Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2006-08-14 22:18:13

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Min YS140L

Hej alla,
Skulle vilja höra lite om min YS140L är rätt inställd.
Jag har en känsla av att den går för rikt, den ryker väldigt mycket redan från tomgång och går rätt ojämnt. Vid gaspådrag går det bra och fullvarvet är det inget fel på, dock tycker jag att den ryker väldigt hela tiden. Stor nålen står på knappt 3 varv och den lilla på 1 1/2 varv. Skruvar jag in nålen lite tappar jag på fullvarv.
Skruvar jag in den lilla nålen tappar jag vid gaspådrag.
Soppablandningen är 20% AerosynthII. 20% Nitro, 60% Metanol.
Det går ungefär en halv tank på 4 minuter och tanken är på 500.
Ett fåtal gånger under flygningen hade jag lite mer än halvgas.

Detta är min första YS och jag har ingen i min krets som har en sån, därav dessa basic frågor.

//Bernt A

Offline

 

#2 2006-08-17 13:08:39

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Min YS140L

vad har du för propeller och varvtal på motorn? Det låter som om någonting kan vara fel då du får ha huvudnålen 3 varv ute. Normalt brukar vara 1,25 - 1,5 varv har jag för mig.
Att motorn ryker mycket är normalt. Det är det stora fyrtaktsyndromet. YS motorer skall gå lite rikt.
Normalt nålar man in huvudnålen tills man tydligt hör att motorn börjar gå snålt. (tendens till att spika) och därefter öppnar man nålen kanske "10 min". Se dock till att propellern är hårt åtdragen innan en sådan justering. Sitter den för löst kastar motorn propellern när man nålar in.
En 500 tank bör räcka 10 min F3A flygning så din förbrukning verkar vara en aning hög. Ev går den rikt på lågvarv. En annan tanke kan vara att du har läckage någonstans. Det påverkar både förbrukning och inställningar, men brukar visa sig på förlorad toppeffekt och onödigt sölande i kåpan.

Jag trodde YS doktor Bernt skulle passa på att kommentera din motor, men ni kanske haft kontakt vid sidan av.

David

Senast redigerat av David (2006-08-17 14:30:39)

Offline

 

#3 2006-08-21 21:32:51

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Re: Min YS140L

Kör med en 16/10 propeller (in en Vendetta). Vet ej vad den varvar men skall kolla det vid nästa tillfälle.
Hade faktiskt ett litet läckage vid tanklocket vilket jag lyckades åtgärda, Men det gjorde tyvärr ingen skillnad.
Sölar ner gör den och det känns som att det är ganska mycket.
Fick även svar från Bernt Olsson, Han tycker att jag skall göra ett regulatortest samt eventuellt en justering enligt en instruktion som han rekommenderade.
Jag kommer att göra denna test och kanske en justering av den samt byta tank till nästa tillfälle då jag också kollar vad den varvar.

Hur mycket påverkar propellern?

Om nålen brukar vara på 1.25 - 1.5 varv känns det verkligen som att något inte är helt OK.

//Bernt A

Offline

 

#4 2006-08-23 20:05:48

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Min YS140L

Propellern brukar inte påvärka inställningarna nämnvärt.

140L är en motor som tyvärr sölar en del så det kanske är svårt att säga om den sölar mer än normalt. Det som talar för att något kan vara fel är bränsleförbrukningen och nålinställningen. Alla motorer är ju dock något av individer så vist kan det hända att du får ha nålen 3 varv ute, även om jag aldrig hört talas om en sådan YS.

När det gäller toppeffekten... Jag vet inte exakt vad 140L bör drar en 16*10 i för varv, men min 140FZ drog en sådan med 8700rpm. En 140L brukar ge runt 300 rpm mer än en 140FZ på samma propp så närmare 9000 är nog rimligt. 16*10 är nog egentligen i minsta laget för den motorn. APC 16*11 är en bättre propp.

En tanke bara. Kan det vara så att du enbart kör motorn rikt på huvudnålen? Jag vet att du skrev att den sjönk i varv när du drog in nålen, men har du dragit in den så långt att du verkligen hör att den går snålt? Min 140FZ hade en konstig egenhet att den gick ner i varv en aning när jag drog in nålen (vid ca 2 varv). Därefter gick den dock upp i varv och peaken låg vid ca 1,5 varv. Jag misstänker att det kan ha varit någon resonanseffekt i pipan som spökade.

David

Offline

 

#5 2006-08-24 12:18:00

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Re: Min YS140L

Ok, Jag har en som är på 16*11, Jag kollar varvet med den som sitter där nu och byter sen så får vi se vad det ger.

I början när jag ställde in fullvarvet var huvudnålen på lite drygt 3 varv, När jag skruvade in den tappade den inte bara varvet utan nöp sen ihop med ett obehagligt ljud och kraftiga vibrationer som gjorde att stötdämparen slogs loss samt att pianotråden i nålen hamnade på insidan av kroppen med 90 graders vinkel efter kroppssidan :-(
Det har hänt vid flera tillfällen men har inte varit så kraftigt att det blivit så.
Man måste tydligen vara försiktig med den, Om det nu är det de beror på.
Jag kan testa att skruva in nålen egen när jag gjort testen av regulatorn och faktiskt bytt ut tanken som jag inte litar på. Har just fått hem en ny.
Intressant att det skulle kunna vara en resonanseffekt som lurar en lite. Det känns som att i detta fall är jag helt fel ute och att det inte bara beror på stora nålen. Med lite koll på regulatorn och eventuella läckage borde jag ha bättre förutsättningar för att testa med stora nålen igen.
Tror du att detta är ett bra tillvägagångssätt eller har du ett bättre förslag?


//Bernt A

Offline

 

#6 2006-08-24 20:39:17

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Min YS140L

I början när jag ställde in fullvarvet var huvudnålen på lite drygt 3 varv, När jag skruvade in den tappade den inte bara varvet utan nöp sen ihop med ett obehagligt ljud och kraftiga vibrationer som gjorde att stötdämparen slogs loss samt att pianotråden i nålen hamnade på insidan av kroppen med 90 graders vinkel efter kroppssidan :-(

Ok. Då har du definitivt hittat vart gränsen går. Du behöver inte oroa dig över något resonansfenomen i pipan eller så (detta var bara en vag teori för att förklara min motors beteende). När min motor hade en ”sub peak” vid två varv på huvudnålen så gick den aldrig hårt, den bara sjönk i varv lite vilket till en början lurade mig att jag hittat motorns max peak. Detta är altså helt olikt ditt fall. Som du säger skall man vara mycket försiktigt med att köra en YS snålt. Man får bara nåla in så att man hör att motorn går lite hårt (någon sekund) och därefter omedelbart rika ut den igen.

Jag tycker din metod låter sund. Kolla läckage och regulator. Går sedan motorn bra och med god effekt så oroa dig inte om nålen trots allt hamnar på 3 varv. Du kanske fått ett exemplar med lite längre nål helt enkelt.

David

Offline

 

#7 2006-08-31 00:07:18

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Re: Min YS140L

Nu har jag testat. Till att börja med kollade jag om jag hade några läckage, Men det hade jag inte. Regulatorn reagerade med pumppulser av soppa utan att det kom något däremellan. Hann tyvärr inte byta tanken. Började med att ställa stora nålen där jag hade den sist (3 varv). Justerade regulatorn genom att skruva ut den ca 15min. Startade motorn men fick den inte att gå någon vidare, den spottade och lade av så fort jag tog bort klämman. Det var lite svårt att komma åt regulator skruven vilket gjorde att man inte visste exakt hur mycket man justerade. Jag tyckte att det vart värre så jag började successivt skruva in den igen, Vet inte hur mycket det blev till slut men helt klart längre in än den var från början. Den började nu gå både jämnare, säkrare, ryker mindre samt vibrerar mindre, Svarar bra vid gaspådrag och varvar ca 8900 varv/min med en 16*10 prop. Stora nålen hamnade till slut på 2,3/4 varv vilket i alla fall är lite mindre än tidigare. Jag gjorde precis som du sa, dvs. den började spika och gick lite hårt, skruvade ut nålen ca "10 min" och där gick den bra.
Jag hann tyvärr inte flyga pga mörker men ser fram mot en ny kväll med BARA flygning. Jag tror att detta kommer fungera nu men skall ändå byta tank och testa med en 16*11 prop för att jämföra.
Det kändes som att jag fick en viss känsla för motorn denna gång vilket jag inte haft tidigare.
Mina tidigare erfarenheter av motorer är att man måste ge både sig själv och motorn den tid som behövs för att ställa inte den och därmed få en känsla för hur den beter sig. Jag tycker att det är alldeles för många modellflygare som flyger trots att motorn går som en kratta. Tror dock inte att det gäller F3A flygare då det är rätt mycket pengar på spel.
Som sagt, jag tror att det fungera nu men lär höra av mig om mera tips om det strular.
Tack för hjälpen David och Bernt Olsson


Mvh
Bernt Andersson
KMFK i Upplands-Bro

Offline

 

Sidfot