Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2006-06-26 00:49:16

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Mottagarbatteri

Vi provad två modeller idag hur många amper servona drar. Båda modellerna hade GP1100 4 cellers mottaggarbatteri när vi provade. En modell hade JR DS8401 11 kilo digitalt till sida, 2 ej digitala 5 kilo till skev och 2 ej digitala 5 kilo till höjd. Den andra hade digitalt runt om. JR DS8401 11 kilo till höjd och sida och två 5 kilo digitala till skev. Vi rörde alla roder på en gång för att simmulera en snäpproll (motståndet i luften får vi dock ej med). Båda modellerna drog ungefär 2,5 till 3 amper. Detta kommer sedan att öka något uppe i luften när luftmotstånd på rodderna tillkommer. Observera att ett enda JR DS8401 drar 2,2 A när den arbetar fullt.

Jag har hört att det förekommer att F3A-flygare använder små mottagarbatterier. Typ vanliga AA på 1000 till 1500 mAh. Vist räcker kapaciteten till gott och väl. Men många utav dem klarar inte att leverera den ström som servona behöver för att ge den prestanda som servotillverkarna utlovar. Ifall man har lagt mycket pengar på bra prestanda på servona så är det lite dumsnålt att gå och köpa ett mottagarbatteri som man inte levererar den ström som krävs. Eller ett batteri där försäljaren inte ens kan tala om vad den har för prestanda.

Här är några länkar till data på Sanyo batterier.

AA 1000 mAh NiCd: max 2 A och 23 g/cell enligt tillverkare:
http://sanyo.wslogic.com/pdf/pdfs/N-3US.pdf
Jag personligen anser att detta är för klent.

AA 1100 mAh NiMH: max 2,4 A och 23 g/cell enligt tillverkare:
http://sanyo.wslogic.com/pdf/pdfs/HR-4-5AAUC.pdf
Jag personligen anser att detta är för klent.

AA 1700 mAh NiMH: max 3,4 A och 27 g/cell enligt tillverkare:
http://sanyo.wslogic.com/pdf/pdfs/HR-3U-1700.pdf
Jag personligen anser att detta är för klent.

AA 2500 mAh NiMH: max 5 A och 30 g/cell enligt tillverkare (Observera att spänningen har sjunkit lite mer än de övriga vid max belastning):
http://sanyo.wslogic.com/pdf/pdfs/HR-3U-2500.pdf
Jag har själv använt detta. Jag skulle inte välja ett som kan leverera mindre amper. Fördelen är den höga kapaciteten som gör att man kan flyga nästan hela dagen utan att ladda.

Vill man spara vikt så kan jag rekommendera GP1100 (1100 mAh) eller de nya ersättarna GP1300 (1300 mAh). GP1300 väger 23 g/cell och kan leverera upp till 40 A. 40 A har vi knappast nytta av, men vi behöver inte oroa oss för att mottagarbatteriet inte kan leverera den ström som krävs.

http://web.telia.com/~u50304894/images/GP1400.jpg

Jag har själv använt GP 1100 mAh förra säsongen och den här säsongen. De väger 21 g och kan leverera 20 till 30 A. Jag har varit mycket nöjd med dessa batterier. Min kärra drar ca 80 mAh/9 minuters flygning, så jag brukar ladda efter 6 till 7 flygningar även om batteritestaren visar OK.

Senast redigerat av Kristian (2006-06-26 01:44:58)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#2 2006-06-26 17:57:33

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Mottagarbatteri

Hej Kristian
Intressanta tester och tack för tipsen smile.
Jag håller med dig att det är dumt att använda klena mottagarbatterier. Jag vill dock förlänga detta till även strömbrytare, kablar och kontakter. Vikten av att använda rejäla grejer i "strömförsörjningskedjan" upplever jag som allt för ofta förbisedd. Jag har sett många F3A modeller med vanliga standard strömbrytare, tveksamma förlängningskablar etc. Vill man ha bra prestanda på sina servon så måste man minimera allt spänningsfall, och inte minst säkerhetsmässigt är det viktigt att inte underdimensionera.
Jag tror att man kan räkna med betydligt högre strömmar i luften än vad ni fått vid era tester. Jämför "noload current" på en elmotor jämfört med strömmen från en belastad elmotor. Kanske inte är en perfekt liknelse då servot trots allt är belastat med att starta och stoppa en roderyta, men ändå. Skillnaden är nog rätt markant. Jag skulle gissa att man lätt kommer upp i det dubbla (förutsett att kraftförsörjningen duger till det), dvs 5-6A och möjligen ännu högre toppar. Vid sådana strömmar så kan spänningsfallet blir rätt kraftigt om man tex använder klena kablar, har en gammal klen oxiderad strömbrytare, och tunn ej gulpläterad förlängningskabel mellan batteri och strömbrytare.

I mina modeller använder jag numera alltid elektroniska brytare (inget spänningsfall eller oxid), alltid rejäla kablar och dubbla kontakter in i mottagaren. Normala servokontakter anser jag vara för klena för strömförsörjningen. På batteriet har jag en mpx kontakt (overkill jag vet, men hittade inget bättre). Efter den elektroniska brytaren splittar jag kabeln till dubbla servokablar som går in i mottagaren. På så vis får jag viss redundans samt minskar spänningsfallet in i mottagaren. Skevroderservona matar jag också direkt från batteriet och ej via mottagaren. Som batteri använder jag sanyo nimh 2500. Allt detta behövs naturligtvis inte, men jag föredrar att minimera spänningsfall så långt som möjligt för både säkerhet och prestanda. Graupner har en "high power" brytare som använder samma princip med strömförsörjningen (dock mekanisk brytare) som jag kan rekommendera

En nyfiken undran. hur gjordes mätningen? De flesta mätinstrument (både analogt och digitalt) ger ett medelvärde över en viss tid. om ni vispade runt med spakarna samtidigt som ni mätte och fick 2,5-3A så är toppströmen säkert ännu högre.

Haregott.
/David

Offline

 

#3 2006-06-26 22:59:45

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Mottagarbatteri

Vi vispade runt så fort som vi kunde och mätte med en tångampermeter. Mindre servon brukar visa max ström om man jämför med tillverkarnas specifikationer. Det kunde vi dock ej uppnå med på dessa servon. När jag har provat tidigare så har jag använt min Power Analyzer. Det skulle givetvis varit intressant att mäta med den också. Då skulle vi även se spänningsfallet i batteriet och den har antagligen bättre mätnoggrannhet. Jag har tyvärr inte samma kontakter till den som jag har på mitt mottaggarbatteri.

Vilken dimension har du på dina servokablar?
Det där med riktig kontakt till batteriet är något som jag skall ta efter. Nu har jag en vanlig guldpläterad servokontakt.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#4 2006-06-27 20:49:55

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Mottagarbatteri

Mycket intressant diskussion det här.

En annan fråga är vad som är tillräckligt? I min patriot kör jag med digitala hitec servon till skeven som drar ca 10 kg, givetvis metallväxellåda. Samtidigt vet jag att Anders J kör med analoga futaba 9101 servon som drar ca 3-4 kg. Enligt Anders fungerar det utmärkt! Så frågan är hur mycket ström våra servon egentligen drar i luften. Sen kommer man till en nivå när det troligen är bättre att väga av rodren med motvikter. Vet att t.ex. en extra 300 fullskala är mycket lättstyrd, nästan överstyr när man håller i spaken oavsett fart och utslag. Då behövs inga extra starka armar (servon).

Edvard

Offline

 

#5 2006-06-28 12:43:23

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Mottagarbatteri

Hej Jag använder 0,25 eller 0,35mm2 kablar till servon. I huvudsak brukar jag köra med 0,35mm, inte för att det alltid behövs, men det blir lite robustare kablar vilket minskar risken för kabelbrott till följd av vibrationer. 0,25mm2 duger nog i regel för de flesta servon om man enbart ser till strömmen.
För spänningsmatningen använder jag grövre kablar. Mellan batteri och brytare brukar jag ha 0,5mm2 (har tom anv 1mm någon gång) och efter brytaren har jag två 0,35mm kablar som går in i mottagaren

Offline

 

Sidfot