Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2006-10-02 10:51:52

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Landslagsuttagning

Hejsan alla...

Jag har en liten fundering när det gäller landslagsuttagning i F3A Nordic. Under NM i Norge i fjol upptäckte vi en liten egenhet i Nordic. Om jag inte helt missminner mig så var det Norrmännen (jag ber om ursäkt ifall jag har fel) som hävdade att det i Nordic inte finns ett förbestämt lag - där räknas helt enkelt de tre bästa piloterna, oavsett vilken uttagningsplats de hade inför tävlingen.

Hur är det egentligen med den saken? Som placerad som #4 i Sverige är det ju av visst intresse att veta.....  tongue

Jag hoppas härmed att någon kan berätta för mig hur det egentligen förhåller sig.

På ett helt annat plan (haha) kan jag berätta att träningssäsongen definitivt har tagit slut här uppe. I morse låg snön kvar på fältet. Förmodligen kommer den väl att smälta under dagen, men temperaturen kommer knappast att klättra över 4-5 grader igen...   hmm

Ha en riktigt trevlig höst!  big_smile

/ Johan Broström, Norsjö

Offline

 

#2 2006-10-21 21:54:37

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Re: Landslagsuttagning

*Johan harklar sig lite och "puffar upp tråden*

Ingen som vet?

Offline

 

#3 2006-10-22 11:39:07

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Landslagsuttagning

Jag önskar jag visste. Vi får väl i värsta fall se om vi kan lista ut det på tinget.

/David

Offline

 

#4 2006-10-22 20:19:51

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Landslagsuttagning

Jag vill inte stöta mig med någon. Men reglerna för att komma med i landslaget var klara innan säsongen började. Då blir det lite konstigt att bryta upp dessa regler när folk har kämpat efter dessa förbestämda regler för att komma med i landslaget. Vi kan däremot diskutera hur vi skall ta ut landslaget i framtiden.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#5 2006-10-22 20:44:44

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Landslagsuttagning

Nu vill jag inte vara besserwisslig, men jag tror du läste johans inlägg lite snabbt roll . Frågan är vad som händer på NM om en icke landslagsuttagen, dvs en av de som kommer med på de öppna platserna, skulle placera sig bättre än någon av de landslagsuttagna. Vilka räknar man då med i landets totala poäng? Vi har ju lite prestige som nation att slå de övriga nordiska länderna. Därav är det ju fördelaktigare om vi kan räkna de 3 bästa oavsett om de formellt hör tillhör landslaget eller ej. Om detta godkänns tidigare på NM så är det ju bra att veta.

För johan är det intressant att veta eftersom han givetvis tänker våldträna hela vintern/våren/försommaren inför den annalkande vinsten på NM wink

Offline

 

#6 2006-10-22 20:47:01

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Re: Landslagsuttagning

Förvisso håller jag med om det, Kristian. Jag försöker inte på något sätt bryta upp överenskomna regler, eller på något vis krångla mig in i något lag. Min insats räckte helt enkelt inte till att bli en av de tre främsta i år. Dålig förberedelse, usel flygning och lite tävlingsnerver är väl enklast att säga.... generad

Frågan är om det _är_ överenskomna regler eller inte. Det framgår nämligen klart och tydligt att varken Norge eller Danmark (oklart när det gäller Finland, eftersom de bara hade 2 tävlande) anser att det finns ett givet tremannalag i Nordic. Om man går in på www.f3a.no och kollar lite så står det klart och tydligt att Danmarks fjärdeman (som faktiskt är uppskriven som "open") och även Norges fjärdeman (som också är uppskriven som "open") har räknats in i respektive lands Lagresultat. Hade de _inte_ gjort de skulle resultaten i lagstriden varit helt annorlunda. Faktum är att Sverige då skulle ha tagit lagguld!

Pål W och Ola F (om jag inte missminner mig alldeles) gjorde klart för mig när jag reagerade på detta under NM i Maarud i fjol att den öppna platsen i första hand skulle gå till en junior, men om sådana inte fanns så skulle den senior som var uttagen som fjärdeman tävla. Av de fyra tävlande skulle de tre bästa räknas som lag.

Jag vill återigen säga att jag _inte_ vill skapa osämja här - bara klargöra reglerna!

Se nedan: (Jag har klippt och klistrat från f3a.no. Endast F3A-piloterna är borttagna)


List of participants for the Nordic Championships F3A 2005
   
Nordic Pilot 1    Antti Aho-Mantila
Nordic Pilot 2    Kimmo Kärkinen
Nordic Pilot 3    Timo Huhtamäki
   
Denmark:   
Nordic Pilot 1    Lars Høi
Nordic Pilot 2    Eggert Neistrup
Nordic Pilot 3    Bjarne Madsen
Nordic Pilot 4 (open)    Lasse M Pedersen
   
Sweden:   
Nordic Pilot 1    Urban Forslöf
Nordic Pilot 2    Johan Broström
Nordic Pilot 3    Anders Forsberg
Nordic Pilot 4 (open)    Bo Hansson
   
Norway:   
Nordic Pilot 1    Pål Kvaløy
Nordic Pilot 2    Rune Gjelsnes
Nordic Pilot 3    Sverre Johannesen
Nordic Pilot 4 (open)    Magne Hegstad

F3A/Nordic - Teams:
No.    Country    Pilots    Pilot results    Total
1    Norge    Rune Gjelsnes    3000,0    8597,6
        Magne Hegstad    2823,3   
        Pål Kvaløy                    2774,3   
2    Danmark    Lasse Pedersen    2950,7    8477,7
        Lars Høi    2897,1   
        Eggert Neistrup    2629,8   
3    Sverige    Anders Forsberg    2873,6    8467,0
        Johan Brostrøm    2818,5   
        Urban Forslöf    2774,9   
4    Finland    Antti Aho-Mantila    2821,9    5434,9
        Timo Huhtamäki    2613,0

Med vänliga hälsningar

/ Johan Broström, Norsjö

ps. Det är ruggigt svårt att få sifferkolumnen att stämma... allt ser bra ut när man förhandsgranskar, men i forumet sen blir det lite huller om buller... visslar De äkta tabellerna finns ju att granska på www.f3a.no

Senast redigerat av Johan Broström (2006-10-22 20:51:53)

Offline

 

#7 2006-10-22 22:11:34

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Landslagsuttagning

OK, jag missförstod frågan.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

Sidfot