Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2010-12-05 22:06:11

Kenpro
Medlem
Registrerad: 2010-12-05

Ys 170 cdi setup

Hej

Har köpt en YS 170 CDI o är ny på denna motor.

Har några dumma frågor angående setup hmm

Tycker manualen är lite bristfällig på ett par saker.

Ska ha den i en 3D modell o undrar var o varför jag ska ha en backventil då väl pumpen fungerar som på en bil o inte som övriga YS motorer. Denna motor bygger väl inte övertryck i tanken utan suger bränslet från tanken, är det där check valven ska sitta  för att inte bränslet ska kunna rinna tillbaka?

O hur fungerar det med luftningen? Ska ja montera en slang o dra den över tank nivån o sen ut nertill på planet som på en bensin setup?

Tacksam för svar o jättegärna några bilder.

MVH Ken

#2 2010-12-06 09:02:50

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24

Re: Ys 170 cdi setup

Hej!

Den som jag tror är bäst på motorn i Sverige är Bernt Olsson. Han är dessutom återförsäljare för YS-motorn. Gå in och titta på http://www.rcsweden.com/ så finns hans kontaktuppgifter där. En annan som är duktig på YS motorer är Tommy Stenlund.

Jag har sett motorn i en av Bernts kärror, den går fantastiskt.

Edvard

#3 2010-12-08 00:59:43

Roland
Medlem
Från: MFK Bunten (Norsjö)
Registrerad: 2007-03-20
Webbsida

MFK Bunten

#4 2010-12-10 16:55:22

Kenpro
Medlem

Hej igen

Jo har tittat på manualen, men det står inget om det jag ville veta tyvärr.

Bilden visar antingen ett bränslefilter eller backventil, ser ut som bränslefilter.

Luftningen mynnar ut ur tanken men undrar då om den den ska monteras som på en bensinare med luftslangen dragen ett varv över tanken o sen ut under planet?

O var ska backventilen vara som du skickade med o åt vilket håll?

Tacksam för svar

#5 2010-12-10 17:22:52

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05

Det är alltså en begagnad YS där det följt med en backventil? Vad jag vet följer det inte med någon backventil i original. Backventil behövs inte men är vanligt att man sätter på tankens luftning så att luft kan komma in i tanken, men så att soppan inte kan läcka ut under några som helst omständigheter. För att det skall gå att tanka måste man då koppla förbi backventilen, vilket löses med en enkel T-koppling (ena änden backventil andra en löstagbar tankplugg). hoppas detta är det du är ute efter. att dra slangen runt tanken som du säger fungerar också men blir inte lika elegant och "spillsäkert"

David

#6 2010-12-10 19:46:40

Kenpro
Medlem

Tack, det var det jag ville veta. Kör en massa mindre YS motorer o där behövs ju backventilen men såg ingen nytta med den här förutom just för att motverka bränsle spill från luftningen. Men kan inte denna motor så var lite osäker.

Tack för svar

#7 2010-12-21 21:14:32

Kenpro
Medlem

Nya dumma frågor wink

Har ju ett Hyde fäste till motorn, nåt ja aldrig använt. Modellen är det nya LRI 85 med rörelse begränsning vid start / stopp.

Har installerat motorn horisontellt  i en Sukhoi o undrar hur mycket mer än normalt man behöver ta upp hålen för trottel linkage , huvudnål o toppen gentemot en stum motor där man kan göra installationen snygg med bara ett par millimeter tillgodo runt om.

Skulle va tacksam för svar då jag håller på med trottel linkaget o vet ej hur stort hål ja ska ta upp i brandväggen

MVH Ken

#8 2010-12-21 21:54:18

David
Administratör

Pratar du om hål i motorspantet för trottellinkage eller pratar du om hål i kåpan för bränslenål, cylindertopp etc? Grundregeln med en YS är att hålen alltid är för små wink

Nu är ju detta en CDI som inte skall baktända och slå så mycket, men jag har lika fullt sett modeller med sprickor runt urtagen i kåpan trots CDI.  När det gäller ev hål i motorkåpan skulle jag rekommendera att du tar upp dem lika stort som begränsningen i motorfästet tillåter + lite marginal. När det gäller linkaget så funkar en flexibel stötstång (typ sullivan eller likn) vilken går antingen rakt igenom pucken (fäst i den rörliga delen) eller genom motorspantet utanför pucken.

Ang soppanålen. När jag körde YS satte jag alltid en M3 insexskruv (nedsvarvad till 2mm) i soppanålen. grovjusteringar gjorde jag alltid med kåpan avskruvad och med motorn igång. Eventuella finjusteringar gjordes sedan med motorn avstängd och med en insexsmejsel genom ett litet titthål i kåpan. Ingen risk för islag mellan kåpa och soppanålsförlängare på det viset. En väljusterad YS behöver man sällan röra. Börjar motorn gå dåligt är det i regel tecken på något fel (läckage, stift, slitage mm) vilket ej löses med nålskruvande.

/David

#9 2010-12-22 07:15:33

Kenpro
Medlem

Hej

Pratade om alla de du tog upp smile

Men hur vet jag hur mycket flex det är i fästet innan det tar stopp? Är ju midvinter o vill inte slå igång motorn med modellen halvklar hmm Vet ju ej om det hanldar om 5mm frigång eller flera centimeter. Motorn kommer tyvärr sticka ut en o vill ju installationen så clean som möjligt.

MVH Ken 

Smart med huvudnålen, brukar inte röra mina andra YS förrän det är servicedags eller när vädret skiftar ordentligt.

#10 2010-12-22 10:28:05

David
Administratör

ok. Det går alltså inte att se på fästet hur långt det kan rotera innan stoppet. Jag har aldrig haft ett sådant fäste så jag kan inte svara på det. Det är i alla fall betydligt mer än 5mm som krävs. Som sagt när man tar upp så mycket som man tror är lämpligt så är det alltid för litet. Jag hoppas någon annan med CDI och sådant fäste kan svara mer exakt. CDIn är ju trots allt betydligt snällare än glödstiftsversionerna.

#11 2010-12-22 15:57:03

Kenpro
Medlem

Nej, man ser ingen skillnad mot övriga hyde fästen, stoppen sitter i gummit o fästet kan röra sig rejält som vanligt men vid start/stopp o baktändning så finns stoppen där för att minimera skador på modellen. Får helt enkelt prova mig fram, då det är svårt att hitta nåt om detta på nätet.  Kommer du ihåg hur mycket ca hur mycket frigång det behövdes på glödversionen med hydefäste? Kör ja på det så vet ja ju att det går fritt smile

Sidfot