Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#26 2008-05-12 23:53:36

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: ny på f3a

Hatori gör inga billiga saker. De siktar på det bästa och då kostar deras produkter där efter. Vill du ha något som är billigare så kan du kolla här: http://www.f3alorenz.de/

200 Kr för manifolder och 1000 Kr för pipa. Hur de fungerar det vet jag inte. Men butiken är en seriös F3A-butik så det borde fungera.

En kärra som bara väger 4 kilo så är inte motor med pipa ett måste. OS 160 FX med standard dämpare kommer att dra den kärran vertikalt utan problem. Denhär motorn har ingen pump. Ifall man vill ha det så går det att komplettera med en Perry-pump: http://shop.lindinger.at/product_info.p … d46cf41172. Om man vill hålla nere priset så är detta ett mycket bra alternativ. Om du i framtiden köper en större och tyngre F3A-plan så finns det pipa till denhär motorn. Det är vanligt i framför allt USA att välja OS 160 FX istället för 140 RX i F3A-plan eftersom den är något större.

Senast redigerat av Kristian (2008-05-13 00:01:46)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#27 2008-05-13 19:57:49

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

hej

skulle jag klara mig sedan med en OS 140RX med manifolder och pipa om ja skulle vilja tävla med mer advancerade saker sen??

får se när våren kommer nu har ja en sommar å en vinter på mig att samla pengar. planet är tänkt att bli komplet om 1år å då hoppas ja att ja har pengar smile är 13år så ja lever på månads peng och gräsklippandet tongue

Offline

 

#28 2008-05-13 21:16:37

Audun Thinn
Medlem
Registrerad: 2007-12-10
Inlägg: 11

Re: ny på f3a

Os140RX fungerer utmerket på litt "eldre" F3A-maskiner som ikke er så brede osv som dagens modeller. Brukte en 140 i Zn Caprice, Alliance og Synergy med stort hell! Da med en F3A Lorenz "Greve"-pipe og Hattori manifold og APC 18x10.
Flere i Norge bruker/brukte 3M Mintor dual plugg topp på 140'n, eller konverterer en Os-topp (http://home.online.no/~ofremmi/HowTo/Du … a_dual.htm). Dette bedrer bl.a. mellomregisteret på motoren. Hvis det blir aktuelt er det flere her i Norge som lager disse til en rimelig penge.

Som pipe og manifold på 160 ville jeg valgt "Greve"-pipe (lang, type 441, 99Euro) og Karl Mueller maifold:
http://www.rcaerobats.net/Mueller/Muell … eaders.htm
De er billige og ektremt bra!
(En jeg bestilte for ikke lenge siden: http://forum.modellflynytt.no/showthrea … rl+Mueller)

Husk å vibrasjonsdempe motoren! For eksempel med en Hyde-mount: http://home.online.no/~ofremmi/HowTo/Hy … eMount.htm

Lykke til, og stå på! (Jo mere man spør - jo mere lærer man...)

Offline

 

#29 2008-05-15 09:10:01

Audun Thinn
Medlem
Registrerad: 2007-12-10
Inlägg: 11

Re: ny på f3a

Kom akkurat over denne motoren:
http://www.rcmarked.no/detail.php?id=4230
Pål er en hyggelig kar, så det er bare å ta kontakt! Løp og kjøp.....

Offline

 

#30 2008-05-15 10:43:11

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: ny på f3a

Kisen,

Du klarar dig långt med en OS 140 RX. Jag kör en Webra 160 i en "Pirat" nästan en kopia av Genisis som är en "stor" relativt modern kärra. Vertikalen upp är inte något problem trots att modellen vägen 4,999 kg. Det är snarare vägen ner som är problem eftersom tvåtaktaren inte bromsar i vertikalen ner. Det är inte grejerna som är avgörande för dig utan din möjlighet till strukturerad träning kopplat till tävlingserfarenhet. Det är först när du hållit på tre till fem år som grejerna kan bli avgörnade om ens då. Utvecklingen går dessutom mycket fort och om tre till fem år är det andra grejer som gäller. Börja med en bra tvåtaktare som ger mycket flygtid / kvalitativ träning och lite problem.

Edvard

Offline

 

#31 2008-07-09 14:25:07

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

hej igen 

De var ett tag sen jag var inne tack för alla svar.

http://www.centralhobbies.com/Engines/os/os00.htm

nu blev de ju mycket biligare med en OS 140RX eftersom dollarn är så billig. Hur mycket brukar man åka på i tull,frakt och moms om man köper därifrån?

Offline

 

#32 2008-07-10 10:07:16

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: ny på f3a

Ja det är rätt pipa du har hittat. Jag har haft 2 olika pipor till mina 140 RX, en Hatori och en jag inte vet namnet på. Jag personligen märkte aldrig någon större skillnad. Men det gäller ju att hitta rätt pipa ifall du inte köper Hatori.


Om jag skulle köpa en ny 2-T motor för F3A så hade jag antagligen köpt en OS 160 FX. Andledningen är att den ger något mer kraft än OS 140 RX. Nyare F3A-modeller med stora kroppar är ganska tungdrivna i luften. Då blir 140 RX lite i klenaste laget, åtminstone i FAI programmet. I Nordic så fungerar den fortfarande.

Jag har en Patriot som är ganska smal och väger 4,5 kilo. Där finns det överskottskraft i min 140 RX. Ett F3A-plan kan aldrig bli för mycket övermotoriserad. Men 140 RX i ett plan som väger bara 4 kilo då kommer den att vara minst sagt rejält motoriserad.

Till min slutpoäng: Om du köper en OS 160 FX så kommer du inte att behöva köpa pipa och manifolder. 160 FX räcker som den är till din modell utan pipa. Jag har själv flugit en Giles som vägde 4 kilo och där fanns det kraftöverskott så det räckte till för att flyga F3A-program. Det är inget måste med att rekommendera att komplettera den med en Perry pump för att kunna ha tanken i tyngdpunkten. Om du skulle i framtiden använde denhär motorn i en tyngre F3A-plan så är det bara att kompletterar motorn med pipa. Då får du en kraftfullare motor än 140 RX. Det är ett enkelt sätt att spara ganska mycket pengar och minst lika bra lösning för framtida F3A-modeller.cheers

Senast redigerat av Kristian (2008-07-10 10:08:49)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#33 2008-07-10 10:38:12

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

hej

var kan man köpa pumpar???
har lettat men inte hittat.

Offline

 

#34 2008-07-10 10:56:38

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: ny på f3a


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#35 2008-07-10 10:57:18

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

drivs den på mottagar acken eller ett separat ackpacket?

Offline

 

#36 2008-07-10 11:01:54

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: ny på f3a

Pumpen pumpar bränslet med hjälp av vevhustrycket i från motorn. Det är ingen elektronik inblandad.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#37 2008-07-10 19:09:21

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

kom på att burning spears inte har delad vinge hur löser man då de om jag skulle ha pipa eller tar man av och på pipan??

Offline

 

#38 2008-07-11 17:14:19

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: ny på f3a

Det finns många lösningar.

Vissa drar fast pipan med stripes.

En annan lösning är att göra en U-profil i rostfrittstål som man skruvar fast i bakkant utav pipan. När du monterar pipan så skjuter du in den under en plywoodbit. Plywooden har du en skruv på varje sida som du drar åt och klämmer fast U-profilen.


-------------------------------
                                   ----
                                         pipa
                                   ----
-------------------------------
                              -----
                                   /  U-profil
              plywood ----    /
                          ---------



Längst ner på den här sidan hittar du ytterligare en lösning. http://centralhobbies.com/Exhaust/clamps.html

Det finns betydligt fler lösningar.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#39 2008-12-29 19:19:03

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

tjenare

var ett tag sedan.
nu börjar de bli dags att börja bygga/montera så smått.

skulle behöva förslag på servon till rimligt pris men ändå tillräckligt bra för att gå vidare senare om jag får lust. Behöver servon till höjd och skev, till sid har jag ett HS-5635MG.  samt övrig elektronik som bryttare,ack
Motorn blir troligen OS 160 FX

tacksam för svar

Mvh Petrus

Senast redigerat av kisen (2008-12-29 20:16:28)

Offline

 

#40 2008-12-30 09:21:25

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: ny på f3a

Jag är mycket nöjd med Graupner/JR DS5391. Jag har det på skevrodren på de två F3A-plan som jag har tävlat med. Jag har det dessutom på höjden på ett billigare F3A-plan. Det har faktiskt fungerat utmärkt där också (jag har inte gjort kvickrollar med detta plan). I F3A har vi ju små höjdroderytor och dessutom små utslag, förutom i ingång till spinn och kvickrollar. Vid ingång i spinnen så är hastigheten så låg så där behöver man inget starkt servo. Så i Nordic-programmet så har jag inte saknat någon kraft över huvud taget på höjden när jag har använt detta 5 kilo servo. Annars så brukar man säga att man skall ha 8 till 10 kilo på höjden på ett 2x2 F3A-plan.

Det är mycket bra växellåda i DS5391. Växellådan är helt stum när man känner på servoarmen, så det finns inget glapp överhuvudtaget när de är nya. De är gjorda av en kombination utav metall och plast. Detta för att inte få glapp efter ett antal flygningar, vilket man får när hela växellådan är utav metall. Alla tre planen har cirka 150 flygningar var och växellådorna är fortfarande i stort sätt lika tajta som de var när de var nya. DS5391 har dessutom en upplösning på 5900 steg, vilket är lika mycket som betydligt dyrare Graupner/JR servon , till exempel DS8401 vilket är vanligt inom F3A.

Det servot saknar är cordless motor. Om servot har cordless motor så blir servot betydligt snabbare. Problemet är att skall man ha både digitalt och cordless så drar priset iväg.

Priset ligger mellan 300 till 400 Kr beroende på var man handlar.

Mer info hittar du här:

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet … anguage=en

http://shop.lindinger.at/product_info.p … s_id=45322

Vikten har dock Graupner uppgett fel, den är 44 gram + servokabel.

PS: Om någon känner igen inlägget så beror det på att jag har klippt och klistrat från ett gammalt inlägg. Jag är idag lika nöjd med detta servo. Numera har jag även hunnit pröva det i helikopter i 50-storlek och det är klockrent där också cheers.

Senast redigerat av Kristian (2008-12-30 09:40:08)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#41 2009-02-03 19:32:01

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

hej

DS 5391 funkar väll antagligen på höjd? men jag vill kunna snappa eller något liknande så ett servo som är starkare skulle ju inte skada.

Några förslag på något lagom bra servo?

Offline

 

#42 2009-05-06 14:40:20

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

hej

nu har jag fått hem prylar till spersen och så märkte jag att det inte var någon ljuddämpare med till OS 160FX, vilket jag tog för givet men så var inte fallet. har någon nåt tips på ljuddämpare till den? har hittat en hatori skala dämpare som verkar funka, men vad är skillnaden mellan skala dämpare och "vanlig" om man bortser ifrån utseendet.

Offline

 

#43 2009-05-06 19:31:42

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: ny på f3a

En liten nyfiken fråga till kristian. du skrev att servot hade en upplösning på 5900 steg. Men våra sändare har väll normalt 1024 steg så allt över 1024 steg i servot är ju ändå onödigt. Eller är det fler steg ut från sändaren än vad jag kan minnas? smile


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

Sidfot