Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2011-03-31 08:01:46

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Batterier

Nu har jag beställt ytterligare 4 st ackpacket av märket DesirePower. Den här gången blir det 5200mAh 5S 35C V8. Jag kommer att vara tokladdad till sessongen. big_smile

Edvard

Offline

 

#2 2011-03-31 10:07:18

Anders_J
Medlem
Registrerad: 2011-02-10
Inlägg: 70

Re: Batterier

Jag ska hämta ut 5 10-cellspackar idag, om Schenker sköter sig. Det intressanta är vikten. De nya ackarna verkar vara ca 30g lättare än förra årets 5000mAh 25C. Jag uttrycker mig lite försiktigt då de inte är vägda på samma våg än.

Dessutom ska det bli soligt och cch varmt till helgen. Tyvärr blåsig lördag. F3A-premiär på söndag skulle dock sitta fint!

Det är väl snöfritt i hela landet nu?

Mvh Anders J

Senast redigerat av Anders_J (2011-03-31 10:07:50)

Offline

 

#3 2011-03-31 10:32:03

Roland
Medlem
Från: MFK Bunten (Norsjö)
Registrerad: 2007-03-20
Inlägg: 91
Webbsida

Re: Batterier

Jovisst Anders

Snöfritt snart men inte ännu, kanske om nån månad eller så.
Men vi har fint väder här uppe nu, nollan eller ett par plusgrader på dagarna.
Helt perfekt för lite snöskoteråkning smile

/Roland


MFK Bunten

Offline

 

#4 2011-03-31 13:44:53

Anders_J
Medlem
Registrerad: 2011-02-10
Inlägg: 70

Re: Batterier

Låter kul med snöskoteråkning! Undvik rollande loopar bara!

Jag tänkte på en annan sak. Hur går det för er YS-åkare. Har ni hittat något bränsle med lägre densitet och mer energiinnehåll. Utvecklingen har väl inte stannat av där eller...retas

Mvh Anders J

Offline

 

#5 2011-04-01 11:39:58

Anders_J
Medlem
Registrerad: 2011-02-10
Inlägg: 70

Re: Batterier

Nya batterierna försedda med kontakter och vägda. Förra årets ackar, Desire Power V6 5000mAh 25C, vägde från 1245g till 1272g.
De nya, Desire Power V8 5200mAh 35C, väger från 1205g till 1219g.

En testkörning med oinkörd ack visar lite drygt 74A och 2960W på fullgas.
Anteckningar från förra årets motsvarande testkörning säger 76A och 2900W.

Vad det betyder i praktisk flygning återstår att se. V8 ackarna verkar då hålla spänningen bättre under belastning, nyladdade är bäst att tillägga.

Morgondagens väder säger molnigt utan nederbörd, måttlig vind och 14 grader varmt. Testflygning med andra ord. Det ska bli spännande med nya ackar och inte minst ny sändare. Går det att flyga F3A med Multiplex?

Mvh Anders J

Offline

 

#6 2011-04-01 22:07:53

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: Batterier

Tror det kommer sprida sig ett brett leende ända hit.. Eller hur Anders?!

Offline

 

#7 2011-04-02 17:42:44

Anders_J
Medlem
Registrerad: 2011-02-10
Inlägg: 70

Re: Batterier

Det blev en härlig dag på fältet. Sex träningsstarter avklarade.

De nya batterierna verkar lovande. Mycket bra drag redan första uppladdningen. Det ska bli spännande att se vad de ger när de är inkörda.

Radion fungerade klanderfritt. Sändaren kändes behaglig och med bra känsla i spakarna. Övergången från MC-24 blir nog inte så svår som jag trott.


Bifogade bilder

Offline

 

#8 2011-04-04 08:38:39

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Batterier

Snygg bild Anders! Snacka om varumärkesplacering. Varför skulle det inte gå att flyga med Muliplex? Det är inte radion som vinner tävlingen.

Jag fick mina nya ackar i torsdags. De är lättare än mina ackar som jag hade på hösttävlingen men, med vad jag tror, i princip samma effekt eller bättre. Blir intressant att börja flyga med dem. Otroligt snabb leverans från Autopartner, beställde på tisdag och fick leverans på torsdag.

//Edvard

Offline

 

#9 2011-04-11 08:15:58

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Batterier

Nu har jag testat mina nya V8 ackar. Jag gjorde 4 starter i Söndagsmorse (blåste som bara den) Ackarna fungerar utmärkt även om min flygning är ringrostig.

//Edvard

Offline

 

#10 2011-05-09 07:21:36

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Batterier

Batterierna fungerar utmärkt och det är mycket bra drag i kärran, såvitt jag kan bedömma. En fråga bara. Ibland när jag balanseringsladdar (gör jag alltid) så hackar laddaren i 30-40 minuter mellan 100 mAh - 0 innan acken är full. Varför?

Körde 8 starter i helgen! Riktigt skoj!

//Edvard

Offline

 

#11 2011-05-09 09:53:53

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Batterier

Det är din ballanserare som tar tid.

Om du laddar ute på fältet så kan man hoppa över de sista 10 % utav landningen. Du ser det på att laddningsströmmen sjunker. Den här delen tar mer tid än vad det ger i flygtid. Om du laddar de tillhörande ackar separata så vet jag däremot inte hur bra det är? De skall ju vara lika mycket laddade när man startar flygningen.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#12 2011-05-09 11:55:37

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Batterier

Edvard du borde ha någon meny i laddaren för att visa individuell cellspänning. Tittar du där ser du nog hur laddaren jobbar för att balansera i slutfasen. Den mäter, laddar lite, mäter igen, laddar, osv. Olika laddare jobbar på lite olika sätt i balanseringsfasen, men att strömmen hoppar lite upp och ned är ok.

Det låter dock mycket att laddaren skall jobba 30-40 minuter varje gång med balansering. Mina gamla laddare började bli så långsamma i balanseringen efter 3 års användning. Verkade som om de tappat kalibreringen och blivit lite förvirrade. En annan tanke... Om du delar på acken och har två laddare, lägger du då alltid samma 5s ack på samma laddare? Om du skulle växla paket mellan laddarna, och laddarna är ojämt kalibrerade, så kommer det bli en massa extrabalansering då laddarna hela tiden behöver stämma av acken till deras nivå.

Är det för övrigt WindS du flyger med nu eller är det gamla Piraten?

/David

Offline

 

#13 2011-05-10 08:06:34

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Batterier

Hej

Det är fortfarande den "gamla" Piraten som gäller. Jag måste göra större hjulkoper till WindS. Fältet jag flyger ifrån håller inte "golfklass". I övrigt är det inte många timmar att få ihop kärran.

Batterier.. jag kollar individuell laddning och det är som ni säger - en ack som inte riktigt hänger med i något fall. Jag balanseringsladdar alltid och alltid 5 celler i taget. Igår tog ett ackpaket 45 minuter att ladda och det andra låg melan 100 mAh och noll i säkert 20 minuter och det tog 78 minuter att ladda den acken. Jag laddar alltid samma ack i samma laddare. Laddarna verkar vara exakta.

Varje flygning kör jag mellan 3000 - 3500 mAh. Det ger programmet plus ca 2-3 minuters träning.

Edvard

Offline

 

#14 2011-07-02 22:15:37

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Batterier

Hej,

Undrar vad som hänt med DesirePower hemsida http://www.desire-battery.com/
Den har inte gått att nå på ca 2 veckor. Skulle kolla på deras V8 LiPo accar men man blir ju lite tveksam när de "förvunnit" sådär från internet såpass länge. Tänkte köpa mig några 6S LiPo pack till min Sebart Wind S 50E monoplane.
Skall man satsa på 35C eller 45C? (Har tidigare kört med 45C Hyperion och ThunderPower i andra modeller). Har Hacker A50-16S V2 motor med Castle Creation Phoenix Ice 100 fartreglage med BEC till min Sebart modell.

/Bo

Senast redigerat av bem (2011-07-02 22:16:49)

Offline

 

#15 2011-07-04 22:35:18

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Batterier

Hej,

Orka inte hålla mig, det fick bli 3 st DesirePower 5200 mAh 6S 35C V8 (vikt 752 gram) LiPo till min Sebart S 50E, inköpt hos Autopartner. Nu har jag så jag klarar mig i sommar.

/Bo

Offline

 

#16 2011-07-05 07:43:22

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Batterier

Jag använder DP 5200 mAh 5*2S och det fungerar bra för mig. Jag tror du kommer bli nöjd.

Edvard

Offline

 

#17 2011-07-12 11:16:23

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Batterier

Nu fungerar det att nå  http://www.desire-battery.com/ igen.

/Bo

Offline

 

Sidfot