Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Liten Hobbyrums fråga!

#1 2012-12-17 16:39:31

monch
Medlem
Från: Skelleftehamn
Registrerad: 2006-12-19
Inlägg: 101

Liten Hobbyrums fråga!

Har en liten fundering kring modell fövaring under vintern!  Har ju flyttat åh fått ett betydligt mindre hobbyrum, så min fundering är nu!

Hur fövarar ni andra era 2meters modeller under vintern? 

Skulle uppskatta olika förslag, gärna med bild.
Ha ett gott slut på detta flygande år åh en god början på nästa!


Jocke Sandström
Skelleftehamn

Offline

 

#2 2012-12-24 14:45:52

JohanAhlstrom
Medlem
Registrerad: 2008-10-25
Inlägg: 18

Re: Liten Hobbyrums fråga!

Skaffa en modelflygkompis som har ett enormt förråd:-)

Offline

 

#3 2012-12-26 19:44:46

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Re: Liten Hobbyrums fråga!

Hej,

Är själv väldigt bortskämd med plats för planen men gillar inte när det blir trångt pga dåligt sätt att förvara eller snarare lägga grejerna så att de inte tar onödig plats eller är i vägen. Risken är ju också att man slår sönder grejerna om de står på ett dumt ställe.
För vingar använder jag de enklaste systemet med skenor och hakkonsoler på väggarna. På så sätt kan man bestämmar höjden mellan varje skena beroende hör mycket som måste få plats mellan varje konsol. Jag har aldrig mer än en handfull med kärror och då tycker jag att det är smart att sätta skenorna så högt som möjligt så att man så att säga "blir av med dem" Jag kan inte komma på något som skrymmar mindre.
Det är lite värre med kropparna men om utrymmet tillåter och att man själv (eller någon annan) inte är känslig för hur det ser ut så kan man sätta upp krokar högt upp på väggen nära taket. Sen använder man någon passande lina/snöre, tex runt landningsstället och hänger upp kroppen mot väggen. Här beror det ju lite på hur planet ser ut men man hittar nog ett passande ställe på kroppen med lite fantasi.
Detta har funkat för mig och jag har inte hitta något bättre sätt i ett rum som man befinner sig i dagligen eller ofta.

Mvh
Bernt A

Offline

 

#4 2012-12-27 11:05:38

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Liten Hobbyrums fråga!

Hej!

Jag har två IKEA 100*60*210 cm garderober. Ett för hängande kroppar med nosen i vädret och en för vingar på konsoller. Jag får plats med 4 F3A - modeller på det sättet. Då är risken minimal att någon kommer åt dem och min bättre hälft slipper se modellerna.

Edvard

Offline

 

#5 2012-12-28 13:09:37

Anders_J
Medlem
Registrerad: 2011-02-10
Inlägg: 70

Re: Liten Hobbyrums fråga!

Kamrat med enormt förråd är bra! Risken är bara att modellen åker iväg på lite utlandsresor då och då!
Problemet med att ha ett stort förråd själv är att man kommer undan med en viss stökighet, ett tag. Sedan måste det städas. Då är det inte kul med "enormt" längre. Har man begränsat utrymme blir det av nödvändighet mer ordning.
Det gäller att hitta förvaringsutrymme med minimal aktivitet och förbipassering. Att behöva flytta på modellerna då och då är irriterande och riskabelt. Ofta ligger då fokus på något annat och man är inte lika försiktig som under flygsäsongen. Jag talar av egen erfarenhet.

Mvh Anders J

Offline

 

#6 2013-02-02 16:23:13

JohanAhlstrom
Medlem
Registrerad: 2008-10-25
Inlägg: 18

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Liten Hobbyrums fråga!

Sidfot