Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Trimning av modeller.

#1 2009-04-24 19:19:21

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Trimning av modeller.

Jag funderar på en tråd där jag skriver lite om trimning av modeller. Eftersom jag hållt på sedan förhistorisk tid har jag lärt mig ett och annat. Tanken dök upp i Vanquishtråden när ämnet osymmetriskt trimmade höjdroderhalvor kom på tal. Det är av yttersta vikt att båda höjdroderhalvorna har exakt lika neutralläge. Det är dessutom myket känsligt, något som följande historia visar.
Före de elektroniska mixrarnas tid användes separerade höjdroderhalvor för att trimma knivegg. Det är så att stabbhalvan som pekar uppåt blankas av kroppen varför den som pekar nedåt styr mer. Hade man då en modell som gick åt huven på ena kniveggen och åt ställen på andra skruvade man link så höjdroderhalvorna neutraliserade lite olika. Med rätt mängd var problemet löst. Det var vid en sådan trimningssession som Ingmar Svensson och jag beklagande konstaterade att det inte går att skruva en link ett kvarts varv. Ett halvt varv på en M2-gänga var nämligen för mycket separation. M a o skruva noga!

Tanken med den här tråden är att jag skriver om sådant som dyker upp i olika sammanhang. Det går alltså alldeles utmärkt att väcka mina tankar genom att skriva ett litet snyggt inlägg innehållande ett knivigt problem.

Jag kan inte allt, men mycket. (Sade han ödmjukt!)  Anders J.

Offline

 

#2 2009-04-27 23:27:50

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: Trimning av modeller.

Hej Anders

Jag tycker det är en bra idé (även om ingen annan vågat svara).
Så min första fråga; hur gör du när du har en helt ny modell? Frågan rör främst hur du grundinställer anfallsvinklar på stabbe och vinge samt motorriktning (upp resp ned). Och hur märker du om du fått det rätt?

Fler, och svårare, frågor kommer efter hand.

/Alf

Offline

 

#3 2009-04-28 13:48:29

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Trimning av modeller.

Förhoppningsvis finns det angivet för den aktuella konstruktionen vad som är rätt inställningsvinklar. Där börjar jag.
Det första man måste göra är att hitta modellens nollinje varifrån alla vinklar mäts. På Patrioten var det lätt då det låg två skarvar parallelt med nollinjen.
Både på Patriot och Genesis placeras stabben i noll. Vingen monteras med 1/4 grads positiv vinkel ("anfallsvinkel").
Motorriktning höger på Patriot knappt 3 grader, på Genesis drygt 2,5 grader. Nedåt knappt 1 grad på båda.
För att kolla om det stämmer flyger jag. Först och främst vill jag ha nolltrim på höjdroderet. Sedan kollar jag vertikalerna. Modellen ska gå absolut rakt upp på 3/4-gas till fullgas. I vertikala dykningar är det näst intill omöjligt att undvika att modellen går mot huven lite lite grann. Det får dock inte vara mycket.
Motorriktningen kollas också så att det inte blir några trimförändringar i planflykt med olika gaspådrag. Modellen måste dock ha flygfart.
Sedan kommer det knepiga med kniveggen. Där påverkar allting vartannat. Tyngdpunkt, anfallsvinkel på stabbe och vinge samt motorriktning. Det är bara att korrigera och testflyga. Upprepas till bästa möjliga kompromiss erhållits. Vad som påverkar åt vilket håll finns att läsa i trimschemat. Det kommer alltid att handla om en kompromiss i slutändan. Vi flyger numera i så extrema attityder att det inte går att trimma helt perfekt över hela registret av fart och anfallsvinklar.

Jag hoppas att det var till någon hjälp!
/Anders J.

Offline

 

#4 2009-04-28 21:30:49

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: Trimning av modeller.

Okej Anders
Då har vi en modell som går vertikalt uppåt och endast drar lite mot huven nedåt. Dags att trimma knivegg. I kniveggen drar modellen mot ställen i båda lägena, lite mer med höger sida. Var börjar jag?
/Alf

Offline

 

#5 2009-04-30 15:17:53

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Trimning av modeller.

Det man vill åstadkomma med en modell som drar mot ställen i knivegg är att trimma mer höjd.
Det första att prova är att flytta tyngdpunkten framåt. Detta kommer dock att resultera i att modellen går något mer mot huven i dykningarna.

Som nummer två kommer att minska anfallsvinkeln på vingen. Då kommer det att behövas mer höjdtrim. Man närmar sig också den verkliga lösningen på problemet. Nämligen att stabben sitter för högt. När du minskar anfllsvinkeln på vingen måste du flyga med något högre nos vilket gör att stabben i flygläge hamnar lägre.

Nummer tre är nämligen att flytta stabben nedåt. Jobbigt värre. Japanerna har en snygg lösning med negativ V-form på stabben.

Att modellen går mot ställen i knivegg tycks vara ett allt mer vanligt problem med nya konstruktioner. Ofta är de modeller där vingen sitter väldigt lågt värst. Det går naturligtvis att mixa bort just i horisobtell kniveggsflygning. Men man kan ge sig på att mixen inte stämmer i andra flyglägen. Mixen är alltså sidroder som master och höjdroder som slav. Sidroderutslag ger lite höjdroderutslag. Mer än 5% ger tydliga negativa effekter i olika lägen.

En takvinge kan också hjälpa. Min senaste Patriot gick mot ställen på knivegg. Med en takvinge med ca: 1/2 grads negativ anfallsvinkel löste problemet.

Lycka till /Anders

PS Gäller det Zeuqen blir jag grymt besviken. Den är ju japansk. DS

Offline

 

#6 2009-04-30 19:57:28

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: Trimning av modeller.

Hej Anders
Lugn, det gäller inte Zequen; jag håller på att trimma in en Smaragd (Bernts gamla) som andramodell.
/Alf

Offline

 

#7 2009-04-30 22:52:37

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Trimning av modeller.

Phuu, lättnadens suck!
Jag vill inte förlora min illusion om att japanska modeller är de mest välflygande.

/ Anders

Offline

 

#8 2009-05-01 10:17:48

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Re: Trimning av modeller.

Men.... ? Jag har hela tiden trott att _svenska_ modeller är de mest välflygande, Anders... wink

Jag måste verkligen ge dig beröm för tråden förresten! Mycket bra initiativ! I morgon kommer jag förmodligen - för första gången någonsin - behöva dina intrimningstips. Hittills har jag ju stått på geniers axlar. generad  Jag har ju alltid köpt mina kärror färdigintrimmade av intrimningsmästare. (Anders J, Ola F och Tommy S)

Imorgon är det, om vädrets makter tillåter, års- flygplans- och fyrtaktspremiär för Johan... Mottot är - som vanligt: "Fäst dig inte vid materiella saker. Varje start är den sista - varje landning är en bonus!" big_smile

Ha en _riktigt_ trevlig helg, vänner!
/ Johan Broström, Raggsjö

Senast redigerat av Johan Broström (2009-05-01 10:20:37)

Offline

 

#9 2009-05-01 15:43:04

radek
Medlem
Från: Malmö
Registrerad: 2009-03-06
Inlägg: 15
Webbsida

Re: Trimning av modeller.

Anders, jag har ett konstigt problem jag inte får rätt på, alla tips uppskattas då.

Jo,, min flickvän,, nä,, tongue

Modellen har jag trimmat så gott jag kunnat, tyngdpunkten utprovad i alla lägen först.
Sedan motorrikting, och gett mig på lite grunläggande mixar också. Såsom just lite höjdroder i knivegg, (3%) behövdes också en aning skev i knivegg (1-2% minns inte riktigt) Kan vara att jag är ute o på hal is med den mixningen.

Problemet uppstår med fyrpunktsrollar. Jag gör dem så gott jag kan, men hur jag än gör så svänger modellen till höger om jag fyrpunktsrollar till vänster. D,vs rollen är horisontellt snygg och ser skaplig ut men varar den så länge så att jag sprider ut den på 50 meters längd har planet svängt en 25 grader höger när jag går ur den.

Är det pilot error eller något jag missat?
Det är en liten vanquish jag pratar om.

Editerar, det har heller inget med vindriktningen att göra, fenomenet kvarstår hur det än blåser.

Senast redigerat av radek (2009-05-01 16:42:33)

Offline

 

#10 2009-05-01 18:48:05

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Trimning av modeller.

Om modellen går rakt på knivegg, vilket min Vanquish gör utan höjdmix, beror kursavvikelsen säkert på din timing i kompenseringarna. Vänsterroll och högersväng bedyder att du ligger lite tidigt med alla kompenseringar. Tänk också på att för en perfekt fyrmoment eller långsam roll så krävs lite höjdroder i under första kvartsrollen. Detta för att kompensera för det höger sidroder du matar in inför första kniveggen.
Vad gäller flickvännen har jag ingen aning. Jag kan bara hantera hustrur...visslar

Mvh Anders J

Offline

 

#11 2009-05-02 00:06:44

radek
Medlem
Från: Malmö
Registrerad: 2009-03-06
Inlägg: 15
Webbsida

Re: Trimning av modeller.

Tack Anders! Du har rätt, ska testa gå in med kompenseringar aningen senare. Precis som du säger så ger jag heller ingen höjd inför första kniveggen. Dumt av mig att inte tänka på detta, men ska öva hela dagen imorrn på det.

Törs man fråga hur du fick vanquishen att gå rakt i knivegg? Jag har försökt flytta fram tyngpunkten för att undvika den höjdmixningen men tyckte jag var lite väl långt fram när jag gav upp. Har inte försökt ändra vingens anfallsvinkel. Ligger nu på 11.3cm från framkanten på roten av vingen. Är det helt galet?

Är det inte så att framtunga modeller gärna vänder sig mer mot vinden också?
För det är något som jag tycker vanquishen gör lite väl bra. Som en flöjel vill min vända sig mot vinden när jag övar i sidvind. Vilket gör att jag precis hela tiden får kompensera med sida.

Mvh
Radek

Offline

 

#12 2009-05-02 02:45:32

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Trimning av modeller.

Tp ligger nog ganska bra. Jag ligger på 11.5 cm från framkant. Det är den främre rekomendationen. Däremot rollar min ganska rejält mot sidrodret i knivegg. Tydligen mer än din om jag tittar på skevmixen. En höjdmix på 3% verkar inte orimligt.
Hur rak den går kan också ha med flygfart att göra. Flyger man sakta och därmed måste ge ner sida i knivegg blir eventuella fel tydligare.
Vad gäller flöjling så gör de flesta F3A-modeller så. Om det är så tydligt som du säger kan också det tyda på lite för låg flygfart i planflykt. Jag har lagt en gaskurva där jag markant ökat pådraget på halvgas då det är där jag vill ha spaken i planflykt. Anväder en 12*8E Apc-prop.

Mvh Anders J.

Offline

 

#13 2009-05-02 12:40:59

radek
Medlem
Från: Malmö
Registrerad: 2009-03-06
Inlägg: 15
Webbsida

Re: Trimning av modeller.

Tack igen Anders!
Då är jag lite rätt på det trots allt. Jo jag gick också över från 12x6.5 till 12x8 då jag heltenkelt saknade lite fart på halvgas, särskilt i motvind. Men bara hunnit med en enda flygning med denna proppen så ska testa vidare och se ifall flöjningen blir bättre.
Förmodligen har jag som du säger haft för låg fart, använder gasspaken flitigt för att förlänga flygtiderna och snålar kanske lite väl mycket.

(Jag kör i och för sig Aeronauts fällbara blad men ska experimentera lite med apc-e propparna också.)

Mvh
Radek

Offline

 

#14 2009-05-04 19:21:05

radek
Medlem
Från: Malmö
Registrerad: 2009-03-06
Inlägg: 15
Webbsida

Re: Trimning av modeller.

Jorå, mer fart med den nya proppen och lite lite höjdroder när jag går in i rollarna gjorde susen!

Drar nu 49 ampere och e-metern skvallrar om 670watt. Fullgas behövs endast till vertikala linjer och halvgas ger mig nu mycket bättre fart och därmed stabilitet genom manövrarna.

Flöjningseffekten förminskades kraftigt men skulle vilja få bort den ytterligare. Ber förmodligen om allt för mycket från en så lätt och liten kärra men nyfiken på ifall en fransk canalizer på ryggen skulle hjälpt mig förminska flöjningen ytterligare. Måste undersökas.

Offline

 

#15 2009-05-24 14:22:34

PALMQVIST
Medlem
Registrerad: 2009-05-24
Inlägg: 4

Re: Trimning av modeller.

Hej Anders.
Jag har en burning spear på 1800mm spännvidd med os 140 rx.
nu till frågan. Jag ligger nu strax bakom tyngdpunktangivelsen,när jag flyger rakt fram
har jag lite höjtrimm(2-3mm) den flyger rakt på både halvgas och fullgas,
när jag flyger knivägg behövs bara lite sida,när jag flyger inverterat behövs mycket dykroder för att hålla den i plan flykt,hur mycket vågar man flytta tyngdpunkten bakåt
för jag ligger redan bakom anngivelsen.

Tacksam för svar Ingemar

Offline

 

#16 2009-05-24 23:38:59

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Trimning av modeller.

Hej Ingemar!

Det mesta tyder på att tyngdpunkten ligger rätt. Ytterligare checkpunkter är spinn och kvickroll. Kolla ingångar i spinn. Är det svårt att hålla upp nosen när farten sjunker tyder det på framtung modell. Går det att kvickrolla med modellen. Är den extremt framtung är det svårt att få den att kvickrolla.
Hur har du ställt dina höjdroderutslag? Jag ställer alltid in lite mer dykroder än höjdroder. Detta för att kompensera det dykutslag som behövs för att hålla modellen horisontellt i ryggläge. Från det utslaget ska det finnas lika mycket dyk kvar som du har höjdutslag.
Tyngdpunktsläget är, inom vissa gränser, väldigt personligt. En del kan gilla att flyga lite baktungt medan andra vill ha det tvärtom.
En baktung modell låser inte lika bra i urgångar ur loopmanövrar. Det kan vara svårare att få till en bra linje ut. De blir dock i regel mer lättrollade då de fordrar mindre kompensering.
En framtung modell blir mer riktningsstabil och underlättar flygning av räta linjer medan den kräver mer jobb i andra lägen.
Det går alltså att trimma en modell att gå rakt med olika tyngdpunktslägen för att tillfredställa en viss smak. Jag vill ha det så att jag i ryggläge får ge ett tydligt men inte alltför stort utslag.
Det var några konkreta råd plus lite filosofi.
Meddela gärna resultat av fortsatta tester!

Anders J.

Offline

 

#17 2009-05-25 16:27:14

PALMQVIST
Medlem
Registrerad: 2009-05-24
Inlägg: 4

Re: Trimning av modeller.

Hej Anders.
Tack för svaret,Jag får prova.
I praktiken går det inte att få modellan att flyga i innverterat läge utan att stötta med lite dyk??När man läser tippsen för trimmning av modeller så får man den uppfattningen att det skall kunna flyga rakt??
Det står Inget dykroder behövs eller modellen stiger i inverterat läge flytta fram tyngpunkten.
Finns det någon modell som flyger så???

MVH/Ingemar

Senast redigerat av PALMQVIST (2009-05-25 16:28:35)

Offline

 

#18 2009-05-25 22:34:45

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Trimning av modeller.

Om en modell flyger inverterat utan dykroder, vilket är möjligt att få till, är den klart baktung. Det kan fungera med modeller för 3D. T ex är många inomhusmodeller trimmade så.
För konstflygning är det helt förkastligt. Modellen blir svår att flyga med precision. Dessutom blir den mer känslig för turbulens.


Anders J

Offline

 

#19 2009-05-26 19:07:49

PALMQVIST
Medlem
Registrerad: 2009-05-24
Inlägg: 4

Re: Trimning av modeller.

Din beskrivning stämmer bra på ett antal flygplan som jag har.
Jag har nog haft en tendens att lägga tyngdpunkten för långt bak.
Tack för hjälpen Anders jag har nog lärt mig en hel del av detta.

MVH/Ingemar

Offline

 

#20 2009-06-09 21:38:08

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Trimning av modeller.

Hej.

Skulle behöva lite goda råd.
När jag flyger min Smaragd vertikalt uppåt och rollar är det otroligt lätt att tappa linjen. Man måste köra mycket fort om man skall kunna rolla uppåt utan att tappa linjen särskilt när det blåser. Varför är modellen så benägen att tappa linjen just när man rollar uppåt? Och varför beter sig inte tex min Genesis på samma sätt. Med den kan man köra relatift sackta uppåt och rolla utan att tappa linjen.
Kan diffrensiering på skeverna vara en lösning och isåfall hur mycke och varför?

Offline

 

#21 2009-06-12 15:41:34

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Trimning av modeller.

Jag har precis samma funderingar runt min Patriot jämfört med Genesis. Patrioten går spikrakt medan Genesis vill tappa riktningen.
Det måste ha med sidriktningen av motorn att göra. Att differentiera skevroderutslagen har jag aldrig förstått vitsen med. Det är en åtgärd för att kompensera tryckskillnader mellan vingens ovan- respektive undersida, främst på flygplan med extremt lyftande profiler. Då vi flyger halva programmet inverterat skulle modellen tunnelrolla än värre då.
Jag har aldrig sagt det direkt till Bernt men jag beundrade honom stort för att han kunde flyga så bra med en sådan skitmodell som Smaragd. Modellen ser ut att vilja ta egna vägar hela tiden. Det är mitt intryck efter att ha sett ett antal olika Smaragder flyga. Då jag aldrig behövt flyga någon själv får väl mina åsikter tas med en nypa salt.

Anders Johansson

Offline

 

#22 2009-06-13 12:30:08

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Trimning av modeller.

Hej.
Instämmer helt. Modellen vill ta egna vägar om man gämför med andra modeller.
Har dock lite svårt att tro på detta med motoriktning då jag har haft olika riktningar på modellen. Men å andra sidan vet jag inte säkert. Skall alltså detta förbli ett mysterie?

Offline

 

#23 2009-06-13 14:10:05

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Trimning av modeller.

Problemet med motorriktning idag är att vi flyger vertikaler med olika motorpådrag och olika hastigheter. Det finns inte någon exakt rätt motorriktning utan vi landar i någon kompromiss. Det var enklare förr, när vi flög på tomgång respektive fullgas.
En metod att jobba med är att lägga en kurvmixer på trottel till sidroder och sedan experimentera lite.
Jag har lagt in lite vänster sidroder på tomgång. Motorn bromsar mycket i vertikalerna och då måste sidriktningen kompenseras. Jag har också funderingar på att lägga in lite höger sida på de sista 20% gaspådrag.
Trimning är roligt så det är tur att man kan hålla på modellens hela livslängd utan att den är färdigtrimmad!

Anders Johansson

Offline

 

#24 2009-06-13 23:28:19

Ingmar
Medlem
Från: Mönsterås
Registrerad: 2009-06-13
Inlägg: 114
Webbsida

Re: Trimning av modeller.

Hej

Hur många gånger har jag inte hört Anders "Sluta trimma nu, det är bra nog! Träna istället!"?retas
Men det är sant att triming slutar när modellen återgår till byggstadiet.
Ett tips när det gäller triming är att läsa Dean Papas i Flying models. Han har skrivit bra artiklar som gör att man lite bättre förstår varför våra kärror beter sig som de gör.
Eftersom jag varit borta från F3A flygandet ett antal år så inser jag också att jag måste lära en del nytt eftersom de nya FETA kropparna påverkar flygegenskaperna. Sen har jag nog en del funderingar kring konstruktionerna av en del kärror, en del verkar vara plagiat från andra utan att konstruktören riktigt vet vad som påverkar en modells egenskaper t.ex. höjdskillnader mellan motoraxel, vinge och stabbe, lateralcentrum etc. Det verkar som detr är viktigt att ha en egen konstrution?
Nu när jag kommit igång igen så ska jag försöka komma underfund varför min Epsilon har en relativt kraftig koppling mellan sidroderutslag och dyk, dvs vid sidroder rätvänt så dyker kärran, vilket inte är så svårt att hantera, men när kärran stiger vid sidroderutslag inverterat så känns det lite konstigt och knepigt att hantera.

Ingmar Svensson
(återvändare i F3A)

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Trimning av modeller.

Sidfot