Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#26 2009-10-31 23:39:00

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Eltråd?

Acarna är två st femcells som är seriekopplade till tio, jag laddar hela paketet i ett.

/Fredrik

Offline

 

#27 2009-11-01 22:13:32

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Eltråd?

Johan Brorsson skrev:

Okej.
Utryckte mig lite konstigt.
Det är klart att man vinner tid om man har hur många laddare som hellst.
Men om man utgår ifrån att man har 2 laddare och vill ladda 2 10cells paket eller allternatift 4 5cells paket borde det bli resultat oavgjort.
Hur är det med ballancering. Hur offta bör det utföras?
/Johan

behovet av balansering är enligt min erfarenhet väldigt beroende av batteriets typ och kvalite. De första batterierna jag körde, FP 5350F3A, behövde knappt balanseras alls. Jag brukade balanseringsladda kanske var 10 laddning i början. Mina nya FP EonX kräver betydligt mer balancering. Dessa får jag balansera var eller varannan gång.

Senast redigerat av David (2009-11-02 10:38:42)

Offline

 

#28 2009-11-06 09:37:58

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Eltråd?

Har nu kollat läget lite.
Är I charger 1010b+.  chargery1010B och icharge 1010B exakt samma laddare?

Var kan man köpa ett nätagrigat med tillräcklig effekt för att köra 2 laddare samtidigt?
Och hur många vatt bör det vara på?

/Johan

Offline

 

#29 2009-11-08 22:03:36

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Eltråd?

Ja.. eller nästan. 1010B+ är en vidareutvecklad 1010B. Huvudsaklig skillnad är att 1010B+ klarar att ladda med 300W jämfört med 1010B som klarar 250W. Chargery eller iCharger är samma laddare (båda finns i 1010B eller 1010B+ utgåva). icharge var ett tryckfel från min sida. Det var iCharger jag menade.

Bästa nätaggregaten är nog MAAS. Dessa går att köpa från tex f3A lorenz. Dock dyra. Det går att använda mindra billigare, men de kanske inte håller för evigt. Jag använder Graupner aggregat på 15V 20A för ca 700kr och det funkar.

Edit: Kan tillägga att Chargery/iCharger lär ha en ny laddare på gång med kapacitet att ladda och balansera 12celler. Dock fortfarande 300W. Det behös ju inte direkt för F3A, men kanske värt att köpa i alla fall.
/David

Senast redigerat av David (2009-11-09 11:01:00)

Offline

 

#30 2009-11-13 15:45:47

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Eltråd?

Har nu börjat handla lite prylar.
Har bestält en AXI 5330F3A och laddare mm.
Är lite fundersam på villket fartreglag jag skall ha.
Har kollat lite på YGE 100 HV FAI. Kan detta vara ett bra val?
Har sett och även läst om  YGE 80 HV. Men varför säljs detta då vikt och pris verkar vara samma. Enda skilldnaden är väll Amperan?

???/Johan

Offline

 

#31 2009-11-13 16:38:52

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Eltråd?

Bra fråga. Jag har fattat det som att 100HV reglaget är speciellt för "Hotliners", typ F5B. Det står faktiskt att 100A bara gäller i 15 sek. 80HV är specat till 80A kontinuerligt (vid god kylning). Därmed skulle jag tro att båda reglagen är ganska likvärdiga. Kanske bara skillnad i mjukvara??

Se Jonellas kommentar tidigare förresten. 80HV kommer att ersättas med 90HV.

/David

Offline

 

#32 2009-11-14 20:22:57

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Eltråd?

Har ikväll konstateratt att min gammla drivlina vägde en hel del Ca 1843gram.


Bifogade bilder

Senast redigerat av Johan Brorsson (2009-11-14 20:24:24)

Offline

 

#33 2009-11-15 18:12:25

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Eltråd?

Har tittat lite på olika prylar och slutvikten kan nog bli minst ca 2200g för en drivlina med Axi motor och 5000mah 30c kina ackar.
/ Anders F

Offline

 

#34 2009-11-15 18:46:29

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Eltråd?

Tror att du har rätt.
Är dock lite osäker på om man behöver ha 30C på batterierna.

Tänkte pröva med 25C.
Det bör ju räcka med 20 men sedan vill man ju ha lite marginal.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor … _5S1P_25C_

/Johan

Offline

 

#35 2009-11-16 12:31:17

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Eltråd?

Det händer en hel del på batteri fronten så jag kommer vänta ett
tag med inköp av ackar.
Vore roligt om någon skrev lite om batterier som är mer insatt än jag.

Vad jag förstår är det en tydlig skillnad om man tex kör med 20c ackar
eller 30c ackar vad gäller effekt pga mindre inre resistans i 30c ackarna
men de nya ackarna tenderar att bli lite tyngre.
Förhoppningsvis blir även livslängden bättre på nya ackar?
/ Anders F

Offline

 

#36 2009-11-16 18:58:18

joenella
Medlem
Från: Odense - Danmark
Registrerad: 2009-04-18
Inlägg: 24
Webbsida

Re: Eltråd?

Vægten af drivakkuerne er den helt store joker, samt valg af propel. Jeg ville dog have valgt AXI 5325 som vejer noget mindre end deres 5330 og kan trække samme propel, YGE 100HV er IKKE beregnet til F3A, det er softwaren som ikke er så god, ifølge Heino Young(YGE), derfor skal du vælge YGE 90HV eller 120HV, selv bruger jeg YGE 80HV og opdatere til YGE 90HV.
Hvis du flyver FAI burde 4500mAh 25C være fint nok.
Men prøv og tjek her: http://www.billowy-battery.com/producthtml/314.html de er meget gode og en fin fin vægt.
Brug en AXI 20x13 propel og det spiller bare max.

mvh

Joen

Offline

 

#37 2009-11-20 14:02:20

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Eltråd?

Hej.
Har nu kollat upp YGE 90 HV. Detta är helt nytt och finns tillgängligt hos  http://www.3fhobbyservice.se/ om ett par veckor. Har beställt ett sådant.
/Johan

Offline

 

#38 2009-12-01 20:19:31

joenella
Medlem
Från: Odense - Danmark
Registrerad: 2009-04-18
Inlägg: 24
Webbsida

Re: Eltråd?

Yes så er der et læs YGE 90 HV på vej til www.hobby4u.dk retas

Senast redigerat av joenella (2009-12-01 20:19:59)

Offline

 

Sidfot