Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2013-09-26 09:42:57

Roger
Administratör
Från: Boliden
Registrerad: 2006-03-21
Inlägg: 107
Webbsida

Test inlägg

Får rapporter om att det inte går komma in på forumet.
är det någon mer än jag som ser detta? smile
mvh Roger

Offline

 

#2 2013-09-27 08:15:41

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Test inlägg

Jag ser!

MVH
Edvard

Offline

 

#3 2013-09-27 15:56:21

Alexander Moberg
Medlem
Från: Kungshamn
Registrerad: 2013-03-11
Inlägg: 132

Re: Test inlägg

Jag ser på mobilen, har inte kollat på datorn.

Offline

 

#4 2013-10-03 22:21:59

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Test inlägg

test

Offline

 

#5 2013-10-03 23:53:48

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Test inlägg

Under en tid har vi haft problem med forumet. En del har inte kunnat komma in alls på forumet utan får i stället ett felmeddelande om att spamskyddet inte fungerar. Det märkliga är att för en del har det fungerat utan anmärkning (bevisligen för Roger, Alexander och Edvard). Personligen har jag under ett par veckors tid inte kunnat komma in på forumet från någon av de uppkopplingar och datorer jag har tillgång till hemma och på jobben.

De senaste dagarna har servern dessutom varit nere, men den fungerar nu som den skall. Om man bortser från det felet, hur många har dessförinnan (under 2-3 veckors tid) haft problem med att läsa forumet, utan i stället fått en vit skärm med meddelandet ”unable to get spam protection”? Har det varit så permanent, eller har det varierat från dag till dag?? Har du kunnat komma åt forumet från vissa uppkopplingar, men inte andra? Jag kan inte begripa vad felet beror på, men det vore bra att få en bild över hur stort det är.

Vi har nu en temporär lösning som för tillfället löser en del av bekymren på forumet, men ursprungsproblemet kvarstår. Helt klart är att hela F3A.se börjar behöva en rejäl uppdatering. Någon som kan donera ett lass med tid?


/David

Offline

 

#6 2013-10-04 09:32:58

Tomas J
Medlem
Registrerad: 2006-03-30
Inlägg: 33

Re: Test inlägg

Hej
Jag kan se det nu
Har under en längre tid inte kommit åt forumet
och förra helgen fått felmedelande når jag försök gå in på hemsidan
/Tomas J

Offline

 

#7 2013-10-04 18:02:06

Alexander Moberg
Medlem
Från: Kungshamn
Registrerad: 2013-03-11
Inlägg: 132

Re: Test inlägg

Jag kan läsa detta, har inte fungerat alls i några dagar. Förut kunde jag bara gå in på mobilen. Bra att den är igång igen smilelol

Offline

 

#8 2013-10-04 18:13:41

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Test inlägg

Har haft vit sida senaste dagarna och dessförinnan i ca 2-3 veckor har det bara stått spam nånting på sidan. Har inte fungerat från nån av mina uppkopplingar.
/Fredrik

Offline

 

#9 2013-10-04 18:44:26

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Test inlägg

Har ej funkat att nå sidan på några veckor.
Vit sida med spam skydd har bara visat sig.
Samma med iPad, laptop samt jobb dator.

Anders F

Offline

 

#10 2013-10-07 08:07:52

JohanAhlstrom
Medlem
Registrerad: 2008-10-25
Inlägg: 18

Re: Test inlägg

Jag tänkte på det David skrev om att sidan behöver uppdateras. Min fundering är om vi kan lista alla funktioner som vi önskar ha på en ny sida. Är det någon som vet någon hemsida som är bra som vi skulle kunna kopiera? Vad finns för verktyg/mallar som kan användas?
Jag pratade med Anders J i går om att vi skulle kunna träffas t ex i Katrineholm för att dels prata om sidan och dels prata lite allmänt (t ex om projekt inför nästa år).

Offline

 

#11 2013-10-09 08:50:47

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Test inlägg

Hej!
Jag kan ordna med lokal - Katrineholms flygklubbs klubbstuga och kaffe/fika eller lunch. Jag är tyvärr inte så duktig på hemsidor men jag kan dokumentera mötet kanske med en artikel i MFN där vi även kan ta med P15 som jag brukar göra vart annat år för att uppmärksamma att vi byter flygprogram i F3A.
När passar det er?
MVH
Edvard

Offline

 

#12 2013-10-09 19:24:13

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Test inlägg

Japp helt rätt, nånting måsste göras åt sidan!
Personligen tycker jag att vi måsste lägga mera krut på den hemsidan ev göra ny sida som johan skrivit.
Att som om nyfiken på f3a gå in på våran sida nu kan ju bara upplevas som att det inte existerar nån verksamhet överhuvudtaget inom f3an med nyheter från 2012 och inga nya foton mm
På tinget så om jag inte förstod fel så blev Bo tillfrågad om han ville ta hand om sidan, hur gick det med det?
Vi kanske skulle kunna ha olika ansvarsområden på en ny sida tex att nån har hand om nyheter, en annan fotogalleriet också vidare? Sidan är ju våran reklam utåt och därför ät det ju viktigt att den är intressant för nyfikna.
Att träffas och prata igenom det är nog ingen dum ide alls tror jag!

/Fredik

Offline

 

#13 2013-10-09 19:38:09

Alexander Moberg
Medlem
Från: Kungshamn
Registrerad: 2013-03-11
Inlägg: 132

Re: Test inlägg

Jag håller med Fredrik smile

Offline

 

#14 2013-10-15 09:02:07

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Test inlägg

Hej,
Det är problem med, och har så varit under en längre tid, att uppdatera hemsidan. Den går helt enkelt inte att uppdatera med ny information (förutom forumdelen). Om och när detta ordnas kommer sidan att uppdateras av bl a mig och Edvard Käll. Jag har frågat den person som ev kan få igång editeringen av hemsidan om det går att lösa och när men tyvärr kvarstår editeringsproblemet fortfarande.
Det kan nog vara bra med ett möte som föreslagits. Kanske några kan vara med via telefon(möte). Jag har 17 mil till Katrineholm så det är inga större problem för mig att komma.

/Bo Edström

Senast redigerat av bem (2013-10-15 09:04:31)

Offline

 

#15 2013-10-18 22:11:31

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Test inlägg

Jag är glad att så många nu visar intresse för att hjälpa till med hemsidan. När jag tog fram den nya hemsidan för många år sedan nu så var tanken just att den aldrig skulle stå och falla på en person. Därför baserade jag hemsidan på ett s.k. Content Management System (CMS). All information på hemsidan finns sparad i en mysql databas. CMSet (programmerat i php) visar informationen i webbläsaren, men fungerar även som interface för att uppdatera hemsidan. Det fungerar så att man loggar in på hemsidan direkt via webbläsaren och därefter gör alla uppdateringar ungefär som i vilken ordbehandlare som helst. Det gör att det inte krävs några expertkunskaper för att sköta hemsidan. Jag har under flera års tid frågat efter hjälp med att sköta sidan, men ingen har varit intresserad. Som jag ser det bör vi vara en webbgrupp på ett par personer som delar på uppgiften. Som Fredrik säger, gärna med delade ansvarsområden.

Läget idag är att även om jag initialt lade väldigt mycket tid med att bygga en hemsida som skulle vara just framtidssäker, så har tiden lyckats springa ifrån den. CMS:et i bakgrunden har börjat krångla och kräver en uppdatering. Det är ett open source system och finns i nyare version, men när jag försökt uppdatera förut så havererar en massa funktioner på hemsidan (så som galleri integration, menysystem, kalendern etc). Det kräver helt enkelt lite omsorg för att få till en uppdatering. Forumet, som bygger på ett annat system är även det i behov av förnyelse (även om det fungerar hyggligt).

Så hur kommer vi vidare?

Ett alternativ är att  vi skrotar hela nuvarande sidan till förmån för något helt nytt. Det här är dock inget man tar fram på ett kafferep i Katrineholm. Det är lätt att planera vad man vill få med i en ny hemsida, men så länge vi inte har någon med både tid och kunskap för att utveckla detta så är ett möte inte till någon större nytta. Jag vet redan nu en massa funktioner jag skulle vilja ha in på hemsidan, men jag vet ingen färdig plattform (CMS eller likn) som erbjuder alla de möjligheterna. Finns någon som orkar dra lasset att utveckla en helt ny hemsida så är det bara att räcka upp handen, men vi kan inte tro att jultomten ska lösa det åt oss.

Det alternativ som ligger närmare till hands är att ta ett krafttag med nuvarande hemsidan. CMSet måste uppdateras till en stabil version och i samband med det så har Roger pratat om att han kan uppgradera servern. Som jag tänker mig detta så ser det ut enligt:

1. Se till att få upp resultat från årets tävlingar. Hemsidan går inte uppdatera normalt via webbläsaren. Det kraschade i somras. Jag har dock en workaround som gör att uppdateringar går knappa in i traditionell HTML kod. Krångligt, men det är snabbaste sättet att råda bot på den omedelbara informationsbristen.
2. Uppdatera till ny server (hårdvaran)
3. Uppdatera CMS.
4. Dela ut ”editeringskonton” till de som vill hjälpa till med hemsidan. 
5. Titta på ny lösning för forum och galleri.

Tidsmässigt så tror jag att 1 kan jag få till ganska snart. 2, 3 och 4 tar betydligt mera tid. Att uppdatera CMSet räknar jag med är ett par veckors kvällsjobb (med 5 timmars nätter). Jag kan inte lova något datum, men helt klart måste det vara klart innan nästa vår. Punkt 5 är inte lika akut, men jag tror att den bästa lösningen för att få till ett bättre galleri är att inkludera det i ett forum. Det finns forum med integrerade bildgallerier så att användarna kan ladda upp egna bilder i ett gemensamt galleri. Att som ensam individ hålla ett galleri aktuellt innebär att man hela tiden måste jaga på för att få in bilder, vilket inte är hållbart.

/David

Offline

 

#16 2013-10-31 15:04:48

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Test inlägg

Hej.
Vad gör vi åt hemsidan. Något måste göras. Tyvär räcker inte min kunskap till att hjälpa till här.
Kan man ha bara en enkel förstasida med lite info och någon bild och endast forumet så länge? Det skulle bli lite men mer aktuellt så tror jag.
Är detta en lösning man skulle kunna ta till tills en bättre lösning kommer?


/Johan

Offline

 

#17 2013-10-31 21:24:30

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: Test inlägg

Hej
Fler och fler klubbar med samma problem lägger som komplement upp en Facebook grupp. Där tar man löpande "forumfrågor", och det kräver ingen administration. På hemsidan behåller man grundinformationen, kontaktvägar, flygprogram och tävlingsprogram.
/Alf

Offline

 

#18 2013-12-07 14:48:35

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Test inlägg

Testar om det fungerar göra inlägg!

Edvard

Offline

 

Sidfot