Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2006-08-25 16:25:43

Pettersson
Medlem
Registrerad: 2006-08-16
Inlägg: 4

TOJEIRO

Jag var tidigare inne på att skaffa en modell i 90 storlek som klarar både F3A och 3D men eftersom det verkar vara ganska svårt att få tag i en sån så har jag börjat kika mer på att skaffa en 2x2 meters F3A modell i stället då den motorsetup jag har tydligen skall klara det utan problem. Och efter att ha letat runt en del så är den enda modell jag egentligen kan hitta som ligger i den prisklass jag kan tänka mig Tojeiro 140 från Protech så jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på den modellen om det nu är någon som har eller har haft en sådan. Det enda jag har kunnat komma fram till efter ett ivrigt surfande är att det verkar som om det är rätt ojämn kvalitet på dem och att de tillbehör som följer med inte är särskilt bra men det kan ju ha ändrat sig. Tacksam för alla synpunkter på denna modell och på andra alternativ.

/Fredrik

Offline

 

#2 2006-08-25 23:28:10

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: TOJEIRO

Jag har aldrig flugit en Tojeiro själv, men jag har sett den flyga och den verkar flyga fint. Tillbehören har jag också hört att man brukar byta ut. Men byggsatsen är kanon vad jag har sett, har känt och klämt på två stycken. Det stora minuset som jag har sett med Tojeiro är att den inte har en riktig piptunnel. Till YS finns det en minipipa som fungerar. Men vill man ha 2-tackt då får man bygga om lite gran. Detta är dock fullt möjligt.

Andra förslag på 2x2 F3A:

Beam F3A

http://image.rcuniverse.com/forum/upfiles/96123/Mk26103.jpg

http://www.mega-rcmodel.com/index.php?l … nt_id=1141. Den kostar 600 eller 700 US $ (mins inte vilket det var). Från Asien så slipper man dessutom ganska ofta tull. Den väger 4,7 kilo med en YS 160DZ, 6V acke och 65 g bly i nosen.

Icepoint F3A ser lite gammal ut i konstruktionen men ruskigt billig, 420 US $ (höst pris). Ultra-RC säljer den i USA, med det är 2KRC i Honkong som tillverkar den.

http://www.rcuniverse.com/magazine/reviews/483/56.jpg

http://www.ultra-rc.com/icepoint/index.htm

http://www.rcuniverse.com/magazine/arti … cle_id=483

http://www.rcuniverse.com/magazine/arti … cle_id=523

CA Modell Epsilon 120. Varför de kallar den för 120 förstår jag inte med tanke på att den är i full storlek och behöver minst en 140 motor.

http://www.camodel.com.ar/modelos/Epsilon/epsilon120_3.jpg

http://www.camodel.com.ar/Ingles/models1.htm

Byggsats kostar ca 2 600 Kr, ARC ca 4 500 Kr och ARF ca 6 500 Kr. RC Sweden säljer CA Modell i Sverige.

CMP kommer att komma med en förstorad kopia utav Leo som de kallar den för Scorpio 140.

http://www.cmpairplane.com/F3A_140_Web.jpg

Med tanke på CMP:s prissättning på övriga F3A-plan som Swallow och Leo, så kan det bli ett intressant budget alternativ.

http://www.cmpairplane.com/F3A-140.htm

Sist men inte minst så skall jag rekommendera dig att avvakta till den sista tävlingen i Linköping den 16-17 september. Då brukar det dyka upp ganska många plan begagnat. Jag har köpt tre F3A-plan begagnade och jag skulle vilja säga ett det är omöjligt att bygga ett nytt plan som är lika bra till samma pengar. Det otroliga med många F3A flygare är att de är så rädda om sina plan, så att efter ett par säsonger så ser det nästan ut som nytt.

Senast redigerat av Kristian (2006-08-25 23:53:16)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#3 2006-08-28 10:44:22

srlund
Medlem
Från: Skellefteå
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 44
Webbsida

Re: TOJEIRO

Jag har en Tojeiro 90 och är otroligt nöjd med flygegenskaperna. Jag är dessvärre inte nöjd med kvalitén på byggsatserna, min är gjord från 2 modeller. Delar var felgjorda, delar saknades, delar passade inte mot varandra. Konstruktionslösningarna som Protech har gjort är mycket bra, tyvärr så når dom inte hela vägen fram tillverkningsmässigt. Jag har även en Onyx och om jag jämför mot den så var det betydligt mer fel på denna, men nivån på konstruktionslösningarna och flygegenskaperna är betydligt högre på Tojeiron än på Onyxen.

Sedan bör man väl erkänna för sig själv att man aldrig får mer än man betalar för, om Tojeiron är bättre eller sämre än sina konkurrenter vet jag ej. Men jag tror att alla har sina brister…

Jag kommer trots bristerna att skaffa en Tojeiro 140 som ersättare för Onyxen och det är väl trots allt ett bra betyg för Protech och Tojeiro i synnerhet! Hör av dig om du vill veta mer detaljer.

Stefan Andersson
Skellefteå


Stefan Andersson
Skellefteå

Offline

 

#4 2006-09-11 22:56:52

Acke1
Gäst

Re: TOJEIRO

Hejsan, kan bara stämma in i kören. Tojjen 140:n är helt ok för pengarna. Jag har gjort följande moddar:
1. Slängt original motorfäste och har ett Gatorfäste istället, skall sägas att gummikuddarna som hänger med det fästet inte riktigt pallar med soppan vi tvångsmatar våra kära YS:ar med. Har därför M6 20x25 gummidämpare i hårdhet 55 shore istället. Skall komplettera med nosring i vinter, det ruskar liite för mycket, så tomgången blir lidande.
2. Landstället kan du bre mackor med istället, funkar ej att starta med utan flaps. Alfaläget på backen obefintligt, dessutom är det väldigt dålig frigång för en 16" snurra om du inte har ballonghjul förstås...
Jag har ett Ca models kolfiber istället. Finns hos Bernt.
4. Höjdroderstången, rundstav i furu ? Nä tack, kolfiber och kullinkar fick det bli (känns något mer seriöst...) Dessutom ett tandemkopplat extra "fegisservo" med roderlinor till höjden, om  murphy stänger av det andra...
5. Fick bygga en ackhylla och skruva fast i brandspantet ovanför motorn. Fick tp rätt utan bly med denna lösning trots lätta Lipoackar. Var snål med limmet i häcken på kärran, om du inte skall köra med en Säffletändkula därfram...
6. Förstärkte servoplattan. 2mm lättplyfa & skruva servon i? Får vara lite mer fläsk till skruvarna att bita i. Körde dit småbitar av 3mm ply på undersidan också...
7. Satte fast motorkåpan i små vinklar av alu, gängade med M3. De små gulliga träskruvar protech tänkt sig för detta, skulle säkert fläka isär originalfästet, som består av mängder med skiktad lättplyfa efter ett antal kåpdemonteringar...
Nu får jag dessutom hålen längre in i kåpan, det känns också mer pålitligt.
8. Förpassa originallinkarna till bra-å-ha lådan, de vill inte riktigt lira gängmässigt med stängerna som följer med.Köp kullinkar istället.
9. Om PRO klipper ert flygfält 2-3 ggr i veckan, eller ni har asfaltbana kan du köra med de söta små hjul o kåpor som ingår i lådan. Annars blir det till å byta: Jag har 3" på...
10. Skaffa en tankarmatur. Har nu byggt 2 Tojjar (min 1:a tog slut...) och bägge har haft felborrade mittenhål. Tror inte det är en slump längre. Köp gärna en i plast istället, då det blir rätt bra galvanisk korrosion på aluminiumrören till tanken.
Ställ nu mästerverket på vågen. Om du klarar <5kg GRATTIS, i annat fall gör som jag: Flyg, tävla så mycket du orkar och var glad, för man kan ju alltid skaffa något bättre (dyrare) sen...
Tillbehören som blev över kan man ju bygga en ugly stik med cheers

 

#5 2006-09-13 07:25:18

srlund
Medlem
Från: Skellefteå
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 44
Webbsida

Re: TOJEIRO

Hej

Samma saker som Acke beskriver har jag gjort och upplevt på 90 modellen, bortsett från stället och hjulkåporna som passar riktigt bra, detta troligtvis pga att det är samma storlek och kanske en kompromiss för att passa bägge storlekarna. Tanken har jag gjort stora insatser på för att få tät och har nu lyckats. Kommer dock att byta den till nästa säsong till en mindre. Känns överdrivet med 550 ml tank…

Jag har också Gatorfäste (för 90 motorer) på min och det fungerar mycket bra, tyvärr är gatorfästet för klent för YS140 (har även till Onyxen) och uppåt så jag kommer att sätta dit ett ”hyde mount” (Bernt säljer…). Tyngdpunktsproblemen är samma på 90, gasservot och acken sitter direkt bakom motorspantet.

Vi 90-ägare kan kanske köpa av er 140-ägare ställ och hjulkåpor?

Stefan Andersson
Skellefteå


Stefan Andersson
Skellefteå

Offline

 

Sidfot