Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » F3A kurvor i Coronatider

#1 2020-04-18 22:57:20

OlleG
Medlem
Registrerad: 2012-11-03
Inlägg: 11

F3A kurvor i Coronatider

Hej
Jag har postat detta på RCFF/SMFFs forum för några dagar sedan då jag inte kan ladda upp bilagor här. Jag har en from förhoppning att någon med F3A kunnande kunde titta på den bilagan och frågan nedan.

På SMFF/RCFF skrev jag så här (med samma ämnesrubrik, ni hittar den säkert lätt):

Jag har ägnat en del tid åt att bättre försöka förstå hur kurvorna ligger i F3A/P21 programmet (Corona ger extratid). Tränar lite på det men en del övergångar är svåra, tex figur 10 till 11. Kommer lätt för långt mot mitten efter figur 10. Så jag satte mig ned och ritade hur jag tror det ska se ut. Jag hoppas med detta att någon som kan kunde titta lite på det och säga om det är rätt uppfattat eller vad som är fel. Det är alltså bara flygbanan som är ritad inte rollar etc.

Utöver det har jag en fråga om 45 graders stigningar/dykningar. När man gör en sådan rätt fram är det uppenbart vad som är 45 grader. Däremot när det sker långt ut åt sidorna, tex figur 16, så skulle man kunna tänka sig två principer.
1. Planet ska verkligen röra sig 45 grader, kommer inte att följa tex en pinne lutad 45 grader man håller framför ögonen som riktmärke.
2. Det ska se ut som planet rör sig i 45 graders lutning. Dvs om man håller en pinne vinkelrätt framför sig med 45 graders lutning ska planet röra sig längs pinnen. Dvs en betraktare stående lika långt från flyglinjen som piloten men vinkelrätt ut från ändmarkeringen skulle se det som flackare än 45 grader.

Tacksam för svar.

/OlleG

Offline

 

#2 2020-04-20 14:06:33

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: F3A kurvor i Coronatider

Jag har svarat på smff forumet. Tyvärr går det ej lägga upp bilagor här.

/David

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » F3A kurvor i Coronatider

Sidfot