Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2009-07-13 15:33:20

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15

Ni som kör 2,4ghz.

Hej!
Alla ni som kör 2,4ghz, hur mycket kolfiber har ni i planen och hur nära kolfibret har ni mottagarna???
Har fått problem med störningar häromkvällen med min Synergi.
Första incidenten hände när jag skulle ta upp modellen efter en ståltörn men ingenting hände när jag drog höjd, riktigt läskigt var det men efter ett par sekunder så fick jag mottagning igen och kunde räta ut kärran. Andra incedenten var direkt efter start  och jag börjar svänga vänster ut från fältet då alla roder helt plötsligt låste sig och gasen drogs av(förmodligen failsaifen som gick in) efter ett par sekund så fick jag tillbaka kontakten med planet och kunde landa. I båda fallen så upplevde jag att mottagningen upphörde helt under en kortare tid. Vet att dom tidiga Spektrum-mottagarna kan drabbas av såkallad "brown out" då spänningen faler under 3,6 v i mottagaren och då tog det 1-3 sekunder att få tillbaka bindningen men dom nya är uppdaterade så att det inte kan hända. Är helt säker på att det inte var en brown out då jag kör med helt ny Flightpowe evolite 7,4v lipo tilsaman med en emcotecregulator som ger 5,5v till mottagaren med dubbla strömförsörjningar in till mottagaren. Har även prövat att mäta strömen under belastning och kommer endast ner i 5,44 v efter fem minuters vispande med spakarna samt att jag belasstat rodren samtidigt.
Det jag börjar fundera på är om det var kolfibret som ställde till det för mig??? Mottagaren ligger på en honeycombplatta som är laminerad med kolfiber samt att huven och en del förstärkningar runt om är kolfiber. Nu kommer jag byta mottagare samt att flytta bak mottagaren ca 20 cm där det endast är glasfiber runtom. Känns ju lite sisådär med tanka på att det är tävlibg i helgen....

Mvh Fredde

#2 2009-07-13 15:36:42

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Webbsida

Re: Ni som kör 2,4ghz.

Bara en snabb tanke. Jag vet att Inge N hade ett liknande bekymmer i sin Fashion Line för ett antal år sedan. Det visade sig att någon servokabel hade legat och gnagt mot servoplattan, och när trådarna väl var framme blev det kortslutning mot kolfiberplattan...

Han hade ett par rejäla incidenter innan han kom på vad det var för något...

Hoppas att du hittar något fel - det är aldrig roligt att flyga när man är osäker på ifall grejerna funkar... =O/

/ Johan Broström, Raggsjö

#3 2009-07-14 12:59:55

Rune
Medlem
Registrerad: 2008-03-03

Hei
vet en i Norge hadd problemer med A123 celler og en Jaico regulator ...han byttet til gammel nicd og problemet var borte...dette var Futaba.
Jeg har til nå ca 20 turer med Shultzhe lipo uten noe problemer..men det er jo ikke mange turer

#4 2009-07-15 07:57:39

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15

Nu är problemet löst! var förmodligen acken i sändaren som var kass.
Vid en första uppmätning av acken så visade den 9,15v, efter att jag plockat isär acken och mätt var cell för sig så visade alla celler 1,25v och hur det kommer sig har jag inte den blekaste om??? Samma kväll som det krånglade för mig så visade radion 9 v nånting villket den alldrig gjort förr. Är inte 100% säker men iallafall 99% och nu har jag flygit några starter och allt funkar kanonbra..

Syns i Göteborg
/Fredrik

Sidfot