Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » Nostalgi F3A
  •  » Färgbilder VM RC-1 (F3A) 1960 i Schweiz, två svenska piloter var med.

#1 2019-03-28 00:56:47

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Färgbilder VM RC-1 (F3A) 1960 i Schweiz, två svenska piloter var med.

Hej,
www.classicpattern.com finns färgbilder på det allra första VM i F3A, då hette klassen RC-1. Sverige hade två tävlande med, Rolf Dilot från Malmö och Per-Axel Eliasson från Stockholm. Rolf var den allra första Svenska Mästaren i RC-1 1960.
Detta första VM gick i Schweiz, i Dübendorf ca 10 km utanför Zürich, 22-25 juli 1960.

Finns en massa fina färgbilder från detta VM här:
http://classicpattern.com/zurich-1960/?lang=en

Överst visas lite större bilder, klickbara för större bild.
Längre ner fler mindre bilder, klickbara för större bild.
Översättningen av texten till engelska på sidan verkar lite si och så men ändå kul att läsa.

Svenskar som var med:

Per-Axel Eliasson, placering 20.
Bild på hans plan, en dubbeldäckare.
1) 19:e bilden, dubbeldäckaren visas bakifrån med Erik Berglund (mekaniker
åt svenskarna på detta VM) sittande på huk till vänster på bilden med genomskinligt
regnskydd på sig och en "bränslespruta" i handen.
2) 24:e bilden, bild på planet sett från vänster, vänstra övre vingen märkt med
"A-301" och Sweden med mindre svarta bokstäver, högra övre halvan med "SKYHOOP",
fenan har en "1:a".


Rolf Dilot, placering 16.
Bild på hans plan:
http://classicpattern.com/wc-f3a-zueric … bendorf38/
Han hade startnr 14 på sin nummerlapp han bär, även hans mekaniker Erik Berglund hade nummerlapp med 14 på sig.
Det är Rolf som bär sitt plan, en "egen" konstruktion.
Medhjälparen (mekanikern) Erik Berglund tillverkade Telepilot radiostyrningar i Insjön från ca mitten 1950-talet till början av 1970-talet. Även hans far Gustav Berglund var med som mekaniker.
Rolf Dilot var som nämnts första Svenska Mästaren i RC-1 (F3A) 1960.

De tävlande (och publiken) var rätt uppklädda kan man se på bilderna, men så var det (första) VM också så det var väl lite extra högtidligt.

Lite övrig info om svenskarna på VM:et och om en film som skall ha spelats in av svenskarna, se nedan sid 22 i KSAK-NYTT nr 5 1960:
https://modellflygnytt.se/gamla/1960/KS … 1960-5.pdf

"Radiostyrt modellflyg
Tekniska VM-rön till svenska radioflygare genom KSAK-bekostad smalfilm.
Ordförande i Sveriges Modellflygförbund, flygtekniker Holger Boman, tillika chef för
förbundets radiostyrningssektion har av KSAK erhållit ekonomiskt bidrag för att bevista VM-tävlingarna i Zürich och för att där uppta en film genom vilken den senaste internationella toppmaterielen kan presenteras för hemmavarande svenska experter.
Filmningen arrangeras i samarbete med Rolf Dilot, yrkesman på området, som tillika deltar i VM som pilot tillsammans med Per Eliasson.
Familjen Gustav och Erik Berglund tjänstgör som mekaniker. Holger Boman själv är
lagledare.
KSAK räknar med att filmningen kommer att ha stor betydelse för vidareutvecklingen av
vårt radioflyg, och därmed för hela svenska modellflyget som under den senaste tiden
blivit lite väl styvmoderligt behandlat av ansvariga myndigheter."


(Man kan undra om det blev nån film och om den filmen finns kvar än idag, och var?)

I den brittiska tidningen Radio Control Models & Electronics oktober 1960 finns
en artikel om VM:et.
Det var totalt 20 tävlande.
Vann gjorde Ed Kazmirski från USA med en Orion modell och en Orbit 10 kanals reed radio.

FAI flygprogrammet 1960 på detta VM (enligt Radio Control Models & Electronics oktober 1960):
https://drive.google.com/open?id=1WCEeq … NVJS9suOAi
X i bilden är K-faktorn, svårighetsgraden.
Vissa ingående manövrer verkar de ritat åt fel håll i skissen ovan, men man ser vilken manöver som skall utföras och det är ju det viktigaste.

Det var 3-4 "hembyggda" radiostyrningar på detta VM, resten fabriksbyggda.
Det är lite roligt att läsa hur reportern skriver om radiostyrningarna.
För bara 4 år sedan fanns inte så mycket pålitlighet med radiostyrningar som kunde
köpas och de som flög RC använde mest hemmagjorda radiostyrningar eller modifierade
fabriksradiostyrningar. Multiflygning var mest för folk med "kassar med pengar"
och en teknisk expertis till sitt förfogande.
Ännu för två år sen vid internationell tävling använde de flesta hemmabyggda radiostyrningar.
Nu i Dübendorf är bara 3-4 hembyggda radiostyrningar, resten fabriksbyggda.
Dagens tävlingsflygare har inte tid med att besväras av elektroniska eller mekaniska problem, han bygger planet och måste sen lägga tiden på att träna på flygprogrammet.

(känner ni igen, då som nu var fokus på flygningen)

Reportern ansåg att reed-radion har vunnit slaget, proportionalradion hade bara
teoretiska fördelar.

(Proportionalradion tog som bekant helt över några år därefter.)

Stegmaier (med egen semi-proportional radio) och Sämann (med Bellaphone
semi-proportionalradio) flög inte märkbart mjukare och mer precist på detta VM tyckte reportern, än övriga som nästan alla använde reed radio.

Finns en bild (11:e bilden) på en flygare med radion stående på marken, stor som en äldre TV-apparat, med en antenn som verkar vara mellan 3-4 meter hög. Kan inte varit kul att släpa på såna doningar när man skulle ut och flyga. Jag antar de hade en med sladd ansluten mindre enhet med "knappar/vippbrytare" i handen när de flög i detta fall.


Rolf Dilots modell:

Egen högvingad konstruktion med spännvidd 202 cm och vikt 3,5 kg,
motor K&B .45 med 11x6 propeller, Bramco 8 kanal reed radio med amerikanska "Steeb" servon.

Per-Axel Eliassons modell:
Dubbeldäckare, ett mellanting mellan en Phil Kraft "Bi Fli" och en Howard Bonner "Smog Hog", spännvidd 137 cm, vikt 2,6 kg, motor OS 29 med 11x4 propeller, radio enkanals "compound" radio med Graupner microton mottagare och Bonner VariComp styrsystem för sida-höjd-motorkontroll samt skevroderkontroll.
(hur man kan styra planet med så många roder och motorkontroll med bara "enkanalsradio" är lite svårt att förstå)

I Sverige fanns 1960 bara 52 radioflygare som hade tävlingslicens (enl KSAK Årsberättelse för 1960).
Man var tvungen att ha tillstånd av Post och Telestyrelsen för att få inneha och använda
en radiostyrning på den här tiden.
Det fanns 1960 tre RC klasser: FAI klassen RC-1 (senare F3A), RC III (enkanal motorflygplan) och RC V (3-kanals motorflygplan, sida-höjd-motor).

/Bo

Senast redigerat av bem (2019-03-30 12:04:18)

Offline

 
  • Index
  •  » Nostalgi F3A
  •  » Färgbilder VM RC-1 (F3A) 1960 i Schweiz, två svenska piloter var med.

Sidfot