Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2019-06-11 19:41:54

AHd
Medlem
Registrerad: 2007-06-27
Inlägg: 12

Fråga om knivegg

En fråga som gäller knife edge. Jag har eller har haft fyra olika modeller varav två av F3A-typ  (Sebart Angel 50 och Mythos 50, två av vardera) samt två traditionella, Sebart Su 29 och EF Laser. Samtliga i  50-storlek, dvs 6 celler.  Jag har svårt att hantera följande: jag flyger i rak linje framför mig, från vänster till höger. Nu vill jag lägga modellen i kniveggsläge och rollar vänster till vertikalt läge. När jag nått det vertikala läget har dock modellen stuckit ut från linjen och har avvikit 30 grader från kursen, som jag vill ska vara en rak linje.

Jag betraktade först problemet som en trimningsfråga, men har efter mycket tankemöda kommit fram till att uppförandet kanske är normalt, och vad man kan förvänta sig eftersom modellen - innan den kommit till det vertikala läget – har bankat och i t ex 45-graderspositionen drar lyftkraften modellen åt vänster. I realiteten har jag ju i 45-gradersläget påbörjat en sväng åt vänster.

Frågan jag har är hur man kan hantera detta, dvs undvika kursavvikelsen.  Jag har prövat att samtidigt med skevroder vänster ge sidoroder höger, vilket jag ju förr eller senare måste göra ändå för att hålla nosen uppe. Det verkar fungera något så när. Är det så ni gör, dvs ger skev och sida samtidigt?

Offline

 

#2 2019-06-12 10:24:11

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 323

Re: Fråga om knivegg

Hej!

Jag vet inte exakt vad du menar med din fråga. Det är inte ovanligt att en modell drar mot huven eller mot ställen i kniveggsläge. Övergången från planflykt till knivegg ska normalt inte innebära någon påfallande kursändring. Däremot när man ligger i knivegg är det nästan omöjligt att få modellen att inte gå något mot huven. Jag har själv flyttat stabben uppåt på min och Kjelles konstruktion "Charger" utan att helt lyckats. Däremot har jag lyckats få bort att sidrodret påverkar modellen i rolled genom att minska V-formen.
Edvard

Offline

 

#3 2019-06-12 11:04:16

AHd
Medlem
Registrerad: 2007-06-27
Inlägg: 12

Re: Fråga om knivegg

När den ligger i knivegg drar den mot ställen. När den dyker vertikalt drar den mot huven. När jag skriver "den" så gäller det gemensamt för alla de nämnda planen jag har haft.
Problemet gäller just övergången från planflykt till knivegg, den ändrar kurs på ett tydligt sätt.
Det skulle kunna vara så att jag oavsiktligt drar höjd när jag ger skevroder, men det har jag varit medveten om och uppmärksam på.
Jag flyger lite framtungt om jag gör 45-graderstestet, dvs om jag stiger inverterat i 45 grader så sjunker den.

Offline

 

#4 2019-06-12 11:22:35

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 323

Re: Fråga om knivegg

Hej!

Jag har inte den tendensen på mina F3A-modeller. Om det är några grader som jag inte märker .. men så mycket som 30 grader låter mycket. Hur långe tar det från planflykt till knivegg när du drar skev? 1 sekund, 2 eller mer?

Om modellen drar mot ställen i knivegg ska du flytta stabben nedåt.

I övrigt kan jag inte hjälpa dig så mycket. Jag bor och flyger i Katrineholm men det kanske ligger långt från där du bor? Det finns flera duktiga F3A piloter runt om i landet. Titta under informationsfliken. De hjälper dig gärna och tittar när du flyger.

Edvard

Offline

 

#5 2019-06-12 11:49:47

Espen K
Medlem
Från: Skotbu - Norge
Registrerad: 2014-02-15
Inlägg: 47

Re: Fråga om knivegg

Test med å flytte batteriet ca 1 cm bakover, teste og så flytte batteriet 0,5 cm bakover til den går så rett som mulig. Fremtunge modeller vil ikke gå rett i knivegg.
Mine modeller går snorrett i knivegg uten noen form for trimming eller mix. Hvis ikke det hjelper så må du sjekke motorvinkel og anfallsvinkel på vingene.

Senast redigerat av Espen K (2019-06-12 11:53:14)


Espen Kvien

Offline

 

#6 2019-06-12 11:59:32

AHd
Medlem
Registrerad: 2007-06-27
Inlägg: 12

Re: Fråga om knivegg

Det kan nog vara så som du är inne på att jag tar för god tid på mig i rollen, så att lyftkraften hinner påverka innan vingen når vertikalt läge. Just 30 grader är kanske överdrivet men det är i alla fall en tydlig kursändring.
Jag flyger i Malmö och vet ingen F3A-flygare i regionen men om tillfälle ges ska jag be ngn flyga.
Tack för synpunkterna!

Offline

 

#7 2019-06-12 12:02:48

AHd
Medlem
Registrerad: 2007-06-27
Inlägg: 12

Re: Fråga om knivegg

Ska testa med tyngdpunkten också Espen.

Offline

 

#8 2019-06-18 17:26:25

Anders_J
Medlem
Registrerad: 2011-02-10
Inlägg: 70

Re: Fråga om knivegg

Hej!
Det verkar som två problem blandas.
- Kniveggstrim. Om modellen går mot ställen i ren knivegg så förvärras det problemet av att tyngdpunkten flyttas bakåt. Flyttas Tp bakåt behövs mer dyktrim för att modellen inte ska stiga i horisontell flygning. Alltså går modellen mer mot ställen i knivegg. Dock blir problemet med att modellen går mot huven i vertikala dykningar mindre.

-Kursändring i rollen. Troligtvis fel timing i kompenseringarna. Det låter som höjdroder i början på rollen. Rent teoretiskt så behövs både sida och höjd under kvartsrollen. När modellen rollats ett åttondels varv behövs både sidroder och höjdroder för att hålla rak kurs. I praktiken är dock höjdroderutslaget näst intill försumbart. Ett annat problem skulle kunna vara differentierade skevutslag. Rollar modellen rent i vertikalerna? Om utslaget uppåt är större på vänster vinge än utslaget nedåt på höger vinge orsakar det en kursändring. Skillnaden måste dock vara stor för att ge felet du beskriver.

Försäkra dig om att du inte pillar på höjden och ge sida tillräckligt tidigt för att hålla rak kurs.

Med vänlig hälsning Anders

Offline

 

#9 2019-06-18 20:55:05

AHd
Medlem
Registrerad: 2007-06-27
Inlägg: 12

Re: Fråga om knivegg

Efter tidigare svar på mitt inlägg så har jag varit ute, och gjorde några justeringar. Minskade utslagen på skev och höjd som nu är mindre och därmed blir det lättare att dosera, särskilt skeven. Jag flyger också lite snabbare för jag har nog haft en tendens att flyga med för stor anfallsvinkel och påbörja rollen med hög nos. Lyckades hålla kursen några gånger riktigt bra.
Jag la också 5 g i baken för jag behöver inte riktigt så nostungt som jag haft, får se om jag prövar med ytterligare 5 g. Att det förvärrar problemet med drag mot ställen bekymrar mig inte så mycket eftersom jag ändå måste mixa där.
Att ge sidoroder i rätt ögonblick låter som det som behövs nu. Jag ska jobba vidare med det.

Offline

 

Sidfot