Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

#1 2014-05-07 13:22:04

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

Hej,

Lite kul läsning vad topflygarna där ute i stora vida värden använder för F3A kärror och utrustning de har:

Amerikanska mästerskapen 2012 F3A (NATS):
http://www.algonet.se/~boem/F3A/Equipme … 12_F3A.pdf

Världsmästerskapen 2013 F3A:
http://www.algonet.se/~boem/F3A/Equipme … C_F3A .pdf

Speciellt intressant att se vilka vikter de har på modellerna tycker jag.
Trodde många låg runt 4700 gram men de flesta ligger mellan 4800-4900 gram eller strax däröver. Då kanske min MythoS Pro med sina 4930 gram ready to fly inte är blytung då som jag inbillade mig. Inte för att det spelar nån stor roll i mitt fall bara jag håller mig under viktgränsen 5000 gram (+1% = 50 gram) men lite lättare än så är ju oftast att föredra.

/Bo

Senast redigerat av bem (2014-05-10 12:03:18)

Offline

 

#2 2014-05-08 11:19:01

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

Min reflektion när jag ser listan:

Få eller i princip inge egna byggen. De flesta kör färdigköpta koncept. Futabaradio verkar användas av princip samtliga deltagare.

När det gäller vikt så förstår jag precis. Det är ingen fördel med en modell som väger 4500 gram, snarare en nackdel. Jag tror att du Bo lyckats perfekt viktmässigt.

Edvard

Senast redigerat av edvard (2014-05-08 11:19:15)

Offline

 

#3 2014-05-08 12:07:05

Alexander Moberg
Medlem
Från: Kungshamn
Registrerad: 2013-03-11
Inlägg: 132

Re: Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

Vissa av de nya F3A kan man hamna runt 4200g, jag kan säga att det är en fördel om det är vindstilla. Däremot vet vi alla att det är 1av1000 som de inträffar tyvärr.

Offline

 

#4 2014-05-08 12:56:26

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

Jag kan inte finna nån fördel med en modell som väger 4200 gram, inte ens när det är vindstilla ute.
När jag ägde min synergy så prövade jag att köra den på en 8-cells setup och fick ner vikten till ca 4600 om jag inte mins fel, tycker den kändes för lätt för att flyga stadigt med och bytte tillbaka till min ordinarie 10-cells setup.

/Fredrik

Offline

 

#5 2014-05-08 13:34:47

Alexander Moberg
Medlem
Från: Kungshamn
Registrerad: 2013-03-11
Inlägg: 132

Re: Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

Du kan har rätt Fredrik, men min åsikt är desto lättare desto bättre big_smilelolcheers

Senast redigerat av Alexander Moberg (2014-05-08 17:06:37)

Offline

 

#6 2014-05-08 21:30:06

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

Okej.. Och då kan jag naturligtvis inte låta bli att undra över villka fördelar vi som flyger f3a plan skulle ha med en såpass lätt modell som 4200 gram

Offline

 

#7 2014-05-09 11:30:09

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

Hej!

Håller med Fredrik. Utifrån listan kan man konstatera att flertalet av de tävlande på WM gör samma bedömning. Flera av deltagarna på WM har resurser och kunskap att bygga / köpa lättare modeller.

Alexander kommer nu att bevisa att jag har fel. Tyvärr kommer jag att återigen tvingas inse att jag har fel.... grater
E

Offline

 

#8 2014-05-09 16:43:58

Alexander Moberg
Medlem
Från: Kungshamn
Registrerad: 2013-03-11
Inlägg: 132

Re: Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

Hej, min åsikt är att det ska vara så lätt så möjligt. Om man ser på inomhus flyget går de från 100g till 48,8g. Jag vill ha en lätt maskin som man kan tex sätta på mer saker på, Eller Coaxial System. Om det finns vikt i margenalen kan man modifiera och de om en sak blev bättre eller sämre, sen kan man lägga till något ytterligare. Också vidare //Alexander.(min åsikt så lätt som möjligt).

Offline

 

#9 2014-05-10 12:34:03

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

På förra årets Gränscup på Anråsfältet hade Anders Johansson med sin MythoS Pro och flög med. Jag vet han nämde då att den blev väldigt lätt, minns inte exakt vad ha sa den vägde men nånstans i trakterna av 4700 gram vill jag minnas. Men han sa också att den förmodligen blev lite för lätt och nog borde väga lite mer för optimala flygegenskaper (speciellt i mer vind antar jag han tänkte på).
Kanske Anders kan kommentera lite runt vikten på sin MythoS Pro?

Min gamla MythoS 125E väger flygfärdig med allt ombord 4670 gram. Min nya MythoS Pro 4930 gram. Bägge har gott med drag med de elmotorer och accar jag kör med. Min MythoS 125E vägde inledningsvis över 4900 gram innan jag banta ner den men den flög OK även när den var så pass tung.
Enklaste sättet att få ner vikten på en MythoS Pro är nog att välja mindre flygbatteri än ca 5000 mAh som nog inte behövs i många fall. Jag har 5000 mAh i min MythoS Pro och batteripacket väger 1170 gram inkl kablar, kontakter och velcro undertill. Med samma fabrikat på batteriet fast 4400 mAh kan man nog ta sig igenom Nordic programmet i alla fall (FAI programmet kanske på gränsen?) utan problem men ändå ha 20% kapacitet kvar i batteriet. I mitt fall hade jag sparat ca 140 gram i ett nafs med detta.

Betänk att mångfaldiga världsmästaren Christophe Paysant-Le Roux modell Galactik vid senaste VM 2013 vägde 4900 gram (otankad), så han flyger då i praktiken programmet med en modell som väger väl över 5000 gram tankad. Det går ju bra så nog kan man anta att han vet vad som är vettiga flygvikter att flyga programmet med. Bägge hans registrerade Galactik modeller på VM 2013 vägde 4900 gram otankade.

Det verkar i alla fall ingen nackdel att ha en modell som väger runt 4900 gram och fördelarna med en avsevärt lättare än så (kanske ner åt 4700 gram) kan vara svåra att hitta, möjligen om man har en modell med mindre vingyta än normalt kanske eller en motor som ej har så mycket drag kanske och liknande. I helt vindstilla kanske en lättare modell inte har nån nackdel men kanske heller ingen direkt fördel, men i mer blåsigt väder kan det bli en nackdel. Kan förstås vara bra att ha en lätt modell att utgå från så man slipper jaga gram på slutet för att hamna under 5000 gram, och kan välja lite kraftigare och tyngre servon t ex, lite större flygbatteri, inte nödvändigtvis behöva införskaffa dyra men lätta carbon propellrar och spinners osv.

/Bo

Senast redigerat av bem (2014-05-10 15:35:36)

Offline

 

#10 2014-05-10 15:07:08

Alexander Moberg
Medlem
Från: Kungshamn
Registrerad: 2013-03-11
Inlägg: 132

Re: Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

Hej, de kan bero på vilken flyg stil man vill ha. Jag har pratat med Johan Brorsson, det skiljer sig stor skillnad mellan Mythos och Xigris. Men kan flyga mycket flyga mycket saktare med mythosen än Xigrisen, de hjälper om modellen är lätt. En långsam flygning ser mer harmonisk ut.

Offline

 

#11 2014-05-10 15:38:36

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

Ja det är en hel del faktorer att ta hänsyn till, lite långsammare flygning ser ju oftast mer harmoniskt och lugnt ut samt piloten hinner med bättre också. Undrar vad Johans MythoS Pro väger? Och vad väger hans Xigris?

/Bo

Offline

 

#12 2014-05-10 21:30:43

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

Hej detta kan jag svara på. Dessa moddeler väger båda runt 5000g. Jag har nu flugit Mythos endel tycker den är sämmre än Xigrisen när det gäller hur den hoppar i vind. Tycker inte om sidoroderverkan i planflyckt. Tycker moddelen har lite svårt att gå riktigt rakt unjifär som Smaragden. Samt att den behöver lite mycket dyk roder ibland på rygg trots att den är relatift baktung. Tycker dock den är bättre än Xigrisen på kniv flygning och att spinna. Modellerna har sinna egenheter tror nog det finns en hel del som kan bli bättre på båda. Vilken som är bäst är nog en smaksak. Väderberonede och beroende på villket program man skall flyga. Tycker det skulle vara kul att prova en BJ Episode eller en Axiome+  Tror inte vikten är så noga. Därimot att ha tunga vingar är kass när det gäller att stoppa rätt.

/Johan

Offline

 

#13 2014-05-10 22:21:24

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

Johan,

Har du vingfenorna (wing fences) monterade på din MythoS Pro?

Jag har vingfenorna på min MythoS 125E där jag tycker de funkat bra även i blåsigt väder. På min MythoS Pro har jag inte monterat dem (än). Får se om de åker på senare. Jag har samma erfarenhet som dig att man får trycka rätt mycket dyk inverterat. Jag skall flytta bak tyngdpunkten lite för att få lite bukt med det och samtidigt förhoppningsvis få bukt med tendens att modellen går åt huven i kniveggsflygning. Fick göra samma visa med min MythoS 125E och sen blev den bättre.

Ja det är lite "pass" med sidorodret tycker jag med både MythoS Pro:n och Mythos 125E:an men jag är lite van nu så inte så mycket jag tänker på, men du som har en annan modell att jämföra med märker nog detta mer.

Jag kollade horisontella tyngdpunkten på min MythoS Pro och motorbatteriet sitter lite högre på min än vad Sebart föreslår i monteringsanvisningen. Detta för att få batteriet så nära roll centerlinjen som möjligt så massan påverkar så lite som möjligt t ex vid roll. Liten detalj som jag funderade lite på innan jag bestämde mig för att följa detta. I teorin borde det vara bra och förhoppningsvis även i praktiken.

Vad kör du med för motor? Hacker Q80-14XS F3A här.

/Bo

Offline

 

#14 2014-05-11 12:35:55

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

Jag kör med vingfenorna och Plettenberg 30/10 Jag vet att det tar ett tag att vänja sig vid nya prylar. Men jag tror ju att lägger man TP jättelångt bak får man lite problem med kurstabbilitet och så. Om man inte gör det verkar modellen gå mot huven i vissa läge. Men det är ju inte jätte mycket. Kan ju säga att de flästa modeller utom just xigrisen och intigralen har behöft mer mixar än Mythosen. Det kommer säkert snart en uppföljare med lite tjockare vinge igen skulle jag tro.

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Vad kör "storfräsarna" med för utrustning?

Sidfot