Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2016-09-15 20:27:22

NisseD
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2016-03-12
Inlägg: 16
Webbsida

Max flyghöjd?

Fick lite "skäll" ikväll från piloter på fullskala fältet som ligger granne med oss i Eslöv.
Det var inte att jag var för nära utan att jag flög för högt. Konstigt på våra tävlingar säger alla att jag flyger för litet och nu så flyger jag för stort smile
Men dessa piloter påstod att vårt förbund har accepterat transportstyrelsens krav på att modellflyg ska ligga på en Max höjd av 120m!
Stämmer detta?

Offline

 

#2 2016-09-16 09:10:39

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Max flyghöjd?

Hej,
Transportstyrelsen har i sin text om "obemannat luftfartyg" (som vi faller under som modellflygare) velat fram och tillbaka några gånger mellan skall-bör-skall om maxhöd 120 meter. Till en början var texten utformad så att det var ett skall krav om 120 meters max flyhöjd, sen ändrade de till bör inte flyga högre än 120 meter och nuvarande text så är det åter igen skall krav:

"Flyg alltid så att du ser din drönare. Flyg inte högre än 120 m eller längre bort än 500 m från dig."

"Flyg inte högre än 120 m" är ju en tvingande formulering.

http://www.transportstyrelsen.se/dronare

Där jag tränar F3A (på två olika fält, okontrollerat luftrum) flyger jag högre än 120 meter när jag tränar på programmet. Svårt att inte flyga högre än 120 meter när man flyger F3A. Visst man skulle väl kunna flyga "tight" med mindre figurer men man vill ju utnyttja "boxen" (tårtbiten) i höjdled som i vårt fall är 260 meter upp vid 150 meters linjen framför dig.
Boxen definieras av de internationella FAI reglerna för F3A.
 
Jag har ingen aning om hur man skall se på 120 meters höjdregeln f.n. Men det är nog säkrast att följa ordalydelsen på Transportstyrelsens hemsida tills vidare.
Det gäller inte bara för F3A konstflyg, även t ex F3B segelflyg har samma problematik med flyghöjder.
Gissar att det blir fler justeringar i texten så småningom.
Transportstyrelsen har föreslagit nya föreskrifter om flygning med obemannade luftfartyg i områden med flygtrafikledning, som Flygsportförbundet/SMFF lämnat in remiss (yttrande) på i somras.
Om det kommer att ske nån ändring för oss i reglerna för okontrollerat luftrum har jag ingen aning om.

Så de fullskalpiloter som skällde lite på dig har nog rätt i sitt påstående om max 120 meters flyghöjd, om man skall följa nuvarande ordalydelsen till punkt och pricka i transportstyrelsens bestämmelser.

Tyvärr har SMFF lite motstridig info på sin hemsida här:
http://www.modellflygforbund.se/Forbund … dflygning/

"Transportstyrelsen har uppdaterat sin sida med gällande regler på förekommen anledning.
Det man kan läsa är att man inte bör flyga högre än 120 meter och inte längre bort än 500 meter, detta är för att man ska se sin modell tydligt och kunna manövrera den utan problem."

Observera ordet bör i texten ovan.

Men Transportstyrelsen har inte med ordet bör i sin text längre.


/Bo

Senast redigerat av bem (2016-09-16 09:17:51)

Offline

 

#3 2016-09-16 18:07:42

NisseD
Medlem
Från: Trelleborg
Registrerad: 2016-03-12
Inlägg: 16
Webbsida

Re: Max flyghöjd?

Suck.....
De krymper vår luft för segelflyg och försvårar våra luftfärdighetsbevis. Ska de nu trycka ner modellflygare till marknivå!
Kanske dax att börja flyga lina smile

Offline

 

#4 2016-09-16 19:31:44

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Max flyghöjd?

nisse jag tycker inte du skall ge med dig så lätt utan i stället gå till botten med detta. Jag har inte hört att SMFF skulle ha accepterat några 120m.

Jag ansvarar för de UAS tillstånd vi har på mitt arbete och är då och då i kontakt med transportstyrelsen. Jag har passat på att fråga om hur det ligger till med detta om 120m i oreglerad luft och de jag har pratat med menar att man inte vill begränsa modellflyget och har uttalat sig, med viss luddighet, att det här med 120m mer är att se som en rekommendation. Problemet är att för verklig UAS verksamhet så gäller 120m absolut och de har nog lite svårt med gränsdragningen. Det är inte ok att de velar fram och tillbaka i texten på sin hemsida. Att du hamnat i en sådan här konflikt tycker jag är problematiskt och en konsekvens av denna luddighet. Att man skulle smälla på ett lock på 120m över hela landet enbart genom ett ordbyte på en hemsida är inte hållbart.

Offline

 

Sidfot