Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Sebart MythoS Pro färdigmonterad och provflugen.

#1 2014-05-05 20:05:17

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Sebart MythoS Pro färdigmonterad och provflugen.

Hej,

Fick klart min MythoS Pro för några dar sen och provflög den i fredags.

Monteringstråd och bilder finns här på rcgroups:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2160324

Nu blir det in-trimning parallellt med att man skall nöta in nya Nordic N-15 programmet.

Tror jag skall skall prova med tyngdpunkten lite längre bak för den dyker lite för mycket i ryggläge tycker jag. Har tyngdpunkten vid 200 mm nu (enligt Sebarts rekommenderade TP-läge för normala vindförhållanden).
Var har ni tyngdpunkten ni andra som har MythoS Pro?

Min drar även lite åt huven i knivedge-flygning.
Vad skall jag prova med för medicin där till att börja med?

Struntade i att montera "wing fences" (vingfenorna) på min MythoS Pro - har de på min MythoS 125E där de verkar funka OK).

Fick klicka 4 klick höger på skevtrimmen från neutralställda roder för att den skulle ligga rätt på vingen, så antingen är skevrodren lite snea (dock ej vad jag kan se) eller ena vinghalvan aningens fel anfallsvinkel. Får se hur jag skall åtgärda det.

Annars går den fint, motorn Hacker Q80-14XS F3A spinner som en katt och tyst som en mus så den är jag verkligen nöjd med. Bra drag i den också med Falcon 20,5 x 14.5 Electric carbon V2 propellern.

Modellen känns aningen sävligare än min MythoS 125E men jag får trimma in den bättre så skall jag nog får den som jag önskar.

Bild på mig och planet nedan efter maiden.

/Bo


Bifogade bilder

Senast redigerat av bem (2014-05-05 20:43:33)

Offline

 

#2 2014-05-05 21:06:47

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Sebart MythoS Pro färdigmonterad och provflugen.

Grattis, roligt att se att modellen är luften. Roligt att det funkar så bra med Q80. Är lite intresserad av den motorn även om jag tycker att jag återigen fått någorlunda ordning på min växlade Hacker  "50" motor.

Edvard

Offline

 

#3 2014-05-05 22:57:58

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Sebart MythoS Pro färdigmonterad och provflugen.

Grattis Bo!

Ser snyggt ut. Ögnade igenom din tråd på RCU som hastigast och det ser ju ut som om sebart har fått ordning på vikterna på modellen. Att de gått över till att lacka kroppen efter gjutning är ju också positivt.

Verkar som om F3A blir en entypsklass i år

lycka till
/David

Offline

 

#4 2014-05-13 00:02:32

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart MythoS Pro färdigmonterad och provflugen.

Hej,

Gjorde 8 flygningar efter jobbet idag och flyttade bak tyngdpunkten från 200 mm till 210 mm och den känns mycket bättre nu dels i inverterat där inte så mycket dykroder behövs längre dels i kniveggsflygning där den drar i stort sett inget åt huven nu.

/Bo

Offline

 

#5 2015-05-27 15:37:05

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart MythoS Pro färdigmonterad och provflugen.

Hej,

MythoS Pro med pontoner - kul grej!

/Bo


Bifogade bilder

Senast redigerat av bem (2015-05-27 15:37:34)

Offline

 

#6 2015-05-27 20:28:28

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Sebart MythoS Pro färdigmonterad och provflugen.

...men är det inte en WindS?

icke desto mindre en kul grej smile Någon som har sett om man kan köpa sådana tofflor någonstans? Kunde vara en kul grej att prova en varm sommarkväll.

Offline

 

#7 2015-05-27 23:02:07

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart MythoS Pro färdigmonterad och provflugen.

Hej David,
Jovisst - det är som du skriver en Wind S Pro fast den har fått MythoS Pro huv med takvingen. Det kanske inte är så dum kombination.

Jag förstorade upp pontonerna så kanske det är lättare att se om det är köpta eller hemgjorda (svårt att se):
http://www.algonet.se/~boem/F3A/Sebart/ … ndSPro.jpg

Ett par lätta pontoner i kolfiber vore fint. Det skulle öppna upp flygning på många fina platser vid sjöar om man hade pontoner till sin F3A kärra.
Vore kul att prova på.

/Bo

Offline

 

#8 2015-05-28 10:32:52

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Sebart MythoS Pro färdigmonterad och provflugen.

Jo jag har sett andra windSar som modifierats med mythoshuv. Kanske ligger något smart i det.

Det här med amfibie-F3A har har ju hållit på i många år i centraleuropa. Pontonerna brukar alltid se ut som de på bilden så antingen finns de att köpa eller så är det en beprövad konstruktion som alla bygger enligt samma ritning. Antagligen det senare.

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Sebart MythoS Pro färdigmonterad och provflugen.

Sidfot