Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2015-08-02 19:59:05

Patrik
Medlem
Registrerad: 2015-08-02
Inlägg: 8

Mythos 125e

Hej! Jag har beställt en Mythos 125e och undrar om någon har lite råd angående motoralternativ, 6s alt 8s osv. Jag har naturligtvis läst Sebart:s råd. Men tycker 6s låter lite klent till en sådan tung modell. Är väldigt oerfaren vad gäller el-flyg.

Senast redigerat av Patrik (2015-08-02 20:22:11)

Offline

 

#2 2015-08-03 09:40:29

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Mythos 125e

Hej Patrik,
Är inte helt säker men jag tror att Bo kör Hacker A60 7xs på 8 celler i sin Mythos 125.
Det dröjer säkert inte länge tills han svarar här och ger info om vad han använder.  Det finns lite skrivet om den i tidigare inlägg här på forumet.
/Fredrik Lundberg

Offline

 

#3 2015-08-03 23:31:52

Patrik
Medlem
Registrerad: 2015-08-02
Inlägg: 8

Re: Mythos 125e

Tack! Jag fick den idag, har plockat med den ikväll och den känds väldigt gedigen. Hade lite lägre förväntningar faktiskt. Möjligt att motorkåpan tjändes lite tung 140gr men jag är väldigt nöjd:)

Senast redigerat av Patrik (2015-08-04 13:13:19)

Offline

 

#4 2015-08-04 14:35:39

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Mythos 125e

Hej,
Jag har 8 celler LiPo i min MythoS 125E, med Hacker A60-7XS och Falcon 19x12 V2 electric carbon propeller (med Falcon 75 mm carbon spinner, ventilerad). Fungerar bra tycker jag.
Har haft min MythoS 125E i 3 säsonger nu men den är numera reservmodell då jag har den större MythoS Pro som förstahandsmodell.

Du bör ha 5000 mAh (om 8 celler) om du skall flyga F3A manövrer enligt Nordiska eller FAI F3A (P-15 osv) programmet. Jag har två 4 celler i serie så det blir 8 celler (det är så man normalt gör dvs har två likadana LiPo accar i serie). Det räcker med 20-25C på LiPo accarna om du kör på 8 celler.
Zippy Compact 4 celler x 2st lär nog funka bra:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor … duct=36076
Eller kanske Hacker TopFuel Eco-X:
http://www.hacker-motor-shop.com/e-vend … amp;p=5649

Själv har jag ThunderPower ProLite+ 25C 4 cell x 2, 5000 mAh men de är dyra.

Strömuttaget med min utrustning ovan är ca 78 amp på fullgas.

Nackdelen med att köra på 6 celler är att du behöver rätt mycket mAh då och det blir dyrt. Och accarna behöver nog högre C än 20-25 då strömuttaget blir högre om du bara kör på 6 celler. Du behöver ett fartreglage som klarar högre ström också än om du kör med 8 celler vid motsvarande effekt.

Fartreglage kör jag med Hacker/Jeti MasterMezon 130 med BEC (och Scorpion Backup Guard). Det är onödigt tungt men mycket robust och ger bra marginaler från de ca 78 amp som är max ström på fullgas i min modell. Ett Master Mezon 90 Light med BEC lär funka utmärkt också i liknande fall:
http://www.hacker-motor-shop.com/e-vend … amp;p=5446

Eller t ex ett Hacker/Jeti MasterSPIN 100 Pro:
http://www.hacker-motor-shop.com/e-vend … amp;p=5583

Ovan fartreglage programeras enklast med en Jeti Box om man inte har en Jeti radio för då kan man via den ställa in fartreglaget har jag för mig.

Plöj gärna igenom den här tråden på rcgroups för mycket matnyttig info om MythoS 125E:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1719280


Tips: försök hålla nosen lätt, då motorbatteriet (LiPo battriet) inte går att placera hur långt bak som helst. Standard 40-50 grams servo till sidorodret, placerat invid sidorodret, kan vara klokt av den anledningen, liksom lätt spinner och propeller hjälper också i det fallet.

/Bo

Senast redigerat av bem (2015-08-04 14:36:20)

Offline

 

#5 2015-08-04 20:17:19

Patrik
Medlem
Registrerad: 2015-08-02
Inlägg: 8

Re: Mythos 125e

Tack för informationen! Tyngdpunktsproblematiken var bra att få reda på nu innan jag påbörjat bygget. Skriver kanske mer frågor längre fram. Mvh Patrik.

Offline

 

#6 2015-08-06 10:21:14

Patrik
Medlem
Registrerad: 2015-08-02
Inlägg: 8

Re: Mythos 125e

Hej! Jag funderar lite på val av motor, hacker a60 7xs ska väga 480 gr är det komplett med motorfäste och propp-adepter? Eller är det bara motorn, då jag har en emax motor där viktuppgiften bara avser motor utan motor och proppfäste.???? Jag köper gärna en hacker, det är bara så att jag har en hobbyhndlare på nära håll Mbs rcmodels och han är väldigt bra att ha och göra med och han säljer emax så jag tänkte kr det en chans först. Den motorn väger mycket tyngre tyvärr, men jag tror det går att lösa tyngdpunkten ändå om jag har det i åtanke under byggets gång. Annars får det bli en hacker så klart.

Senast redigerat av Patrik (2015-08-06 10:36:08)

Offline

 

#7 2015-08-06 12:29:21

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Mythos 125e

Hej,
Jämför noga mellan Hacker A60-7XS och en motsvarande EMax motor.
Är EMax motorn för 8 celler? Vilket Kv värde har den (Hacker A60-7XS har Kv 320 dvs 320 varv/volt)? Hur monteras den (på samma sätt som en Hacker motor?)? Hur många watt klarar EMax motorn?
Väger EMax motorn 575 gram med motorfäste, propellrbricka+mutter?
Hacker motorer brukar ha sin vikt angiven med "ren" motor, A60-7XS väger 480 gram "ren" dvs utan propellermuttrar+brickor och utan motorfästet.

Är det den här EMax motorn du funderar på:
http://www.mbs-rcmodels.se/motorer/emax … rpmv-6-8s/

Om det är det, så borde det funka med den motorn, dock står det att den klarar max 80 ampere och då hamnar du troligen väl nära den max strömstyrka du kommer att få på fullgas (jämför min som drar 78 amp på fullgas med den propeller jag har, Falcon 19x12 V2 Electric carbon, med en APC 19x10 thin Electric kanske du inte kommer upp riktigt i den strömstyrkan men nånstans mellan 70-80 amp hamnar du säkert).

Jämför även måtten i djupled på EMax motorn och Hacker A60-7XS så du ej får problem med frigången för propellern vid motorkåpans nosring. Det kan du fixa med att lägga brickor bakom motorfästet om du behöver få fram motorn mer men då får du mer tyngd längre fram i nosen vilket inte är bra på en MythoS 125E med tanke på att man bör sträva att ha nosen lätt så du kan få tyngdpunkten optimal.

Jämför:
http://www.hacker-motor-shop.com/e-vend … amp;p=7013

Det är ju en avsevärd prisskillnad på en Emax motor och en Hacker motor i detta fall, Hackermotorn är nästan 3 gånger dyrare.
Funkar inte EMax motorn kan du ju alltid köpa en Hacker A60-7XS istället då 749 kr som EMax motorn verkar kosta inte är hela världen kanske.

Tips: när du väljer fartreglage försök hitta ett med bromsfunktion på även om det funkar att flyga utan broms förstås, men med broms, så att elmotorn bromsas när du drar av gasen, så blir de nedåtgående vertikala manövrerna lite långsammare vilket man vill i F3A flygning (konstant fart oavsett planflykt, vertikalt uppåt eller nedåt). Farten tenderar annars att öka när du går vertikalt neråt med planet.

/Bo

Offline

 

#8 2015-08-06 13:26:56

Patrik
Medlem
Registrerad: 2015-08-02
Inlägg: 8

Re: Mythos 125e

Ja det är tanken med emaxmotorn att 750kr kan man förlora. Kv värdet är 325 så det passar bra, fartreglaget blir ett ztw 120 och det går att justera bromsverkan på det. Hela vikten på motorn med fäste och proppadepter väger 650gr men tack vare att du påpekade tyngdpunktsproblematiken så sätter jag sidrodersservor bak och får platts att lägga accpaketet under servobedden inne i kroppen. Men det kanske du har också? Det bästa är väll att ha accpaketet så nära centrum av vingprofilen som möjligt men tyngdpunkten är ju viktigare. Tack för upplysningen, nu vet jag att hackermotorn blir lite tyngre än 480gr med fäste och allt.

Senast redigerat av Patrik (2015-08-06 13:29:16)

Offline

 

#9 2015-08-06 14:14:52

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Mythos 125e

Hej,
Jag har mitt 8 cells motorbatteriet (LiPo) strax framför vinginfästningen i min MythoS 125:a.
Batteriet väger ca 930-940 gram vill jag minnas (ThunderPower G8 ProLite+ 5000 mAh).
Jag kan bara flytta LiPo batteripacket kanske 1 cm längre bakåt i dagsläget. På den lilla "hyllan" bakom huvkanten i kroppen har jag mottagaren och en 38 gram Scorpion Backup Guard. Jag använder BEC (Battery Eliminator Circuit) på mitt fartreglage för att få ström den vägen till mottagare och servon. Scorpion Backup Guard är ansluten i mottagaren så att ifall BEC kretsen pajar eller motorbatteriet pajar så skall jag ta mig ner med hjälp av Backup Guard:en då den då hoppar in och ger ström till mottagaren och servon automatiskt (den har en krets i sig som känner av om spänningen sjunker under 5 volt så kickar den in automatiskt, den ligger således ej och matar spänning när BEC:en funkar). Vid sidorodret har jag ett Futaba standardservo som väger 44 gram, men välj gärna ett lite tyngre än så runt 50-60 gram kan nog funka bra. I stabben skall man ha miniservon runt 25-30 gram och det är ett servo i varje stabbhalva. Jag har Futaba BLS153 servon i stabbhalvorna.

Om du inte väljer att använda BEC krets på fartreglage (då behöver du ej köpa ett fartreglage som har BEC utan då köper du ett med OPTO) så kan du använda en eller två mindre LiPo accar att ge ström till mottagaren och servon, gärna med en bra elektronisk switch såsom Powerbox Systems DigiSwitch (för ett LiPo pack), Powerbox Sensor (för två ackpack), nya Gemini II (för två ackpack, med eller utan magnetswitch) eller Emcotec DPSI Micro SingleBat eller DualBat F3A Edition. Då kan du ha lite större batterier på "radiohyllan", ev lite längre bakåt också kan nog gå om du behöver för tyngdpunktens skull.

Ditt tilltänkta fartreglage, ZTW 120A/OPTO HV 6-12 LiPo väger en del, 142 gram, så försök få det så långt bakåt som möjligt om du monterar på standard platsen som är från undersidan under "motorkåpan". Om du monterar fartreglaget där så riv av ev. plastfilm på brandväggen (satt på min i alla fall) så du får in luft bättre i kroppen. Jag har mitt fartreglage på standardplatsen och monterade det så långt bak det gick m h t brandväggen. Alternativt kan du nog få plats med fartreglaget bakom brandväggen på sidan i kroppen (har jag sett nån ha det så i MythoS 125E) men det blir sämre kylning för fartreglaget då.

/Bo

Senast redigerat av bem (2015-08-06 14:50:10)

Offline

 

#10 2015-08-06 22:50:58

Patrik
Medlem
Registrerad: 2015-08-02
Inlägg: 8

Re: Mythos 125e

Hej!
Jag förstår att det finns mycket avancerade backup system, jag har tängt att bara använde en BEC krets från ZTW. Jag ska ha ett BLS 151 till sidrodersservo 45gr och det får bli Hitec HS 524 MG 32gr st till höjd då dom är både starka och snabba enligt uppgift. BLS 154 blir det till skev, både höjd och skev-servona ska ha 4,8V så det får bli 5V från BEC kretsen. Fartreglaget har jag tänkt montera bakom brandskottet, jag fick också skära bort film där. Kablarna når precis så det behövs inte förlängas vilket var avgörande för detta val av placering. jag beställde en Futaba T18SZ idag för sändaren jag har en Z9 är nästan 20 år gammal, det värkar som ingen använder gamla PCM-sändare längre. Dom ska vara känsligare mot störningar från elmotorer har jag hört också, vill inte chansa på en så stor modell. Jag återkommer förmodligen med mer funderingar. Patrik.

Offline

 

#11 2015-08-07 07:51:58

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Mythos 125e

Hej,
Eftersom du skall använda BEC:en på fartreglaget för at ge ström till servon och mottagare är det nog klokt att ha nån form av backup om den falerar eller motorbatteriet falerar, t ex en Scorpion Backup Guard eller en Optipower Ultra-Guard.
http://www.scorpionsystem.com/catalog/a … kup_Guard/
http://www.optipower.co.uk/Catalogue/Pr … mp;cat=132

Den nya Futaba 18SZ som väntas komma i september blir nog kanon.
När du fått den skriv gärna några rader vad du tycker om radion.

/Bo

Offline

 

#12 2015-08-12 22:05:51

Patrik
Medlem
Registrerad: 2015-08-02
Inlägg: 8

Re: Mythos 125e

Hej!
Jag funderar på om det behövs förstärkas något på modellen typ vingrör fäste för landställ eller liknande?

Offline

 

#13 2015-08-13 11:21:08

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Mythos 125e

Hej,
Kör med modellen som den är till att börja med.
Jag fick förstärka landstället efter ett tag, dock är det ganska ojämnt underlag där jag ofta flyger (Brattforshedens flygfält, som är ett gräsfält med tuvor här och där).
Hur jag förstärkte landställsinfästningen på min MythoS 125E kan du se här (har gjort samma sak på min Sebart Wind S 50E):
http://www.rcgroups.com/forums/showpost … tcount=453

Vinginfästningen behöver du inte förstärka, dock skall du se till att du ej har minsta glapp när du trär på vinghalvorna på vingröret. Helt stumt skall det vara. Modellen flyger bättre då. Vet för på min MythoS Pro blev det efter ett tag lite glapp och den flög fladdrigare. Jag strök på ett lager Pacer Z-Poxy (lättflytande epoxy) på vingröret och sen vattenslipa jag ner till perfekt passform så vinghalvorna precis med aningens motstånd kunde träs på vingröret. Modellen flög sen återigen bra (mer "låst" och fladdra inte runt som den tidigare hade tendens till).

Däremot la jag två kolfiber platta lister på bägge sidorna om luftutsläppet på undersidan då det ev kan vara lätt att knäcka det annars om man är ovarsam, se sista bilden här:
http://www.rcgroups.com/forums/showpost … tcount=457

/Bo

Senast redigerat av bem (2015-08-13 22:00:59)

Offline

 

#14 2015-08-19 12:51:13

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Mythos 125e

Patrik,

32 bilder på min MythoS 125E (mest hur jag monterat saker i kroppen) som ev. kan hjälpa dig med din montering:

http://www.algonet.se/~boem/RC/Sebart/MythoS125E/

/Bo

Offline

 

Sidfot