där du ser modellen bra.

Om du inte redan markerat ut en flygsektor på ditt fält så rekommenderar jag att du provar det. Att måla ut linjer på fältet kanske inte alltid är förenligt med övriga klubbflygares intressen, men som ett första steg kan man försöka se ut några naturliga landmärken på horisonten. Andra lösningar är att ställa upp markörer (stolpar, flaggor etc) strax utanför fältkanten, eller tillfälligt lägga ut plastband i gräsmattan när man flyger (funkar dock inte att landa på)

Mvh
David

#13 2009-04-06 21:02:31

radek
Medlem
Webbsida

Tack David, då gör jag nog ganska rätt, ungefär 60 grader åt sidorna. Vårat fält (malmö/mrfs) Är kanske inte idealiskt att sätta ut koner eller markeringar på men gott om naturliga landmärken att ha som ändpunker. Ska också testa lägga ut något plastband eller så framför mig att konstant flyga paralellt med.

#14 2009-04-07 10:27:48

RobSun
Medlem

David skrev:

men sunt förnuft säger att du skall visa upp din flygning så bra som möjligt för domarna. Om inte domarna kan se manövern tydligt, pga avståndet, så får du naturligtvis sämre poäng.

Jag håller med dig i sak, men det står de fakto i F3A-reglerna att 150 meters avstånd är det optimala avstånd samt att smärre variationer är acceptabla beroende på flygplanets synbarhet. Det nämns 140-175 meter som acceptabla avstånd.

Om man skall gruppera bedömningsreglerna i sådana som utgår från vad domaren ser med sina egna ögon, samt sådana där domaren får gissa vad som händer, tycker jag nog att regeln om avstånd faller i den senare. Hur många domare kan egentligen göra korrekta avståndbedömningar, annat än hur bra han ser flygplanet. Således borde regeln reduceras till en fråga dels om hur väl han ser flygplanet, dels om vilken grad av separation mellan huvudmanöver och vändmanöver som observeras.

I övrigt, när det gäller avstånd, skulle jag vilja förmedla ett träningstips som går ut på att åtminstone emellanåt genomföra träningsflygningar något närmare och mindre än vad som kanske skulle vara brukligt på en tävling. Baktanken är att stressnivån alltid är större under tävlingsförhållanden. Genom att öka tempot i träningsflygningen blir sedan tävlingsflygningens större manövrar och längre rakflygningar som en långsam promenad i parken.

Sedan är det ju alltid positivt att variera träningen, om man alltid flyger tävlingsprogrammet precis som det skall vara under tävling blir man lätt som en robot som står helt handfallen när saker och ting går snett.

• Index
  •  » F3A
  •  » Träningstips för nybörjare?

Sidfot