Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2009-08-26 15:07:06

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05

Liten VM rapport...

Liten VM rapport...

Hej alla. Tänkte bara sända en hälsning från varma Portugal och F3A VM. Sista dagen av grundomgångar är nu över. Sitter i ”wifizonen” på tävlingsfältet. Svenska laget (Jag och Bernt) får väl sägas ha gjort en skaplig insats. Inte perfekt men helt acceptabelt. Jag har gjort 4 omgångar som jag upplever som relativt jämna. Bernt har gjort 3 bra omgångar, men fick ett oturligt motorbortfall i gårdagens omgång som nog annars hade blivit super.  Nu återstår det att se hur slutresultatet blir. Det får vi först i kväll när eftermiddagens flygningar är över. Det är många som har fått bra poäng så det är tuff konkurrens. Man skall nog vara nöjd om man hamnar inom topp 50. I toppen (semifinalplats) verkar det bli ungefär samma gäng som vanligt som flyger. Några nya unga ansikten verkar det dock bli.

I eftermiddag blir det att kolla på Onda, CPLR, Silvestri och grabbarna. De flyger på en annan flightline än jag gjort så det har inte blivit tid över för att se dem. Bland de höjdare jag har sett så har ingen imponerat stort än så länge, men de satsar nog inte så hårt på P-09 programmet.

Ha det gott därhemma. Nu är det semester!
/David

#2 2009-09-01 11:40:07

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05

Re: Liten VM rapport...

Då var man hemma igen och har hunnit varva ner efter två spännande veckor. Vilket intensivt mästerskap det blev. Intensiv värme, intensiv turbulens, och intensiv flygning. Konkurrensen i toppen var nog hårdare än någonsin tidigare. Bland de 10 finalisterna kändes nivån oerhört hög. Vinnare blev som väntat CPLR. Han verkar vara tillbaka i storform vilket är kul att se. Storskrällen gjordes dock av lillebrodern BPLR som tog andraplatsen. Helt makalöst! Onda flög inte fullt lika bra och tog 3 platsen. Jag tycker att han har tappat sedan tidigare. Han kanske har vuxit upp och insett att det finns annat i livet än modellflyg. Gamla mästaren Somenzini flög inte fullt så bra och kom bara på 7 plats. Bortsett från BPLRs storskräll så är nog andra överraskningen Gerhard Meyer som tog 5 platsen. Killen flyger lite långsammare och närmare än övriga men verkar trots detta helt opåverkad av turbulens och vind. Att flyga så precist som han gör med den flygstilen under rådande förhållanden är en fantastisk prestation.

Jag och Bernt slutade på plats 37 resp 39. Helt acceptabelt, men retligt utanför semifinalplats för oss båda. För min del så är det nu 3 gången på plats 37 i ett VM! Märkligt. Bäste nordbo blev Ola Fremming på plats 25

Kompletta resultatet finns uppe på tävlingens hemsida.
http://www.fpam.pt/WCF3A09/Classificati … ations.php

För den som missat repporteringen från tävlingen så finns det mycket skrivet på RC-universe. Ola fremming har en liten daglig rapport på sin hemsida också

Sidfot