Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Sista dyra F3A-plan för mig!

#1 2006-08-26 18:55:47

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Sista dyra F3A-plan för mig!

Jag har skaffat två F3A plan som har varit lite mer exklusiva. Den första var en Titan som jag fick 7 flygningar med innan kristallen hoppade ur mottagaren. Det vart totalskrot. Den andra var en Caprise från ZN line, den fick jag 6 flygningar med, en igår och fem idag. Jag hade precis gjort en Humpty bump och var påväg nedåt. Jag drog höjd men inget hände. Jag drog mer höjd och det hände inget då häller. Vid det tillfället insåg jag att det var något fel och jag drog av motorn helt. Jag kan inte säga ifall den reagerade.

Jag har inte lyckats hitta felet ännu. Den hamnade i havet så alla elprylar ligger i metanol och kommer att vara där ett par dagar. Acken ligger kvar i havet. Det jag vet är att jag kollade den innan jag startade och det fanns ca ¾ delar kvar utav strömmen i den. Alla kontakter satt där de skulle och även kristallen. Stången till höjden var trasig likaså servoarmen till höjden. Stången var gjord utav två balsa stänger som var ihop limmade, ca 4 kvadrat centimeter i tvärsnitt. En tes kan vara att servoarmen gick av i luften och stången hamnad i ett konstigt läge och trycktes ihop och gick av i krashen. Kärran är köpt begagnad så det kan ha varit ett utmatningsbrott på grund av vibrationer i balsan.

Näst F3A plan funderar jag på dubbla ackar, dubbla mottagare, dubbla brytare och dubbla servon till höjden. Allt kopplat i två helt skilda system, jag kopplar ett höjd och ett skev till varje mottagare. Då har jag så jag kan landa ifall en i den ena kedjan lägger av. Vad tror ni om detta?

Senast redigerat av Kristian (2006-08-26 19:18:20)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#2 2006-08-26 19:40:32

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Sista dyra F3A-plan för mig!

Hej kristian.
Tråkigt att höra att du drabbats av ett till totalhaveri.
Hoppas du kan finna en förklaring till det inträffade.
Om det är möjligt att placera ett servo i varje stabbhalva är det
något som jag kan rekomendera, du får då två servon med var sin
korta stötstång och var sitt servo ok och roderhorn till var sitt höjdroder
och slipper därmed en lång stötstång som kan utmattas.
Med ett servo räcker det att en del i kedjan brister och det går åt skogen.
Kärran blir även trimningsstabil och ändrar ej trim beroende på temp.
Är ej heller fel som du säger att ha dubbla ackar i kärran.
Hälsningar Anders Forsberg

Offline

 

#3 2006-08-26 21:07:26

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Sista dyra F3A-plan för mig!

Jag har analyserat lite mer. Det lutar åt att det är stötstången i balsa som har fått ett utmatningsbrått. Vissa delar ser äldre ut. Det som också talar för att balsastången har gått av först är att, metallstången som satt framme vid servot är krökt. Antagligen så har den lösa balsastången knäckt servoarmen vid kraschen och krökt sig. Metallstången som sitter mot stabben är rak. Så det tyder på att den har inte belastas med samma kompressions kraft som den främre metallstången. Då bör balsa stången vara av innan smällen och antagligen var det andledning till att jag inte hade någon höjd.

Senast redigerat av Kristian (2006-08-26 21:09:12)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#4 2006-08-26 22:28:04

Bosse H
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 66

Re: Sista dyra F3A-plan för mig!

Kort fråga Kristian.
Hade du koll på om några andra roder fungerade innan krachen?
/Bosse

Offline

 

#5 2006-08-27 07:03:32

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Sista dyra F3A-plan för mig!

Tyvärr så kontrollerade jag inte sidroder eller skev när den dök för sista gången. Det jag vet är att den inte gick in i fail safe. Då hade den dragit ner motorn på tomgång. Som sagt det var sjätte flygningen med denhär kärran och jag ville inte dra ner motorn på tomgång oftare än nödvändigt. Därför hade jag lite gas på nervägen och det hade den inte haft om Fail safen hade gått in. Det andra som kan ha hänt är att acken har slutat att fungera eller av och på knapen.  Av och på knapen var elektronisk, så den skall alltid ge ström även när den är trasig. (Av och på knapen skall jag prova om några dar. Den har legat i metanol för att få bort saltvattnet och nu ligger den på torkning. Då skall jag även prova höjdroder servot.) Om det var acken eller höjdroderstången som gick sönder kommer jag aldrig att få reda på, då mottagarbatteriet försvann ner i vattnet. Men min analys tyder på att balsastången var försvagad sedan tidigare och att den bakre delen aldrig har varit utsatt för lika hög kompressions kraft som den främre biten (men 100 % säker kan jag aldrig vara). Lite surt då jag kontrollerade alla roder igenom att hålla emot och låta servot jobba innan premiärturen. Då höll alla linkage och jag trodde det var OK.

Får väll hålla mig till billiga F3A maskiner, det verkar fungera betydligt bättre för min del. Så fort jag får tag på något finare så tar det 6 eller 7 flygningar innan den sätter far rakt ner från 100 meters höjd och man är totalt maktlös. Efteråt så är det bara att skarpa upp resterna och se vad som går att återanvända (den senaste kärran hade inga komponenter från den andra vertikallandningen). Just nu känns det som man kan ha roligare för 10 000 till 14 000 kronor. Känner mig lite frustrerad just nu och det tar nog tid innan jag vågar mig upp med en kärra i denhär prisklassen.

Senast redigerat av Kristian (2006-08-27 07:14:08)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#6 2006-08-27 15:38:43

Bosse H
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 66

Re: Sista dyra F3A-plan för mig!

Det år en "jä-la" hobby vi håller på med. Lider med dig:cry:

Med ditt resonemang lutar ju åt att det var något med höjd linkaget eller servot.
Hade du ett nytt servo till höjden?

Att ha dubbla höjdservo bak är en trygghet men ingen garanti.
Kan också göra  modellen lite mer baktung.

Det är klart att en billigare modell är fullt konkurenskraftig.
Det viktigaste nu, är att du får tag i en modell så snabbt det går och börjar flyga för att du ska få tillbaks självförtroende, samt att du kan börja lita på planet igen.

/Bosse

Offline

 

#7 2006-08-27 20:53:10

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Sista dyra F3A-plan för mig!

Det var ett Futaba Digital som följde med planet när jag köpte det. Jag antar att det är från när planet byggdes 1999. Så det var inte nytt direkt. Det skall bli intressant att se om ett par dagar om servot fungerar.

Ja det blir att plocka fram min Giles. Har 300 starter med den i år så det känns tryggt att flyga den. Hade precis sålt den till en i klubben, men fick tillbaka den när han hörde vad som hade hänt. Den har dubbla höjdservon och jag skall installera dubbla ackar, dubbla mottagare och dubbla brytare. Allt kopplat i två helt skilda system, ett som styr vänstersidan utav planet och det andra högersidan. Läste på RCuniverse.com om detta och det var många som hade räddat sina plan igenom detta. Inte billigt eller lätt men jag hade smält 2 plan mindre i år med ett sådant system. Nu får säkerhet gå före viktbesparing.

Jag skall prata med RC Sweden angående Epsilon 120 från CA Models. Den är kombinerad F3A och 3D. Ifall det finns möjlighet att få hem den så kommer jag att beställa byggsatsen. Priset på den är nästan löjligt lågt, någonstans runt 2600 kr räknar jag med i Sverige. Tanken är att kopiera skev och höjdroder från någon känt F3A plan med liknande vingar. För att få den att blir mer F3A än den är från början. ARC och ARF variantens roderytor är en kompromiss mellan F3A och 3D. Har läst på RCuniverse.com och har bara läst positivt om den. Flygegenskaperna för F3A har de varit mycket nöjda med, detta även på tävlingsnivå. Då har de haft original skev och höjd. Så den skall nog flyga minst lika bra som min Giles.


Epsilon 120 från CA Models

http://www.camodel.com.ar/modelos/Epsilon/epsilon120_3.jpg

http://www.camodel.com.ar/modelos/Epsilon/kit2.jpg
http://www.camodel.com.ar/modelos/Epsilon/kit1.jpg


TECH SPECS
Wing Span: 1.920 mm.
Fuselage: 1.990 mm.
Weight: 4.800 a 5.100 grs.
Engine:.120/160 2T/4T
Electric: Hacker C50 13XL
Gasolina: 3W24-28cm3
Design: Marcelo Colombo
Fuselage Material: Wood

Senast redigerat av Kristian (2006-08-27 20:55:20)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#8 2006-08-28 10:01:34

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Sista dyra F3A-plan för mig!

Hej, Krister!

Lider med dig. Det är alltid trist att kvadda modeller särskillt efter så få flygningar som du gjort.

Jag kör numera alltid med två servon till höjdrodret, ett till varje stabbhalva. Det har räddat mina modeller vid två tillfällen. Servona i stabben utsätts dock för stora vibrasioner och jag kör med digitala hitechservon där som drar ca 5 kg. Höjdrodret är det roder som får arbeta mest oavsett vilket flygplan du flyger. Sida måste orka mycke men det använder man inte så ofta och "konstant" som höjdrodret.
När det gäller dubbla mottagare så läste jag i MFN om en ny typ av mottagare, som innehåller två mottagare och powerbox i ett. Jag skulle satsa på en sådan.

Efter att F3Areglerna ändrades till obegränsad motorstorlek så har kraven på servon etc ökat avsevärt. På gott och ont så skenar givetvis kostnaderna.

Oavsett hur du gör så önskar jag dig lycka till!

MVH
Edvard

Offline

 

#9 2006-09-01 19:25:52

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Sista dyra F3A-plan för mig!

Jag har nu provat mina servon. De har torkat efter metanolbad för att få bort allt saltvatten. Alla fungerade utom höjdservot. Om det var linkaget eller servot som slutade fungera kommer jag aldrig att få reda på. Men eftersom alla andra servon fungerade efter smällen, så är det troligt att det är servot som slutade fungera i luften.

Jag har läst lite om Weatronic som har dubbla mottagare, ackar och brytare. Det var en Jettflygare i Holland som hade mätt upp den. Räckvidden var bara strax över 800 meter uppe i luften. Det låter lite snålt, så jag satsar på två vanliga mottagare.

Senast redigerat av Kristian (2006-09-01 19:33:20)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#10 2006-09-03 15:38:11

Acke1
Gäst

Re: Sista dyra F3A-plan för mig!

Ja, du har ju helt klart haft mer otur än mig i år. Jag fick ju dessutom hjälp med min ofrivilliga landning, så haveriutredningen kunde läggas ner efter ca 2 minuter...
Hade du beställt en Tojje nu? Tycker den flyger helt ok själv, du kommer nog att uppskatta den också. För att svara på frågan från det andra forumet: Ja, tp blev ok utan bly denna gången. Satte servona där de skall vara original det gjorde susen. Modellen har ganska kort nos, det är det som ställer till det vid alternativa servoplaceringar. Har dock dubbla på höjden. Vi synes på onsd, hoppas blåsten lugnar sig lite iaf...

 

#11 2006-09-03 17:57:50

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Sista dyra F3A-plan för mig!

Ja det blev en Tojeiro tillslut. Den kommer ju nästan klar jämfört med Epsilon 120. Får spana in din lösning på höjden på onsdag.

Senast redigerat av Kristian (2006-09-03 17:59:07)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Sista dyra F3A-plan för mig!

Sidfot