Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

#1 2015-08-07 16:44:26

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Hej,
Som säkert många redan vet så gäller max 120 meters flyghöjd i okontrollerat luftrum enligt luftfartsbestämmelserna numera. Såvida man inte har tillstånd av Transportstyrelsen att flyga högre. Och i kontrollzon är det 0 meter om man inte har tillstånd av "tornet"(flygrafikledningen) att flyga där.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu … artyg-UAS/

Observera ordvalet för flygning i okontrollerat luftrum: "är begränsad till 120 meter i höjdled". Ordet "är" dvs det är så och ingen rekommendation bara.

Vi som flyger F3A får se upp då en del av manövrerna vi flyger är över 120 meter.
Lite besvärligt att träningsflyga för tillfället i okontrollerat luftrum.
Och F3A tävlingar enl FAI's regelverk lär heller inte kunna genomföras om man inte har tillstånd som behövs för flyghöjden.

Skall träningsflyga lite F3A ikväll och får försöka hålla mig under 120 meter så jag inte bryter flyghöjdsbestämmelsen. Vad sanktionen blir om man bryter mot bestämmelsen har jag inte kollat upp. Men det viktiga är ju att hålla ögonen öppna så man kan hålla undan för fullskalaflyg som ju får flyga ner till 150 meter (500 fot) i okontrollerat luftrum Det är ju ingen skillnad mot förr, men det nya för oss modellflygare är att vi skall hålla oss under 120 meter med modellflyg numera om vi inte har tillstånd från Transportstyrelsen att flyga högre.

/Bo Edström

Senast redigerat av bem (2015-08-07 17:16:08)

Offline

 

#2 2015-08-07 18:31:38

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Är det något nytt eller har det varit 120 meter tidigare med.
Får köpa en rc-ubåt istället, men det kanske finns förbud mot hur djupt jag får dyka med shocked

/Fredrik

Senast redigerat av Fredrik Lundberg (2015-08-07 18:33:33)

Offline

 

#3 2015-08-07 20:01:10

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Transportstyrelsen har nyligen också gått ut med ett direktiv till alla flyttfåglar att hålla sig under 120 meter, samt följa gällande regler kring nav.belysning vid mörkerflygning...

Offline

 

#4 2015-08-08 00:51:08

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Fredrik,
Tydligen har Sverige "harmoniserat" sig med övriga Norden och Europa nu där 120 meters höjdbegränsning för obemannat flyg i okontrollerat luftrum tydligen gällt rätt länge medan Sverige har inte haft 120 meters regeln med krav på tillstånd av Transportstyrelsen om man skall flyga högre. Vi i Sverige har väl inte ansett det behövas. Men nu så, man kan väl bara gissa varför men jag tror de populära farkosterna som kallas lite slarvigt drönare har med saken att göra.
Det har varit tidigare så, om jag förstår det hela rätt, att eftersom fullskalaflyget får flyga ner till 150 meter/500 fot så har vi fått se upp om vi modellflyger högre än så i okontrollerat luftrum men vi har ju inte behövt tillstånd av Transportstyrelsen om vi ville flyga högre än 150 meter. Det nya är väl för Sveriges del att vi nu tillämpar 120 meter och krav på tillstånd från Transportstyrelsen om vi vill flyga högre än så.

Så har jag fattat det. För inte har jag tidigare någonsin hört att man i Sverige behöver tillstånd av Transportstyrelsen att få flyga i okontrollerat luftrum över 150 meter med modellflygplan och absolut inte 120 metersgränsen har i alla fall inte jag hört talas om tidigare för Sveriges del men som nu gäller även i Sverige.

Det kanske finns nån fullskalaflygare som även pysslar med modellflyg som är mer insatt i detta men jag tycker nog vi bör vara lite försiktiga med att flyga högt i avvaktan på att SMFF ger tydliga besked hur man skall gå tillväga med ansökan från Transportstyrelsen för att få flyga högre än 120 meter i okontrollerat luftrum.

I grunden förändrar det inte mitt beteende när jag flyger, jag försöker vara lika observant som tidigare för att upptäcka eventuellt fullskalaflyg som är på väg in i F3A "flygsektorn", allt för att undvika incident/olycka. När jag flyger på det fullskala flygfält som jag tränar F3A flygning på ibland har jag även en flygradio som jag lyssnar på flygtrafiken på flygplatsens frekvens och den har jag hängande på byxbältet på mig när jag flyger så jag hör direkt om det är nåt plan på ingående (eller när nåt fullskalaplan skall starta).
Men det hjälper inte alltid att lyssna för ibland dyker det upp flygplan utan att ha sagt ett pip på radion. Det om nåt skapar ju kollissionsrisk.

David, den var bra om flyttfåglarna. Jag undrar om alla fåglar inte är en betydligt större kollissionsrisk rent statistiskt än att nåt fullskalaflygplan skall kollidera med våra modellflygplan.

Som tävlingsledare på NM F3A i början på juli på det klubbmodellflygfält vi höll till på så är jag rädd för att vi bröt mot 120 meters regeln, man vad skulle man göra? Säga åt alla piloter att ni får inte flyga högre än 120 meter - jovisst, väldigt lätt  när man försöker följa FAI's Sporting Code som beskriver hur manövrerna skall utföras. Jag skulle vilja se hela P-15 och F-15 flygas under 120 meter på en tävling, det går säkert men det blir nog rätt små krumelurer på en del av manövrerna.

Enligt Roland Bredbäck, VO-Elit i SMFF's styrelse och ordförande i Verksamhetsområde VO-Elit styrelse, så skall vi som tävlar:
"Ni som tävlar har en organisation att vända er till. Elitstyrelse, Grenansvariga (GA) och Grenspecialister (GS). Föreslår att ni vänder er till den för frågor och vidare information."
Källa: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. … mess313554

/Bo

Senast redigerat av bem (2015-08-08 00:53:12)

Offline

 

#5 2015-08-08 10:48:44

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Mitt exempel med fåglarna är bara ett sätt att illustrera hur onyktert TS senaste beslut är. Man silar mygg och släpper elefanter i någon form av illusion till flygsäkerhet.

120 meters regeln har funnits för kommersiell UAS verksamhet sedan länge. Det som hänt är att modellflyg nu blivit innefattat under samma regler. Något specialtillstånd att flyga högre finns inte att få. Vet inte varifrån det påståendet kommer. I teorin går det, men är i praktiken är det omöjligt. Det kräver att ett R-område upprättas (så som vi har det vid många militära skjutfält). En statlig myndighet kan ansöka om ett temporärt R-område för någon vecka. För att få ett permanent R-område så krävs mer eller mindre ett regeringsbeslut. Helt omöjligt för en modellflygklubb.

Jag jobbade tidigare i ett företag med utveckling av en UAS på 150kg 7m. 120m regeln gällde även för oss trots att det var flygsäkerhetsmässigt illa att flyga så lågt med en så stor farkost. Vid påtalande om detta för TS så ryckte de bara på axlarna och menade att det är så reglerna är. Går inget göra. Vi tittade på möjligheterna med R-område, men det var lönlöst. Farkosten i fråga flögs väl aldrig under 120m i praktiken skall väl sägas…

Som redan sagts i andra forum så tror jag inte TS är ute efter att straffa modellflyget som i regel sköts på ett bra sätt, men vi hamnar i kläm på ett sätt som är oroande. Vi är i princip i en situation där vi förväntas, även av TS, att bryta mot denna regel. Det är ju dock oacceptabelt i längden. Även inom reglerad luft är situationen tuffare. Tidigare låg det i ”kontrollzonsansvariges” intresse att hålla en god relation med modellflygklubbar inom området så att flygningen sköttes med ömsesidig respekt. Med de nya reglerna så uppfattar jag det som om att modellflygarna helt kan förvisas om en rabiat flygchef inte är villig att förhandla till ett avtal.

Det löser sig säkert men jag tror vi måste stå på oss. TS vill nog inte motarbeta modellflyget, men det finns så många krafter som verkar för de nya reglerna att det finns en överhängande risk för att vi blir överkörda permanent.

Offline

 

#6 2015-08-09 10:30:29

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Hej,
Intressant jämförelse med vad som gäller för UAS (Unmanned Aerial Vehicle).

Diskussionerna om de nya reglerna är förstås i full sving på de två modellflygforumen svensktmodellflyg.se och rcflyg.se och där framkommer en del intressanta synpunkter på de nya reglerna.

En synpunkt som jag läste nyss var att huruvida Transportstyrelsens nya text på deras hemsida som nu gäller oss modellflygare verkligen är juridiskt bindande.
De nya reglerna är visserligen harmonisering med vad som häller i EU sen länge men det skulle ändå vara intressant att Transportstyrelsen hänvisade till det bindande beslutet som gjorde att EU:s bestämmelser nu även gäller i Sverige ang flyghöjden 120 meter i okontrollerat luftrum och skall man flyga högre än så behövs tillstånd från Transportstyrelsen samt 0 metersregeln i kontrollzon såvida man inte har tillstånd från flygtrafikledningen.
Det är ju nya regler för oss modellflygare och att så där hux flux (i slutet på juni) införa dessa mitt i flygsäsongen gör väl ingen modellflygare glad heller. Och inte ett pip i förväg att reglerna skulle ändras (såvitt jag sett eller hört).
Att reglerna ändrats är en sak och det får man acceptera men sättet det infördes verkar mindre genomtänkt anser jag i alla fall. Det är väl delvis därför vi har debatten nu, alla modellflygare verkar tagna på sängen.

En intressant tänkbar utveckling för de av media kallade "drönarna" (dvs multikoptrarna) för hobbybruk som kanske kan bli aktuellt i andra länder t ex i Europa och Sverige är vad som nu kan bli verklighet i USA: att det från fabrik finns t ex inbyggd funktion för restriktion hur högt man kan flyga med sin multikopter.
http://www.suasnews.com/2015/08/37594/l … er-drones/

Själv tycker jag nog vi är på väg i fel riktning om hobbyutövare som flyger multikopter skall behöva få såna funktioner i sina farkoster. Och hur lång tid tror ni det tar innan nån kommit på hur man "kopplar ur" dessa restriktionsfunktioner?
Och många bygger ju sina multikoptrar själv från byggsats eller scratch och att styrkort till multikoptrar utan funktion för restriktion av höjden kommer att finnas även i framtiden (även om de ej kommer från en "tillverkare") kan man vara lika säker på som amen i kyrkan.

Jag tror mer på information om gällande regler (som skickas med från tillverkaren, i kartongen) och ev. nåt krav på "förarbevis"(för lite större multikoptrar som ju rimligen kan vara en större fara för ett fullskalaplan än de riktigt små multikoptarna) i så fall och sen frihet under ansvar, för att styra upp multikopterflygningen.

Jag tror nog också det löser sig rent praktiskt så småningom för oss modellflygare så vi får väl avvakta och se framöver hur vi i praktiken skall få flyga t ex över 120 meter i okontrollerat luftrum. Till dess får vi väl F3A flygare "ligga lågt" med flyghöjden smile

/Bo

Offline

 

#7 2015-08-11 11:47:55

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Jag tror inte heller det är EU som tvingar alla länder att ha samma regler, utan snarare TS som väljer att följa andra EU länder. Som jag har uppfattat det finns det inget som hindrar TS från att ha egna avsteg inom Sverige, men jag kan ha fel. Arbetet med att ta fram gemensamma regler inom EU har dock pågått länge.

När jag ändå är inne på "uppfattningar" så kan jag ju tillägga att i den kontakt jag har haft med transportstyrelsen i jobbets vägnar så upplever jag det som om att de som jobbar med UAS frågor är vettiga människor som gör så gott de kan, så jag tror det löser sig.

Offline

 

#8 2015-08-11 23:29:12

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Jag sprang på en liten tanke i Västergötlands Flygsportförbund. Segelflygarna har nått system med GPS och internetfyrar, segelplanen skickar någon slags transponderliknande signal om dess position hastighet och riktning. Dessa länkas ut dels som en signal som kan läsas av andra segelflygare med samma utrustning, samt ses över internet.

Visst hade det vart bra om man meddels ett system blir synlig, och på något officiellt sätt besitter sin F3A Box när man tränar..

Något vettigt och funktionellt system behövs oavsett man befinner sig i ett CRT område eller utanför?

Offline

 

#9 2015-08-12 23:10:22

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Det finns faktiskt riktiga transpondrar som går att lägga in i en RC modell (väger under 100g), men kostar för mycket och är fel väg att gå tycker jag. Klart intressant tanke om man kunde ha någon form av transponderfyr man slog på när aktivitet sker på fältet. Bara en engångskostnad för klubben i så fall. I oreglerad luft tycker jag dock det är totalt nonsens att ha en gräns på 120m. Fåglarna utgör som sagt ett mycket större hot mot flyget så där borde det inte behövas några andra åtgärder än mer genomtänkta regler.

Offline

 

#10 2015-08-14 22:31:06

Daniel Bergqvist
Medlem
Från: Kungshamn
Registrerad: 2011-05-21
Inlägg: 6

Re: Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Någon som vet hur man har hanterat problemet i andra EU-länder ?
( apropå  "harmoniseringen med övriga Europa och Norden" )
Andra EU-länders tävlingsflygare måste ju ha stått inför samma problem !!


/Daniel

Senast redigerat av Daniel Bergqvist (2015-08-14 22:35:35)

Offline

 

#11 2015-08-15 11:39:35

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Hej,

I Danmark är de ungefär i samma situation som oss i Sverige även om de i Danmark tydligen har haft 120 meters höjdregeln i okontrollerat luft en längre tid.
Se PDF filen i detta inlägg:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.p … post389622

De enda "lagliga" ställena att flyga F3A på numera (om man vill flyga på de höjder som manövrerna kräver) borde vara i närheten av de fullskalaflygplatser där modellflygklubb har lokal överenskommelse och etablerade procedurer (om det nu gäller fortfarande) med flygtrafikledningen om modellflyg och max flyghöjd för modellflyg (förhoppningsvis en bit upp).
- Linköpingseskaders modellflygfält vid Sjögestad är väl ett sådant.
http://www6.idrottonline.se/MFKLinkopin … ygfaltet1/
- Ikaros modellflygklubbs fält på Pilängen i Örebro borde vara ett annat för de har rutiner för att flyga högre och där kontaktas Örebro flygplats trafikledning.
http://www.rfkikaros.se//Om_ikaros/flygregler.php
(längst ner på sidan)
- Norrköpings radioflygklubbs fält (Herrebro och Bråvalla).
http://nrfk.se/?page_id=6
- Gissningsvis fler platser, men fler än ovan vet jag inte om.

Tydligen har de nya "nationella" reglerna företräde framför ev. lokala flygfältsföreskrifter, t ex där jag flyger ofta som är Brattforshedens flygfält (som ligger i okontrollerat luftrum) så finns fältregler sen många år där modellflyget regleras i en paragraf 6 där det bl a står "För modellflygverksamhet gäller högsta tillåtna höjd 300 m/1000 ft GND"
Källa: http://brattforsheden.se/Faltinformatio … ifter.html
Trafikvarvshöjden är för övrigt ca 1000 fot /300 meter över marken vid detta fält.

Men tydligen har den nya nationella regeln om 120 meters max flyghöjd i okontrollerat luftrum företräde, såvida inte det finns ett avtal med flygtrafikledningen, för Karlstads flygplats i detta fall (Brattforshedens flygplats ligger under dess terminalområde B, TMA B, som har sin undre begränsning på 4500 fot /1371 meter), men det vet jag ej om det finns. Då borde det vara "lagligt" att flyga över 120 meter i detta fall (fast helt säkert att så är fallet är det nog inte).
Bra karta över luftrummet i Sverige:
http://www.madsen-system.se/luftrum/

Jag har mailat Brattforshedens flygklubb och frågat om 300 meters höjdregeln enligt lokala flygfältreglerna gäller fortfarande för modellflyg eller ej, men har inte fått svar än.

/Bo

Senast redigerat av bem (2015-08-15 11:51:42)

Offline

 

#12 2015-08-15 22:25:37

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Hej,
Jag har nu kollat upp med Brattforshedens flygklubbs ordförande och det finns inget avtal skrivet med Karlstad ATC, trafikledning. Men han skulle kontakta dem och höra om det kunde tecknas ett avtal med innebörd för modellflygets del att de till nyligen gällande fältreglerna för modellflyget med max flyghöjd 300 meter för Brattforshedens flygfält kunde få fortsätta att gälla inom öppna ytan av fältets gränser.

Man kunde ju även sen (om avtal kommer till stånd med Karlstad ATC) se till att uppgift om att modellflyg kan förekomma på fältet med max flyghöjd 300 m GND kommer med i Svenska flygfälts flygfältsblad om Brattforshedens flygfält.

/Bo

Offline

 

#13 2015-08-19 08:02:04

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Hej!

FK Gamen har motsvarande avtal som Norrköpings radioflygklubb. Om jag inte uppfattat reglerna fel så ska all modellflygverksamhet anmälas via telefon till tornet, upp till 120 meter. Vid flygning över 120 meter till 300 meter ska det alltid finnas en "passad" telefon som tornet ska kunna ringa till för att vid behov sänka höjden till 120 meter.

Edvard

Offline

 

#14 2015-11-18 13:44:06

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Hej,

Tydligen har Transportstyrelsen på sin hemsida ändrat ordalydelsen (när vet jag inte):

Från det tvingande ordet "är":
"är begränsad till 120 meter i höjdled"

Till den icke tvingande "bör":
"bör du inte flyga högre än 120 m"

https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu … artyg-UAS/


/Bo

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Tänk på flyghöjden när ni tränar F3A i okontrollerat luftrum.

Sidfot