Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Vad används i sommar?

#1 2011-01-30 12:54:13

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Vad används i sommar?

Hej!

Som Rubriken lyder, Vad kommer ni köra med i sommar inom F3a´n?
Plan, ackar, motorer mm??? Det börjar ju närma sig nu..big_smile

/Fredrik

Offline

 

#2 2011-01-31 15:18:41

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Vad används i sommar?

Om allt fungerar som tänkt. Genesis, Hacker, 5 amp 37 volt disirepowerackar 35c, YGE fartreglage. Eventuellt om jag hinner få klart en Wind S pro.

Det börjar närma sig men det är fortfarande 2 vintermånader kvar.

Vad kommer du själv köra med?

//Edvard

Offline

 

#3 2011-01-31 16:54:08

monch
Medlem
Från: Skelleftehamn
Registrerad: 2006-12-19
Inlägg: 101

Re: Vad används i sommar?

Ska fortsätta använda Genesis! Åh  det med en YS i nosen!!!
He ska ryyyk åh schviii i ööga!

Jocke....


Jocke Sandström
Skelleftehamn

Offline

 

#4 2011-01-31 19:32:44

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Vad används i sommar?

Jag kommer köra samma som förra året dvs min Synergi, dock så blir det JR radio i år istället för Futaba.
Har även ett budgetbygge på gång, om jag kommer att tävla med den vet jag ej? Kan bli bra men lika gärna en STOR flopp... Modellen är en  F3a Favorit  biplane som säljs av Schweighofer i tyskland och är väll nån form av kinahistoria...men har alltid velat ha en Biplane f3a men tyvärr så tillåter inte min ekonomi en Oxai modell för typ 40 rök.. setuppen vet jag ej ännu? Modellen är påväg från tyskland, så jag vet egentliogen inte så mycket om den i dagsläget?

/Fredrik

Offline

 

#5 2011-01-31 23:23:30

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Vad används i sommar?

Fredrik Lundberg skrev:

Har även ett budgetbygge på gång, om jag kommer att tävla med den vet jag ej? Kan bli bra men lika gärna en STOR flopp... Modellen är en  F3a Favorit  biplane som säljs av Schweighofer i tyskland

/Fredrik

Kul! Den skall bli rolig att se. Konstruktionen verkar ju väldigt inspirerad av de japanska (adventure, narlar) så flygegenskaperna kan väl inte vara så långt där efter. Vad fick du ge för den inklusive frakt? Får man be om en byggtråd?

Själv blir det samma utrustning som förra året (WindS,hacker,YGE). Batterier blir dock DesirePower V8, antingen 4600 eller 5200mah. Det är oklart med vikterna ännu, men det ser ut som om att 10s 5200 35C inte blir tyngre än de 5000 25c jag körde förra sommaren (1250g). Blir nog nya laddare också då de gamla 1010B blivit enormt sega i balanseringen.

Offline

 

#6 2011-02-01 18:25:51

Roland
Medlem
Från: MFK Bunten (Norsjö)
Registrerad: 2007-03-20
Inlägg: 91
Webbsida

Re: Vad används i sommar?

Hejsan Fredrik

Om jag inte minns helt fel så tror jag att den modellen fanns "live" att kolla på vid sommarens Em i Kapfenberg.
Den såg ut att vara en välbyggd modell med klara fina färger.
Det enda som var "kanske" lite udda var att undersidan var platt och inte kupad som många andra är.
Själv ska jag flyga Intregral med ys motor. En lite större takvinge har jag hittat som jag ska sätta på, annars är allt original på den.

/Roland


MFK Bunten

Offline

 

#7 2011-02-01 18:51:14

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Vad används i sommar?

Självklart så kommer jag lägga ut en byggtråd så fort jag får hem modellen.
Ordinarie pris på Schweighofer är 1490 euro, men under Januari månad så hade dom en procents rabatt för varje dag som gick på utvalda varor. Jag beställde den 29 Jan dvs att jag fick 29 % rabatt. Gav ca 1050 eruro med frakt.
Så nu är det bara att vänta.... nån som har koll på hur lång tid et brukar ta från Tyskland?

/Fredrik

Offline

 

#8 2011-02-01 19:07:09

JoJo
Medlem
Registrerad: 2009-09-17
Inlägg: 11

Re: Vad används i sommar?

Spark Dynamic, Hacker C14 i nosen, JetiSpin 99 med Turnigy 5000 mah

/Johan

Offline

 

#9 2011-02-11 19:34:36

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Vad används i sommar?

Idag så kom Favoriten hem:Dbig_smilebig_smile
Jag har bara gjort ett snabbt locklyft och tittat igenom lådan som var mycket väl förpackad, faktiskt en av dom bättre jag sett på en arf. Jag tycker modellen håller minst lika god kvalitet som både Sebart & H9, bra byggd, snyggt klädd utan rynkor,kolfiberställ & hjulkåpor i detsamma. Alla roder snyggt limmade,delbar stabbe och hela vingar samt ett par fula dekaler som det står Favorit på...dock ej ditsatta.
Lägger upp en Bygg/monteringstråd på modellen i dagarna.

/Fredrik

Senast redigerat av Fredrik Lundberg (2011-02-11 19:36:57)

Offline

 

#10 2011-02-13 16:44:33

Anders_J
Medlem
Registrerad: 2011-02-10
Inlägg: 70

Re: Vad används i sommar?

För min del blir det samma modell, Wind S Pro, men med en del "uppgraderingar".
Det jag redan gjort är att byta skevservon. Futaba 9650 har plockats ur och gett plats för borstlösa Futaba BLS 153. Största anledningen är att jag vann ett BLS 153 på SM förra året. Enligt vissa inlägg på olika forum ska dock 9650 vara lite i klenaste laget för skeven. Jason Schulman menade sig få bättre kvickrollar med något starkare servon. Är det så får jag tacka och ta emot.

Drivackar blir Desire-power V8 35C i hela 10-cellsblock. Om det blir 4600mAh eller 5200mAh får vikten avgöra. Databladens angivelser ser, som David redan skrivit, bra ut.

Då min Graupner MC24 har 13 säsonger, inklusive en massa timmar inomhusflyg, på nacken har jag också bytt radio. Eftersom jag de senaste åren brutit mot de flesta av mina tidigare principer  fortsätter jag även när det gäller radioval. Jag gör gemensam sak med Bernd Beschorner och går med i team Multiplex. Sändaren är en Royal Pro 16 med M-link. Det spännande med den här radion är telemetrin. Under våren kommer en strömsensor för max 150A som mäter strömförbrukningen momentant och ackumulativt. Man programerar aktuell ackkapacitet och kan sedan få en varning vid valfri återståense kapacitet. M a o en "bränslemätare". Givetvis får man också mottagarackens spänning på sändardisplayen. Något som dock blir mindre intressant vid användning av en spänningsregulator. M-linksystemet verkar ha ett gott rykte vad gäller säkerhet och funktion vid en rundkoll på nätet. Efter att ha gått på Graupners IFS-mina var detta viktigt för mig. Känslan att flyga med sändaren är riktigt härlig. Ergonomin är det lite udda utseendet till trots, eller kaske tack vare, mycket bra. Lite kortare spakar och mjukare fjädring , än MC24, ger en bra känsla för var spakarna är. Hoppas att den goda känslan följer med även vid utomhusflyg.

Mvh Anders johansson

Offline

 

#11 2011-02-13 21:11:42

joenella
Medlem
Från: Odense - Danmark
Registrerad: 2009-04-18
Inlägg: 24
Webbsida

Re: Vad används i sommar?

SPARK EVO I - NEU F3A - YGE 90HV - SAVÖX - JR/SPEKTRUM - PT 20,5x14

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Vad används i sommar?

Sidfot