Sveriges F3Aflygares forum
Du är inte inloggad.
#1 2009-08-02 22:10:57
- RobSun
- Medlem
- Registrerad: 2008-10-30
Alla domare ger N/O
Med anledning av en diskussion som förekom under NM i F3A häromsistens om vad som skall gälla om alla domare ger N/O så noterade jag att fallet faktiskt berörs indirekt i F3A Judges Guide.
I paragraf 5B.10 står ett antal exempelsituationer angivna. Bland annat står:
"During a figure M, the model aircraft disappears from view behind a low cloud, or in the sun, which is directly in the background, so that only one stall turn is visible. Score = N/O. The competitor will be awarded a reflight with the entire schedule being judged, but only the score for the affected manoeuvre used to complete the tabulation."
Jag kan bara dra slutsatsen att om alla domare ger N/O skall deltagaren flyga om omgången, men enbart den berörda manövern skall poänggivas.
Dessutom kan jag av texten att döma se att vi tycks göra fel om det plötsligen dyker upp låga moln. Det korrekta, enligt Sporting Code, tycks vara att domarna sätter N/O, deltagaren flyger vidare som normalt, och att han sedermera får en omflygning där endast de berörda manövrarna bedöms.
Denna skrivelse är ganska ny (sedan 2008).
Är det någon som har någon synpunkt eller ytterligare insikt inom detta område?
#2 2009-08-18 07:35:14
- edvard
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
Re: Alla domare ger N/O
Det gäller väl bara att tävlingsledningen är väl insatt i sportingkod och pedagogiskt kan förklara för oss tävlande vad som gäller enligt regelboken.
//Edvard