Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

• Index
  •  » F3A
  •  » Servon till Sebart Wind S 50E ARF

#1 2012-07-17 19:57:20

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02

Servon till Sebart Wind S 50E ARF

Hej,

Enligt beskrivningen på Sebart Wind S 50E ARF rekommenderar de att man installerar
JR DS-3201 för höjdrodren, Servona kommer att vara monterade i stabben.
Är det någon som känner till någon leverantör i sverige som har dessa servon?
Om det är någon likt mig som inte lyckats få tag i dessa är jag intresserad av något motsvarande.

// Bernt A

#2 2012-07-18 19:59:31

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28

Re: Servon till Sebart Wind S 50E ARF

Hej,

Jag använder JDS3717HV i stabbhalvorna till min Wind S 50E:

JR DS3717HV specifications:
Digital, metal gear, high voltage capable (up to 7,4 volt)
torque 56 oz-in / 4 kg-cm
speed 0.08 sec/60 deg
LxWxH 1.30x0.58x1.05 in /33x14.7x26.7 mm
weight 1.0 oz (28 gram)

http://www.jrradios.com/Products/Defaul … JRPS3717HV

Köpte dem hos Fast Lad i England. Men de verkar inte ha dem i lager för tillfället.

Jag har även använt Futaba BLS 153 innan dess i samma modell i stabben:

http://www.futaba-rc.com/servos/brushless.html

Borde finnas lite varstans att köpa i Sverige, kolla med HAB t ex.

JR DS3401 MG (30 g, 4,3 kg-cm, 26,5 x 15 x 33 mm) lär funka också.
HAB har det servot.

/Bo

#3 2012-07-19 09:52:07

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05

Att HAB har i sitt luftslott till hemsida är ingen garanti för att de verkligen har grejerna.  Min erfarenhet av HAB är bara veckor av väntetid. Skall de ändå ta hem från utlandet är det lika bra att handla utomlands själv direkt. Tyvärr är det så med JR. Sedan kommer nästa problem. JR är frustrerande korkade som differentierar sina servobeteckningar beroende vilken marknad de säljs. Samma servo kan ha 2 eller 3 olika beteckningar. De har inte förstått att dagens marknad är global.

Om du kan tänka dig att handla utomlands så titta på vilken servolåda 3201 har och välj sedan något med samma låda och liknande specifikationer från den JR handlare du väljer. Bo har redan gett några förslag på servon med samma låda. Tex 3401, 3405, 3421, 3425. Finns också som borstlös version, MP30. Handlare i japan är tex www.rcjapan.net, i europa www.macgregor.co.uk

Om du kan tänka tid modifiera servoplattan för ett alternativt servo, och vill handla i sverige, så kan MKS på RC-sweden vara ett alternativ. Deras små metallservon ger ett väldigt gediget intryck, DS6125H tex.

/David

#4 2012-10-12 13:28:14

Bernt A
Medlem

Hej,

Sent om sides kommer här ett svar på era jättebra tips.
Jag envisades tyvärr med att söka efter JR-DS3201 eller någon som var lika stor, men inom Sverige verkar den inte så lätta att få tag på. Det visade sig dessutom att just JR-DS3201 har utgått, men vad vet jag!?.förutom det måste jag ju lägga till att när man söker på JR servon så undrar man precis som David nämner, hur kan man ha flera benämningar för samma servon??.
Till slut blev det i alla fall så att jag köpte 2 st Hitec 5245, där storleken skiljer sig väldigt lite.

Tack för hjälpen.

Bernt Andersson
Kungsängens modellflygklubb

#5 2012-10-12 22:43:35

bem
Medlem

Hej Bernt,
Har du flugit med din Wind S 50E än?
Om ja, hur tyckte du den flög?

/Bo

#6 2012-10-13 21:40:18

Bernt A
Medlem

Hej Bo,   

Jag började bygga ihop den nu i veckan, här går det tyvärr inte så fort.
Men nu har jag i alla fall fått hem alla grejer, ja det har till och med blivit en ny radio.
En Futaba T8FG. Jag kommer dock att använda några äldre servon till övriga funktioner,
Multiplex MS-11-BB, den är lite mindre än andra ”standard servon” passar lite bättre och väger lite mindre.
Accarna (2 st till att börja med) är Hyperion 6S / 22.2V 4000mAh
Fartreglage, Phoenix Ice Lite 100
Motor Hacker A50 16S

En anledning till att jag valde just denna modell är att jag har en kompis som har den. Han har haft flera modeller i ungefär samma storlek och liknande prestanda. Men min uppfattning är att denna flyger bäst.
Sen finns det säkert många modeller som är bättre än denna men det handlar ju också om vad man vill betala. För min del kommer el-flyget i denna storlek att vara ”vägen tillbaka” då jag varit en inaktiv modellflygare den senaste tre åren. Jag hoppas en så här modell gör att det är lättare att komma iväg till fältet, för de större F3A planen jag har kräver en hel del tid av olika anledningar, och det får tyvärr konsekvensen att det inte blir av. Så jag hoppas att jag med denna modell kommer igång igen så att jag får testa min Pashion som är klar men aldrig varit i luften. Ja det är faktiskt en Pashion inköpt 1999, och den blev klar förra sommaren 
Inte vet jag men Pashion kanske mera ses som fornminne i dessa sammanhang och är mera kända som fossila fynd vid utgrävningar 
Jag har en Vendetta också och den är ju inte gjort igår den heller…

Jag skall se till att få klar min Wind S 50E och testa den, sen återkommer jag med er rapport om vad jag tycker om den.

//Bernt A

#7 2012-10-15 23:35:14

bem
Medlem

Bernt,
Jag har nu ca 650 flygningar med min Wind S 50E och strulet är minimalt. Motorkåpan har jag ej haft av än, det säger lite om driftsäkerheten på motorn. Propellern (jag kör med APC Thin Electric 17x10) är jag petnoga att balansera, vibrationerna är i stort sett inget så all elektronik mår troligen som en prins inne i planet. Jag limma fast kolfiberröret för stabben för att minimera glappet framåt-bakåt som annars lätt uppstår men stabbhalvorna kan jag förstås ta av ändå, bara röret i kroppen jag limma fast.
Det är på snudden jag kan ha den ihopmonterad i bilen (V70) men det tar bara 5 min att sätta på vinghalvorna och skruva fast dem så...
Jag är supernöjd med min, har aldrig haft ett plan med så lite strul och meck.
Säger som Stenmark sa en gång "de är bar å åk".
http://www.youtube.com/watch?v=crD6p2ceefk

/Bo

Senast redigerat av bem (2012-10-15 23:38:55)

#8 2012-10-19 09:34:32

Bernt A
Medlem

Bo,
650 flygningar har jag inte ens gjort över huvud taget....ink alla plan jag haft.
Jag är imponerad, och om planet fortfarade funkar perfekt är ju det jättebra.
Jag har beställt APC 17x10 E, men finns valet "Thin" när man beställer?
Det där med kolfiberröret i stabben har jag hört talas om, jag skall absolut göra som du gjort.
En annan fråga jag har är, använder du festanordning i servoändan som följde med?, dvs den delen som pianotråden går igenom och där man justerar längden på den med en skuv. Jag tycker att den ser väldigt "osäker" ut. Den är gängad hela vägen ända upp till skallen, så i princip kan man dra fast muttern så att allt sitter fast, och de är ju inte så bra. det verkar som att man får dra den med känsla och låslacka den efteråt. Men jag tycker inte att denna variant ser så funktionssäker ut. Det ser ut som att det finns risk att den gängar upp sig. Vad säger du om den?
Status på planet nu är att alla servon är på plats, alla gångjärn är limmande, skall dra sidroderlinan vid nästa tillfälle.
Kul att höra att du är nöjd med kärran, ser fram mot att testa min senare.

Stenmark och hans "de är bar å åk" är en klassiker, och när det är så är det som roligast. När man fått till allt och det bra funkar.....

//BerntA

#9 2012-10-22 23:11:07

bem
Medlem

Hej igen Bernt,

Jag tror det är samma propeller. Jag kollade en gammal beställning nu och när jag beställde en APC 17x10E hos HAB förra sommaren så hette den just så (artnr 10024632)
http://www.hab.se/apc-17-x-10-e-p-1305-c-951.aspx
Samma propeller hos t ex Hacker kallas APC Thin Electric 17x10E
http://www.hacker-motor-shop.com/e-vend … &p=360
Så leta jag fram en reservpropeller jag har i orginalförpackningen och på den står det
"APC 17x10E Thin Electric".

Ja jag använder fästanordningarna och stötstängerna för roderhorn-servoarmen som följer med men jag har allt funderat både en och två gånger att byta ut det till kullinkar i bägge ändar av stätstängerna. Men har det funka hittills så lär det hålla planets livslängd ut för min del.
Men optimalt är det inte. Men lägg på en droppe blå loctite på skruvarna i linkändarna så sitter det sen utan problem om du vill använda det som följer med, det gjorde jag och det har inte gängat upp sig

Hoppas allt går bra första flygningen, den går ju som på räls så det lär inte bli några problem men tänk bara på att den pinnar på rätt fort vid landningen så var lite beredd på det.

/Bo

#10 2012-11-09 16:03:54

Bernt A
Medlem

Hej Bo,

OK, bra information.
Som vanligt kan det vara lite snurrigt när de har olika beteckningar för samma sak.
Men man får väl försöka hänga med på det.
Jag väntar fortfarade på properller från HAB men det är ju ingen brådska.

Jag gjorde precis som du, lade på en droppe blå loctite på skruvarna.

Kvar att göra nu är,
Finjustering av servoinställningarna enligt manual (antar att det är bra att följa rekommenderat)
Installera landningsställ, noskåpa

Annat att nämna är att jag tidigare envisats med att köra med radio från Multiplex.
Det har i stort sätt varit bra hela tiden men när man tvingar gå över till Uni kontakter från MPX blir det jäkligt struligt att få ihop det ibland. En massa skarvar och ELände blir det vilket inte är så kul.... dessutom är MPX enligt min mening mycket bättre kontakter.

Ska komma ihåg att den kommer inte snabbt vid landning :-)

//Bernt

• Index
  •  » F3A
  •  » Servon till Sebart Wind S 50E ARF

Sidfot