Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#26 2019-11-29 23:31:51

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Jag har jobbat endel med huv och motorkåpan med.

Båda delarna har jag först printat i sektioner på min 3D skrivare. Efter det hat allt limmats ihop och därefter börjar jobbet med spackel och slipning. När delarna är jämna blev det ett lager slipgrund som sedan slipades med fint papper innan själva färgen och klarlacken åkte på.

Nästa steg i huv å kåpa är att gjuta formarna.


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#27 2019-12-26 17:34:56

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Här är lite bilder från tillverkningen av pluggen till motorkåpan.

Resultatet blev helt ok, jag kan få ännu bättre yta om jag våtslipar och polerar formen men kåpan ska ändå kläs/målas sen så utan är tillräckligt bra.


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#28 2019-12-26 17:39:51

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

För att göra själva kåpan använder jag mig av vakuum och injicerar epoxyn via vakuumet. Detta  för att få perfekt förhållande mellan fiber och epoxy.

Jag har gjort 2 versioner. Den ena med 2 lager 160g kolfiber. Den andra med ett lager 110g glasfiber samt ett lager 160g kolfiber.

Halvorna hamnade på en vikt av 55g för kolfiber och 44g för glasfiber/kolfiber versionen.

Den lättare versionen är troligen tillräckligt stabil, den känns ungefär som huven på min Wind S Pro i styvhet.

Men jag gillar den lite tyngre versionen bättre så jag kommer göra en ny halva med bara kolfiber. Och med en vikt av ca 110g tycker jag hela motorkåpan kommer bli riktigt lätt och fin ändå.

Konstruktören Alex har haft ett företag i sydafrika som gjort en prototyp på motorkåpan men deras lättaste vikt blev 180g.


Bifogade bilder

Senast redigerat av Krille (2019-12-26 17:41:26)


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#29 2020-01-26 18:47:19

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Har varit dålig på att uppdatera tråden så här kommer några inlägg på raken smile

Det är riktigt smidigt med en 3D skrivare när motorn skall passas in. Printade helt enkelt ut ett motorfäste för att kunna skruva fast motorn och kolla så att det blev lagom avstånd mellan spinner och kropp. När det va klart förfinades fästet med kylhål och nu använde jag den utskrivna delen som borrmall och mall för alla kylhål när sedan det riktiga motorfästet i kolfiber gjordes.

Plattan för att fästa ESC'et är på plats. Är gjord av samma princip som plattan för sidoroderservot. 2mm Airex skumkärna med 80g kolfiber på var sida. Lite extra plywood på undersidan där skruvarna till ESC't är.

Har gjort formen till huven, den gjordes på samma vis som motorkåpan fast denna behövdes inte göras i två delar. Huven gjordes som motorkåpan i 2 lager 160g kolfiber.


Bifogade bilder

Senast redigerat av Krille (2020-01-26 18:51:07)


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#30 2020-01-26 18:54:02

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Eftersom huven inte ligger utanpå kroppen utan i linje med kroppen så krävdes en hel del unjustering.

Men det grovjusteringen fixades genom att tejpa tape längs med huvsargen på kroppen. Jag ritade små punkter på lagom avstånd från varandra samt 1cm från sargkanten.

Sedan lades huven på plats och jag ritade prickar på huven 1cm från pricken på kroppen. Sedan var det bara att kapa bort det som va för mycket.

Är en bild på hur innanmätet till huven ser ut innan allt limmades på plats i huven. Man kan även se huvlåsen i framkant.

Vikten just nu 2330g med landställ fast utan elektronik. smile


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#31 2020-01-26 18:57:40

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Modellen klär jag med monocote förutom det vita som är oracover men jag tycker att båda klädslarna är väldigt lik varandra i funktion.

Jag började med att rita ut konturen på stabben på ett papper. Ritade sedan designen och började klippa ur varje färg för sig.
Då får jag mallar både för att skära ut färgerna för sig samt vart på stabben de skall vara placerade.

Det gäller att tänka till lite vilken färg man börjar med då vissa färger är lite mer genomskinliga än andra. En bra grundregel är att börja med den ljusaste färgen. Sen gäller det även att tänka till vilken färg som ska ligga bakom en annan. Den skär jag ca 5mm bredare än jag ritat efter mallen för att det ska bli lite överlapp mot nästa färg.


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#32 2020-01-26 18:59:02

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

Klädsel klädsel och mera klädsel. Nu är modellen färdigklädd så nu återstår bara att beställa lite dekaler.

Nu har jag ingen bra bild på det men på de ställen där det är hål i modellen tex vingrör, kyllufthål eller runt gångjärnen på roder har jag använt mig av en lödkolv och smälter bort klädseln istället för att skära bort den. Jag tycker detta är ett enkelt och snabbt sätt och dessutom så får man effekten att lite av klädseln smälter in i balsan vilket gör att risken att klädseln lossnar runt hålet är i princip helt borta.

Har även börjat limma alla gångjärn på roder, limma roderhorn och tillverkat linkage. Linkagen är av 3mm kolfiberrör med limmade metalländar till M2 kullänkar.


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#33 2020-01-27 12:00:01

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Bygget av Vortex

Tjusigt! Mycket ambitiöst mönster (och bygge!). Det har varit kul att följa med i framstegen.
Får även berömma för en nästan oförskämt god framförhållning. Normalt så skall ju nybyggen provflygas strax före trollhättan, men detta ser ju nära på klart ut redan.

Offline

 

#34 2020-02-09 22:37:17

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

David skrev:

Tjusigt! Mycket ambitiöst mönster (och bygge!). Det har varit kul att följa med i framstegen.
Får även berömma för en nästan oförskämt god framförhållning. Normalt så skall ju nybyggen provflygas strax före trollhättan, men detta ser ju nära på klart ut redan.

Tackar. Ja vi får se när provflygningen sker, måste ju invänta våren så fältet får torka upp lite så de kanske blir strax innan trollhättan med tanke på hur sjukt mycket vatten det är överallt här smile


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#35 2020-02-09 22:38:51

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Bygget av Vortex

lite bilder på hur det blev med dekalerna. Modellen är i princip helt färdig nu och all el är installerad. Det som återstår är att ställa in sändaren, grundjustera anfallsvinkel på vinge och stabbe och montera ett huvlås i bakkant på huven.

Bli inte förvånat om kärran ser konstig ut, har bara monterat vinge och stabbe på ena sidan. Hobbyrummet är ca 3m brett och med lite hyllor och byggbänk på varsin sida är det ganska precis så modellen får plats.


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

Sidfot