Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Modifieringar på min WindSpro

#1 2013-07-03 13:07:58

JohanAhlstrom
Medlem
Registrerad: 2008-10-25
Inlägg: 18

Modifieringar på min WindSpro

Här kommer några rader om förändringar som jag gjort på min WindSPro som jag i år börjat flyga med lite mer kontinuerligt. Hitintills har jag gjort lite drygt hundra starter med den i år. Den är mycket härlig att flyga och har med en Hacker C50-14XL motor väldigt bra med power. Det räcker mer än väl för att flyga F3A Nordic som jag gör.

Den var innan modifieringarna utrustad med:

•    Motor: Hacker C50-14XL
•    Fartreglage: YEG 80
•    Motoracc: Desire 10S 5200 mAh
•    Propeller: APC 20,5 x 14 E
•    Mottagare: 1 x Futaba
•    Sida: 1 x Futaba
•    Höjd: 2 x Futaba
•    Skev: 2 x Futaba
•    Mottagaracc: 1 x Desire 850 mAh
•    Mottagarregulator: DigiSwitch från PowerBox System

Inför denna säsong letade jag efter nya accar. ThunderPower som några av de duktigaste i klassen F3A kör var slut. Även Desire som jag körde innan var slut. Så efter en titt på F3A Lorenz köpte jag TopFuel LiPo ECO-X 4500 mAh 20C. Priset är ca 1000 kr per par (jfm Thundpower ca 2400 kr per par men då för 5000 mAh och 25C).

Min analys var följande:

•    Jag förbrukar i princip aldrig mer än 3600 mAh vilket är 80 % av 4500 mAh som det i allmänhet rekommenderas att inte överskrida. För ett F3A Nordicprogram behöver jag ca 2700-2800 mAh.
•    Strömmätning på fullgas med Hacker C50-14XL, YEG, Falcon 20,5x14,5, Thunderpower visar på ca 70 A. Det är under accens maxkapacitet som blir med 20C 90 A. Lorenz skriver också att dessa accar lämnar mycket mer än de är märkta med.
•    ECO betyder väll att de är ekologiska och det gillar jag (dock oroväckande nära förkortningen för ekonomiska som min klubbkompis påminner mig om i tid och otid).

Med dessa accar sparade jag 87g från 1205 g (Desire 5200mAh) till 1118g.

Precis innan bytet från Desire till TopFuel råkade jag dra ner trotteln efter att fartreglaget startat upp vilket innebär reset. Samma snälla klubbkompis som nämnts tidigare hjälpte mig att programmera det igen och då med samma sättning som han kör (6 grader isf 0) på motorn. När jag sedan körde med Topfuel första gången så hade jag hur mycket power som helst.

Vid 70 starter fettade jag om växellådan precis enligt manualen. Det som överraskade mig var att det ser ut som en kugge på det stora invändiga kugghjulet saknas. Den vita pilen i bilden pekar ut den saknade kuggen. Dock fungerar motorn klockrent och har vid mätningar med nya Topfuel-accarn jämförbart maxvarv (ca 6200-6300 varv/minut) med andra Hacker C50-14XL motorer och ThunderPower-accarna (samma typ av fartreglade (YEG), samma typ och storlek på propeller (Falcon 20,5 x 14,5) och nyladdade accar). Efter en avslutad flygning av Nordicprogrammet med en förbrukning på ca 2800 mAh (med mina Topfuelaccar) så låg maxvarvet på ca 6000 varv/minut. Slutsatsen när det gäller den saknade kuggen: Alla hästar behöver inte vara hemma eller alla paddlar behöver inte vara i vattnet eller hissen behöver inte gå ända upp? Det kan gå bra i alla fall?! Slutsats när det gäller Topfuel kontra Thunderpower: Det behöver göras fler mätningar för att få djupare insikt i eventuella prestandaskillnader.

Dock infann sig en känsla av att det alltid är bra att ha en lätt modell om nu motorn saknar en kugge och accarna heter Eco. Då det jmf med tre packar ThunderPower fanns 3x1400 kr kvar i budgeten så lockade ett par kolfiberställ som Ralf Schweizer har för 765 kr (89 Euro). Dessa passade perfekt och gav en besparing på 67 g.

Och till detta en kolfiberpropeller Falcon 20,5 x 14,5 som gav en besparing på 58 g jämfört med APC.

Vikten på modellen är nu (29/6-13) 4517 g på min billiga våg från Rusta. Modellen känns jättefin att flyga:)


Bifogade bilder

Senast redigerat av JohanAhlstrom (2013-07-03 19:39:36)

Offline

 

#2 2013-07-03 18:09:29

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Modifieringar på min WindSpro

Hej
Hur har du lyckats tappa en kugge ?
Fanns det ej några små rester kvar när du skulle fetta lådan.

Roligt att de billiga ackarna funkar bra, väntar med spänning när du flugit 100 starter
Med ackarna och om de då har bra effekt .

Fräckt landställ.

Anders Forsberg

Offline

 

#3 2013-07-03 19:57:37

JohanAhlstrom
Medlem
Registrerad: 2008-10-25
Inlägg: 18

Re: Modifieringar på min WindSpro

Jag tror att kuggen var bort från början. Denna teori stöds av att detta setts vid en omfettning (av åldersskäl) för några år sedan.

När jag fettade om motorn var det gamla fettet väldigt svart men det är det säger andra med mer erfarenhet av detta. Det fanns inga för mig synliga spår av metalrester.

Jag väntar också med spänning på hur accarna fungerar efter 100 starter. Problemet är väl att tidens tand kommer göra att jag byter före accarna har gått 100 starter/styck. Men hoppas inte:)

Offline

 

#4 2013-07-04 09:28:13

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Modifieringar på min WindSpro

Hej!

En av utmaningarna med ackar är att det verkar som om tidens tand sliter mer på ackarna än antal körda starter. Slutsatsen är alltså att man bör ha så få ackar som möjligt igång samtidigt typ två och ladda dem på fältet.

När jag behövde ackar i våras hade autoparterner slut på ackar så jag köpte från Hobbyking. De är billigare och den ack (av tre som jag köpt)  som jag kör med nu fungerar utmärkt än så länge.

Om man byter ackar varje sessong och har fyra ackar igång så ska man köra typ 400 starter per år - det är rätt mycket

Edvard

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Modifieringar på min WindSpro

Sidfot