Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2019-02-19 15:32:34

Ingmar
Medlem
Från: Mönsterås
Registrerad: 2009-06-13
Inlägg: 114
Webbsida

DART 60

Under hösten och vintern har jag byggt en kopia av min första F3A-maskin, en DART 60 inför årets F3A nostalgimöte.
Jag hittade ritningen i en gammal låda som följt med i flera flyttningar.
DART 60 såldes av Borgs Hobby på 70-talet, om jag minns rätt så var det en japansk Hinode-byggsats. Det skulle vara kul att få lite mer info om den, t.ex konstruktör, tävlingshistoria etc. men sökning på nätet ger inte något. Någon som vet något.

Tror jag byggde min -78 och den levde rätt länge som reserv till mina kommande F3A-kärror. Jag kommer inte ihåg hur den slutade sina dagar men inte något stort haveri, möjligen ställdes den av efter att jag slagit bort nosstället i en utelandning.

Offline

 

#2 2019-02-20 12:30:31

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: DART 60

Hej,
Tillverkare var Tangiku Model Craft, men de såles även via Hinode Denko Co, Ltd.
Några bilder på Dart-60 finns här:
http://blog.daum.net/_blog/BlogTypeView … 0730204933

Annonsbild i Allt om hobby nr 3 1975 nedan, Borgs Hobby, och bild på Dart-60.
Hinode "Dart" fanns i 3 storlekar: Dart-20, Dart-40 och Dart-60.
Gissar på att Dart-60 (D-60) kom till 1974 år säsong (eftersom det står "74" på kroppen och vänstra vingen). Hittade en tidig annons i Allt om hobby från augusti 1972 där Borgs Hobby annonserade Hinode proportionalradio som nyhet, så gissningvis ungeför då började de sälja prylar från Hinode. Borgs hobby hade väldigt många radiofabrikat strax före och mitten 1970-talet: Kraft, EK, Hinode och jag vet de sålde även Futaba 1973. De servade väl också själva alla radiofabrikat de sålde, åtminstone de som de var "generalagent" för i Sverige dvs Kraft, EK och Hinode, generalagent för Futaba på den tiden var Valter Johansson.
Service på Futaba hade väl Valter hand om via någon "reparatör".

Vad hade du för motor och radio i din Dart-60 på 1970-talet? Flög den bra?
Jag flög Curare med Rossi 60 1978, med EK logictrol super pro 7-kanalre som jag köpte hos Borgs Hobby 1974 eller om det var 1975.

/Bo

Bild Dart-60 (D-60) från Borgs hobby annonsen 1975:
https://drive.google.com/open?id=1kAieH … EH1FoctPkk

Hela annonsen:
https://drive.google.com/open?id=1kmudp … JLZNvHWsvz

En bild till på Dart-60:
https://drive.google.com/open?id=1JJ2Cz … 0flJioiegh

Färgbild Dart-20, gissar att Dart-60 hade samma färger:
https://drive.google.com/open?id=1wiEAi … wgaLPl6Jsk

Senast redigerat av bem (2019-02-25 15:44:16)

Offline

 

#3 2019-02-20 19:21:36

Ingmar
Medlem
Från: Mönsterås
Registrerad: 2009-06-13
Inlägg: 114
Webbsida

Re: DART 60

Tack Bosse!
Jag har letat men inte hittat något, du är duktig att hitta info. Kul att får veta priset!

Min Dart var bestyckad med Webra Speed med Dynamix förgasare och pipa. Infällbara ställen var Goldberg. Från början var det egenbyggd sändare med EK mottagare och servon. Denna utrustning byttes sedan till Microprop. Jag har anläggningarna kvar.

Under 70-talet hade jag servicen på EK och Hinode, jag har fortfarande all servicedokumentation och lite reservdelar kvar. Jag gjorde även lite jobb med Kraft men aldrig Futaba, de skickade Borg till Valter.

Offline

 

#4 2019-02-20 20:52:42

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: DART 60

Hej,
Då kanske du "servade" min EK logictrol super pro, den var inne en gång för frekvensbyte från brun 26,995 MHz till vit 26,885 MHz. Annars hade jag aldrig några problem med min EK logitrol radio under de ca 6-7 år jag använde den. De små miniservona "Super Mini" som de hette var otroligt bra för sin tid med låg vikt på ca 35 gram, snabba och ganska starka för sin storlek.
Vi var 3 i klubben på den tiden som hade varsin EK logictrol super pro 7 kanalare. Det var när vi alla 3 byggde varsin Mach 1 multikärra som vi behövde bättre radio än vi hade innan. Det ångra vi inte. Jag har kvar min EK logictrol super pro än idag, den ligger i ett skåp här.

Jag körde också med Carl Goldberg infällbara ställ i mina multimodeller på 1970-talet, först i en Mach 1 och sen i Curaren, De falerade konstigt nog aldrig, de som körde med luftställ typ Rom-Air hade mycket mer underhåll på sina ställ.

Appropå Hinode så köpte en kille i klubben en Hinode 4-kanalare "DTR-4W" ca 1973 eller 1974. Jag minns när han skulle baxa ner de väldigt stora servona i en Carl Goldberg Ranger 42 nybörjarmodell (helt i "frogolit, en ARF med dåtidens mått mätt). Det blev knöfullt med 3 servon, mottagare, acc och tank i den lilla utrymmet som fanns i planet. Men han fick upp modellen i luften i alla fall. Vid ett tillfälle fick killen nytta av att servona var otroligt högljudda ("gnälliga"), han tappa kontrollen på modellen och den försvann ner i det höga gräset på åkern vi flög på. Vi leta och leta, tills nån kom på att han skulle hämta sändaren röra på rodren - och då kunde vi höra servona "gny" en bit ut i gräset.
Hinode sändaren var lite speciell också, väldigt tung, hölje helt i metall (silver) med svarta rektangulära fält runt de vita spakhusen, väldigt "tjock" sändare så hade man små händer blev det problem att hålla i sändaren (nackremsfäste fanns det inte på radion). Och en "spole" fanns det på antennen också, lite ovanligt.

Skall du ha en Webra Speed igen i din nybyggda Dart-60?
Lycka till med färdigställandet av ditt Hinode Dart-60 plan och flygningarna sen!

/Bo

Senast redigerat av bem (2019-02-20 21:04:40)

Offline

 

#5 2019-02-20 21:40:52

Ingmar
Medlem
Från: Mönsterås
Registrerad: 2009-06-13
Inlägg: 114
Webbsida

Re: DART 60

Hej!

Den är flygfärdig! Vikt 2,5 kg. Elmotor, 6 celler, elställ. Väntar på provflygning.

Offline

 

Sidfot