Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2011-07-07 23:30:27

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

NM 2011

Hej
Vore trevligt om någon kan posta lite info från NM  samt lite bilder.
När är det klart vilka som får vara med i finalen?

Anders F

Offline

 

#2 2011-07-08 08:51:12

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: NM 2011

Hej!

Även undertecknad är nyfiken!

Edvard

Offline

 

#4 2011-07-12 22:13:43

Roger
Administratör
Från: Boliden
Registrerad: 2006-03-21
Inlägg: 107
Webbsida

Re: NM 2011

Hej!
Hemkommen sedan ett par dagar från Finland.
Hade inte med mig varken dator eller internet till husvagnen så det blev inga löpande rapporter från mig i år.
Resultaten finns på ovanstående länk samt på http://www.f3a.fi där det även finns lite bilder.
Kan summera en riktigt bra och trevlig tävling för egen räkning, grejjorna fungerade som dom skulle och jag är nöjd med resultatet.
Vädret var lite växlande med regn första dagen och sedan gassande sol under resten av tävlingen, svaga vindar men rätt mycke termik fläckvis.

I år var motståndet stenhårt i båda klasserna, alla verkar ha blivit mycke bättre.. det här året (med..)  visslar
Men vi kämpade på, dock misstänker jag att de flesta gärna hade hamnat bättre till i resultatlistan, jag tycker dock att alla gjort en bra insats.

En jättestor eloge till Ingmar Svensson som fixade och donade med allt möjligt före och under tävlingen, mycket värdefullt för alla i laget cheers

mvh Roger

Offline

 

#5 2011-07-13 23:47:18

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: NM 2011

Hej!

Ett jättestort tack till Ingmar som hjälpte till under tävlingen, medans en annan knappt orkade ta på sig solglasögonen så släpade han modell efter modell fram & tillbaka till ready boxen i den stekande hettan!

Tack Ingmar!!!

Mvh Fredrik

Offline

 

#6 2011-07-18 23:59:06

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: NM 2011

Till den som inte orkar skanna igenom länkarna ovan kan jag tipsa om att Ola Fremming har sammanfattat resultatet på ett mera överskådligt sätt på sin hemsida. Där finns lite mer bilder också www.ofremmi.info/F3A/Events/2011-Season … s_2011.htm

Rogers analys tycker jag är helt rätt. Väldigt trevligt arrangemang med mycket nöje. Jämi är en trivsam anläggning för flygsport. Bra jobbat Finland! Resultatet för Svenskarnas del hade ju dock kunnat se bättre ut. Flera ganska dumma misstag strulade till det med negativ inverkan på placeringarna som följd. Vi hade kunnat ta lagguldet i F3A, och individuellt så hade både jag och Roland goda chanser på gulplaceringar. För min egen del så klantade jag bort det genom att flyga över tiden (7sek) i min första finalomgång och därmed nolla sista manövern. Ganska så ironiskt faktiskt. De som känner mig vet vad jag menar. Generellt sett så tenderar min tidsplanering att allt för ofta vara optimistisk. Mor min har alltid sagt att en vacker dag kommer det att straffa mig. Det var alltså NM i Jämi hon pratat om lol

Nåväl det är bara att konstatera att i år var Finlands år. Lagguld i både i Nordic och F3A (När hände det senast?), samt individuell seger i F3A (Lassi Nurila). Stort grattis Finland! cheers Det är ett bra kvitto på en ambitiös satsning.

För övrigt är det bara att ödmjukt konstatera att nivån i Norden blir allt högre och jämnare. Skillnaden mellan topp och botten minskar och gör det allt svårare att separera piloterna åt.

Sist men inte minst måste jag också ställa mig i ledet för hyllningen till Ingmar.


Några övriga observationer:
* En axiome utan propeller har ett fenomenalt bra glidtal. Mina tankar drar sig åt F3K konvertering.
* Finland har minst en helt galen trikeflygare.
* Även en hacker kan hacka under flygning (det kändes lite nostalgiskt faktiskt)
* Snoopy på tefat är totalt vild! Kaotiskt roande underhållning minst sagt.
* Kan någon förklara finsk bilstyling för mig, den frångår mitt förstånd??

/David (skrivandes från en flyttkartong)

Offline

 

Sidfot