Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2010-07-01 23:08:02

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Hjälp med reglage.

Halloj!

Finns det någon som har erfarenhet av Jeti spinn 99 med jetis programeringsbox?

setuppen är följande. Hacker A60 22s, jeti spinn 99, 10 celler/5000mAh och propellern är Apc 20x11 e.

Problemet är att när jag gasar fullt så skriker motorn till och stannar. Detta händer endast när acken är nyladdad och försvinner efter nån minuts flygning så nånting borde vara felinställt kan man ju tycka???

Modellen som hackern sitter i är en Sebart s 140 sukoi.

/Fredrik

Offline

 

#2 2010-07-02 00:11:13

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Hjälp med reglage.

Jag har ett jeti spin i min sebart su140, dock ej med A60 motor.

Låter som ett timing problem. Vad har du för inställningar?

Offline

 

#3 2010-07-02 19:37:43

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Hjälp med reglage.

Nu har jag varit ute och prövat att ändra massor men ingen skillnad, motorn skriker till vid fullgas. Timmingen har jag prövat från 10-30.
raglaget är ställt på 14 poler, timming 22 och 8khz vad kan mer påverka vid fullgas?

Är alla jeti spinn 99 likadana i programeringen? det som sitter i nu är ett som jag köpt begagnat men har ett helt nytt som jag skaffade för ett tag sen.

Kan kablarnas längd mellan reglage och motor påverka nåt?

David, vad kör du med för setupp i din sebart 140?

Offline

 

#4 2010-07-02 20:38:51

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Hjälp med reglage.

Skumt! Du kör ju med den setup som rekommenderas av sebart.

har läst om en del som påstår att de löst "skrikproblem" med större kontakter/kablar, men jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop.
En dålig lindning i motorn kan ge också ge skrik.

Jag hade en scorpion s5525 i min, men den slängde magneterna. Väntar nu på en hacker Q60. Lagrad kasse skall det vara. A60 är nog också ett bra alternativ. Billigaste motorn med lagrad kasse i alla fall.

Offline

 

#5 2010-07-02 22:41:48

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Hjälp med reglage.

Prövade att byta till mitt nya reglage men utan resultat, hur jag än programerar så skriker det på fullgas???

Fins ju nåt som heter endpoint och en massa såna programeringar, har dom nån betydelse? satt mina på auto. Blir väll till att lämna tillbaka den och föröka få en ny om det är lindningen som spökar.

Provade en axi 5320/18 på 6 celler och apc 20x8 i modellen först men tyckte att det saknades drag då.

Offline

 

#6 2010-07-03 11:16:15

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Hjälp med reglage.

endpoint skall inte ha någon betydelse, jag tycker dock det är bättre med fixed än auto. Det är inte så enkelt att du råkar ha någon form av resonans i kroppen/motorfästet vid fullgas? Har du provat någon annan propp (annat än APC)?

Var är grejerna köpta? Det är nog rätt sällsynt med fel i lindningarna på så pass stora motorer och speciellt med hacker. Jag har bara varit med om det på billiga små kinamotorer.

Jo 6S setup tror jag bara på om man gillar att flyga långsamt och inomhusflygliknande. Dessutom blir su140n baktung med en lätt 6s setup om man inte bygger om så att man får ett höjroderservo centralt i kroppen (i stället för två där bak)

Offline

 

#7 2010-07-03 12:47:24

Ingmar
Medlem
Från: Mönsterås
Registrerad: 2009-06-13
Inlägg: 114
Webbsida

Re: Hjälp med reglage.

Hej Fredrik

Jag har en Hacker A60 22S som jag gjorde iorning för en tid sedan. Kom att tänka på en sak när det gäller att löda in kontakter, om man klipper av kablarna kortare än den längd som är förtennt av fabriken så måste man bränna bort isoleringen på varje enskild koppartråd om man ska vara säker på att alla lindningar i motorn får ström! Om man inte gör detta kan det nog få effekten att motorn skriker, den borde även forlora effekt.

Ingmar

Offline

 

#8 2010-07-03 16:25:56

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Hjälp med reglage.

Det med lödningen låter ju intresant eftersom jag kortat kablarna en aning.
Ska kolla upp det, återkommer med resultat under kvällen.

Offline

 

#9 2010-07-03 17:56:38

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Hjälp med reglage.

Har prövat att löda om allting nu, men det blir samma resultat oavsett, ska pröva en annan propeller men tycker ju att det borde fungera med 20x11?

Offline

 

#10 2010-07-03 18:28:36

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Hjälp med reglage.

20x10 är väl vad sebart rek på den motorn. 20x11 borde ju dock inte vara några problem.  Jag pratade för ett tag sedan med pelle på autopartner angående A60 22S i su140 och han sa att han körde JXF 22x10E i den motorn. Låter ju brutalt mycket om det verkligen stämmer. Kanske var det 21x10.

JXF-E propparna kan jag annars rekommendera. Mycket styva frästa i trä, och till skillnad från andra träproppar har de tunna spetsar och relativt vass bakkant. Klart bättre än APC för "3D" applikationer. APC är för mjuka. Går utmärkt i F3A, men fluttrar för mycket i hårda 3D manövrar.

Offline

 

#11 2010-07-03 18:43:23

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Hjälp med reglage.

Nu har jag varit ute tomten och prövat med apc 20x8 och då fungerade allt perfekt????
Prövade även en apc 20x13 men då blev resultata likadant igen. Ska se om det fungerar bra att flyga med 20x8.
Tanken var ju att jag sklle ha denna motor i Synergyn men det lär ju gå lite sisådär med 20x8...Har en Axi 5325/24 som jag får slänga i Synergyn istället eftersom jag gjort så både A60 och Axin passar nu.

Offline

 

#12 2010-07-04 08:53:20

joenella
Medlem
Från: Odense - Danmark
Registrerad: 2009-04-18
Inlägg: 24
Webbsida

Re: Hjälp med reglage.

Du har for stor propel på, Hacker anbefaler en 20x10E

Offline

 

#13 2010-07-04 10:20:07

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Hjälp med reglage.

Kanske kan vara så enkelt att det är för stor propeller ändå, men det är ju vad sebart rekomenderar i manualen till denna modell??? Autopartner körde ju med 22x10 sa han och då har jag för mig att han sa att den drog 85a, när jag mätte min med 20x11 efter ett par minuters körning då den slutat skrika så drog den strax över 80a. får inte riktigt ihop att den skulle dra 5apmpere mer med en 22x10. förvisso kanske det var i luften han mätt. Finns det nån som har en likadan motor och provkör den? Har Ingmar provkört sin och med vad för propellel isåfall?

Offline

 

#14 2010-07-04 12:21:12

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Hjälp med reglage.

Strömmätningar skall man alltid ta med en nypa salt så länge man inte vet med vad, eller hur mätningen är gjord. Det kan lätt skilja 5-10 A mellan två olika mätinstrument (jag har provat ett par stycken). Dataloggfunktinen i tex SPIN 99 kan ge helt galet resultat. casles ICE reglage med inbyggd loggfunktion verkar inte heller vara så pålitligt.

Jag håller dock med att det verkar lite skumt. Pelle är ju lätt att prata med så ring och hör med honom

Offline

 

#15 2010-07-04 22:27:44

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Hjälp med reglage.

Hej.
Hadde själv problemet med skrik och stoppande motor. Filade ner proppelern tills problemet slutade. Troligen går proppen så tungt att reglaget kommer ur fas på något vis.

Apropå det konstiga ljudet jag haft i min model kan jag avslöja att det försvan när motorfestet stagades med mera kolfiber.

Offline

 

#16 2010-07-05 17:02:47

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Hjälp med reglage.

Väntar nu på en 20x10 propp för att se om det skulle kunna fungera? 20x8 gick bra att flyga med men lite mer stigning skulle nog inte skada.

Offline

 

Sidfot