Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2009-04-11 16:35:19

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Webbsida

Servokompabilitet?

Hej alla!

Jag hoppas få lite hjälp av er - den samlade auktoriteten på allsköns problemlösande. big_smile

Idag har jag försökt ställa in lite roderutslag på min äfftrea'are inför den kommande (!) säsongen. Jag använder mig av följande utrustning

Radio: Graupner MX-22
Mottagare: Graupner DS-19 (?)  DubbelSupermottagare
Acc: Graupner NiCAD, 4,8/1400
Höjd/Sid-servon: Graupner DS8411
Skevservon: Futaba S9405

Problemet är följande. Skevservona följer inte med spakrörelsen. Vid snabba rörelser får man en väldig "expo-effekt" (det går långsamt i början och "viftar till" i slutet) och vid snabb neutralisering av spaken går servot (servona!) förbi mitten - med nästan en centimeters roderrörelse (!) - innan det _väldigt_ sakta återfinner mittläget. Det är inte mittläget det är fel på, för det verkar vara otroligt exakt - utan tillvägagångssättet för att hitta det...

Nu till min fråga. Finns det några kända kompabilitetsbekymmer mellan Graupner sändare/mottagare och den här serien servon? Jag provade även med ett Futaba S9402 och ytterligare ett S9405, med samma resultat. En annan mottagare (Grupner single convertion) påvisade samma resultat - fast i mindre omfattning.

Jag hoppas att det finns någon med svar där ute! Tack på förhand!

/ Johan Broström, Raggsjö

Sidfot