Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2019-09-10 23:02:52

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Bygget av Vortex

Då börjar byggsäsongen börjar närma sig så smått har jag tjuvstartat lite på nästa bygge.

Idag är det väldigt mycket ARF'er och gärna i kompositmaterial som gäller för F3A modeller och utbutet av träbyggsatser för F3A är riktigt uselt, och att bygga en modern F3A modell från ritning är vad jag vet i det närmaste helt omöjligt.

Men då jag gillar att bygga så har jag hittat en F3A modell med namn Vortex. Modellen är konstruerad av Alexandru Voicu som är från Rumänien och byggs nästan helt i trä.

"Ritningen" till modellen är helt digital med filer för att kunna skära modellen i laser. Laserskärningen kommer att ske hos MBS i herrljunga.

Modellen är ca 197x180cm i spännvidd och för att klara gränsen på 5kg, kommer all balsa att byggas av sorterad lätt balsa.

Det hela började med att jag fick limma ihop balsaflak då det mesta av balsan kommer skäras i 50x20cm flak vilket blir ett vanligt 100x10 flak delat på mitten och ihoplimmat.


Bifogade bilder

Senast redigerat av Krille (2019-09-10 23:03:18)


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#2 2019-09-10 23:05:02

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Det förra inlägget skrevs lite senare här än det hände i verkligheten men detta inlägg ligger rätt i tidslinjen smile

Delarna för kropp, fena och roder plus lite bonusdelar till vinge har kommit och bygget av kroppen har startats.


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#3 2019-09-11 18:06:13

xcell
Medlem
Registrerad: 2013-03-03
Inlägg: 32

Re: Bygget av Vortex

Härligt att se och ska bli spännande att följa.
//Pär

Offline

 

#4 2019-09-14 09:07:01

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

xcell skrev:

Härligt att se och ska bli spännande att följa.
//Pär

Kul!
Ska försöka lägga upp saker vartefter det händer nått smile

Första avsteget jag gjort på modellen är att bygga in 2,5 graders högerriktning på motorn, 0 grader som det är från början. Limmade helt enkelt dit lite extra plywood, och sågade ut den nya formen.

Vissa av spanten och delarn till bland anant motorfäste å landställ ska lamineras med med 160g kolfiber. Nu hade jag bara 200g men det blir bara lite starkare å kanske några g tyngre. Jag kör med kolfiber från biltema då denna är både ekonomisk och perfekt för plana ytor då den är ganska styv. Penslade ett tunt lager epoxy på båda sidor av delen och la sedan ett lager kolfiber, sen in med allt i en vakumpåse för att få bort all onödig epoxy.

Kroppen har även fått sig en omgång av stringers och tvärstag för ökad styvhet, stor nogranhet krävs vid limmandet av tvärstagen då det annars är lätt att börja skeva spanten om dom bara är lite lite för lång.


Bifogade bilder

Senast redigerat av Krille (2019-09-14 09:07:38)


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#5 2019-09-18 16:10:21

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Bygget av Vortex

Kul med ett eget bygge.
Vad blir det för motor och övrig utrustning?
Hur blir det med ytfinish, kommer den kläs eller glasas och lackas?

/Fredrik

Offline

 

#6 2019-09-18 22:45:38

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Fredrik Lundberg skrev:

Kul med ett eget bygge.
Vad blir det för motor och övrig utrustning?
Hur blir det med ytfinish, kommer den kläs eller glasas och lackas?

/Fredrik

Motorn blir en plettenberg advanced 30-10 som jag kommer flytta över från min Wind S. Om jag inte får tag i en begagnad plettenberg eller hacker q80 kan de bli en sån.

Fartreglaget blir en futaba MC9100
Servon blir futaba s9470sv till sida, BLS174HV till skev samt BLS173SV till höjd.

Ytfinish är inte riktigt bestämt. Men troligen plastfilm till stabbe å vinge medan kroppen glasas och lackas.


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#7 2019-09-18 22:47:43

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Bygget går frammåt och nu är snart kroppen redo för plankning smile


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#8 2019-09-19 10:42:33

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 323

Re: Bygget av Vortex

Hej!

Ser jättebra ut! Kul att följa ditt bygge.

Vad jag förstått är det ingen, än, som provflugit modellen än.

Min erfarenhet av att bygga och konstruera själv är att det kan vara bra om du kan flytta stabben i höjdled. Det är rätt enkelt att få till.

Om du kan komma på en konstruktion som innebär att du kan justera V-formen på vingen - det har jag inte löst .. än.

Edvard

Offline

 

#9 2019-09-19 15:24:38

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Bygget av Vortex

Ska bli kul att se den färdig, om jag nu får för mig att dyka upp på en tävli g..
Hur löser du canopy och Motorkåpa, köper du dom färdiga eller gör själv?

/F

Offline

 

#10 2019-09-20 23:18:47

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

edvard skrev:

Hej!

Ser jättebra ut! Kul att följa ditt bygge.

Vad jag förstått är det ingen, än, som provflugit modellen än.

Min erfarenhet av att bygga och konstruera själv är att det kan vara bra om du kan flytta stabben i höjdled. Det är rätt enkelt att få till.

Om du kan komma på en konstruktion som innebär att du kan justera V-formen på vingen - det har jag inte löst .. än.

Edvard

Helt rätt är denna modellen ej utprovad så vi får se hur den kommer flyga. Kommer inte bygga in någon mekanism för att justera stabben i höjd men skulle det behövas går det hyfsat enkelt att modifiera höjden i efterhand men det kanske blir ett vinterprojekt nästa vinter om det behövs smile


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#11 2019-09-20 23:20:52

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Fredrik Lundberg skrev:

Ska bli kul att se den färdig, om jag nu får för mig att dyka upp på en tävli g..
Hur löser du canopy och Motorkåpa, köper du dom färdiga eller gör själv?

/F

Perfekt anledning till att komma på en tävling cool

Motorkåpa och huv kommer jag gjuta själv i kol eller glasfiber. Kolfiber blir ju några gram lättare men kostnaden ökar en hel del mot glasfiber.

Kommer först att skriva ut pluggar av kåpa och huv med min 3D skrivare för att sedan göra gjutformar.


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#12 2019-10-01 22:35:06

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Kroppen till stor del färdigplankad. Tog slut på 2mm balsaflak så inväntar mer.

Under tiden jag väntar på det har jag börjat med fena och roder. Allt är mycket smart uppbyggt med jiggarna som följer med och allt hamnar i rätta vinklar per automatik.


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#13 2019-10-06 01:06:08

Tomas
Medlem
Från: Piteå
Registrerad: 2007-01-18
Inlägg: 22
Webbsida

Re: Bygget av Vortex

Snyggt bygge!

Vet du vad materialkostnaden blev ungefär med laserskärningen?

Tror du det blir svårt att få den under 5kg?

Offline

 

#14 2019-10-07 22:30:09

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Vet inte den exakta kostnaden då jag har delat upp laserskärningen på 2 olika ordrar. Första ordern va mest kropp, fena och sidoroder delar. Andra ordern blir vingar och stabbar vilket är under skärning just nu.

Men all balsa och plywood hamnar på ca 3000.

Laserskärningen för den första ordern blev ca 2600 men då är det mycket plywood vilket tar längre tid att skära med laser och MBS tar betalt per minut lasern går så jag gissar att resterande delar kommer kosta ca 2000 att skära.
Så ca 5500 för material inkl laser borde allt kosta men får återkomma om en vecka eller två för exakta siffror.

Vikten borde inte bli några större problem. Alex som gjort modellen och har byggt prototypen träfärdig hamnade på
Kropp 900g
Vingar 530g för båda halvor
Stabbar 140g för båda halvor
Roder 62g
Totalt: 1632g

Dels vet jag att balsan jag plankar modellen är väger något mindre än den han plankat med så min modell borde bli lättare. Sen sa Alex att Vortex är 100g lättare träfärdig än hans tidigare modell Radiance som ligger under 5kg gränsen färdig.


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#15 2019-10-07 22:32:28

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Blev tvungen att jämnföra modellen lite mot min Wind S. Nu börjar man på riktigt se hur stor och hög kroppen är på Vortex. Fenan är 18cm högre än wind S.

Har 3D printat ut både motorkåpa och huv, nu börjar arbetet med att slipa och spackla huv å motorkåpa helt jämna för att sedan kunna gjuta pluggar av dem.


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#16 2019-10-08 07:47:47

Tomas
Medlem
Från: Piteå
Registrerad: 2007-01-18
Inlägg: 22
Webbsida

Re: Bygget av Vortex

Tack för svaret Kristoffer! Helt klart prisvärt och skulle dessutom vara något att pyssla med under de kommande mörka vintermånaderna. Måste nog beställa lite material :-)

Offline

 

#17 2019-10-14 23:34:07

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Nu ska man tydligen inte sitta å räkna matte sent på kvällen märkte jag för jag räknade ganska fel i mitt tidigare inlägg.

Men nu har de sista laserskurna delarna kommit och det hela hamnade på ganska exakt 4000 för all laserskärning. och all trämaterial för modellen ca 3000. Så totalt 7000 för modellen.
Med klädsel, landställ och annat smått å gott så blir det ingen "billig" modell men det är ju aldrig en F3A modell ändå. Plus att det är ju roligt att bygga tycker iaf jag smile

Kanske nämnt det tidigare men jag håller på att jobba med motorkåpa och huv lite vid sidan om. Jag kommer göra egna pluggar för att kunna gjuta dom i antingen kolfiber eller glasfiber. Så för den som är sugen på att bygga en Vortex så kan jag sälja dessa för materialkostnad. Eller om någon vill låna pluggarna och gjuta själv.


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#18 2019-10-15 13:05:10

Tomas
Medlem
Från: Piteå
Registrerad: 2007-01-18
Inlägg: 22
Webbsida

Re: Bygget av Vortex

Vingrör och landningsstället, måste du köpa det utrikes?

Offline

 

#19 2019-10-16 12:42:39

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Jag köpte både ving och stabbrör, landställ samt anfalsvinkeljusterare för vinge och stabbe från F3aunlimited i usa. Dyr frakt men modellen är gjord för dom grejer han säljer.


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#20 2019-10-18 22:56:53

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Bygget av vingen går fort speciellt eftersom jag använder mig av CA lim vilket jag normalt undviker.

Alla delar till vingen sätts mer eller mindre ner i uttagen i ramen som är pinnad på byggbordet, när alla delar är på plats läggs lite vikter på så att vingen blir 100% plan mot underlaget, sedan en liten mängd CA lim i varje skarv och vipps så har man snart hela vingens struktur färdig.


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#21 2019-11-06 23:08:10

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Stabbe och fena är klara och det börjar se ut som ett flygplan smile


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#22 2019-11-08 08:28:26

xcell
Medlem
Registrerad: 2013-03-03
Inlägg: 32

Re: Bygget av Vortex

Keep up the good work:)
Oj..den är hög i kroppen. Påminner om Gernots Pandora.

//Pär

Senast redigerat av xcell (2019-11-08 08:30:04)

Offline

 

#23 2019-11-29 23:17:37

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

xcell skrev:

Keep up the good work:)
Oj..den är hög i kroppen. Påminner om Gernots Pandora.

//Pär

Ja faktiskt. Det är som en pandora fast utan top/bottenvinge smile


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#24 2019-11-29 23:19:53

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Nu har modellen fått sina rör för ving respektive stabbens rör inlimmat i kroppen.

Det horisontella jag tidigare mätte stämde bra men vinkel mot kroppens mittlinje sett ovanifrån va inte rören helt 100% bra. Vingens rör mättes från ändarna på röret till kroppens bakkant, här skiljde det först ca 3mm mellan ändarna på röret så jag fick fila lite i kroppens hål. Sedan stoppade jag in en tandpetare som fick pressa fram röret till rätt läge innan allt limmades med epoxy i kroppen.

Stabbens rör fick samma behandling men stabbens rör mättes i förhållande till vingens rör.

Mycket mätande fram å tillbaka men vill man ha en modell som flyger bra så gäller det att alla vinklar är perfekta.

Efter det var det dags att forma vingens rotsprygel. Själva sprygeln är i 3mm lättplyfa men innanför den mot kroppen har ytterligare en sprygel i 8mm balsa limmats. Detta för att kunna forma den så den följer kroppen exakt.

Jag började med att mäta ut vingen i 1grad positiv jämfört mot den delen som motorfästet skall vara på. Detta är för att stabben kommer vara 0 grader, vingen +0,5 och motorn -0,5 mot stabben.

När vingen hade rätt vinkel så ritade jag av hålet där anfalsvinkeljusteraren skall vara och borrade i centrum av det ritade. Borrade först 2mm sedan stegade jag med 0,5mm större borr hela vägen till 7mm som röret som ska limmas in är.


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#25 2019-11-29 23:26:16

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Hjulen jag köpte som va 73mm va för stora i både diameter och bredd. Men med hjälp av en M4 skruv som jag klämde fast hjulen med och sedan monterades skruven på borrmaskinen kunde jag svarva av både bredd och diameter tills det passade.

Alla roderhorn samt sidoroderservots roderok görs från en 2mm kolfiberplatta. För att enklast få mönstret på plattan printade jag ut det hela på självhäftande adresslappar. Sedan var det enkelt att grovkapa med dremel och sedan göra finliret på bandslipen.

Modellen är i princip helt träfärdig. Jag sparar dock det sista slipandet till strax innan modellen ska kläs.

Plattan som skall hussera sidoroderservo samt mottagarack och mottagare är på plats. Den gjordes i 2mm foam kärna med ett lager 80g kolfiber på varje sida. Samt 3mm kolfiberstav i ändarna som inte limmas mot kroppen som allt kördes i vakumsugen.

Med facit i handen kanske lite onödigt styv men hela plattan väger endast 17g så det är ju ändå godkänt. Nu hade jag 3mm kolfiberstång hemma men bara stängerna väger 6g. Hade jag istället valt 1x3mm kolfiberlist hade jag fått ner vikten ytterligare några gram


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

Sidfot