Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2010-04-24 23:10:45

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26

Fälltladdning

Hej.
Äntligen är våren i hedekas och man har fått tillfälle att prova på lite elektrisk utrustning.
Har gjort en koll på huruvida det går att ladda från bilbatteri på fällt där man inte har tillgång till nätström.
Då jag jobbar på Volvo och har lite möjlighet att prova lite olika bilbatterier.
Har jag testat med 2 st 90Ah enligt bifogad bild.
Lyckades också hitta info om hur man kollar hur mycket ström man har kvar i sitt bilbatteri. (Angående djupurladdningar sitter dessa batterier i dieselbilar med bränslevärmare vilket medför att batterierna måste klara urladdningar på åtminstone 75%utan att livslängden märkbart kortas.)
Hittade i Volvos servicelitteratur en metod för att kolla laddstatusen på batteriet utan att belasta det.
Batteriet skall stå ca 20 min efter senaste uppladdning eller urladdning sedan mäter man polspänningen 12.00V=Laddstatus 0% 12.25V=Laddstatus 25%
12.45V=Laddstatus 50% 12.65V och uppåt=Laddstatus 100%

Har nu gjort ett antal laddningar av mina 2X5 celler 5000Mh EON X på fältet.
(Det brukar gå i mellan 3500-4000Mh Beroende på hur mycket det blåser.)
Efter att ha laddat ett 2X5 alltså ett 10cellspaket har jag ca 12.6V på bilbatterit.
Och effter att ha laddat 2 10cellspaket har jag mellan 12,45V - 12,50V på Bilbatterit.
Sedan väl hemma igen kopplar jag på min måttliga C-tek laddareoch det tar ca 18 timmar att ladda upp bilbatteriet.
(Där har jag dock den svaga länken just nu. Har bara en C-tek laddare)
Enligt min bedömning kommer Bilbatterierna att hålla flera år om de används såhär och underhållsladdas på vintern.

Tilläggas kan att ett sådanthär Volvobatteri kostar ca 2000 i butik.

Sänder med lite bilder från ett vårigt Hedekas.

/Johan B

Bifogade bilder

Senast redigerat av Johan Brorsson (2010-04-24 23:25:22)

Sidfot