Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2012-08-30 14:59:33

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Mythos 2m

Som jag skrev i MC32 tråden så har något nytt köpts in för de återbetalade pengarna.

En sebart Mythos smile Det känns ju som ett logiskt steg efter att ha kört WindS Pro.  Pelle på Autopartner är duktig på snika åt sig de första exemplaren i nya produktioner (sebart och extreme flight), och här har han överträffat sig själv för han visste inte ens om att de låg i containern när de skickades. Borde vara bland de första som nått Europa. Han fick två exemplar i första leveransen. Jag tog den ena och den andra gick åt klockrikehållet.

Jag har dokumenterat lite av skillnaderna mot WindS Pro och återkommer med detta.

/David


Bifogade bilder

Offline

 

#2 2012-08-31 17:12:52

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Mythos 2m

Här är lite bilder som visar ändringarna jämfört med WindS pro

Kroppen är som bekant densamma som på WindS, men övrigt är ändrat. Förutom den uppenbara ändringen i planform på vinge/stabbe så är den nya vingen 6mm tunnare än den gamla, och stabben är 5mm tjockare. Roderytor är närmast identiska i storlek. Vingen är något mera svept. Servobrunnarna i vingen har gjorts om till vanliga stående utstickande servon. Inte lika snyggt, men funktionellt.

Sidorodret är numera byggt i balsa och lättare än det gamla kompositrodret (Bra!). Den utsvängda bakkanten som tidigare funnits på sidorodret återfinns nu även på höjdrodren. Stabben har också mer negativ V-form än tidigare, vad det nu skall vara bra för.
För att anpassa för takvinge så har modellen en ny huv som ger mer area framför tyngdpunkten. Det ger lite retro stuk på modellen tycker jag. Som en valsad curare!

Hårdvarupaketet som följer med är identiskt med WindS, så man kan börja med att slänga bort gångjärnen och beställa robart.

Kvalitetsmässigt så tycker jag sebart har höjt nivån på träarbetet. Jämfört med WindS så är bakkanter snyggare och passningen mot kroppen helt perfekt. Kroppen verkar vara lite lättare (måste söka rätt på mina gamla antekningar), men nog är det tråkigare alltid med en lackad modell i formen. Det blir alltid lite småskavanker och sedan den synliga skarven mellan formhalvorna. Det hade varit roligare att lacka modellen själv, som min gamla, men det finns det inte tid till.

Dekalarket som följer med är roligt också. Att Silvestri har ett stort ego är välkänt, och nu skickar han även med hans förbundsnummer så man kan klistra det på modellen hmm Jag tror jag avstår. Hackerdekalen ger dock föda för spekulation.

/David


Bifogade bilder

Offline

 

#3 2012-08-31 19:48:40

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Mythos 2m

Hoppas du kan väga lite så man får vikter på delarna.
Takvingen borde väga en del samt infästningen till den.

Vad kan anledningen vara till den tunna vingprofilen ?

Skall nu lätta min Wind S Pro med en kolfiber propeller.

/ Anders F


Bifogade bilder

Offline

 

#4 2012-08-31 21:08:06

Rune
Medlem
Registrerad: 2008-03-03
Inlägg: 17

Re: Mythos 2m

Ser fin ut den David, ser på din gamle vingene og stabbene er trekt med film? hvordanhar du gjort der du har en film bit hvor fargen er som om det skulle vært skygge lakkert ..farge nyanser ikke "en hel farge?

Offline

 

#5 2012-08-31 23:07:10

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Mythos 2m

Foppa. Det var snabbt införskaffat. Jag har vägt allt, men tänkte jag skulle gräva fram vikterna på windS som jämförelse. Från minnet så är vingarna något tyngre, kroppen, sidoroder, vingrör lättare. Takvingen väger 112 gram. Landningsstället är fortsatt tungt. Jag hade hoppats att de skulle ha förbättrat det.

Rune vingen på min gamla WindS är en blanding av film och billack. Jag målade direkt på klädseln. Det fungerar utmärkt och går även sträcka försiktigt med strykjärn om det behövs.

Offline

 

#6 2012-09-01 11:40:42

Rune
Medlem
Registrerad: 2008-03-03
Inlägg: 17

Re: Mythos 2m

Har du brukt klar lakk over lakken på filmen også?

Offline

 

#7 2012-09-01 11:55:42

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Mythos 2m

Ja precis. Vanlig vattenbaserad baslack, och därefter ett lager 2k klarlack över hela vingen.

Offline

 

#8 2012-09-02 22:30:44

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Mythos 2m

Hej,

Tror du eller har hört om Mythos Pro kommer med kompositvinge och stabbe vad det lider, likt Winds S Pro finns i helkompositversion numera?

Nåt du regerat extra positiv på om din Mythos Pro, eller nåt negativt so far som du upptäckt som du kanske skulle önska vare annorlunda?

/Bo

Senast redigerat av bem (2012-09-02 22:31:47)

Offline

 

#9 2012-09-03 22:03:06

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Mythos 2m

Jag har inte hört talas om någon kompositvinge. Det verkar som om kompositversionen av WindS inte sålts i någon större mängd. Om det är brist på intresse, eller produktionssvårigheter vet jag ej, men gissar på det senare. Därav gissar jag att det inte kommer på mythos. En rätt byggd sprygelvinge är dessutom alltid lättare så jag tycker det är ganska optimalt... vilket för mig in på nästa punkt. Vikterna på Mythosen. Jag har inte hittat var jag sparade mina gamla vikter från WindS men här är iaf vad mythosen väger.

Sidoroder        61
stabbe1        113
stabbe2        117
stabbrör        8
Vinge L        362
Vinge R        390
Vingrör        91
Wingfences        12
Kropp        806
huv        126
takvinge        114
Landningsställ    203
Hjulkåpor        53

Bo för att svara på din fråga om pos/negativt så kan man väl säga att vikten på vingarna är det mest negativa. Dels ojämna i vikt, men även onödigt tunga. Fabriken har nog inte varit så noggranna i valet av balsa. De är inte utmärkande lätta som en sprygelvinge borde vara. Till det positiva är att de finslipat sin kompositteknik från WindS och bytt ut sandwichmaterialet till en något tunnare version, vilket gör att de kunnat spara lite vikt samt lyckats ännu bättre med att lägga materialet även i dubbelkrökta ytor. Det är riktigt snyggt kompositjobb. Däremot ser man på gjutningen att formarna (som är samma som WindS) nog har blivit lite slitna, för ytan är inte lika blank som på de första WindS modellerna. Inte värre än någon annan kompositmodell, men är man pedant så. Det blir nog antingen ett varv med polish eller ett lager klarlack för att få det som jag vill ha det.

/David

Offline

 

#10 2012-09-04 21:08:04

Henning
Medlem
Registrerad: 2009-05-18
Inlägg: 27

Re: Mythos 2m

390g på en ving? Mine vinger på Wind S Pro veier 398 g RTF med 45 grams servo, linker og rorhorn.

Med utstyret jeg har og bruker vil jeg ikke få Mytho S Pro under 5 kg. Har av den grund avbestilt min.

Det blir heller noe mer Japansk.


Henning

Offline

 

#11 2012-09-04 22:01:24

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Mythos 2m

Ja 390vingen var trist. Min WindS ligger också på runt 400g inklusive servo.
362 får väl ses som ok. Det är väl runt vad en normal foam vinge väger, men en sprygelvinge skall ju egentligen vara även lättare än så. Jag ser dock inga problem att klara 5kg gränsen trots den tunga vingen.

Offline

 

#12 2012-09-17 17:56:49

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Mythos 2m

Hej

Har tittat lite på vikten på min Wind S pro kärra som referens mot dessa vikter på
Mythos.

Vinge         + 26g Mythos
Stabbe       + 32g Mythos
Sidroder     - 13g Mythos
Kropp          +2g  Mythos
Takvinge     + 114g Mythos
landställ      + 16g Mythos
Hjulkåpor    +15g Mythos

Totales +192g Mythos

Som synes svarar takvinge och stabben för största viktökningen.

Min Wind S pro väger 4675g med Desire V8 så med C50 och YGE 80HV kan det ej
vara något problem att klara 5kg men med tyngre motor och reglage blir det nog
nära 5kg.

/ Anders F

Offline

 

#13 2012-09-19 22:44:42

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Mythos 2m

Jag har hittat vikterna på min WindS och jag får ca 130g plus på Mythos. Inte så farligt mao, men det är ändå retligt med de tunga vingarna. Då min WindS låg på 4780 så borde Mythos hamna i spannet 4900-4940 med samma utrustning. 

/David

Offline

 

#14 2012-10-12 08:29:26

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Mythos 2m

Hej,
Ser att Autopartner fått upp Mytho S Pro på sin hemsida och de vill ha 14995 kr för den (dock inge i lager just nu).
Sebart har fått upp den på sin hemsida också under F3A rubriken. Där har det även 8 celler listade som ett alternativ.

/Bo

Offline

 

Sidfot