Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2006-06-07 23:59:47

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Titan provflugen

Satt uppe till 3 på natten dagen innan för att göra klart det sista. Provturen blev på självaste nationaldagen. Efter att flugit 4 turer med den så kan jag lugnt konstatera att den är klart bättre än min andra F3A kärra. Det finns dock lite kvar att justera och framförallt lära känna den lite bättre. Den har en OS 140 RX med Hatori pipa. Senare skall jag flyttaöver min 3M Mintor topp med dubbla glödstift, som just nu sitter på min andra OS 140 RX. På filmen så låter den väldigt hård, det beror på att motorn tar i motorkåpan. Så jag får ta upp ett lite större hål för den.

Film: http://www.rcflygskola.se/Titan.wmv


http://www.rcflygskola.se/BildTitan2.jpg

http://www.rcflygskola.se/BildTitan1.jpg

Senast redigerat av Kristian (2006-06-08 00:01:00)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#2 2006-06-08 00:12:08

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Titan provflugen

Verkligen intressant. Berätta mera. Detta är en argentinsk skapelse, eller hur?

Offline

 

#3 2006-06-08 18:36:17

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Titan provflugen

David skrev:

Verkligen intressant. Berätta mera. Detta är en argentinsk skapelse, eller hur?

Det stämmer bra det, tillverkaren är Vitura: http://www.aeroviruta.com.ar som ligger i Argentina. Jorge Olivella som har konstruerat planet har lång historia bakom sig som konstflygare, modellbyggare, F3A domare och coach för det Argentinska landslaget i F3A. Planet har placerat sig 4 utav 56 startande i Panamerican championship.

Både vingar och kropp är uppbyggt av en stomme utav frigolit som är plankad med balsa. Jag har inte sätt den konstruktionen på kropp tidigare, men den är både lätt och vridstyv. Så det verkar fungera minst lika bra som glasfiber, som jag har på min Eclipse som jag håller på att bygga. Min Titan väger totalt 4780 gram och tillverkaren anger 4,55 kilo, så det är inga problem alls med 5-kilosgränsen. Det finns lite kvar att göra ifall man vill ha den ännu lättera.  Jag har dubbla höjdservo, AL-ställ, AL-vingrör, 2500 mAh acke till mottagaren och standard servo till gasen. Sedan har jag förstärkt infästningen till landningsstället lite grann, det såg väl klent ut. Lite extra vikt i blåsten här på västkusten skadar inte. Viktskillnaden var bara 4 gram mellan vänster och högervinge. Som jämförelse så var det 35 gram skillnad mellan vingarna min Eclipse. Planet är 1,98 m långt, 1,88 m i vingspann och har vingyta på 57.69 dm2. Filmen som den är klädd med är Monokote. Det är nog det mest slående på den här modellen. Det är ett otroligt fint jobb de har gjort när de klädde den.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#4 2006-06-08 22:28:32

Richard
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-05-02
Inlägg: 21
Webbsida

Re: Titan provflugen

Tjenare Kristian
Den var snygg, är den inte väldigt lik Venusen i färgschemat?
:-)

Hälsningar
Richard

Offline

 

#5 2006-06-08 22:29:46

Bosse H
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 66

Re: Titan provflugen

Alltid kul med nya modeller.

Stället ser "genombrutet" ut på bilden, är det så?

/Bosse

Offline

 

#6 2006-06-08 23:34:38

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Titan provflugen

Ovansidan på vingarna är ganska lika Venusen.

Ställen är två separata utav aluminium med lätthål och lackerade röda. De sitter igenom kroppen och man låssar på motorkåpan för att komma åt dem.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#7 2006-06-09 07:37:13

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Titan provflugen

Så hela modellen är altså filmklädd shocked Jag trodde helt klart att den var lackad

Hur står sig denna model i konkurrensen med andra ARFer pris och kvalitetsmässigt? Vad fick du betala för frakt frakten från argentina?

/David

Offline

 

#8 2006-06-09 23:55:59

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Titan provflugen

Jag köpte min begagnad så jag vet inte vad den kostar ny. Den var hopmonterad fast aldrig flugen. Kvaliten är likvärdig med CA Model Eclipse, med andra or riktigt bra.

Nu hände det som inte fick hända. På ca 70 meters höjd så slutade radion ha kontakt med planet. Det gick med full fart 20 grader ner i ett buskage. Så modellen är numera historia. Vi gjorde felsökning efteråt på vad det var som hade hänt. Kristallen var borta och mottagaren var monterad så att kristallen trycktes in i mottagaren när det small. Jag monterade in en ny kristall och då fungerade allt som det skulle. Med andra ord kristallen hade vibrerat loss i luften och det var därför jag förlorade kontakten med planet. Så i fortsättningen så kommer jag ALLTID ha en tejp som extra säkring för att hålla kristallen på plats.

Här är bild på vad som blev kvar:

http://www.rcflygskola.se/BildTitan3.jpg

Hursomhälst kärran flyger kanon. En klubbkamrat som har betydligt mer erfarenhet utav plan i den här prisklassen hann prova den. Kärran var enligt honom väl i klass med hanns Smaragd och andra F3A plan i den övre klassen. Den stannar snabbt och destingt efter snapproll och spinn.

En sak som var bra med Titan ifall man har litet fällt. Man behöver inte mer plats för att landa den än vad en 40-kärra behöver. Man går ner på lagom höjd, sedan är man tvungen att gasa fram den. När man dödar motorn så har den landat inom 20 meter. Med andra ord har man ett litet fält och vill ha ett stort F3A-plan, då är Titan ett bra alternativ. På de tävlingar jag har varit på så har jag inte sätt något annat F3A plan som landar på så kort sträcka som Titan.

Jag kommer att kolla upp priserna på Titan. Den här kärran gillade jag och vill ha en till.

Imorgon så blir det att plocka fram mitt gamla F3A plan. Känns surt nu när man har provat på betydligt bättre plan.

PS: Kristallen är redan säkrad med tejp.

http://www.rcflygskola.se/BildGiles1.jpg

Senast redigerat av Kristian (2006-06-10 00:05:22)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#9 2006-06-10 00:05:15

Bosse H
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 66

Re: Titan provflugen

Vet hur det känns:cry:

Har genom åren också haft problem med att kristaller har vibrerat loss från mottagaren.
Bra att tejpa kristallen eller på något annat sätt förankra den.
Dock har jag klarat mig från total krasch orsakat av de felet.cool

/Bosse

Offline

 

Sidfot