Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » YGE 90 HV controller

#1 2010-07-19 21:50:12

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

YGE 90 HV controller

Och med eldrift kommer förstås nya frågeställningar..

Jag har under kvällen försökt programmera YGE 90 HV controllern via det medföljande programmeringskortet. Förutom lite spridda signaler, och vid ett tillfälle motorstart på ca tomgångsvarv, har jag inte lyckats. Är det ngn som har erfarenhet av YGE och programmering?

/Alf

Offline

 

#2 2010-07-19 23:47:31

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: YGE 90 HV controller

Jag har under kvällen kommit en bit på väg med hjälp av instruktion och video på "electric-F3A" http://www.electric-f3a.com/Connecting, … rating.htm . Men efter programmering så protesterar reglaget med upprepade signaler (jag lyckades när jag rörde på trottelspaken på sändaren att få motorn att kickstarta på fullgas!, så man ska ha respekt. Jag hade förstås ingen propeller på.)
/Alf

Offline

 

#3 2010-07-20 17:52:22

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: YGE 90 HV controller

Hej.
Har ju ett YEG 90. Och jag programerade effter samma manual som du hittat.
Antalet pip i varningsignalen berättar ju vad problemet är.
Hadde själv lite problem i början, det gäller att tolka det hela rätt med trimen uppe när man slår på radion för att sedan dra ner för att osäkra. se Specialfunktioner på progkortet.
Hoppas det kan vara till hjälp.

MVH Johan Brorsson

Offline

 

#4 2010-07-20 22:59:52

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: YGE 90 HV controller

Hej Alf
Vet ej vilken radio du använder men om du kör med Futaba skall
trottel kanalen vara reverserad i radion för det skall funka.

Hoppas det löser sig

m,v,h Anders F

Offline

 

#5 2010-07-21 00:21:24

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: YGE 90 HV controller

Tack Anders och Johan.
Icke reverserad trottelkanal var problemet. Hur har ni gjort med bromsinställning? Alltid på, eller på resp av via en switch?
/Alf

Offline

 

#6 2010-07-21 15:09:29

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: YGE 90 HV controller

Jag har normalt bromsen till förutom vid spinn då jag har andra roderutslag samt
ett lågt tomgångsvarvtal på motorn.
Har minskat på bromsen så nu har jag bara 10% broms vilket räcker för mej.
Har ej flugit så länge med el så det finns säkert någon annan som har andra
erfarenheter.
För att motorn skall starta upp på ett lågt varvtal sätt start power på tex 4% den
smyger då fint igång.

Anders F

Offline

 

#7 2010-07-21 23:34:54

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: YGE 90 HV controller

Tack för tipsen, provflygning imorgon torsdag om vädret tillåter.
/Alf

Offline

 

#8 2010-07-22 23:00:13

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: YGE 90 HV controller

Provflygningen av el-Zeque idag gick bra, allt fungerade till belåtenhet. Det var rätt så friska vindar och jag ville vara lite rädd om ackarna första flygningen, så omdöme om hur det är att flyga el kontra metanol får vänta. Men deta var enkelt att åka hem, inget att torka av på modellen.

Jim Malmborg kom också ut med sin nya Osmose och provflög (med en 170 cdi), även detta gick bra.

Och så till dagens programmeringsfråga (till er som kör YGE): jag flög idag utan broms men det är uppenbart att det behövs. Hur har ni gjort inställningen: enligt demovideon, dvs 85% ATV under programmering som man sedan går till 100% med? eller på ngn annat sätt?

/Alf

Offline

 

#9 2010-07-23 23:04:01

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: YGE 90 HV controller

Hej och grattis till återpremiären!

Jag brukar bara ställa gasspaken ungefär där jag vill att motorn skall stoppa och sedan programmera nedre läget (stop) med programmeringskortet. Blir det inte bra så ändrar jag bara trottelkurvan i radion tills jag får bromsen att aktivera där jag vill ha den.

/David

Offline

 

#10 2010-07-26 22:05:02

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: YGE 90 HV controller

Fyra flygningar till idag, det fungerade bra att programmera broms som David föreslog. En timingfråga till er som kör Hacker, vad kör ni med för timing (jag har visserligen 13XL och de flesta 14XL men det borde inte spela ngn roll)

/Alf

Offline

 

#11 2010-07-26 22:26:08

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: YGE 90 HV controller

Hej! 14Xl kan man köra mellan 0-6 grader (har hört att en del kör tom 8grader). 13Xl har mer effekt men något sämre verkningsgrad så där bör man kanske inte gå lika långt med timingen så man undviker värmeproblem. Jag kör min 13XL på 0 grader och då har den redan mer kraft än jag behöver så jag skulle rekommendera att du börjar där.
Generellt så kan man säga högre timing ger högre effekt men sämre verkningsgrad (inom rimliga gränser förstås)

/David

Offline

 

#12 2010-07-29 09:26:54

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: YGE 90 HV controller

Fyra flygningar till igår kväll, helt vindstilla så perfekt att trimmma (tyvärr också perfekt flygväder för flygmyror, som invaderade fältet en stund).

Nu till dagens bromsfråga, förmodligen till er med YGE-reglage i kombination med Futaba. Jag programmerade till att börja med som jag trodde man skulle göra, dvs (med programmeringskortet) jag ställde gasspaken 10% från bottenläget när jag programmerade broms. Detta ledde till en mycket kraftig broms (propellern stannade helt). Efter en diskussion med Johan Brorsson funderade vi på om mittläget kan vara noll? Hur som helst programmerade jag nu bromsen med 10% plus från mittläget räknat, vilket fortfarande gav broms men nu mer som förväntat, dvs propellern fortsatte att snurra.

En fundering jag har är om man med Futaba programmerar broms bakvänt, dvs att full gas ger noll i broms? Programmeringen borde ju vara linjär och inte börja i mittläget tycker jag? Om inte annat tänker jag prova vid nästa tillfälle (tyvärr av allt att döma några dagar framåt med tanke på regnprognoserna)

/Alf

Offline

 

#13 2010-07-29 20:11:00

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: YGE 90 HV controller

mittläget är noll. På så vis blir 0% i radion 0% broms. +10% eller -10% ger båda samma broms som jag förstått det (har dock inte verifierat detta). iofs kan pulslängden för mittläge skilja något mellan fabrikat. Har futaba och JR samma? Det är väl multiplex som är lite off har jag för mig.

Mvh
David

Offline

 

#14 2010-07-30 10:07:33

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: YGE 90 HV controller

Tack David. Då är det bara att vänta på lite vettigt flygväder (och ett nytt nätaggregat, mitt la av igår kväll), det regnar på tvären utanför fönstret just nu.
/Alf

Offline

 

#15 2010-08-03 21:30:48

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: YGE 90 HV controller

Vad kör ni som använder Hacker 13XL (David) med för propellrar. Jag använder den rekommenderade APC 20x13, men funderar på 20,5x14. Ngn erfarenhet?
/Alf

Offline

 

#16 2010-08-04 10:15:53

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: YGE 90 HV controller

jag kör 21x13W vilket är i största laget (85A statiskt), men detta är på windS Pro som är ganska slimmad och lättdriven så det drar inte så mycket ström i luften (ca 3,1-3,3 Ah för ett P11).
20,5x14 provade jag på 13XL i min genesis. Det gick bra men detta var med gamla generationens ackar. Med nya ackar som håller högre spänning så blir det nog för mycket.
Känner du att farten inte räcker till med 20x13, eller vill du ha bättre broms? 20x13 och 13xl är en bra kombination för bra fartresurser. Jag kör 21x13 för att det blir mera "traktor" uppför och utför, men fortfarande med god fart.
/David

Offline

 

#17 2010-08-04 23:56:37

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: YGE 90 HV controller

Jag tycker det funkar bra med 20x13, men lite svårt att hålla jämn fart (vilket förstås kan bero på ovana med el och inte annu optimal trottelkurva). Därför var jag nyfiken på hur andra propellrar fungerar. Idag såg jag fram emot att få testa i lite mera vind, det såg lovande ut på förmiddagen med vita gäss på vattnet i viken hemma. Men, som vanligt, vindstilla när Stefan och jag flög ikväll. Otur....
/Alf

Offline

 

#18 2010-08-06 10:27:28

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: YGE 90 HV controller

ok. Då skulle du kunna prova 21x13W. Alternativt 20,5x12 eller 21x12.

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » YGE 90 HV controller

Sidfot