Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2016-06-02 10:23:47

Stefan-Aresti
Medlem
Registrerad: 2006-03-17
Inlägg: 47

SM-Finalflygningar antal?

Är det beslutat på tinget att det alltid skall vara 5st som flyger finalflygningar på SM?
Tycker att vi skall använda oss av regeln 30% av deltagarlistan går till final.
Anledningen är att vi tycks bli mindre svenska deltagare på tävlingarna på senare år.
Många av de rutinerade F3a flygarna har lagt av eller tagit en "time out".
På TAC i år var vi 6st svenska deltagare.
Det är nog realistiskt att tro att det blir max 10 st deltagare på SM i F3A-klassen i år.
Att vi då skall ha hälften av deltagarna som flyger finalprogrammet blir inte bra.
Många av oss flygare har fullt jobb med att lära sig det nya ordinarie P-programmet.
Känns inte bra att man skall försöka komma igenom ett finalprogram för att inte tappa sin placering efter grundomgångarna.
Inte speciellt bra för klassen då flygarna nollar eller helt hoppar över manövrar på en final i SM och dessutom inför publik.
Tycker att 30% kör final på SM redan i år.
Vad tycker ni?

Offline

 

#2 2016-06-02 18:21:37

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: SM-Finalflygningar antal?

Egentligen har jag ingen åsikt då jag inte kan räkna mig till en aktiv flygare, men 30% till final borde realistiskt bli 2 personer. 10st svenska deltagare har det inte varit på ett SM sedan många år tillbaka. 5-8st är väl mer normalt.

Ett fast antal till final är nog bättre, eller så slopar man finalerna helt om det inte finns intresse för dem.

/David

Offline

 

#3 2016-06-03 01:32:17

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: SM-Finalflygningar antal?

Hej,

Detta gäller fortfarande såvitt jag vet:
http://www.f3a.se/uploads/File/Svenska_ … Ã¥va_6.pdf
Annan väg att hitta dokumentet:
http://www.f3a.se/index.php?page=dokument
Under rubriken Regler.

Svenskt tillägg till Sporting Code, F3A (konstflyg).
Sida 1 av 6 Version 6 - September 2010
Följande handling beskriver alla avsteg/tillägg som vi inom Sveriges Modellflyg Förbund VO Elit inom klassen F3A (konstflyg) beslutat oss för att göra. Denna handling gäller före
Sporting Code. Dessa regler gäller från och med beslut på ordinarie ting hösten 2010 och tills vidare och ersätter alla tidigare särregler undantaget regler som överordnat gäller för hela SMFF tävlingsverksamhet.

2. Flygprogram.
2.1. FAI.
2.1.1. Finalomgångar.
Under de svenska mästerskapen skall de fem främst placerade piloterna flyga två extra
omgångar med det gällande semifinalprogrammet som bestämts av CIAM.
De två bästa omgångarna från grundomgången tas med till finalen. Man räknar sedan de tre bästa omgångarna av de båda omgångarna från grunden och de båda omgångarna från finalerna. Om två eller flera piloter efter grundomgångar och finalomgångar har samma poäng ska vinnare utses efter högsta poäng i finalomgången. Om det fortfarande är oavgjort ska den näst bästa finalomgången beaktas.



Jag skall rådfråga GS Edvard Käll om vi kan frångå ovanstående regel på ett SM (som nu på kommande SM i Karlstad) eller om vi "måste" följa "Svenskt tillägg till Sporting Code, F3A (konstflyg)" ovan.
Kan ju vara så att det behövs ett beslut på ett Konstflygting först innan man kan frångå regeln om 5 bästa skall gå till final på SM F3A.

Min personliga åsikt:
Det kan räcka att de tre bästa svenska piloterna på SM flyger finalflygningar (2 omgångar). Det är det jag tänker föreslå till GS Edvard Käll att vi flyger på framtida SM F3A.

Stefans argument är vettiga tycker jag. Det är nog många som har fullt upp att träna in och lära sig P-programmet. Det kan lätt bli en kvarnsten runt halsen att behöva träna även på F-programmet om man tror sig kunna ha förmåga att placera sig 5:a eller bättre på ett SM och då ha pressen att träna på F-programmet också.
Om man kikar på årets F-program så ser det ut att vara en rejäl utmaning att bara ta sig igenom det programmet (tycker jag).
Om man siktar på pallplats på ett SM i F3A är det rimligt att man även får försöka flyga in sig på F-programmet.

Om det krävs beslut på ett Konstflygting att frångå nuvarande regler enligt "Svenskt tillägg till Sporting Code, F3A (konstflyg)." ovan så bör vi på kommande Konsflygting komma överens om annan lämplig formulering så att man vid behov kan frångå att det skall vara de 5 bästa från grundomgångarna som "skall" flyga finalflygningarna.

Med vänlig hälsning
Bo Edström
Tävlingsledare SM F3A och Gränscupen 2016 Karlstad

Senast redigerat av bem (2016-06-03 14:06:51)

Offline

 

#4 2016-06-03 08:25:11

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: SM-Finalflygningar antal?

Hej,
Jag har fått svar av GS Edvard Käll. Vi följer på kommande SM i Karlstad det regelverk vi själva beslutat dvs "Svenskt tillägg till Sporting Code, F3A (konstflyg). Version 6 - September 2010".
Så det blir de 5 främsta i SM-tävlingen F3A som efter grundomgångarna erbjuds att fyga två finalflygningar, och man kan sen avstå om man vill.

Edvard svarade mig också att den som önskar ändring i reglerna får lämna in motion till Konstflygtinget 2016 som kommer att hållas i samband med hösttävlingen 2-3 sept i Linköping.


Med vänlig hälsning
Bo Edström
Tävlingsledare SM/RM/Gränscupen 2016 Karlstad

Senast redigerat av bem (2016-06-03 08:27:55)

Offline

 

#5 2016-06-03 19:18:12

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: SM-Finalflygningar antal?

Raka och snabba besked från Edvard. cheers

När ändå ämnet regler kring SM är uppe. Vad är orsaken till att poängräkningen, vid summering av finaler och grundomgångar, de senaste två åren har frångått hur vi skrivit i våra nationella regler? I de resultat jag har fått skickat till mig för publicering på hemsidan så har grundomgångarna normaliserats som en omgång, likt man gör vid VM och EMs semifinaler. Summeringsmetoden som vi har i våra tillägg/avsteg togs fram för att minska finalernas inflytande på slutresultatet.

/David

Offline

 

#6 2016-06-03 21:22:43

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: SM-Finalflygningar antal?

Hej David,

I "Svenskt tillägg till Sporting Code, F3A (konstflyg). Version 6 - September 2010" står det följande:

2.1.1. Finalomgångar.
Under de svenska mästerskapen skall de fem främst placerade piloterna flyga två extra
omgångar med det gällande semifinalprogrammet som bestämts av CIAM.
De två bästa omgångarna från grundomgången tas med till finalen. Man räknar sedan de tre bästa omgångarna av de båda omgångarna från grunden och de båda omgångarna från finalerna. Om två eller flera piloter efter grundomgångar och finalomgångar har samma poäng ska vinnare utses efter högsta poäng i finalomgången. Om det fortfarande är oavgjort ska den näst bästa finalomgången beaktas.

I FAI Sporting Code beräknas resultatet så här:

The total of the best three preliminary flights (normalised again to 1000 points) will count as one score along with the two semi-finals scores to provide three scores, the best two to count for semi-finals classification.


Jag antar att resultatansvarige på SM 2014 (som gick på Anrås flygfält) och SM 2015 (som gick i Linköping) kan svara på Davids fråga.
Kan ju vara så enkelt att man inte var medveten om det Svenska tillägget?
Gjort är gjort men det vore ju bra om vi räknar rätt från och med kommande SM i Karlstad.

/Bo Edström

Senast redigerat av bem (2016-06-03 21:24:01)

Offline

 

#7 2016-06-04 10:22:29

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: SM-Finalflygningar antal?

Jag har antagit att detta var något som man kommit överens om på dessa tävlingar, eller att något sagts vid något ting men trillat utanför protokollet. Är det ett rent misstag och ingen har märkt eller reflekterat över detta tidigare så må det vara hänt. Eventuell inverkan på resultatet är preskriberad sedan länge. Men om finalerna idag känns tunga så känns det ju som att steg 1 är att gå tillbaka till hur vi normalt har räknat… vilket nu Bo sagt att det blir 2016

Offline

 

#8 2016-06-04 19:55:40

Ingmar
Medlem
Från: Mönsterås
Registrerad: 2009-06-13
Inlägg: 114
Webbsida

Re: SM-Finalflygningar antal?

bem skrev:

Hej David,

I "Svenskt tillägg till Sporting Code, F3A (konstflyg). Version 6 - September 2010" står det följande:

2.1.1. Finalomgångar.
Under de svenska mästerskapen skall de fem främst placerade piloterna flyga två extra
omgångar med det gällande semifinalprogrammet som bestämts av CIAM.
De två bästa omgångarna från grundomgången tas med till finalen. Man räknar sedan de tre bästa omgångarna av de båda omgångarna från grunden och de båda omgångarna från finalerna. Om två eller flera piloter efter grundomgångar och finalomgångar har samma poäng ska vinnare utses efter högsta poäng i finalomgången. Om det fortfarande är oavgjort ska den näst bästa finalomgången beaktas.

I FAI Sporting Code beräknas resultatet så här:

The total of the best three preliminary flights (normalised again to 1000 points) will count as one score along with the two semi-finals scores to provide three scores, the best two to count for semi-finals classification.


Jag antar att resultatansvarige på SM 2014 (som gick på Anrås flygfält) och SM 2015 (som gick i Linköping) kan svara på Davids fråga.
Kan ju vara så enkelt att man inte var medveten om det Svenska tillägget?
Gjort är gjort men det vore ju bra om vi räknar rätt från och med kommande SM i Karlstad.

/Bo Edström

Hej

Jag kan svara för 2014 eftersom jag var ansvarig för resultatredovisningen.
Det är två skäl till att det blev som det blev:
1 - Vi bytte för ett par år sedan till nytt resultatredovisningsprogram, det finska MultiRes
eftersom det inte fanns något bra, up to date program i Sverige. MultiRes följer FAI-reglerna och är enkelt och bra att jobba med.
2 - Det var ingen under tävlingen som hade koll på de svenska avstegen och protesterade mot redovisningsmetoden.

För 2015 så gick det nog av bara farten, eftersom även där användes MultiRes.
Jag gjorde även en omräkning av resultaten för 2014 enligt svenska avsteg.
Det blev inga placeringsförändringar, se nedan!
Eftersom det tydligen inte har någon större betydelse om vi kör med egna regler eller enligt FAI så är min åsikt att vi bör ändra våra regler och följa FAI.

Enligt svenska avsteg

# Name                    Rou.1  Rou.2  Rou.3  Rou.4    3 best    Fin 1    Fin 2     3 best  final
1 Anders Johansson   1000   1000    1000   1000     3000     1000    1000     3000
2 Johan Brorsson       847,2  939,4   924,6  938       2801,9  945,8   951,3    2836,5
3 Fredrik Lundberg     881,8  885,9   915,7  832,8    2683,4  827,4   869,5    2671,1
4 Johan Ahlström       832,5  801,2   923,2  838,9    2594,6  698,2   593,7    2460,3
5 Stefan Olsson         930,5  896,3   911,2   944      2785,6   0         0          1874,5

Enligt FAI
                                   
# Name                    Rou.1  Rou.2  Rou.3   Rou.4    3 best    Fin 1    Fin 2     2 best
1 Anders Johansson   1000   1000   1000    1000      3000     1000    1000     2000
2 Johan Brorsson       847,2  939,4  924,6   938       2801,9   945,8   951,3   1897,1
3 Fredrik Lundberg    881,8   885,9  915,7   832,8    2683,4   827,4   869,5   1764
4 Johan Ahlström      832,5   801,2  923,2   838,9    2594,6   698,2   593,7   1563
5 Stefan Olsson        930,5   896,3  911,2    944      2785,6   0          0          928,5

/Ingmar

Offline

 

#9 2016-06-07 02:17:43

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: SM-Finalflygningar antal?

Hej,

Nån som vet om en "tävling" (contest) i MultiRes resultatprogram klarar att läggas upp som finalflygning enligt vår svenska finalregel?
Eller får man köra finalen i MultiRes med två omgångar och få de normaliserade poängen där först, sen exportera ut det till Excel och där bygga på med de två bästa grundomgångarnas normaliserade poäng (exporterat från MultiRes Results från grundomgångarna) och slutligen summera de tre bästa normaliserade poängen av de 4 omgångarna (=två bästa grundomg. + 2 finalomg.) för varje pilot?

Om man måste exportera ut resultat från MultiRes för att snickra ihop resultat i Excel så det passar de svenska reglerna kan det vara en sak som talar emot att vi har kvar den svenska regeln hur finalflygningarnas resultat skall beräknas. Ingmar har ju visat att det ändå inte skiljer nåt egentligen jämfört med FAI's beräkningsregel som MultiRes följer.

/Bo

Senast redigerat av bem (2016-06-07 11:18:09)

Offline

 

#10 2016-06-07 09:50:57

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: SM-Finalflygningar antal?

Att göra slutsummeringen separat om så behövs ser jag inte som någon större arbetsbörda för 5 piloter.

Att det inte blivit någon större skillnad i resultatlistan beroende på summeringsmetod beror nog huvudsakligen på att piloternas ”färdighetsnivå” i stort är densamma oavsett om man flyger P eller F program, men också på att vi har haft ganska stor spridning mellan pilot 1-5. Om man har 5 mer jämna piloter så gör nog summeringsmetoden större skillnad, spec. om någon skulle vara dåligt tränad på F.

När vi började med finaler i Sverige så var summeringsmetoden till en början enligt FAI modellen, men då uppstod missnöjet med att finalerna fick för stort inflytande på resultatet. Då kretsade missnöjet mest kring domarnas uppgift att rättvist döma ett program som de inte tidigare sett eller tränat på. Lösningen blev nuvarande summeringsmetod som minskar viktningen av finalerna i slutresultatet. Om effekten av ändringen var mest psykologisk kan jag inte svara på men missnöjet försvann. Skillnaden är att slutresultatet kan bli 2/3 baserade på P programmet, jämfört med FAI modellen där bara 1/3 av resultatet kommer från P.

Bo för SM 2016 tycker jag man kan vara lite pragmatisk i frågan. Om du som tävlingsledare föredrar att följa FAI modellen (av multires-skäl) så lyft diskussionen vid briefingen. Om samtliga piloter enhälligt är för FAI modellen så ser jag inga problem att köra på den, men utgångspunkten måste vara att våra beslutade regler gäller tills något annat sagts på tinget.

Offline

 

#11 2016-06-08 08:57:59

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 323

Re: SM-Finalflygningar antal?

Hej!

När det gäller reglerna så anser jag som du David beskriver ovan att "utgångspunkten måste vara att våra beslutade regler gäller tills något annat sagts" eller beslutats på tinget.
Min bedömning är att de domare som vi har på våra tävlingen gör en överlag mycket bra insats. Bedömningar följer det reglerna i Sportingkod och är rättvisa. Det är viktigt att såväl domare som tävlingspiloter är välutbildade. Därför arrangerade jag en domarkurs våren 2016 (P17 och F17). Jag vill passa på att tacka Bengt-Erik Söderström för hans insats på domarkursen.

Edvard

Senast redigerat av edvard (2016-06-08 09:00:22)

Offline

 

Sidfot