Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Sebart Mythos125E F3A trainer

#26 2013-06-06 01:46:54

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,
Har nu monterat och provflygit med Falcon 19x12 V2 electric carbon prop och Falcon  75 mm electric carbon spinner - en viktminskning ytterliggare med 113 gram (totalt med lättningen av huven på 115 gram är modellen nu 228 gram lättare).
Har försök få tag i ThunderPower G8 Pro Lite Plus 25C 4 cell 5000 mAh Lipo (som skall spara yyterliggare ca 90 gram men det är stört omöjligt att få tag i dessa).

Blev bättre drag vertikalt nu och jag kan dra av mer på gasen horisontellt.
Max amp blev nu 78 amp, max temp på ESC 45 grader Celsius och max varvtal 7120 (jämfört med APC 19x10 E: max 70 amp, max 39 grader, varvtal max 7550).
Nu får jag lov att alltid göra smygare vid landingen för propellern kostar ju en förmögenhet.

/Bo


Bifogade bilder

Senast redigerat av bem (2013-06-06 01:47:12)

Offline

 

#27 2013-06-06 13:58:04

f3a-anders
Medlem
Registrerad: 2013-04-14
Inlägg: 15

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Härligt med någon som satsar ordentligt. Ge inte upp med TP-ackarna de fungerar jättebra. Lycka till på NM!!!

Med vänlig hälsning Anders J

Offline

 

#28 2013-06-14 15:01:33

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,

Har nu fått hem ThunderPower 4 celler G8 Pro Lite Plus 25C 5000 mAh så jag kan sätta ihop 8 cell paket. De var lite tyngre än ThunderPowers specifikation på deras hemsida t ex jag tog två accar och vägde dem: ena vägde 476 gram och andra 481 gram med sladdar (men utan EC5 kontakter som jag skll sätta på nu). 465 gram skulle de väga enligt ThunderPower. Nåväl, blir med kontakterna ca 70 gram lättare än mina nuvarande TopFuel (1036 gram) i alla fall.
Såg nu att ThunderPower har G8 25C 5400 mAh som bara vägde 3 gram mer så egentligen skulle jag nog tagit dem då det är 8% mer kapacitet till försumbar viktökning.

/Bo

Senast redigerat av bem (2013-06-14 15:03:17)

Offline

 

#29 2013-06-14 19:11:46

f3a-anders
Medlem
Registrerad: 2013-04-14
Inlägg: 15

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Vikterna varierar lite mellan olika leveranser. De första 10-cells packarna från i våras väger ca:1170g. Den packe jag fick hem nu väger ca: 1190g.
Gräm dig inte över de större ackarnas vikt. Den är säkert lika optimistiskt angiven!
Räknar jag rätt ska du nu ligga på 3600g. Det ska bli kul att se modellen flyga i det utförandet.
Själv har jag äntligen kommit fram till semestern. Förhoppningsvis hinner jag få klart min fullstora Mythos de närmsta dagarna. Jag räknar med att den landar på en vikt runt 4850g.

Med vänlig hälsning Anders J

Offline

 

#30 2013-06-15 00:21:31

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Jaha då har jag tillbringat större delen av fredagskvällen med att löda EC5 kontakter på 6 st 4 cell LiPo batterier. Tar sin lilla tid. Men nu har jag 3st 8 cell nya ThunderPower G8 25C Pro Lite Plus 5000 mAh klara för användning. Skaffa för ett tag sen en sån där liten mojäng som håller olika kontakter när man skall löda och det är en bra pryl, se den bruna klossen i bilden. Skall testa nya accarna på söndag, imorgon skall jag vara funktionär hela dagen på SM i F3B.
Den väger runt 4600 gram nu min MythoS 125:a flygklar inkl nya lättare ThunderPower batteri.
Svårt att få den så mycket lättare, lite småplock här och där kan spara några gram till men jag nöjer mig med min som det väger nu då målet var ett få ner den i vikt dit jag kom.
Skall bli spännande att se den MythoS Pro senare.
Semester... en vecka kvar innan jag börjar min smile

/Bo


Bifogade bilder

Senast redigerat av bem (2013-06-15 00:32:23)

Offline

 

#31 2013-06-20 00:33:30

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,

Lite feedback hur jag tycker ThunderPower G8 25C Pro Lite Plus (5000 mAh) accarna fungerar i min MythoS 125E. Har ca 20 flygningar med G8 accarna nu.

- Prestanda: mycket bra, tycker de ger mer krut än de TopFuel 40C 5000 mAh jag hade förut.
- Throttle response: mjukare throttle nu med dessa accar. Blev förvånad att olika accar kan ge olika mjuk throttle respose men så är det.
- Övrigt: kommer ner med 17-20% kapacitet efter Nordic N-13 programmet även när det blåser en del, fick smaka på en del blåst ikväll när det torna upp sig svarta moln och det plötsligt börja blåsa ganske hårt och byigt. Bra träning i att flyga i sidvind (flög så jag medvetet skulle få vinden mot mig vilket är svårast att behärska tycker jag med vindkompenseringen).
Faktum är att ThunderPower accarna går snabbare att ladda också, det har nog med den låga intre resistansen, i stort sett alla celler ligger på 2 milliohm nu (TopFuel accarna ligger många celler på uppåt 6 milliohm).

Jag är nöjd med accarna så här långt och hoppas de varar åtminstone uppåt 200 cykler, gör de det blir jag ännu nöjdare.

/Bo

Senast redigerat av bem (2013-06-20 00:34:16)

Offline

 

#32 2013-06-21 10:51:51

f3a-anders
Medlem
Registrerad: 2013-04-14
Inlägg: 15

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej!

Då jag hintat om MythoS pro en del tänkte jag rapportera att den är färdig. Äntligen. Vikten blev en chock. Flygfärdig landade den på 4740g. Det är 100g lättare än jag trodde utifrån jämförelser med Wind S pro delarna. Jag måste ha lyckats bra med lätta installationer.
På Trollhättantävlingen var jag mycket imponerad av Bosses Mythos 125. Den flög oerhört stabilt i det blåsiga vädret. Det var med stor förväntan jag tog upp Mythosen första starten. Stabilt och lugnt är bästa beskrivningen. Jag ägnade två starter åt trimning. Det mesta var att justera roderutslagen för samma känsla som i Wind S pro. I övrigt så behövde jag bara minska mixen gas till sida med 1%. Efter det går modellen spikrakt på alla önskade ledder.
Vad gäller egenskaperna så har den fördelar framför Wind S. Bettet i sidrodret lovar gott inför finalprogrammets integrerade rollar. Höjdroderresponsen är mycket harmonisk. Det är lättare att få till runda figurer. Mythos känns också mer riktningsstabil i vertikaler.
Möjliga nackdelar är att den känns mer tungdriven. Jag har ännu inte flugit den i hård vind. Morgondagen ser dock lovande ut på den fronten.
Om jag får kapa tråden lite till så återkommer jag med fler rapporter.

Med vänlig hälsning Anders J

Offline

 

#33 2013-06-22 12:56:48

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,

Ös på med MythoS Pro kommentarer också. Kul att den verkar gå bra redan från början.
Har du provat med vingfenorna eller kör du utan?
Du verkar vara en mästare på att få till lätta modeller.
Jag flyger omkring med det tunga Master Mezon 130 (med BEC) och anledningen är att jag vill ha lite "marginaler" på max ampere. Det väger 150 gram vilket är rätt tungt. Men det får duga tills vidare med det fartreglaget, som i övrigt funkar kanon.

Har fått ett litet problem med min motor (igår), en liten bricka verkar ha lossnat inne i motorn, antagligen på drivaxeln mellan främre och bakre delan av motorn. Har försökt få tag i Hacker support via mail men inget svar än. Har dock kört motorn utan brickan en flygning och det var inga problem. Vet inte riktigt hur jag får isär en sån Hacker A60-7XS som jag har men om jag tar isär den för att försöka få dit en ny bricka gäller väl inte garantin gissar jag. Antingen chansar jag att den funkar utan brickan ett tag eller så får jag väl ta isär den på egen hand och försöka hitta en passande bricka
Har en tråd om detta här: http://www.rcuniverse.com/forum/m_11549748/tm.htm

/Bo

Senast redigerat av bem (2013-06-22 15:20:07)

Offline

 

#34 2013-06-23 19:42:19

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,
Lagade motorn med det clip som lossnade - efter lite bankande med hammere och diverse cylindrika mothåll fick jag nåt som likna originalclipet igen. Gjorde rent med aceton och sen dit med clipet på motorns statordel och med lite lim runt så clipet inte skall kunna hoppa ur igen.
Jag gjorde 10 flygningar idag efter reparationen och motorn funka bra. Nu får jag hoppas den håller i Norge också.

/Bo

Offline

 

#35 2013-06-29 21:55:45

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,
Tillbaka efter NM och min motor höll.
Själv blev jag 7:a i Nordic och jag är nöjd med det.
Sverige tog i Nordic klassen silver i lag (där jag ingick).

/Bo

Offline

 

#36 2013-07-12 18:00:55

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,
Såg att Sebart nu har en "lyxversion" av den stora MythoS Pro, en kille här som har en här:

http://www.rcuniverse.com/forum/m_10927 … e_6/tm.htm

/Bo

Offline

 

#37 2013-07-13 12:19:37

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Ser mycket trevlig ut, undrar vad priset kan bli för denna de-Luxe version ?
Blir dock ej riktigt klok på hur klädseln är utförd, lackade vingar och stabbe och hela kärran klarlackad.
Anders F

Senast redigerat av Foppa (2013-07-13 18:36:32)

Offline

 

#38 2013-07-22 23:49:05

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,
I den här videon om MythoS Pro näms priset 2800 Euro för deluxe versionen:

http://www.youtube.com/watch?v=OX2M1CUiEEY

/Bo

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Sebart Mythos125E F3A trainer

Sidfot