Sveriges F3Aflygares forum
Du är inte inloggad.
#1 2010-08-20 23:18:12
- Alf Engqvist
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-22
SM 2010, med förslag till tinget
Hej
Först ett stort tack till Enköpings MFK för ett fantastiskt fint SM-arrangemang. 200 åskådare på lördagen och stort intresse för modellflyg, och proffsigt av Enköping med bl.a högtalare där man berättade vad som pågick.
Tyvärr var vi för få flygare, bara 5 i F3A, som fick uppleva det fina arrangemanget. Och här kommer mina funderingar kring hur vi ska höja statusen på SM. Som jag ser det bör SM vara den tävling (i Sverige) som alla som kan siktar på. Jag har två ideér kring hur vi ska kunna åstadkomma detta; den första är att SM är landslagsuttagning inför kommande år; punkt. Orättvist? Ja, kanske, men det är större sporter än vår som lever med detta. t.ex sker amerikanska OS-uttagningen på detta sätt. Det skulle i vart fall innebära att statusen på SM höjs då alla med landslagsambition måste satsa på denna tävling. Det skulle också ge duktiga flygare (kanske från andra klasser) möjligheten att kvalificera sig för internationellt tävlande utan att flyga en hel serie av tävlingar (positivt tycket jag)
Mitt andra alternativ är att SM ger dubbla poäng i landslagsuttagningen, lite mildare med höjer nog också statusen. För vi vill förstås att landets bästa flygare ska deltaga i vårt eget SM.
Något av förslagen kommer jag att lämna in som motion till Tinget, vi får se vilken. Och det är förstås helt ok att ha synpunkter i denna tråd.
Hälsningar
/Alf
PS: Lyckat till Bernt, Tommy och Roger på EM!
#2 2010-08-23 07:38:23
- edvard
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
Re: SM 2010, med förslag till tinget
1 SM som uttagning till landslaget: Finns risk att alla andra F3A-tävlingar blir mindre intressanta.
2 Dubbla poäng på SM: Är bra inom F3A eftersom SM är den enda nationella tävling som avgörs genom finalflygningar. Men vad är motivet i Nordic?
Alla förslag som ytterligare vitaliserar F3A tävlandet i Sverige är positiva. Spontant tycker jag att förslag 1 faller eftersom det riskerar innebära att det bara blir en F3A tävling per år. Förslag 2 måste jag fundera vidare på, klart intressant.
MVH
Edvard