Sveriges F3Aflygares forum
Du är inte inloggad.
#1 2011-07-10 10:14:56
- Conny
- Medlem
- Registrerad: 2011-07-10
Ny Curare från Hanno Prettner på gång
Ny Curare på gång
Förra hösten fick jag förmånen att träffa F3A-legenden Hanno Prettner. Av den långa intervju som jag fick har jag skrivit en serie texter som kommer att omfatta cirka åtta artiklar i Modellflygnytt. Hanno berättade då att en ny modell var på gång men att projektet var hemligt och att inget fick komma ut. Han visade emellertid bilder när prototypen provflögs från hans privata modellflygfält utanför Klagenfurt.
– Enda större skillnaden mellan testmodellen och originalet är fel färgkombination men det skall rättas till, berättade han då.
Dessutom tillade han.
– Det var ganska nervöst att testflyga en dyr prototypmodell som enbart fanns i ett enda specialbyggt exemplar och som skulle ligga till grund för byggsatsen.
Efter cirka två års förberedelser släpps den nu i ARF-utförande. Det rör sig om en nyutgåva av hans Curare som kan drivas med antingen förbränningsmotor i 60-storlek eller med el. Den Österrikiska modellfirman Schweighofer ligger bakom och Modellflygnytt får produktionsexemplar nr II för test. Den första tillfaller, naturligtvis, Herr Prettner själv.
Nostalgitävling
I slutet av oktober, 22-23/10 - 2011,inom ramen för VM i helikopter som arrangeras i Italien, kommer en nostalgi F3A-tävling att hållas. Tillåtna modeller är F3A-plan från tiden mellan 1962 och 87.
Conny Åquist
#2 2011-07-12 18:33:52
- bem
- Medlem
- Från: Filipstad
- Registrerad: 2010-03-28
Re: Ny Curare från Hanno Prettner på gång
Hej,
Kul - blir det du som får äran att montera ihop modellen och förse den med radio+motor? Och du som skall flyga exemplar 2 också? Kommer den att testas med glödstiftare eller elmotor (el kanske med bägge varianterna)?
Vet du i vilket nr av Modellflygnytt testet kommer att publiceras?
/Bo
Senast redigerat av bem (2011-07-13 10:41:59)
#3 2011-07-15 22:38:22
- Conny
- Medlem
- Registrerad: 2011-07-10
Re: Ny Curare från Hanno Prettner på gång
Senaste nytt från Schweighofer är att modellen är försenad och kommer först i september eller oktober, detta på grund av leveransförseningar från Kina. Orsaken till att jag får en tidigt testmodell är för att jag direkt anmälde mitt intresse till Hanno när han visade mig prototypbilderna. Jag förstod ju direkt att detta skulle bli en smärre sensation och ville vara snabbt ute med nyheten. Hanno var hygglig och fixade allt för mig så det är bara att tacka och ta emot.
Modellen kommer att byggas av mig och jag planerar att använda el. Rapport kan väl antas komma tidigast i julnr av MFN.
Modellen blir min andra Curare, den förra var en MK-byggsats.
Mvh
Conny