Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Nytt Nordic program ?

#1 2009-02-12 22:50:50

Roland
Medlem
Från: MFK Bunten (Norsjö)
Registrerad: 2007-03-20
Inlägg: 91
Webbsida

Nytt Nordic program ?

Hej

Såg ett förslag på ett nytt nordicprogram N-11
Roligt ser det ut att vara.
Vad  tycker ni andra?

http://www.rc-unionen.dk/nytforum/topic … C_ID=36391

Senast redigerat av Roland (2009-02-12 22:57:08)


MFK Bunten

Offline

 

#2 2009-02-13 09:21:13

Audun Thinn
Medlem
Registrerad: 2007-12-10
Inlägg: 11

Re: Nytt Nordic program ?

Spennende...
Jeg har et par kommentarer:

1. Øvelse Nr.6 - Negativ utgang fra vertikal downline...
Er dette ok med tanke på vanskelighetsgrad i Nordic? Om jeg ikke husker feil, så ble dette diskutert før, og konkludert med at man skulle prøve å unngå slike øvelser i Nordic.

2. Øvelse 17 - Snap
Er det, eller er det ikke på tide å introdusere snap i Nordic? OG... Når man først presenterer en snap, bør den da kanskje være i en vertikal downline i stedet for 45grader? En snap kan være vanskelig nok i seg selv, om man ikke må holde en 45graders linje i tillegg.

Kun noen raske morgentanker fra Oljeberget hmm

Offline

 

#3 2009-02-13 10:20:24

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Nytt Nordic program ?

Snapp-roll rakt ner är mycket svårare än att ha den på en 45 gradare. Jag har i alla fall inte flugit något plan som snappar riktigt rakt ner. Dessutom så vill den komma ut med 20 garders ändrad riktning.

Att göra snapp-roll på en 45 gardare är däremot inte mycket svårare än att göra den i planflykt.

Med tanke på vilka härliga manövrar som kommer i P-11 så kommer det nog bli fler piloter som flyger N-11 än vad det var som flög N-09.

Förövrigt så tycker jag att programmet ser riktigt kull ut.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#4 2009-02-13 13:11:09

monch
Medlem
Från: Skelleftehamn
Registrerad: 2006-12-19
Inlägg: 101

Re: Nytt Nordic program ?

Jag blev bara rädd! kan ju inte det vi flyger nu riktigt!!! hihi. såg nog bra ut det där! inga buntar.......


Jocke Sandström
Skelleftehamn

Offline

 

#5 2009-02-19 09:46:54

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Re: Nytt Nordic program ?

Hejsan alla!

Det är ju ett spännande förslag våra grannar i söder har lagt. Det vore väldigt bra ifall det blev en diskussion här på forumet huruvida den svenska delegationen till NM i Danmark ska ställa sig bakom förslaget eller förkasta det. Ska vi ha synpunkter på programmet _måste_ vi lämna dem i så god tid att det finns chans för dem att omarbeta det - annars är det inte någon mening att framföra kritik. Det är inte schysst att under sittande möte börja förhandla om en manöver hit eller dit...

Själv kan jag tycka att det nya förslaget verkligen tar nordic till en ny nivå. Kvickroll, negativa urtagningar i flera manövrar och så vidare. Tre manövrar reagerar jag personligen på. Tre vändmanövrar faktiskt.

4. Immelmann  Är det verkligen genomtänkt att ha en sådan inför en spinn?
6. Top Hat, kvartsrollar upp/ned, inverterad utgång.   Tar svårighetsgraden till en ny nivå.
10. Halv loop. Är det genomförbart att ha en stor halvloop följt av en snygg 4-momentroll?

Som sagt var. Vi har fått förslaget i god tid - nu är det upp till oss att prata igenom hur VI vill ha det. Det handlar INTE om att lägga ett helt nytt motförslag, anser jag, utan mer om att komma fram till vilken nivå nordic ska läggas på och i vissa fall att komma förslag till att byta ut någon manöver ifall vi anser att den föreslagna inte fungerar i sammanhanget...

Med vänliga vinterhälsningar
/ Johan Broström, Raggsjö

ps. Flygsäsongen känns låååågt borta. Jag och Ludde var ute och lekte i snön förra veckan.... ca 70 cm råsnö på åkern utanför huset.... =O)   ds.

Offline

 

#6 2009-02-24 23:05:30

Sven Löfqvist
Medlem
Registrerad: 2009-02-21
Inlägg: 27

Re: Nytt Nordic program ?

Hej
Som monch skrev, nu blev jag rädd( och lite ilsken). Om någon vill flyga svårare manövrar än dom i nordic,så finns ju f3a att tillgå. jag har två förslag till ändringar.Manöver nr 6 halv omvänd kubansk 8 åtföljd av halv roll till ryggläge,eftersom manöver 7 är från inverterat.Jag har precis för mig att snapproll INTE skall förekomma i nordic.Föreslår att manöver 17 ändras till 45 graders dykning med hel roll
För tillfället inga fler ändringarsförlag,ska läsa på programmet lite till!!

Med vänlig modellflygarhälsning Sven Löfqvist LEN

Offline

 

#7 2009-02-25 19:23:41

ofremmi
Medlem
Från: Horten, Norge
Registrerad: 2007-02-27
Inlägg: 37
Webbsida

Re: Nytt Nordic program ?

Hei
For hva det er verdt, her er mine kommentarer.
Jeg er av den oppfatningen at når man skal endre et flyprogram så er det først man bør bestemme seg for følgende : Hva ønsker man å oppnå med en endring.   Deretter forsøker man så å utforme et program som man mener bidrar til å nå målet man har definert.
Fakta 1 : Nordic programmet eksisterer som et program hvor man med overkommelige krav til modell, annet utstyr og treningsinnsats kan konkurrere, som enten et trinn på stigen opp til F3A, eller som en platform hvor man kan kan ha glede av sporten med moderat satsing.

Fakta 2 : På forrige NoM hadde vi en diskusjon rundt det nåværende programmet, Det ble også diskutert om vi skulle fortsette å endre Nordic programmet hvert annet år.  Det var delte meninger om dette, men vi ble enige om å tenke grundig gjennom saken for så å diskutere det igjen ved neste korsveg (NoM 09).

Jeg personlig mener at vi ikke bør endre Nordic så hyppig, dette fordi det for mange krever for mye innsats å 'henge med' og at de derfor velger å ikke delta.  Dette var en klar trend etter forrige endring (NoM Maarud).  For mange ble da programmet for krevende slik at de sluttet å delta av den grunn.  Det nåværende programmet hevet vanskelighetsgraden ytterligere og det nye fremlagte forslaget hever nivået enda et hakk.  Jeg mener at med dette nye programmet vil Nordic som et program for de som ikke satser så hardt som F3A-piloter flest,  vil feile.  Det blir ikke lenger et fornuftig nivå for min definisjon av Nordic-piloter.
Husk at Nordic programmet ikke skal være en utfordring for de aller beste Nordic-pilotene, men for de mange som syntes at F3A krever for mye.  De aller beste Nordic-pilotene bør søke utfordring i F3A, ikke i et vanskeligere Nordic-program.

Takk for meg, ellers har jeg det ganske bra :-)

Ola

Senast redigerat av ofremmi (2009-02-25 19:27:38)

Offline

 

#8 2009-02-25 21:51:58

jonwold
Medlem
Registrerad: 2009-02-25
Inlägg: 5

Re: Nytt Nordic program ?

Jeg gjentar det jeg har sagt i diskusjonen på det Norske forumet
( http://forum.modellflynytt.no/showthread.php?t=22677 )

Jeg tror ikke dette [nye nordicforslaget] er veien å gå. Det kan være nordicpiloters våte drøm å fly på hue, men husk at dette er en rekrutteringsklasse til F3A. Derfor er jeg sterkt tvilende til kombinasjonene som starter med inverted exit fra top hat og fortsetter gjennom inverted loop, halv firkant loop og cuban 8. Det er rett og slett for lenge å fly på hue og det er skremmende å tenke på inverted exit fra vertikal når man er i enden av sektor (som i nevnte top hat).

Det er mange som har talent for å sette sammen program (jeg er ikke en av dem) men jeg tenker at
- Sport: Noen kombinasjoner, noen frie vendinger, kun pull (positiv G)
- Nordic: Flere manøvre, alle henger sammen, noen push (enkeltmanøvre i senter). Fokus på geometri og ikke stikkevrengere som f.eks. snap og 8-punktroller.
- F3A P11: Alt henger sammen, mange kombinasjoner og mye push og snap
- F3A F11: Umulig for meg (duh)

Selv om jeg personlig liker å fly 4-punktsroller og synes opposite rolls er tøft så mener jeg det også er å ta i for Nordic. Stigen blir for bratt og vi får ingen til å starte der. Om dette blir vedtatt som det er vil jeg sterkt vurdere å begynne med F3A i steden, da ser jeg ikke noe poeng i å bli værende i Nordic for å trene geometri.

Offline

 

#9 2009-02-25 22:22:03

Sven Löfqvist
Medlem
Registrerad: 2009-02-21
Inlägg: 27

Re: Nytt Nordic program ?

Hej alla nordicpiloter!!
Har alla flera meter råsnö utanför dörren som måste flyttas på?? Norrmännen har tydligen vaknat ur sin vintersömn,trots språkförbistringen tror jag att det finns några till som vill behålla nordicprogrammet utan några större ändringar,funderar just på vilka manövrar som kan ersätta de tre manövrar som flygs inverterat enligt danskt förslag,eller ska vi fortsätta med det gamla progammet??

Hälsar Sven Löfqvist/God natt sov gott/Dröm om nordic.

Offline

 

#10 2009-02-26 17:01:30

Roger
Administratör
Från: Boliden
Registrerad: 2006-03-21
Inlägg: 107
Webbsida

Re: Nytt Nordic program ?

Hej!
Jag tycker inte att man ska göra nordicprogrammet svårare än vad det redan är.
Tanken är ju att det ska vara en inkörsklass till F3A och om man vill flyga negativa urtagningar och kvickrollar så är det dags att byta klass till F3A istället.

mvh Roger
Som förövrigt anser att kvickrollar bör tas bort ur alla program, på så sätt skulle vi få bort 70% onödiga domar diskussioner som ändå inte leder till något. visslar

Offline

 

#11 2009-02-26 20:50:18

jonwold
Medlem
Registrerad: 2009-02-25
Inlägg: 5

Re: Nytt Nordic program ?

Jeg har ingenting i mot å forandre N-programmet annethvert år. Det i seg selv er fin trening. Men programmet må følge samme geomteri som P-programmene, men unngå push-manøvre (senter-manøvre unntatt, som f.eks. utvendig loop) og vedvarende ryggflyging og snaps.

Offline

 

#12 2009-03-02 10:22:29

boysnake
Medlem
Registrerad: 2008-11-26
Inlägg: 4

Re: Nytt Nordic program ?

Takk Ola!

Guttorm

Offline

 

#13 2009-04-18 18:29:37

joenella
Medlem
Från: Odense - Danmark
Registrerad: 2009-04-18
Inlägg: 24
Webbsida

Re: Nytt Nordic program ?

Hejsa

Har læst jeres kommentarer omkring DK's forslag til nyt Nordic program, flere ting er springer mig i øjnene.
1 der er enighed om at Nordic skal ligge sig op ad FAI programmet dog ikke så vanskeligt.
2 enhver habil sport pilot og bare lidt øvet nordic pilot kan vel flyve rygflyvning?

Jeg er en af dem som har været med til og udforme forslaget og er selv ganske ny i Nordic klassen, har kun fløjet det sidste sæson og 2 sæsonner med SPORT, og det skræmmer mig ikke, nuvel er det vanskeligere end det nuværende mordic program, tilgengæld er dette program også rimelig let, prøv og se på N-07 det er endda vanskeligere end N-09, N-11 forslaget vil kun stramme Nordic programmet lidt op og kan ikke skræmme nogen væk.
Kan man lave 2 udvendige loop fra top kan man også rette ud i ryg efter en tophat.

Nå men lad os se hvad der kan blive enighed om.

Flyvske hilsner
Joen

Senast redigerat av joenella (2009-04-18 18:30:12)

Offline

 

#14 2009-04-20 14:21:31

boysnake
Medlem
Registrerad: 2008-11-26
Inlägg: 4

Re: Nytt Nordic program ?

Heisan Joen,

Hvor er alle kommentarene som springer dig såvidt i øjnene at du kan konkludere med at det er enighet om at Nordic skal ligge sig op ad F3A (dog ikke like vanskelig)?  Hvis det er grunnlag for en slik konklusjon etter innleggene å bedømme blir jo avstemningen under Nordisk ekstra spennende!

Forøvrig, hvis jeg forstår forslaget riktig, får vi en tophat med inverted utgang som flytter avstand til baseline inn/ut avhengig av hvilken vei man tar den første 1/4 roll.  Deretter følger 3 øvelser på rygg.  Kan du være så vennlig å forklare meg hvorledes dette bidrar til rekruttering til Nordic?

Mvh
Guttorm

Offline

 

#15 2009-04-20 18:08:50

joenella
Medlem
Från: Odense - Danmark
Registrerad: 2009-04-18
Inlägg: 24
Webbsida

Re: Nytt Nordic program ?

Hej Guttorm

Der er flere som nævner dette, og det er også den opfattelse min kollegaer som deltog i sidste NM har opfatte det.

Du har forstået det rigtigt, i forhold til det nuværende N-09 bliver der en ½ bane længde rygflyvning mere, vi har lige nu ½ indvendig loop ud på ryg i ½ højde, trekant loop ud ryg i ½ højde, figur 9, til sidst slutter vi af med ½ firkant på hjørne ud på ryg og 45 grader dyk med ½ rul.

I det nye ligger der tre øvelser fra ryg i træk og ikke spredt i programmet.

Nu har jeg ikke fløjet N-07 men det program var noget sværer end N-09.

Det nye program er lidt vanskeligere end det vi flyver nu, men ikke så meget så det skræmmer, der skal også være lidt udfordring i programmerne, man må godt presse ALLE piloter lidt, og som jeg påstår, kan du lave 2 UDVENDIGE loop fra top kan du sagtens flyve det nye program.

Jeg har selv kun fløjet N-09 sidste år og ville godt være med til og "stramme" nordic klassen lidt op, selv om jeg roder rundt nede i bunden af klassen i Danmark.

Hvis Nordic ikke skal være fødeklassen til FAI hvilken klasse skal så?

mvh
Joen

Offline

 

#16 2009-04-21 10:31:40

boysnake
Medlem
Registrerad: 2008-11-26
Inlägg: 4

Re: Nytt Nordic program ?

Hei Joen,

Jeg forstår hva du mener og det er fint at den generelle oppfatning er at Nordic skal være 'fødeklasse' for F3A.  Mitt poeng var at innleggene i dette forum ikke gir grunnlag for å konkludere i retning av et vanskeligere program.

Hvis det er enighet om at Nordic skal være rekrutteringsklasse for F3A så bør det vel også være et mål å rekruttere flere til Nordic.  Dette forutsetter selvsagt at de beste i Nordic faktisk flytter opp i F3A etterhvert.   Hvis man gjør programmet mer interessant for de beste hvert annet år vil vel Nordic ende opp som hyggelig destinasjonsklasse?

Slik jeg ser det må de kompetente herrer spørre seg om et Nordicprogram med 3xpush og snaps innimellom over tid vil øke rekrutteringen til F3A eller ikke.

Mvh
Guttorm

Offline

 

#17 2009-04-21 11:58:12

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Nytt Nordic program ?

Hej på er!

Om en gammal F3A-flygare får lägga sig i debatten så gör jag det nu.
Nordic, eller Sport som den hette tidigare, är från början avsett som en rekryteringsklass för F3A. Genom att det började att arrangeras Nordiska mästerskap i klassen steg dess status och därmed också lockelsen att ligga kvar för länge i klassen. Vill man ha ett svårare program och en större utmaning är det bara att gå upp i F3A, ni är så välkomna.
Min åsikt är att Nordic-programmet inte ska ändras för ofta och ej heller göras för svårt. Att ändra programm ofta är ett sätt att höja svårighetsgraden rejält. Den som funderar på att börja tävla behöver tid på sig att träna programmet samt att mogna i sitt beslut att åka på tävling. Byts programmet vart annat år, dessutom med så dåligt underlag och kort framförhållning som det blir med nuvarande beslutsprocess, så kommer många aldrig att hinna med att börja tävla.
Tittar man på utrustning och flygning i Nordic idag så är det många som borde flyga F3A istället. Det ligger i allas intresse och ansvar att se till att rekryteringen till vår sport fungerar. Att gradvis höja ribban i Nordic vad gäller krav på utrustning och flygkunnande ligger egentligen inte i någons intresse. Det är en egoistiskt tanke för att utveckla det egna flygandet hos dem som inte vågar kliva upp i F3A!
Tänk er noga för vad ni egentligen vill!

Mvh Anders Johansson

Offline

 

#18 2009-05-10 21:06:42

joenella
Medlem
Från: Odense - Danmark
Registrerad: 2009-04-18
Inlägg: 24
Webbsida

Re: Nytt Nordic program ?

Hejsa Grabber.

Har lige idag test fløjet oplægget til det nye Nordic. Det er skræmmende kedeligt og ikke særlig effekt krævende, så gode effektfulde forslag modtages smile

Offline

 

#19 2009-07-28 18:29:05

joenella
Medlem
Från: Odense - Danmark
Registrerad: 2009-04-18
Inlägg: 24
Webbsida

Re: Nytt Nordic program ?

Hejsan Grabber

Trevligt og treffe jer!!

Desværre blev forslaget til et revideret Nordic program forkastet, Norge og Sverige havde ikke modet til og ændre det nuværende program til et nyt, så derfor bliver N-09 brugt indtil FAI piloterne fra Norge og Sverige synes det skal ændres, tankevækkende at det primært var FAI piloter som kom med deres mening og ikke Nordic piloterne, men sådan er der jo så meget.

Vi ses måske om 2 år i Finland.

mvh
Joen

Senast redigerat av joenella (2009-07-28 18:29:35)

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Nytt Nordic program ?

Sidfot